Slovenské národné obrodenie fázy
Typ práce: Maturita
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 527
Uložení: 77
Slovenské národné obrodenie
Postavenie Uhorska v monarchii
- Uhorsko bolo následkom vojen spustošené
- pragmatická sankcia:
- upravené vzťahy medzi Uhorskom a Viedňou
- uznanie Habsburgovcov
- Uhorsko malo značnú samostatnosť
- maďarská šľachta – silné postavenie – tlak na nemaďarské národy
- nadraďovali sa
- Habsburgovci ponechali šľachte výsady, ale zároveň snahy o centralizáciu
- uhorská šľachta – konflikt s Viedňou
- centrálne úrady v Budíne – riadenie celého Uhorska
Začiatky maďarizácie
- snaha o centralizáciu a germanizáciu
- brzdenie hosp. rozmachu Uhorska – bola to agrárna krajina
- nespokojnosť uhorskej šľachty – snaha upevniť Uhorský snem
- uhorská šľachta – magnáti
- stredná a nižšia šľachta – sedliaci a zemania – hlavná sila odporu proti Viedni
- uhorská šľachta chcela zaviesť maďarčinu ako zbraň proti germanizácii
- odpor nemaďarov
- národnostné rozpory
- v Uhorsku – reformné hnutie – cieľom bolo vyriešiť národnostnú otázku a získať nezávislosť Uhorska
- najskôr vysoká šľachta – Štefan Sečényi
- v 30-tych rokoch 19. storočia – vystúpila stredná šľachta
- na čele bol Ľudovít Kossuth
- vytvoril opozíciu proti Viedni
- presadzoval pomaďarčovanie a hospodárske osamostatnenie Uhorska
- 1830 – 1844 – maďarizačné zákony
- uplatňovanie zásady – „1 štát, 1 národ, 1 jazyk“
- ich program – „Vyhlásenie opozície“
Poddanská otázka
- poddanstvo fungovalo naďalej aj po zrušení
- útlak ľudu, vystúpili slovenskí vzdelanci
- chceli osvetou zlepšiť postavenie ľudu
- Alexander Rudnay, Samuel Tešedík (vydával literatúru pre ľud)
- Juraj Fándly – „Piľní domajší a poľní hospodár“
- Jozef Ignác Bajza – 1. slovenský román „René mláďenca príhodi a skúsenosťi“
- nechceli odstrániť feudalizmus, len ho zmeniť
- Slovensko bolo najpriemyselnejšou oblasťou Uhorska
- manufaktúry nahradili cechy – prechod ku kapitalizmu
- nákladnícky systém – pre manufaktúry pracovali domáce dielne
- rozvoj obchodu – Trnava, Bratislava, Levice, Košice, Prešov (plátenníctvo, čipkárstvo, olejkárstvo)
- banská a hutná výroba, ťažba železnej rudy
- nové vrstvy spoločnosti – priemyselná buržoázia a námezdní robotníci
- 1831 – východoslovenské roľnícke povstanie
- jedno z najväčších poddanských vystúpení
- príčiny:
- zhoršenie životných podmienok poddaných
- zobrali poddaným pôdu
- komasácie – nesprávne určovanie akosti pôdy
- hlad, neúroda
- podpora organizácie – Hornouhorská roľnícka federácia
- priebeh:
- šírenie cholery – dezinfekcia vody – poddaní si mysleli, že ich chcú otráviť
- najrevolučnejšie oblasti – Zemplín, Šariš, Gemer, Spiš, Abov
- ohrozená moc šľachty
- povstanie bolo potlačené
- ukázalo nevyhnutnosť riešiť roľnícku otázku
- čiastočne sa zmiernili povinnosti
- 1848 – zrušenie poddanstva – vyriešenie roľníckej otázky
Národné obrodenie – historické obdobie prechodu od feudalizmu ku kapitalizmu, v ktorom sa postupne formovali novodobé národy a národné hnutia
- tento pojem sa používa v celej Európe
- Slovensko – 18. storočie až 60. roky 19. storočia
- nie u všetkých národov prebiehalo rovnako
- dve teórie na objasnenie pôvodu Slovákov :
- myšlienka autochtónnosti – Slováci sú pôvodným obyvateľstvom a majú mať rovnaké práva
- podmaniteľská teória – Michal Benčík – Slováci sú poddanými Maďarov, a tí tu boli najskôr
- proti Ján Baltazár Magin – „Apológia“ (Obrana) – teória o pohostinnom prijatí Maďarov
- Juraj Papánek – „Dejiny slovenského národa“ – Slováci majú históriu, sú pod útlakom Maďarov a Viedne
- spočiatku zápas v oblasti jazyka a kultúry
Znaky SNO:
- vzrast národného povedomia
- záujem o materinský jazyk
- záujem o národnú minulosť
- aktivita v prospech národa
- prebiehalo v 4 fázach
- Program Slovenského národného obrodenia a program Ľudovíta Štúra:
- SNO trvalo zhruba od 1780 do roku 1867
- FÁZA – 1780-1820
- najväčšiu aktivitu vyvíjala slovenská inteligencia – honorácia (lekári, kňazi, vzdelanci...)
- demokraticky orientovaní, kritizovali feudalizmus
- osvietenské myšlienky
- nový vzťah k materinskej reči
- zameraní na spisovný jazyk a vzdelanie
- prvýkrát požiadavku slovenského jazyka predniesol Jozef Ignác Bajza
- najprv slovakizovaná čeština, nárečia, latinčina a nemčina
- hnutie za spisovnú slovenčinu – Spoločnosť pre pestovanie spisovnej slovenskej reči – Kratochvíl, Bernolák
- 2 prúdy :
- bernolákovci
- vyzdvihovali samobytnosť Slovákov
- slovenčina ako spisovný jazyk, ale neboli proti češtine a českému hnutiu
- spolupráca
- katolíci
- evanjelickí vzdelanci
- presadzovali biblickú (kralickú) češtinu (slovakizovanú češtinu)
- stúpenci čechoslovakizmu
- FÁZA – 1820-1840
- Bernolákovci:
- Bernolák, Fándly, Hollý, Hanuljak
- odstrániť národnostný a sociálny útlak – v ňom videli hlavné prekážky
- boli proti maďarizácii – chceli zaviesť slovenčinu
- chceli sa zblížiť s ľudom
- potreba aktivizácie
- 1789 – Slovenské učené tovarišstvo – vzniklo v Trnave
- zakladateľ – A. Bernolák
- noviny Pešťbudínske vedomosti
- povzniesť slovenský národný jazyk a šíriť myšlienky osvety
- slovenský jazyk vytvorený zo západoslovenského nárečia
- fonologický princíp – „píš ako počuješ“
- Bernolák – Gramatica slavica, Spis otvorených slov, Slovár
- Hollý – Cyrilo-Metodiáda, Svatopluk, Sláv
- preklady z antických diel
- Fándly – Zelinkár, Piľní domajší a poľní hospodár
- poučenie o racionálnom hospodárení, spriemyselňovanie krajiny, manufaktúry
- Spolok milovníkov reči a literatúry slovenskej – spojil evanjelikov a katolíkov
- predseda Kollár, podpredseda Hanuljak
- vydával almanach Zora
Evanjelickí vzdelanci:
- Kollár, P.J. Šafárik
- zástancovia biblickej češtiny
- Prešpurské noviny
- Učená spoločnosť malohonská, Učená spoločnosť banského okolia
- 1803 – Katedra reči a literatúry československej
- vznikla v Bratislave pri Evanjelickom lýceu
- Ján Pálkovič
- Kollár – Slávy dcéra, Básne Jána Kollára
- myšlienka všeslovanskej vzájomnosti, myšlienka čechoslovakizmu
- spolupráca všetkých Slovákov, humanizmus
- Česi a Slováci – 1 národ
- rozdelil Slovanov podľa jazykov – poľský, ruský, srbochotvátsky, československý
- Šafárik – Dejiny slovanskej reči a literatúry, Slovanské starožitnosti, Slovanský národopis
- chcel zreformovať češtinu pomocou slovenčiny
- české národné obrodenie – J. Jungmann, J. Dobrovský, V. Kramerius, Palacký
- Spis o literárnej vzájomnosti (o spolupráci Slovanov)
- nesúhlasili s novou koncepciou národa
- nové chápanie národa – jazykovedné, idealistické chápanie
Koncepcia slovanskej vzájomnosti podľa Kollára:
- ruský národ - Rusi, Ukrajinci, Slovinci, Bielorusi, Macedónci
- československý národ – Česi, Slováci
- poľský národ – Poliaci, Lužický Srbi
- ilýrsky národ – Srbi, Chorváti, Bulhari
- FÁZA – koniec 30. rokov a 40. roky 19. storočia:
- nástup Štúrovcov
- Štúr, Hurban, Hodža, Kráľ, Botto, Sládkovič
- nové formy, metódy práce
- pokrokové hnutie - organizovaný charakter
- nový program
- opierali sa o samovzdelávacie spolky a materinský jazyk
- Levoča, Kežmarok, Prešov, Košice, Viedeň, Bratislava
- dôraz na kultúrny rozvoj aj sociálne problémy
- chceli federáciu slobodných slovanských republík
- 1837-40 – spoločnosť Vzájomnosť – šírili sa po celom Slovensku, agitovali
- centrum Bratislava
- časopis na pozdvihnutie ľudu
- schôdzky na Devíne – 24.4.1836 – vyjadrili vernosť slovanstvu a prijali slovanské mená
- zvýšil sa maďarský i slovenský odpor voči Viedni
- 1842 – prestolný prosbopis – národné požiadavky
- určený pre panovníka, ten ich však neprijal
Štúrov program:
- mierne prostriedky, nie revolučné
- umiernené formy
- dôraz na mládež (profesor na Evanjelickom lýceu v Bratislave)
- založenie Slovenskej akadémie vied
- stať sa poslancom v uhorskom sneme za mesto Zvolen
- cieľ – vydávať politické noviny
- zjednotiť Slovákov v otázke jazyka a národnej ideológie
- zblíženie s Bernolákovcami
- chápanie Slovákov ako samostatný národ
- 1843 – uzákonenie spisovnej slovenčiny na základe stredoslovenského nárečia
- význam:
- posilnená obrana pred maďarizáciou
- rozvoj slovenskej kultúry a literatúry
- rozvoj národnej inteligencie
- 1844 – spolok Tatrín – v Liptovskom Mikuláši, na čele – Hodža
- združoval bernolákovcov a štúrovcov
- 1845 – Slovenské národné noviny s prílohou Orol tatranský
- potreba riešiť poddanskú otázku
- hlavný cieľ – zrušiť poddanstvo (zhodovali sa s Kossuthom)
- prvé revolučné vstúpenia – J. Kráľ a J. Francisci – vyzývali na vzburu
Slováci v revolúcii 1848-49:
- Habsburská monarchia zaostávala za ostatnými krajinami
- triedne a národné rozbroje
- národnosti mali rozdielne stupne vývinu a postavenie
- narušená možnosť jednotného postupu
- 1848 – v Pešti revolučné vystúpenie, ktoré viedol Šándor Petöfi
- nezávislosť Uhorska, samostatná vláda
- marcové zákony – reformné návrhy maďarskej šľachty
- volebné právo do Uhorského snemu pre majetných, gramotných a tých,
čo vedeli po maďarsky
- rovnosť občanov pred zákonom
- sloboda tlače a zhromažďovania
- všeobecné zdanenie
- zrušenie šľachtických výsad
- šľachta si upevnila postavenie
- odsúhlasené dva nové maďarizačné zákony
- revolučný pohyb Slovákov – na čele Kráľ a Rotarides
Žiadosti slovenského národa:
- prijaté 10.5.1848 v Liptovskom Mikuláši
- predchádzala tomu porada u Hodžu – bol predsedom Tatrína
- obsahovali:
- národné požiadavky – snem, jazyk, školy, vlastnú zástavu
- politické požiadavky – demokratizácia, všeobecné volebné právo, slobodu tlače, zhromažďovania
- sociálne požiadavky – zrušiť feudalizmus, zlepšiť postavenie ľudu, prepustiť Janka Kráľa z väzenia
- jeden z najpokrokovejších politických programov
- spolupráca aj s inými národmi
- jún 1848 – Slovanský zjazd v Prahe
- riešilo sa postavenie Slovanov v monarchii
- vznikol dokument „Manifest k európskym národom“
- zjazd bol násilne rozpustený
- austroslavizmus – buržoázia presadzovala svoje záujmy, chcela udržať Rakúsko, ale zreformované tak, aby rozhodujúcu úlohu a vplyv mali Slovania
- 1848 – Slovenská národná rada – na čele – Štúr a Hurban
- najvyšší národný orgán
- tri dobrovoľnícke výpravy :
- september 1848 – v Čechách
- prešli cez moravsko-slovenské hranice, ale cisárske vojsko ich odzbrojilo
- zimná výprava – 1848-49 – dva prúdy :
- a) Štúr a Hurban – od Jablunkovského priesmyku, cez stredné na východné Slovensko
- b) Hodža – juhozápadné Slovensko
- marec 1849 – oktrojovaná ústava – nariadená, nanútená
- vypracoval ju rakúsky minister vnútra Stadion
- schválil ju František Jozef II.
- Habsburská monarchia bola vyhlásená za slobodné, samostatné, nedeliteľné, ústavné rakúske dedičné cisárstvo
- nastolený centralizmus
- spoločný parlament, vláda, colné a obchodné územie
- jednotlivé korunné krajiny mohli mať vlastné snemy
- Slovensko patrilo do Uhorska
- slovenskí politici chceli vyčleniť Slovensko z Uhorska, zbaviť sa závislosti od Viedni a vytvoriť Veľkokniežactvo Slovenska
- rozpory medzi Pešťou a Viedňou
- Kossuth vyhlásil zosadenie Habsburgovcov
- letná výprava – 1849 – neúspešná
- 13.8.1849 – bitka pri Világoši – medzi Viedňou a Uhorskom – cisárske vojsko vyhralo
- FÁZA – začiatok v roku 1849:
- Bachov absolutizmus a vývoj po ňom
- 1848 – potlačenie revolúcií v celej Európe – obdobie reakcie
- posilnené postavenie Habsburgovcov
- vznik buržoázie
- podmienky pre rozvoj kapitalizmu, veda, technika, obchod, priemysel
- 1851 – silvestrovský patent – zrušenie oktrojovanej ústavy
- obdobie silného absolutizmu – minister vnútra Alexander Bach
- nastolil sa policajný a byrokratický režim
- germanizácia
- „spojenie trónu a oltára“ – posilnený vplyv cirkvi
- 1853-56 – krymská vojna – Rusko a Turecko (Rakúsko proti Rusku)
- porážka Rakúska v Taliansku
- odpor proti Bachovi
- 1860 – koniec Bachovho absolutizmu
- pád vnútornej aj zahraničnej politiky
- 1860 – októbrový diplom – nová ústava
- obnovené práva jednotlivých krajín v ríši
- od centralizmu k federácii
- väčšia samostatnosť
- vláda majetných – bankári...
- prevaha Maďarov a Rakúšanov
- 1866 – prusko-rakúska vojna – pri Hradci Králové
- Prusko vyhralo
- potreba reorganizácie - dve možnosti :
- dohoda s Maďarmi na dualizme (štát z dvoch častí)
- vytvorenie federácie
- došlo k 1. možnosti
Postavenie Slovákov v období Bachovho absolutizmu:
- potláčanie národného hnutia
- kvôli národnému útlaku sa brzdil kultúrny vývoj
- štúrovci pod policajným dozorom
- Štúr vydal Slovanstvo a svet budúcnosti - nevyhnutnosť rozpadu monarchie
- po páde nová politická aktivita
- požiadavky boli zhrnuté v Daxnerovom Hlase zo Slovenska – z neho vychádzalo memorandum
Memorandum národa Slovenského:
- chválené 6-7. júna 1861 v Martine
- hlavnou požiadavkou – Hornouhorské Slovenské okolie
- samospráva Slovákov
- žiadali slovenčinu v úradoch a na školách
- žiadali kultúrne spolky
- v Pešti chceli katedru slovenčiny
- nechceli samostatný slovenský snem
- len zastúpenie na Uhorskom sneme
- neobsahovalo demokratické a sociálne požiadavky
- predložené Uhorskému snemu – ten ho neprijal
- Slováci doplnili Memorandum a preložili ho Viedni
- splnili sa len kultúrne požiadavky
- založenie 3 slovenských gymnázií a Matice Slovenskej
- gymnázia – Revúca, Martin, Kláštor pod Znievom
Matica slovenská – 4.8.1863:
- pri príležitosti 1000. výročia príchodu Konštantína a Metoda na VM
- celonárodná kultúrna organizácia
- mala dvíhať národné povedomie
- podporovala rozvoj kultúry, vedy, umenia, literatúry
- predseda Štefan Moizes, podpredseda Karol Kuzmáni
- časopis Letopis Matice slovenskej
- vydavateľská činnosť, finančná podpora študentov
- styky s ostatnými Maticami – predovšetkým ale s tou českou
- 1. matica – Matica Srbská
Časová priamka :
- 1789 – Slovenské učené tovarišstvo
- 1843 – uzákonenie spisovnej slovenčiny
- 1844 – spolok Tatrín
- 1845 – Slovenské národné noviny
- 1848 – marcové zákony, Žiadosti slovenského národa
- 1849 – oktrojovaná ústava, bitka pri Világoši
- 1861 – Memorandum slovenského národa
- 1863 – Matica slovenská
- Československá spolupráca, výhody a nevýhody spolužitia v jednom štáte:
- súčinnosť slovenského a českého hnutie
- Kollár, Šafárik – Dobrovský, Jungman
- Kollár – zástanca čechoslovakizmu
- oba národy sa zúčastnili na Slovanskom zjazde v Prahe – 1848
- Štúr, Hurban, Hodža ušli počas prenasledovanie do Prahy
- pôsobili tam aj počas revolúcie
- medzi slovenskými dobrovoľníkmi aj Česi
- oba národy nesúhlas s vyrovnaním
- keďže sa mali lepšie Česi, pomáhali Slovákom
- veľa Slovákov študovalo v Česku
- spolok Detvan v Česku – Kukučín, Šrobár
- 1896 – v Prahe – Českoslovanská jednota
- podpora slovenských študentov – posielali tu napríklad knihy
- od 1908 – 1914 – Luhačovice – pravidelné československé porady
- o tom, ako prekonať situáciu
- spolupráca v kultúre – napr. Božena Němcová – styky so Slovenskom
- na našich gymnáziách – českí profesori
- Hatala v Prahe
- orientovali sme sa na Čechov i kvôli spoločnej minulosti
Výhody spolužitia v jednom štáte:
- väčšie územie – viac obyvateľov – lepšie podmienky na presadenie sa vo svete
- nižšie náklady na správu štátu – spoločná vláda, armáda
- lepšie predpoklady pre vzájomné spolužitie
- spolupráca – kultúra, šport
- spoločný dôchodkový systém
- lepšie sa zavádzali reformy
- predpoklady pre vyššiu životnú úroveň, zamestnanosť
- dobré podmienky na podnikanie
- priaznivé ovplyvňovanie slovenského hospodárstva českou ekonomikou
Nevýhody:
- centralizmus
- Slováci sa cítili menej cenný
- projekty v prospech Čiech
- viac českých politikov
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Slovenské národné obrodenie | Ostatné | 820 slov | |
Slovenské národné obrodenie | Maturita | 1 501 slov | |
Slovenské národné obrodenie | Referát | 2 058 slov | |
Slovenské národné obrodenie | Referát | 1 529 slov | |
Slovenské národné obrodenie | Referát | 1 564 slov | |
Národné obrodenie – štúrovci – spolupráca evanjelikov a katolíkov | Ostatné | 891 slov | |
Druhá fáza slovenského národného obrodenia | Učebné poznámky | 401 slov | |
Počiatky slovenského národného obrodenia, spisovný jazyk a prvá generácia Bernolákovcov | Učebné poznámky | 293 slov | |
Vyvrcholenie slovenského národ. obrodenia | Referát | 13 031 slov | |
Počiatky slovenského národného obrodenia | Referát | 1 943 slov |