Vnútorný obchod
Autor: kajka
Typ práce: Učebné poznámky
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 13.10.2017
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 1 219 slov
Počet zobrazení: 4 675
Počet zobrazení: 4 675
Tlačení: 217
Uložení: 228
Uložení: 228
OBCHOD
- obchod je nevýrobné odvetvie národného hospodárstva, ktoré tvorí článok medzi výrobou a spotrebou
Funkcie obchodu
- prekleňovacia funkcia
- priestorová – prekleňuje sa priestorový nesúlad medzi výrobou a spotrebou (z dôvodu prírodných podmienok – rôzne geografické pásma a ekonomických podmienok – zdroje surovín)
- časová – prekleňuje sa časový nesúlad medzi výrobou a spotrebou, príčinou je sezónny charakter výroby a spotreby, môže ísť o:
- prvú situáciu, keď sa vyrába len v určitom čase, ale spotrebúva sa celý rok (kompóty)
- druhú situáciu, keď sa vyrába celý rok, ale spotrebúva sa len v sezóne (lyže)
- kvantitatívna (množstevná) funkcia
- zberová – obchod nakupuje tovary od rôznych výrobcov a následne ich predáva
- rozdeľovacia – obchod nakupuje od veľkovýrobcov vo veľkých baleniach a pripravuje tovar na predaj v malých spotrebiteľských baleniach
- kvalitatívna funkcia
- zahŕňa zošľachtenie tovaru (dozrievanie ovocia, syrov, vína), ale aj pretváranie úzkeho sortimentu na širokých „obchodný“ sortiment
- sortimenty:
- široký – veľa druhov tovaru
- úzky – jeden druh alebo málo druhov
- hlboký – jeden druh, veľa variantov
- plytký – málo druhov, veľa variantov
- úverová funkcia
- zákazník zaplatí 1. platbu a zvyšok na splátky
- poradenská funkcia
- obchod poskytuje odborné informácie o tovare, o jeho údržbe a používaní
- informačná funkcia
- prenášanie informácií z výroby do spotreby
- funkcia výrobného charakteru
- doplnková funkcia (úprava odevu, špecifické balenie)
- riziková funkcia
- obchod na seba preberá riziká spojené so skladovaním, dopravou, poškodením a znehodnotením tovarov
Rozdiel medzi veľkoobchodom a maloobchodom
- veľkoobchod je medzičlánok medzi výrobou a maloobchodom, pričom jeho základnou prevádzkovou jednotkou je SKLAD
- maloobchod je medzičlánok medzi veľkoobchodom a spotrebiteľom, pričom jeho základnou prevádzkovou jednotkou je MALOOBCHODNÁ PREDAJŇA
Členenie veľkoobchodu
- Podľa vlastníckych vzťahov a rozsahu poskytovaných služieb
- samostatní veľkoobchodníci
- s úplnou ponukou služieb
- s obmedzenou ponukou služieb
- makléri a agenti
- obchodné orgány výrobkov
- samostatní veľkoobchodníci
- Podľa väzby na ostatné články
- samostatných VO – nenadväzuje na iný článok
- integrovaný VO – VO sa spája s MO a VO plní niektoré funkcie MO
- Podľa princípu obsluhy
- dodávkový VO – tradičná forma
- odvážací VO – forma cash & carry
Samostatní veľkoobchodníci s úplnou ponukou služieb
- ido o podniky so spotrebným tovarom, ktoré predávajú maloobchodníkom
- zaraďujú sa sem aj tzv. „priemyselní distribútori“, ktorí predávajú svoj tovar na ďalšie spracovanie
Samostatní veľkoobchodníci s obmedzenou ponukou služieb
- cash & carry (zaplať a odvez)
- ide o systém, kde zákazník príde, tovar si sám vyberie a zaplatí (METRO)
- princípy:
- je stanovené minimálne množstvo odberu
- platí sa v hotovosti
- tovar si zákazník vyberá aj odváža sám
- je potrebná karty (najčastejšie nakupujú živnostníci)
- výhody pre zákazníka:
- ušetrenie nákladov a času
- zákazník má prehľad o sortimente a tovaroch
- operatívne si môže dopĺňať zásoby v predajni a nemusí tovar skladovať
- výhody pre veľkoobchodníka:
- nemá neplatičov- za tovar dostane zaplatené ihneď a v hotovosti
- šetrí prepravné náklady
- nepotrebuje veľké množstvo pracovníkov (šetrí mzdové náklady)
- riziká preberá zákazník
- zásielkový
- veľkoobchodníci zasielajú svoju ponuku maloobchodníkom formou katalógov
- dodávka tovaru poštou alebo kuriérom, ktorú zabezpečuje väčšinou veľkoobchod
- využíva sa pri šperkoch alebo kozmetike (AVON)
- VO s nákladným autom
- pojazdný VO, ktorý plní funkciu predávajúceho aj dopravcu
- predáva ohraničený sortiment, predaj sa realizuje za hotovosť
- využíva sa pri predaji mliečnych výrobkov, mrazených výrobkov
Etapy prác v sklade VO
- PRÍJEM
- hrubý príjem – hrubý odber dodávky, kontrola neporušiteľnosti zásielky, celistvosť obalov, celkové množstvo, hmotnosť, dodaný sortiment
- čistý príjem – preberanie tovaru po kvantitatívnej a kvalitatívnej stránke
- kvantitatívna kontrola – počas tejto prebierky sa vytvárajú manipulačné a skladovacie jednotky (prepočítavanie, premeriavanie, preväzovanie)
- kvalitatívna kontrola – pomocou zmyslových orgánov, prípadne odberov vzoriek do laboratória
- SKLADOVANIE
- táto etapa zahŕňa uloženie, ošetrenie, triedenie a spotrebiteľskú úpravu tovaru
- môže uskladňovať voľne (boxy a zásobníky), do vrstiev, do regálov, do obalov, na palety
- druhy skladov:
- podľa spôsobu uskladnenia
- otvorené – štrk, piesok
- polootvorené – hlina, cement
- kryté – potraviny
- špeciálne – mrazené potraviny
- podľa funkcie
- nákupné – poľnohospodárske produkty
- obchodné – prevádzkové a odbremeňovacie
- podľa doby skladovania
- úložné
- distribučné – len na dočasnú dobu, 24 hodín
- podľa spôsobu uskladnenia
- požiadavky na skladovanie:
- rešpektovať druh tovaru (špeciálne podmienky)
- uloženie tovaru prehľadne kvôli manipulácii
- potrebné využiť racionálnu plochu skladu
- brať do úvahy frekvenciu (častosť príjmu a odberu)
- rešpektovať hmotnosť
- rešpektovať neprípustnosť v blízkosti skladovania určitých druhov tovarov
- EXPEDÍCIA
- prevzatie objednávok a ich spracovanie
- premiestňovanie tovarov na miesto vytvorenia expedičnej jednotky
- úprava a vytvorenie expedičnej jednotky
- kontrola expedičnej jednotky
- vyexpedovanie a preprava do maloobchodu
Znaky maloobchodu
- centralizovaný nákup od veľkoobchodu
- decentralizovaný predaj spotrebiteľom
- predaj tovaru spotrebného charakteru
- predaj v malých množstvách
Úlohy maloobchodu
- približuje tovar ku konečným spotrebiteľom
- plynulý prísun tovarov a predaj
Členenie maloobchodných predajní
- podľa rozsahu služieb
- samoobslužná predajňa
- výhody pre zákazníka:
- rýchly nákup
- nerušený predaj
- hygienický predaj
- výhody pre predávajúceho:
- menej obslužného materiálu
- menšia námaha pre predavačov
- vyšší obrat a vyššia produktivita práce
- výhody pre zákazníka:
- samoobslužná predajňa
- maloobchod s vlastným výberom
- zákazník si tovar vyberá sám, pričom obsluhu a inkaso vykoná predavač
- maloobchod s ohraničenou ponukou služieb
- najčastejšie ide o tovary príležitostného dopytu, napr. predajne s nábytkom
- maloobchod s úplnou ponukou služieb
- luxusné špecializované predajne
- podľa sortimentu
- maloobchod so širokým sortimentom (TESCO)
- maloobchod s úzkym sortimentom (ZELOVOC)
- maloobchod s hlbokým sortimentom (VINOTÉKA)
- maloobchod s plytkým sortimentom (VEČIERKA)
- podľa metód práce (predajné priestory)
- kamenné predajne:
- špecializované predajne
- obchodné domy
- supermarkety (BILLA)
- hypermarkety (TESCO)
- večierky – predajne s predĺženou predajňou
- kamenné predajne:
- bez predajných priestorov:
- zásielkový obchod
- katalógový predaj
- výhody pre zákazníka – pohodlie, šetrenie času
- nevýhody pre zákazníka – neviem zistiť kvalitu, veľkosť
- výhody pre podnik – menej pracovníkov, nepodlieha časovým výkyvom, nepotrebuje predajné priestory
- nevýhody pre podnik – riziká, nemá priamy kontakt so zákazníkom, náklady na reklamu, expedíciu a výrobu katalógov
- priamy marketing
- podstata je v reklamnej kampani, kde sa výrobok predstaví zákazníkom
- teleshopping, telemarketing, priama distribúcia, direct mail
- zásielkový obchod
- predaj pomocou automatov
- majú opodstatnenie na frekventovaných miestach (školy, nemocnice, stanice)
- cigarety, nápoje
- pomocou obchodných cestujúcich – personal selling
- elektronický obchod
- obchody založené na elektronickom spracovaní a prenose informácií
- prenos údajov sa uskutočňuje prostredníctvom verejne prístupných komunikačných sietí (internet) alebo prostredníctvom uzavretých sietí (prístup majú len určité organizácie)
- B2C – predaj konečným spotrebiteľom
- internetoví obchodníci predávajú tovar konečným spotrebiteľom
- B2B – obchod medzi podnikmi
- komunikácia s ostatnými firmami, podnik využíva internet na objednávanie tovaru, prijímanie faktúr a platby za tovar
- C2C – obchod medzi zákazníkmi
- pri ňom sa bežní zákazníci stávajú predávajúcimi
- C2B – obchod z iniciatívy zákazníkov
- zákazníci nemusia čakať na zaslanie katalógov alebo iných informácií o tovare, sami si ich môžu vyhľadať, porovnať ponuky a rozhodnúť sa pre nákup
- B2C – predaj konečným spotrebiteľom
Výhody internetového obchodu
- pre predajcu
- predaj non-stop
- úspora nákladov, času
- online spracovanie objednávok
- jednoduchá aktualizácia informácií
- pre zákazníka
- nákup non-stop
- úspora času, peňazí
- pohodlný nákup z domu
- široký sortiment
Kooperácia v maloobchode
- filiálkové reťazcové predajne (TESCO)
- predajne s pobočkami na viacerých miestach
- znaky – predávajú podobný druh tovaru, majú centrálne nakupovanie, centrálnu tvorbu cien, spoločnú propagáciu, spoločnú kontrolu
- výhody – nákup väčšieho množstva za nižšie ceny, rozdelenie nákladov na reklamu na viaceré predajne, jednotná tvorba cien
- shopping centrá (ESC)
- sústreďujú sa tu rozličné typy maloobchodných jednotiek vrátane služieb (aj zábavného typu)
- môžu vzniknúť zoskupením rôznych majiteľov pod jednu správu alebo vybudovaním celého strediska, ktoré ho riadi, financuje a prevádzkuje, zabezpečuje všetky strediská (upratovanie, údržba) a rozhoduje o výbere nájomcov a sortimente predaja
- franšízing (MCDONALD)
- moderná forma obchodu
- vzniká na základe zmluvy o franšízingu, ktorú medzi sebou uzatvárajú frašízer (poskytovateľ licencie) a franšizant (nadobúdateľ licencie)
- výhody pre franšizéra:
- preniknutie na nové trhy
- otváranie nových maloobchodných jednotiek na cudzie náklady
- nevýhody pre franšizéra:
- riziko pokazenia goodwillu
- vychovávanie konkurencie
- vysoké náklady na zaučenie franšizanta
- výhody pre franšizanta:
- nemusí sa presadzovať na trhu
- poskytnutá pomoc zo strany franšizéra pri štarte podnikania
- nevýhody pre franšizanta:
- povinnosť platiť poplatky
- nemožnosť rozletu
- nutnosť dodržiavania zmluvy
Základné práva spotrebiteľa
- upravuje Zákon na ochranu spotrebiteľov
- práva – nárok na reklamáciu tovaru, výmenu tovaru, oprava tovaru (v záručnej dobe)
Čiarový kód
- európsky je EAN
- slovenský je 858 na začiatku
- je 13-miestny
- ďalšie 4 čísla určujú výrobcu, dodávateľa
- ďalšie určujú druh výrobku
- na konci je kontrolné číslo
Registračná pokladnica
- výhody pre predajcu:
- čiarový kód je výhodou pri inventarizácii
- informácie o počte zákazníkov a o výške tržby
- výhody pre spotrebiteľa:
- urýchľuje kúpu
- kontrolu svojho nákupu´
- prehľadné informácie
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Svetový obchod | Učebné poznámky | 1 378 slov | |
Medzinárodný a zahraničný obchod | Ostatné | 2 800 slov | |
Obchod | Referát | 4 123 slov | |
Zahraničný obchod, Export a import | Ostatné | 563 slov | |
Vnútorný obchod charakteristika | Maturita | 1 048 slov | |
Zahraničný obchod | Maturita | 1 893 slov | |
Zahraničný obchod | Referát | 563 slov | |
Vnútorný obchod | Maturita | 1 858 slov | |
Obchod a marketing (Seminárna práca) | Referát | 1 219 slov | |
Elektronický obchod | Učebné poznámky | 182 slov | |
Zahraničný obchod a clá | Referát | 1 956 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#formy kooperacie v maloobchode #prijem tovar odber a prebierka #vyhody a nevyhody maloobchodu #úlohy predajne #kvalitativna a kvantitativna prebierka #kvalitatívna a kvantitatívna prebierka tovaru #doplnkove formy predaja #maloobchod #funkcie maloobchodu #členenie tovaru #moderne formy predaja #prebierka a príjem tovaru #veľkoobchod #Vnutorny obchod #obchodny sortiment tovarov #odber tovaru #objednávanie tovaru #samoobslužný velkoobchodny predaj metro #príjem tovaru odber a prebierka #funkcie obchoduVypracované témy z ekonomiky + makroekonómia, daňová a odvodová sústava
Diskusia: Vnútorný obchod
Pridať nový komentárOdporúčame
Spoločenské vedy » Ekonómia
:: Aktuálne kurzy mien ECB
:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:
Vygenerované za 0.032 s.