Na západe nič nového obsah
Na západe nič nového
- román
- téma- 1.sv. vojna, bojovanie v prvej línii
- idea- nezmyselné
zomieranie, pasívny odpor mladej generácie k vojne, absurdnosť vojny
- postava Paul Bäumer ( rozprávač) sa so svojimi spolužiakmi
rozhodne vstúpiť do armády. Spočiatku vojnu vníma s nadhľadom, neskôr si uvedomí, že vojna je svinstvo.
- Celé dielo je o tom, ako
Paul rozpráva, ako si hľadali potravu, ako sa snažili prežiť, niečo si potajomky odložiť. Keď sa dostal domov, na dovolenku, videl, že nikto
nevie čo sa vlastne na fonte deje. Ani o tom nechcel rozprávať.
- Paul padol jedného tichého, pokojného dňa, keď správa z bojiska
oznamovala, že na Západe nič nového.
DEJ:
- Mladí gymnazisti odišli zo školských lavíc na
front 1. sv. vojny pod vplyvom triedneho profesora Kantorka. Zažili tvrdý výcvik a potom boli nasadení na front. Keď zistili, že musia zabiť,
keď chcú prežiť, spoznali vojnovú filozofiu a pravdu. V románe postupne kamaráti zomierajú jeden za druhým a posledný zomiera Paul
Bäumer – zomiera absurdne v čase oddychu, keď si kreslí obrázok a vojenský rozhlas hlási správu: „Na západe nič nového“ –
október 1918. V románe je opísaná vojna chlap proti chlapovi, bojovalo tam množstvo vojakov. Je zobrazený pomalý postup vojska a po bitke aj
pomalý ústup. V románe sú zaujímavé niektoré príbehy, napr. Paul Bäumer zabil francúzskeho vojaka vo chvíli, keď si uvedomil, že ak to
neurobí on, tak zabije Francúz jeho. Má však výčitky svedomia a prezerá si jeho preukaz, predstavuje si, ako dlho ešte bude chodiť
pošta jeho manželke. Má úmysel pomôcť jeho rodine. Ďalší príbeh je stretnutie nemeckých vojakov s francúzskymi dievčatami – idú
k nim na návštevu, vezmú im jedlo a snívajú o tom, čo s dievčatami prežijú. Zisťujú, že sa v tejto situácii ešte správať nevedia.
Paul Bäumer je vďačný životu aj za toto poznanie. V ďalšom príbehu spoznávame konanie postáv, ktoré silno pociťujú pud sebazáchovy,
prejaví sa to pri návšteve nemocnice zriadenej v kostole – kamaráti idú pozrieť operovaného spolužiaka a zistia, že mu amputovali nohu.
Jeden zo spolužiakov si chcel vypýtať jeho čižmy s odôvodnením, že mu budú zbytočné a on má veľmi bolestivé otlaky a potrebuje o 1
číslo väčšie, ale ostatní mu v tom zabránili.
! Ako sa v tomto diele prejavuje
expresionizmus? – Chlapci konajú bezmyšlienkovite, pudovo, atmosféra je napätá, najmä počas
útokov.
ZÁVER:
- Román má jednoduchú kompozíciu, predstavuje rad príbehov, ktoré na seba
nadväzujú. Základný slohový postup je rozprávanie, prevláda hovorový štýl (rozprávajú sa priatelia), slová sú citovo zafarbené
a v niektorých častiach pôsobí román hrdinkársky alebo reportážne.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta