Negatívna termoterapia pri náhlych brušných príhodách

Prírodné vedy » Biológia

Autor: diana
Typ práce: Ostatné
Dátum: 18.02.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 028 slov
Počet zobrazení: 1 309
Tlačení: 121
Uložení: 124

TÉMA 24 Negatívna termoterapia pri náhlych brušných príhodách

a/ - Definujte a rozdeľte negatívnu termoterapiu
- Vymenujte aplikačné techniky negatívnej termoterapie
- Popíšte jej účinky, princípy, čas aplikácie, dávkovanie
- Vymenujte indikácie a kontraindikácie termoterapie
- Vymenujte svaly brucha

b/ - Charakterizujte náhle príhody brušné – zápalové, ileózne, krvácanie
- Uveďte príznaky, príčiny, diagnostiku, liečbu a komplikácie

c/ - Analyzujte projekt „ Zdravá škola “

d/ - Definujte prvú pomoc pri náhlych príhodách brušných
 

A/

Negatívna termoterapia – liečba chladom, využíva procedúry negatívnej temroterapie s teplotou 0°C a menej, pri ktorých sa z organizmu odoberá tepelná energia.

Rozdeľujeme ju na : a)Celková negatívna kryoterapia

  • Aplikačná technika – celková kryoterapia

- aplikuje sa v chladovom boxe, ktorý sa skladá z predsiene (-20°C do -50°C) a z hlavnej komory (s terapeutickou teplotou -180°C)

- dávkovanie predpisuje lekár

- indikuje sa 1-2x denne s 3 h. odstupom

  1. b) Lokálna negatívna kryoterapia
  • Aplikačná technika odoberania tepelnej energie vedením (KONDUKCIA)

- Ľad, ľadové kocky, ľadové kryštály – teplota okolo 0,5°C, 1 oblasť trvá 5 -7 minút

- Ľadové kompresy – kompres s teplotou -5°C = 2 – 3

min. , kompres s teplotou -10 až -15°C = 1 min.

- Chemické kompresy – vo forme sáčku alebo manžety ,

-6 až -20°C , 20 – 30 minút bez chladového poškodenia

tkanív

  • Aplikačná technika odoberania tepelnej energie prúdením

(KONVEKCIA)

- Studený suchý vzduch z prístrojového zariadenia s

teplotou od -30 do - 40°C, 1 aplikácia = 1 – 5 min.,

podľa predpisu lekára

- Tekutý dusík premenený do plynného stavu s teplotou

od -160 do -180°C

  • Aplikačná technika odoberania tepelnej energie vyparovaním (EVAPORÁCIA)

- Fluormetán sa aplikuje na telo z tlakovej nádoby pod

45°C. Na pokožke sa vytvorí rýchlo sa odparujúci povlak

s ochladzovacím efektom s následným analgetickým

účinkom. Indikuje a aplikuje to lekár pri akútnych

úrazoch pohybového systému na zmiernenie bolesti,

opuchu a zápalu.

Účinky negatívnej termoterapie : a)vazodilatácia (roztiahnutie ciev)

b)hyperémia (prekrvenie)

c)chladový erytém (sčervenianie kože)

d)analgetický ú.

e)tlmenie aktivity zápalu

f)zmenšenie opuchu

Princípy aplikácie : reakcia organizmu na tepelné podnety závisí od východiskovej teploty, intenzity podnetu, plochy vystavenej pôsobeniu podnetu a od trvania podnetu.

Aplikácia termoprocedúr si vyžaduje maximálnu pozornosť a individuálny prístup. Počas aplikácie termoprocedúr a po ich skončení treba reakcie a subjektívne pocity pacienta pozorne sledovať.

Kontraindikácie :poruchy cirkulácie krvi, znížená citlivosť na teplo a bolesť, vek, alergia na chlad, poruchy srdcového rytmu, zlyhávanie srdca

B/

Náhle príhody brušné- vznikajú náhle, z plného zdravia, alebo ako náhle zhoršenie choroby

Delíme ich na neúrazové (zápalové, ileózne, krvácavé) a neúrazové.

ZÁPALOVÉ NPB:

1.) Zápal červovitého prívesku- akútna apendicitída

 (k.o.- bolesť v pravom podbruší, teplota, môže sa vysk. Aj horný/dolný dyspeptický syndróm

Liečba- chirurgická)

2.) Zápaly žlčníka a žlčových ciest

Liečba: Akútne zápaly žlčníka sa upokoja diétou, infúziami, antibiotikami. Urgentne sa operujú komplikácie cholelitiázy

3.) Akútne zápaly podžalúdkovej žľazy- pankreatitída

(etiopat.: primárna (diétne chyby), sekundárna (cholecystolitiáza)

k.o.: stupňujúca sa silná bolesť spôsobená samonatrávením pankreasu, teploty, H a D dyspept. Syndróm)

liečba: nič per os, infúzie, analgetiká, antibiotiká, postupné stravovanie až 3-5 dní po ústupe pankreatických enzýmov

4.) Perforácia chornického peptického vredu žalúdka al. dvanástnika

(k.o.: silná bolesť, zápal podbrušnice)

liečba: resekcia žalúdka

5.) Prederavenie tenkého čreva

6.) Perforácia hrubého čreva

(Etiop.: stenotizujúci nádor, divertikulóza

k.o.: výkaly vytekajú buď do voľnej peritoneálnej dutiny=vzn. sterkorálna perikardia al. sa proces opuzdrí)

liečba: resekcia postihnutého úseku

7.) Metastatické vnútrobrušné zápaly

(-infekcia vycháza hl. z horných dýchacích ciest, z prínosových dutín al. zo stredného ucha)

Liečba: pri operácii sa vysušuje peritoneum, preventívne sa odstraňuje apendix + podávanie antibiotík

8.) Zápaly indukované z retroperitoneálnych orgánov

9.) Intraperitoneálne al. retroperitoneálne krvácanie

Liečba: operáciou sa zastavuje zdroj krvácania

ILEÓZNE NPB:

1.) Strangulačný ileus

-črevo i priľahlé cievy a nervy sú zovreté zvonka, stlačením žíl vzn. edém črevnej steny, kt. zhoršuje prekrvenie tak, že neskôr spomalí aj tepnový obeh.

k.o.: náhla, krutá bolesť, často sa obnovuje, črevo sa usiluje prekonať prekážku, nafúknutie brucha, nadmerná plynatosť, vracanie

2.) Obturačný ileus

- črevo má anatomicky narušenú stenu nádorom, alebo je v jeho lúmene prekážka, al. je kľučka stlačená patologickým procesom v okolí

3.) Funkčný ileus

-črevo je ochrnuté následkom poruchy inervácie, črevná peristaltika chýba, alebo sa črevo spasticky stiahne

Liečba: odsávanie črevného obsahu, infúzie, lieky na podporu činnosti srdca

4.) Cievny ileus

-črevo má narušené cievne zásobenie, vzn. následkom upchatia vyživovacej tepny al. žily krvnou zrazeninou

KRVÁCANIE DO TRÁVIACEJ RÚRY

-delíme ho na akútne al. chronické

Masívne al. mikroskopické

Z dolných al. horných úsekov tráviaceho systému

Hlavné zdroje krvácania do tráviaceho systému

-pažerák (pažerákové varixy)

-žalúdok (vredy, ulcerácie, erózie, krvácanie z nádorov)

-dvanástnik (vredy, erózie, nádory)

-tenké črevo

-podžalúdková žľaza

C/

 -Zdravá škola je projekt na podporu zdravia a výchovy k zdravému spôsobu života

-Vznikol z potreby usporiadať život v školách v duchu toho, čo sa dnes vie o výchove a o zdraví

-Vychádza z presvedčenia, že k výraznej premene a trvalej zmene nevedú len dobre myslené zmeny týkajúce sa čiastkových oblastí života škôl, nárazové akcie alebo práca jedného, či dvoch učiteľov

-K tomu vedie len vedomý a premyslený program zmien, ktorý postupne zasahuje všetky oblasti života škôl.

Hlavným cieľom projektu je vytváranie podmienok na zastavenie zhoršujúceho sa zdravotného stavu detí. Preto sú jednotlivé úlohy zamerané na odstránenie negatívnych faktorov pôsobiacich na zdravý vývin detí a na podporu ich zdravého prostredia, v ktorom žijú. Nesmie sa zabudnúť ani na priaznivý vzťah medzi učiteľom, dieťaťom a rodičom.

Ciele projektu

  1. Starostlivosť o zdravie detí a zamestnancov škôl 2. Humanizácia výchovno-vzdelávacieho procesu 3. Zlepšenie životného prostredia 4. Účasť rodičov na realizácii projektu

Medzi hlavné úlohy tohto projektu patria:

Výchova k demokracii, ozdravný režim, mimoškolská výchova žiakov, zvyšovanie fyzickej zdatnosti, zásady zdravej výživy, zlepšovanie a starostlivosť o životné prostredie, netradičná spolupráca s rodičmim výchova k lepším vzťahom v kolektíve, protidrogová prevencia, výchova k zodpovednému partnerstvu, manželstvu, rodičovstvu a k prevencii pohlavných chorôb, starostlivosť o pracovné a životné prostredie, starostlivosť o rozvoj etického a estetického cítenia, rozvíjanie žiadúcich medziľudských vzťahov......

D/

-chorého treba ČO NAJRÝCHLEJŠIE previezť na odborné pracovisko

-s postihnutým zbytočne nemanipulujeme (môžeme zhoršiť jeho stav a stupňujú sa bolesti)

-vyšetrujeme ho čo najšetrnejšie a najjemnejšie, zbytočne ho nevyzliekame

-snažíme sa ho upokojiť a ubezpečiť, že pomoc príde rýchlo

-postihnutý nesmie nič jesť ani piť (skreslí sa k.o., zhorší sa jeho stav)

-podľa možnosti nepodávame lieky proti bolesti- podanie analgetík síce pacientovi pomôže, ale vyšetrujúcemu odborníkovi sťaží diagnostiku a môže viesť k diagnostickým omylom

-najvhodnejšia je poloha v ľahu na chbte s pokrčenými DK v KK, alebo iná úľavová poloha, kt. je pacientovi príjemná

-pri vývine šoku=protišokové opatrenia, pti kardiorespiračnom zlyhaní=KPR

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Zdravotná škola – odborné predmety (fyzikálna terapia, zdravie a klinika chorob, prvá pomoc, organizácia zdravotníctva)



Odporúčame

Prírodné vedy » Biológia

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.017 s.
Zavrieť reklamu