Etológia - správanie živočíchov
- ethos – správanie, logos – veda
- biologická disciplína zaoberajúca sa všeobecnou aktivitou,
vrodeným a naučeným správaním živočíchov
- Konrad LORENZ, Nicolas Tinberger a Karl von Frisch získali v roku 1973
Nobelovú cenu.
Základné pracovné metódy:
- priame pozorovanie správania
živočíchov,
- presné záznamy o jednotlivých vrodených a naučených prejavoch
- podrobná analýza.
- využívanie
modelovej situácie, napodobnenín – atráp, ktoré majú zvýraznené konkrétne
znaky a vyvolávajú vrodené inštinktívne správanie
- rôzne dlhá izolácia zvierat v rozličnom období vývinu mláďat a sledovanie vplyvu izolácie na sociálne správanie v dospelom veku
živočíchov
- výskum učebných schopností živočíchov prostredníctvom rôznych zariadení (bludiská)
Etológia využíva na výskum správania živočíchov:
- prirodzené prostredie
v prírode
- poloprirodzené prostredie vo zverniciach alebo v ZOO
-
laboratória
1. VRODENÉ SPRÁVANIE ŽIVOČÍCHOV
získavajú ich na
základe dedičnosti od svojich rodičov;
charakteristický znak: prebieha relatívne rovnako pri všetkých
príslušníkov určitého živočíšneho druhu
a, Inštinktívne správanie - najväčší prínos pri skúmaní
vrodeného správania;
- najdokonalejšia forma vrodených prejavov živočíchov
vrodené správanie, ktoré môžu
vyvolať vnútorné – endogénne podnety (základom je vnútorná pripravenosť – fyziologická, hormonálna, nervová –
na realizáciu určitého typu inštinktívneho správania) a vonkajšie – exogénne podnety (podnety vonkajšieho prostredia –
ročné obdobie, svetlo, teplo).
Inštinktívne správanie prebieha podľa vzorca:
1.
motivácia (vnútorné naladenie) - predstavuje ju nejaký pud—pocit smädu, hladu.
2. apetenčné
správanie - smerovanie k vyhľadávanému podnetu—hľadanie vody, potravy.
3. podnetová situácia - stretnutie
s kľúčovým podnetom—zbadanie vody alebo koristi.
4. uvoľnenie spúšťacieho mechanizmu - neutrálny mechanizmus
reagujúci na kľúčový podnet—prenasledovanie koristi, smerovanie k vode.
5. konečné jednanie - pitie vody,
konzumácia potravy.
6. uspokojenie
b, Naznačené správanie –
uskutočňuje sa, ak sa v živočíšnom organizme súčasne aktivuje niekoľko typov správania (potravový – obranný – rozmnožovací). Vtedy
dôjde k potlačeniu niektorého typu správania. Napr. z útoku zostáva len prvá fáza konania – nedokončený výpad voči sociálnemu
partnerovi a súperovi v konfliktnej situácii.
c, Náhradné správanie – uskutočňuje sa, ak sa
prejavujú dve protikladné vrodené formy správania (útočná a úteková tendencia) približnej rovnakej intenzity. Napr. kohúty zobú do zeme,
opice zívajú, čistia sa, škrabkajú na tele alebo naznačujú prijímanie neexistujúcej potravy – toto správanie je neadekvátne.
d, ÚTEKOVÁ REAKCIA – vrodené inštinktívne správanie; nasleduje po prekročení útekovej vzdialenosti
predátorom
e, TERITORIÁLNE SPRÁVANIE – je spojená s obhajovaním teritória pred
príslušníkmi vlastného druhu.
Teritória – sú v nich miesta na úkryt, chodníčky, miesta na konzumáciu potravy, značkovanie
teritória. Sú buď trvalé, ale väčšinou si ich živočíchy budujú v čase rozmnožovania a STAROSTLIVOSTI O POTOMSTVO.
Hranice si
jednotlivé živočíchy značkujú pachovo, akusticky alebo vizuálne. Umožňuje rozptyl jedinca alebo skupín živočíchov, čím sa znižuje
počet konfliktov a súperenie o potravové zdroje.
Pri obrane teritória sa uplatňuje imponovanie, pri ktorom živočích dáva najavo svoju
prevahu a to nafukovaním lícnych alebo hrdelných vakov.
Vlastná obrana teritória – je prejavom vnútrodruhovej
agresivity, ktorej cieľom je vynútiť u živočícha podriadenosť a nikdy nevedie k jeho usmrteniu alebo poraneniu. Môže sa prejaviť aj
ustupovaním alebo prenasledovaním.
f, HRAVÉ SPRÁVANIE – zahŕňa formy pohybovej aktivity, lovu
koristi, konzumáciu, sexuálneho správania, imponovania,...
- forma učenia a precvičovania činnosti, hra nemá sled a je významná len
v mladom veku
g, SOCIÁLNE SPRÁVANIE – SOCIETA – skupina dvoch alebo viacerých živočíchov toho istého
druhu, medzi ktorými sú vytvorené sociálne vzťahy.
Typy živočíšnych spoločenstiev:
A, Párové spoločenstvá –
materské, otcovské, alebo rodiny obidvoch rodičov-
B, Náhodné zoskupenie – agregácia – tvorí ho skupina
jedincov jedného alebo viacerých druhov, ktoré sa po čase rozídu (motýle pri vodnom potravovom zdroji).
C, Anonymné živočíšne
spoločenstvo – tvoria ho živočíchy toho istého druhu, ktoré sa navzájom nepoznajú (vtáky) alebo sú v spojené prostredníctvom
skupinových pachových stôp (včely, termity, potkany).
D, Neanonymné živočíšne spoločenstvo – živočíchy toho
istého druhu, ktoré sa navzájom poznajú (vlky). Platí tu hierarchia sociálnej dominancie (α - samec alebo α - samica), ...
-
s hierarchiou sa vyvinul celý rad foriem správania – ceremoniály, ritualizované zdravenie, prejavy nadradenosti a podradenosti, ktoré
znižujú útočnú a útekovú tendenciu živočíchov a vytvárajú pozitívnu sociálnu väzbu.
h,
ROZMNOŽOVACIE VRODENÉ SPRÁVANIE –
1. predsvadobné správanie (ruje, tokanie, ktoré končia párením)
2. materské -
opatrovateľské správanie (inkubácia, gravidita, pôrod a výchova mláďat)
Rozmnožovacie cykly sú v súlade so zmenou ročných
období.
i, BIOLOGICKÉ RYTMY – prebieha v rytmoch (mesačné ovulačné cykly niektorých cicavcov, cykly
narastania populácie, ..)
- sú riadené vnútorne (endogénne - hormonálne), ale sú koordinované a spresňované exogénnym činiteľom
– časovačom (striedanie svetla a tmy, zmena teploty, ..).
2, NAUČENÉ SPRÁVANIE
A, Obligatórne učenie - mimoriadne dôležitý typ správania
- učenie v rannom veku života mláďat, kedy mláďatá
citlivo vnímajú určitú konkrétnu situáciu alebo prirodzeného rodiča, jeho vzhľad, hlasové prejavy, dotykovú komunikáciu.
-
prirodzená prechodná forma medzi vrodenými a naučenými formami správania
V P E Č A T E
NI E - prvé spoznanie vzhľadu rodiča
- schopnosť naučiť sa vytvárať väzbu s prvom bytosťou alebo objektom, ktorý sa
nachádza v blízkosti mláďatá ihneď po vyliahnutí (vtáky) alebo narodení (cicavce).
B, Fakultatívne
učenie – prebieha po celý život živočícha a nie je obmedzené len na určité vekové obdobie
- vyplýva buď z hravého
správania, z prirodzenej činnosti alebo zo zvedavosti. Môže súvisieť s orientačno – pátracím správaním.
C, Generalizácia – vzhľad –najdokonalejšia forma schopnosti učenia živočíchov
- schopnosť nájsť určité
spoločné znaky v nerovnakých predmetoch alebo situáciách, ktorá pri niektorých druhoch (papagáje, delfíny, kone, sklony) umožňuje
rozlišovať počet predmetov, pričom ich usporiadanie sa môže zmeniť
- schopnosť živočíchov riešiť situáciu nie metódou pokusu
a omylu, ale pochopením súvislostí
Zones.sk – Zóny pre každého študenta