Maturitné otázky z biológie
Typ práce: Maturita
Jazyk:
Počet zobrazení: 44 446
Uložení: 2 870
Maturitné otázky z biológie
Botanika
Úloha č.1 Biológia, biologické vedy
Charakterizujte: – biológiu ako prírodnú vedu
– predmet skúmania biologických vied A
– metódy biologického výskumu
Uveďte významných biológov 18. až 20. storočia a ich prínos pre vedu.
P: obrazy vedcov
Úloha č.1 Vírusy
Opíšte: – chemické zloženie a stavbu vírusov. A
fázy vírusovej infekcie
dva základné cykly vírusovej infekcie a ich osobitosti
Uveďte najvýznamnejšie ochorenia spôsobené vírusmi, ich šírenie, prevenciu a liečbu.
P: model, priesvitka – bakteriofág, lytický cyklus
Úloha č. 1 Štruktúra eukaryotickej bunky A
Opíšte: – všeobecnú, mikroskopickú a submikroskopickú štruktúru eukaryotickej bunky
štruktúru a funkciu cytosólu
štruktúru a funkciu membránových a fibrilárnych organel
P: NO, priesvitky – bunka
Úloha č. 3 Význam prokaryotických organizmov A
Zdôvodnite: osobité postavenie baktérií, siníc a archeónov v ekosystémoch možnosti využitia prokaryot v biotechnológiách.
Uveďte, aké choroby spôsobujú patogénne baktérie, ako sa tieto choroby liečia a aké sú možnosti prevencie ochorení.
P: priesvitky – baktérie, sinice
Úloha č. 1 Bunkový cyklus a jeho regulácia A
Opíšte: – priebeh fáz bunkového cyklu
– čo prebieha v interfáze a čo v mitotickej fáze
ako možno ovplyvniť bunkový cyklus
Vysvetlite: – čo je generačná doba bunky, ako je určená
- rozdiel medzi apoptózou a nekrózou bunky
P: NO – bunkový cyklus
Úloha č. 3 Význam stielkatých rastlín S
Vysvetlite význam rias z hľadiska hospodárskeho, ekologického
a fylogenetického.
Na základe stavby gametofytu a sporofytu zdôvodnite zaradenie machorastov medzi stielkaté rastliny.
Vysvetlite, ako regresívne znaky machorastov ovplyvnili ich ekológiu a význam v ekosystémoch.
P: NO – riasy, ploník
Úloha č. 1 Rastlinné pletivá A
Charakterizujte:
- rastlinné pletivá
- rozdelenie pletív
- znaky meristémov, trvácich pletív
- systémy pletív
P: NO, priesvitka – rastlinné pletivá
Úloha č. 1 Metabolizmus rastlín A
Charakterizujte: – základné procesy metabolizmu – anabolické a katabolické deje
- spôsoby výživy rastlín
- význam symbiózy a myxotrofných rastlín
- vodný režim rastlín
- minerálnu výživu rastlín, význam makro- a mikrobiogénnych prvkov
P: priesvitka – vodný režim rastlín
ÚLOHA č. 1 Reprodukčné orgány rastlín A
Opíšte stavbu:
- kvetných šištičiek nahosemenných rastlín
- kvetu krytosemenných rastlín
- kvetných obalov. tyčiniek, piestika
Vysvetlite, ako sú kvety prispôsobené opeľovaniu vetrom, hmyzom, vtákmi a u ktorých skupín semenných rastlín sú tieto adaptácie najvýraznejšie.
P: NO, modely kvetov
Úloha č. 1 Rozmnožovanie rastlín A
Charakterizujte formy nepohlavného a pohlavného rozmnožovania rastlín -
jednobunkových i mnohobunkových, ich význam a praktické využitie.
Vysvetlite podstatu:
- sporogónie a vegetatívneho rozmnožovania
- izogamie, anizogamie, oogamie
- rôznych typov rodozmeny
P: NO – rodozmeny rias, machov, semenných rastlín
Úloha č. 1 Nižšie rastliny – Thallobiont S
Charakterizujte stielku a stielkaté rastliny.
Uveďte:
- základné typy stielky rias – vývojové stupne stielky
- príklady rias s príslušným typom stielky
- na aké vývojové vetvy sa riasy delia podľa kombinácií asimilačných pigmentov
– charakteristiku najvýznamnejších oddelení rias
P: NO, diapozitívy – riasy
Úloha č. 1 Papraďorasty S
Uveďte:
- na aké oddelenia sa rozdeľujú papraďorasty
- znaky vegetatívnych orgánov a spôsoby rozmnožovania
- charakteristické rody a druhy papraďorastov
P: NO – rodozmena paprade, multiplikáty prasličkorastov a sladičorastov,akrylát – plavúň
Úloha č.1 Nahosemenné rastliny S
Charakterizujte stavbu, fylogenézu, rozšírenie a význam zástupcov oddelení
nahosemenných rastlín:
– kordaitorasty
- cykasorasty
- lyginodendrorasty
- borovicorasty
Uveďte, čím sa vyznačuje trieda ginkgá.
P: NO – ihličiny, živé prírodniny
Úloha č. 1 Čeľade dvojklíčnolistových rastlín S
Charakterizujte vegetatívne orgány, stavbu kvetov a plodov významných čeľadí
dvojklíčnolistových rastlín.
Zamerajte sa na čeľade: magnóliovité, ružovité, bôbovité, kapustovité, mrkvovité, astrovité, ľuľkovité, bukovité.
P: NO, živé rastliny
Úloha č. 1 Huby S
Charakterizujte huby ako samostatnú ríšu organizmov:
opíšte stavbu bunky a stielky húb, hýfy, mycélium
stavbu klobúkatých húb
charakterizujte spôsoby výživy húb
vymenujte a charakterizujte triedy vlastných húb
P: NO, modely, priesvitky -huby
Úloha č. 3 Uvoľňovanie energie – dýchanie, kvasenie A
Vysvetlite:
- princíp uvoľňovania energie
- v akých fázach prebieha bunkové dýchanie a v ktorých bunkových štruktúrach
- aké produkty vznikajú v jednotlivých fázach a kam sú transportované
- rozdiel v produktoch anaeróbnych a aeróbnych procesov z energetického
hľadiska
Charakterizujte pravé a nepravé kvasenie a význam oboch procesov v biotechnológiách.
P: priesvitka – bunkové dýchanie
Úloha č. 3 Význam delenia buniek A
Na konkrétnych príkladoch dokážte význam amitózy, mitózy a meiózy – v ktorých pletivách
a tkanivách môžu prebiehať uvedené typy delenia.
Vysvetlite: – prečo je mitóza najčastejším spôsobom delenia buniek.
– ako súvisí delenie buniek s onkogénnym procesom
P: NO, priesvitky – mitóza, meióza
Úloha č. 2 Delenie buniek A
Charakterizujte základné spôsoby delenia bunky.
Vysvetlite:
- princíp delenia amitotického, mitotického a meiózy
- rozdiel medzi amitózou a mitózou, heterotypickým – redukčným a homeotypickým – ekvačným delením
- ktoré fázy redukčného delenia majú zásadný význam pre variabilitu
- rozdiel medzi interfázou a interkinézou
- čo je podstatou cytokinézy, ako prebieha v rastlinných a ako v živočíšnych
bunkách
P: NO – mitóza, meióza
Úloha č. 3 Parazitické huby A
Uveďte najbežnejšie druhy parazitických húb a vysvetlite ako prebiehajú ich životné cykly.
Vysvetlite pojmy: mykózy, mykotoxíny.
P: NO, priesvitky – parazitické huby
Úloha č. 3 Význam Magnoliorastov A
Na príklade vybraných rodov a druhov magnoliorastov demonštrujte ich význam
pre človeka ( ovocie, zelenina, liečivé rastliny )
v ekosystémoch ( dominantné druhy spoločenstiev, invazívne druhy )
P: NO, živé rastliny
Úloha č. 3 Transportné javy v bunkách A
Charakterizujte spôsoby príjmu a výdaja látok bunkou.
Vysvetlite: – rozdiely medzi aktívnymi a pasívnymi formami transportu z hľadiska energetiky bunky
- ktoré bunkové štruktúry sa podieľajú na transporte
- aký praktický význam majú poznatky o transportných javoch
v poľnohospodárstve, v medicíne, farmácií, vo vedeckom výskume atď.
P: priesvitky – transportné javy v bunkách
Úloha č. 2 Prokaryota A
Opíšte stavbu prokaryotickej bunky.
Porovnajte stavbu buniek baktérií, siníc, archeónov – uveďte spoločné znaky.
Na základe spôsobu výživy a životného prostredia vysvetlite rozdielne znaky.
Charakterizujte základné tvary buniek týchto organizmov a spôsoby ich
rozmnožovania.
P: priesvitky – baktérie, sinice
Úloha č. 1 Lišajníky, význam húb a lišajníkov S
Opíšte stavbu stielky lišajníkov
Vysvetlite: – funkciu mykobionta a fykobionta
– spôsob rozmnožovania lišajníkov
– prečo sa lišajníky považujú za priekopníkov života
Charakterizujte funkciu húb a lišajníkov v ekosystémoch, význam týchto organizmov
ako zdroja špecifických látok.
P: prírodniny, priesvitka – rez stielkou lišajníka
Úloha č. 3 Vzťah stavby a funkcie vegetatívnych orgánov rastlín A
metamorfózy koreňa, stonky, listu
Vysvetlite: – ako sú rastlinné pletivá a orgány prispôsobené svojim základným funkciám
– metamorfózy orgánov v súvislosti so špecifickými funkciami
– ako vzniká sekundárna stavba stonky a koreňa
– u ktorých rastlín je možné druhotné hrubnutie a aký má význam
P: NO, modely rastlinných orgánov
Úloha č. 3 Kvetné vzorce a diagramy, súkvetia A
Podľa modelov kvetov a kvetných diagramov zostavte kvetné vzorce.
Vysvetlite značky, používané v kvetných vzorcoch a diagramoch.
Nakreslite dva základné typy súkvetí, vysvetlite rozdiely medzi nimi.
Uveďte príklady odvodených a zložených súkvetí.
P: modely kvetov, priesvitka s kvetným diagramom
Úloha č. 2 Opelenie, oplodnenie semenných rastlín A
Porovnajte stavbu a umiestenie vajíčka nahosemenných a krytosemenných rastlín.
Vysvetlite: – ako vzniká mikrospóra – peľové zrnko a jeho stavbu
- ako vzniká megaspóra . mladý zárodočný miešok a jeho stavbu
u nahosemenných a u krytosemenných rastlín
- rozdiely v procese oplodnenia u NS a KS rastlín
Charakterizujte semená a plody NS a KS rastlín.
P: NO, priesvitky – rodozmena semenných rastlín, zbierka plodov
Úloha č. 2 Rastlinné orgány – vegetatívne A
Charakterizujte funkciu vegetatívnych orgánov rastlín.
Opíšte morfologickú a primárnu anatomickú stavbu koreňa a stonky , stavbu listu
Vysvetlite: – rozdiel medzi aloríziou a homoríziou
- zdôvodnite rozdiel v stavbe momofaciálneho a bifaciálneho listu
- stavbu jednoduchého, deleného a zloženého listu
- rast orgánov
- spôsoby rozkonárovania stonky
- ako rozdeľujeme rastliny podľa typu stonky
P: NO, modely, priesvitky – stavba rastlinných orgánov
Úloha č. 2 Fotosyntéza, chemosyntéza A
Vysvetlite: – princíp fotosyntézy
– v akých fázach prebieha
– čo je podmienkou priebehu fáz
– aké produkty vznikajú v jednotlivých fázach a kam sú ďalej tranportované
– princíp chemosyntézy
.Porovnajte: – fotosyntézu a chemosyntézu – podmienky priebehu, produkty
– význam oboch procesov
P: priesvitky – fotosyntéza
Úloha č. 3 Trieda: Pinopsida – ihličnany S
Uveďte základné rady ihličnanov.
Vysvetlite: – na základe akých znakov možno rozlíšiť rody a druhy naších ihličnanov a charakterizujte jednotlivé druhy
- ktoré znaky sú spoločné pre tis a borievku, a ktorými sa síšia
Na konkrétnych príkladoch demonštrujte význam ihličnanov z hľadiska hospodárskeho a ekologického.
P: NO, živé rastliny – naše ihličnany
Úloha č. 1 Cormobionta – evolúcia S
Vysvetlite: - aký vonkajší faktor umožnil prechod rastlín na súš
ako sa prejavuje evolúcia pletív a orgánov vyšších rastlín
v akom smere sa vyvíjala metagenéza oddelení vyšších rastlín – vzťah gametofytu a aporofytu
ako sa Cormobionta delia do skupín podľa spôsobu rozmnožovania a podľa listov
P: obrazy, priesvitka – rodozmena machorastov, papraďorastov, semenných rastlín
Úloha č. 3 Význam fotosyntézy a dýchania, porovnanie procesov A
Výstižne charakterizujte:
– fotosyntézu ,ako jedinečný proces
- uvoľňovanie energie, ako súčasť metabolizmu všetkých buniek
- spoločné a rozdielne znaky fotosyntézy a bunkového dýchania
- význam oboch procesov pre bunku
- význam pre evolúciu života na Zemi
P: priesvitky – fotosyntéza, dýchanie
Úloha č. 3 Chemické zloženie bunky a bunkových štruktúr A
Charakterizujte chemické zloženie buniek – priemerné zastúpenie vody, anorganických
a organických látok.
Vysvetlite:
- vzťah medzi chemickým zložením a funkciou cytosólu a bunkových organel
- rozdiely v chemickom zložení bunkových štruktúr prokaryot a eukaryot.
buniek rastlín, živočíchov a húb
- význam enzýmových systémov v metabolizme buniek
P: priesvitka – bunka
Úloha č. 2 Rast a vývin rastlín, pohyby rastlín, regenerácia A
Vysvetlite:
- kde prebieha a aké fázy má rast rastliny
- aké pletiva zabezpečujú rast, kde sú lokalizované
- čo je podstatou vývinu rastliny
- aké etapy má vývin
- aké faktory môžu rast a vývin ovplyvňovať a v ktorých obdobiach je ich
pôsobenie najúčinnejšie
- aké sa poznatky pôsobení rastových faktorov využívajú v praxi
- podstatu a význam regeneračných procesov
Uveďte príklady a vysvetlite podstatu fyzikálnych a vitálnych pohybov rastlín.
P: NO – rast a diferenciácia rastlinnej bunky, priesvitka – pohyby rastlín
Úloha č. 2 Rozdelenie krytosemenných rastlín, čeľade jednoklíčnolistových rastlín. Porovnajte stavbu vegetatívnych a generatívnych orgánov tried magnoliorastov. S
Charakterizujte: – čeľade jednoklíčnolistových rastlín
- význam čeľadí a druhov z hľadiska hospodárskeho, ekologického, obsahu špecifických látok, liečiteľstva atď.
P: NO – znaky tried, druhy jednoklíčnolistových rastlín, živé rastliny
Kľúčové slová
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#vypracovane maturitne temy z biologie #maturita biológia #vypracovane maturitne temy z chemie #pravé a nepravé kvasenie #biologia #biologia maturitne temy #biologia maturita #maturitne otazky biologia #vyznam borovicorastov a magnoliorastov pre človeka #maturitne otazky z biologie #biológia maturitné otázky #maturitne temy biologia #rodozmena papradorastov #maturitne temy z biologie #biológia maturitné #spolocne znaky fotosyntezy a dychania #špecifické znaky lišajníkov #chemosyntéza a fotosyntéza #borovicorasty a cykasorasty #akrylatove prirodniny