Prínos pôsobenia kresťanskej misie Konštantína a Metoda na Veľkej Morave
Zhodnoťte prínos pôsobenia kresťanskej misie Konštantína a Metoda na Veľkej Morave
- Charakterizujte
kristianizačnú činnosť Konštantína a Metoda na Veľkej Morave
- Zhodnoťte pôsobenie a význam diela Konštantína a Metoda pre naše
národné dejiny a pre kultúru ostatných Slovanov
- Analyzujte historický text
Pomôcky: Historický text- Život Konštantína(Dejepis
1 pre G, s.210)
- na územie Mojmírovho i Pribinovho kniežatstva už dávnejšie prichádzali misionári z Franskej ríše
-
Rastislav si uvedomoval, že prijatím kresťanstva z nemeckých oblastí sa zvýši jeho závislosť od Franskej ríše, preto požiadal pápeža o
vierozvestov hovoriacich miestnym slovanských jazykom
- pápež ale takýchto učencov nemal a preto sa Rastislav obrátil na byzantského
cisára Michala III., ktorý na Moravu vyslal bratov Konštantína a Metoda
- tí dorazili na Moravu v lete 863 a doniesli zo sebou hlaholiku-
slovanské písmo zostavené z malých písmen gréckej abecedy
- hneď po príchode založili učilište na výchovu kňazov, na ktorom okrem
teológie, gramatiky a hudby vyučovali hlaholiku a liturgiu v domácom jazyku
- v roku 867 sa aj so svojimi učencami vybrali do Ríma, pričom
po ceste sa zastavili u Pribinovho syna Koceľa v Blatenskom kniežatstve, ktorý k ich sprievodu pripojil ďalších 50 žiakov pripravených na
vysvätenie
- po ceste sa zastavili v Benátkach, kde obhajovali liturgiu v slovienskom jazyku proti trojjazyčníkom( zástanci myšlienky, že
kázanie by malo prebiehať len v gréckom, hebrejskom a latinskom jazyku)
- po príchode do Ríma ich prijal pápež Hadrián II., ktorý po
preskúmaní bohoslužobných kníh v slovienskom jazyku schválil sloviensku liturgiu
- počas pobytu v Ríme Konštantín ochorel, vstúpil do
kláštora kde prijal rehoľné meno Cyril a 14.februára 869 zomrel
- Metod bol spolu s niekoľkými učeníkmi vysvätený za kňaza
-
pri návrate späť sa zastavil u Koceľa, ktorý Metoda presvedčil, aby sa vrátil späť do Ríma a získal od pápeža vyššie cirkevné
svätenie a poverenie
- na prelome rokov 869 a 870 pápež vysvätil Metoda za biskupa a menoval ho arcibiskupom a pápežským legátom pre
oblasť Panónie a Moravy
- v tom čase ale na Veľkej Morave vypukla vojna s Východofranskou ríšou a Metod bol pri ceste späť zajatý
vojakmi bavorských biskupov
- na zákrok pápežskej kúrie bol roku 873 prepustený a rok neskôr sa vojna mierom vo Forchheime skončila
- po návrate sa Metod ujal správy svojej diecézy, ale nastali problémy medzi ním a nemeckými kňazmi pod jeho správou, až na pozvanie
pápeža opäť odišiel do Ríma, kde pápež opätovne schválil liturgiu v slovienskom jazyku a na Metodovu žiadosť vysvätil švábskeho mnícha
Wichinga za nitrianskeho biskupa
- Wiching bol ale proti slovienskej liturgii a krátko pred Metodovou smrťou(885) odišiel do Ríma, kde
dosiahol u pápeža zákaz slovienskej liturgie
- po Metodovej smrti sa so súhlasom Svätopluka ujal vedenia moravskej diecézy a všetkých
domácich, kňazov, ktorí sa nevzdali slovienskej liturgie, dal uväzniť alebo vyhnal
- medzi vyhnanými boli hlavne Metodovi učenci(Gorazd,
Angelár, Naum, Kliment), ktorí sa uchýlili prevažne do Bulharska, kde naďalej rozvíjali slovanské písomníctvo, práve v bulharskej Preslavi
vznikla cyrilika- mladší variant hlaholiky vytvorený vyhnanými učencami
- prínos solúnskych bratov je pre slovanské národy
veľmi významný, nielenže presadili bohoslužby prednášane v jazyku domáceho slovanského obyvateľstva, ale vytvorili prvé slovanské písmo-
hlaholiku, ktorá sa neskôr po prepracovaní ich žiakmi na cyriliku rozšírila z Bulharska do balkánskych krajín až na Kyjevskú Rus
Zones.sk – Zóny pre každého študenta