Vitamíny rozpustné vo vode: vitamín C a skupina vitamínov B

Prírodné vedy » Chémia

Autor: lucka123 (14)
Typ práce: Referát
Dátum: 14.01.2020
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 578 slov
Počet zobrazení: 367
Tlačení: 19
Uložení: 19

Vitamíny rozpustné vo vode: vitamín C a skupina vitamínov B

Vitamín C (kyselina askorbová)

  • účinky: Podporuje tvorbu protilátok, pomáha likvidovať infekciu, udrţuje dobrý stav väzív a chrupaviek, spevňuje cievy, bráni nádorovému bujneniu. Dôleţitý pre tvorbu hormónov nadobličiek, pre vstrebávanie ţeleza z
  • hypovitaminóza a avitaminóza: hypovitaminóza nastáva zväčša na jar – prejavuje sa telesnou slabosťou (jarná únava), krvácaním z ďasien, vysychaním kože, pomalým hojením rán. Avitaminóza – skorbut – je prejavená vypadávaním zubov, krvácaním z kože, do svalov, telových dutín, vznik vredov, silné krvácanie z ďasien.

- hypervitaminóza: prejavuje sa podráždením žalúdočnej sliznice, nevoľnosťou, vracaním, celkovou slabosťou, hnačkami, riziko tvorby obličkových kameňov (bolesti chrbta)

  • potrebný: pouţíva sa pri celkovej slabosti a únave, pri bolesti ďasien, či krvácania z

Zvýšený nárok na vitamín C majú gravidné ţeny, deti v období rastu, pri nadmernom fyzickom alebo psychickom zaťaţení, po infekčných chorobách, po ťaţkých úrazoch, popáleninách, operáciach, je dôleţitý pre obyvateľov veľkých miest, u starších ľudí. Fajčiari, alkoholici a ľudia s jednostrannou výţivou tieţ potrebujú viac vitamínu C ako ostatní.

  • najvhodnejšie zdroje: Najviac vitamínu C obsahujú citrusové plody, rajčiny, zemiaky, ovocie, listová zelenina – predovšetkým v čerstvom stave, šípky, paprika, ríbezle, petržlenová vňať, chrenVitamín C nie je v tele skladovaný, preto si ho treba pravidelne dopĺňať.

Skupina vitamínov B:

Vitamín B1 (tiamín)

  • účinky: Podieľa sa na látkovej premene cukrov, nevyhnutný pre správnu činnosť svalov, vrátane srdcového svalu. Výrazne vplýva na duševné zdravie a pamäť.
  • hypovitaminóza a avitaminóza: Hypovitaminóza sa prejavuje zvýšenou únavou, začervenaním ústnych kútikov, bolesťami svalov, zapálenými nervami, prípadne nervovou podráždenosťou.

Avitaminóza (beri – beri), postihuje mozog, nervy a srdce.

  • hypervitaminóza: Pri vitamínoch rozpustných vo vode je zriedkavá, pri tiamíne dokonca nepreukázaná.
  • potrebný: Pri liečbe avitaminóz a hypovitaminóz, pri liečbe psychických porúch, pri terapii širokopektrálnymi ATB. Vyuţíva sa aj pri liečbe stavov porušenej výživy u alkoholikov a pri ťažkých infekciách, taktiež pri chemoterapiách.
  • najvhodnejšie zdroje: Bravčové mäso, zelenina, ovocie, arašidy, obohatené cereálie, celozrnné 

Vitamín B2 (riboflavín)

  • účinky: Podieľa sa na tvorbe hormónov štítnej ţľazy, na zabezpečení energetickej potreby v bunkách a tkanivách, spolupodieľa sa na krvotvorbe, má antioxidačné účinky. Dôleţitý pre zachovanie dobrého zraku, nechtov, vlasov, priaznivo ovplyvňuje celkový zdravotný stav. Pomáha obnovovať sliznice a koţu.
  • hypovitaminóza a avitaminóza: Nastávajú ragády (= trhlinky) ústnych kútikov, pálenie jazyka, zdurenie pier, poruchy slizníc hltana a hrtana, seboroická dermatída.
  • hypervitaminóza: Podobne ako pri vitamíne B1 nebola dokázaná
  • potrebný: Pri nedostatku, pri akomkoľvek strese a fyzickej námahe, pri alkoholizme, po úrazoch a operáciach.
  • najvhodnejšie zdroje: Mlieko, mäso, droždie, obilniny, vajcia, strukoviny, obilninyVitamín B6 (pyridoxín):
  • účinky: Je nevyhnutným faktorom pri tvorbe červených krviniek a protilátok, zabezpečuje správnu funkciu kože a trávenie. Zúčastňuje sa na normálnej funkcii centrálnej nervovej sústavy. Podieľa sa na látkovej výmene.
  • hypovitaminóza a avitaminóza: Zvýšená nervovosvalová dráždivosť až kŕče, spomalené hojenie zápalov, spomalená regenerácia slizníc a kože, nervozita, slabosť, popraskané 

- hypervitaminóza: Tŕpnutie a neobratnosť rúk, nervová labilita, znížená pohybová koordinácia.

  • potrebný: Pri neurologických poruchách, pri dermatídach, seboroickom ekzéme, na potláčanie vracania po RTG a rádioaktívnom ožarovaní a po podávaní cytostatík. Dôleţitý pri uţívaní niektorých liekov (napr. tuberkulostatík), pri duševných chorobách, pri zvýšenej činnosti štítnej žľazy.
  • najvhodnejšie zdroje: Hydina, ryby, vajcia, pšeničné klíčky, ovocie, banány, zemiaky, droždie.

Vitamín B12 (kyanokobalamín):

  • účinky: Umoţňuje vyuţitie kyseliny listovej na syntézu nukleotidov, ktoré sú potrebné pri tvorbe červených krviniek v kostnej dreni. Zlepšuje pamäť a duševný výkon, taktiež podporuje chuť do jedla a pomáha a zvyšovať telesnú hmotnosť.
  • hypovitaminóza a avitaminóza: Nedostatok sa prejavuje znížením počtu červených krviniek v krvnom riečisku – anémiou, vredmi v ústach a na jazyku, postihnutím nervového systému – depresie, zhoršenie pamäti, tŕpnutím končatín.
  • hypervitaminóza: Nie je známa, ale pri podávaní injekciami kvôli chýbajúcemu tzv. vnútornému faktoru, môţu vznikať alergické
  • potrebný: Pri liečbe nedostatku, pri liečbe anémie.
  • najvhodnejšie zdroje: Hydina, ryby, vajcia, mlieko, syry, mäso a pečeň.
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Diskusia: Vitamíny rozpustné vo vode: vitamín C a skupina vitamínov B

Pridať nový komentár


Odporúčame

Prírodné vedy » Chémia

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

0.023