Vnútorný obchod

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: Dievča kajka (24)
Typ práce: Poznámky
Dátum: 13.10.2017
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 219 slov
Počet zobrazení: 832
Tlačení: 38
Uložení: 52

OBCHOD

  • obchod je nevýrobné odvetvie národného hospodárstva, ktoré tvorí článok medzi výrobou a spotrebou

Funkcie obchodu

  1. prekleňovacia funkcia
    1. priestorová – prekleňuje sa priestorový nesúlad medzi výrobou a spotrebou (z dôvodu prírodných podmienok – rôzne geografické pásma a ekonomických podmienok – zdroje surovín)
    2. časová – prekleňuje sa časový nesúlad medzi výrobou a spotrebou, príčinou je sezónny charakter výroby a spotreby, môže ísť o:
      • prvú situáciu, keď sa vyrába len v určitom čase, ale spotrebúva sa celý rok (kompóty)
      • druhú situáciu, keď sa vyrába celý rok, ale spotrebúva sa len v sezóne (lyže)
    3. kvantitatívna (množstevná) funkcia
      1. zberová – obchod nakupuje tovary od rôznych výrobcov a následne ich predáva
      2. rozdeľovacia – obchod nakupuje od veľkovýrobcov vo veľkých baleniach a pripravuje tovar na predaj v malých spotrebiteľských baleniach
    4. kvalitatívna funkcia
  • zahŕňa zošľachtenie tovaru (dozrievanie ovocia, syrov, vína), ale aj pretváranie úzkeho sortimentu na širokých „obchodný“ sortiment
  • sortimenty:
    • široký – veľa druhov tovaru
    • úzky – jeden druh alebo málo druhov
    • hlboký – jeden druh, veľa variantov
    • plytký – málo druhov, veľa variantov
  1. úverová funkcia
  • zákazník zaplatí 1. platbu a zvyšok na splátky
  1. poradenská funkcia
  • obchod poskytuje odborné informácie o tovare, o jeho údržbe a používaní
  1. informačná funkcia
  • prenášanie informácií z výroby do spotreby
  1. funkcia výrobného charakteru
  • doplnková funkcia (úprava odevu, špecifické balenie)
  1. riziková funkcia
  • obchod na seba preberá riziká spojené so skladovaním, dopravou, poškodením a znehodnotením tovarov

Rozdiel medzi veľkoobchodom a maloobchodom

  • veľkoobchod je medzičlánok medzi výrobou a maloobchodom, pričom jeho základnou prevádzkovou jednotkou je SKLAD
  • maloobchod je medzičlánok medzi veľkoobchodom a spotrebiteľom, pričom jeho základnou prevádzkovou jednotkou je MALOOBCHODNÁ PREDAJŇA

Členenie veľkoobchodu

  1. Podľa vlastníckych vzťahov a rozsahu poskytovaných služieb
    1. samostatní veľkoobchodníci
      1. s úplnou ponukou služieb
      2. s obmedzenou ponukou služieb
    2. makléri a agenti
    3. obchodné orgány výrobkov
  2. Podľa väzby na ostatné články
    1. samostatných VO – nenadväzuje na iný článok
    2. integrovaný VO – VO sa spája s MO a VO plní niektoré funkcie MO
  • Podľa princípu obsluhy
    1. dodávkový VO – tradičná forma
    2. odvážací VO – forma cash & carry

Samostatní veľkoobchodníci s úplnou ponukou služieb

  • ido o podniky so spotrebným tovarom, ktoré predávajú maloobchodníkom
  • zaraďujú sa sem aj tzv. „priemyselní distribútori“, ktorí predávajú svoj tovar na ďalšie spracovanie

Samostatní veľkoobchodníci s obmedzenou ponukou služieb

  1. cash & carry (zaplať a odvez)
    • ide o systém, kde zákazník príde, tovar si sám vyberie a zaplatí (METRO)
    • princípy:
      • je stanovené minimálne množstvo odberu
      • platí sa v hotovosti
      • tovar si zákazník vyberá aj odváža sám
      • je potrebná karty (najčastejšie nakupujú živnostníci)
    • výhody pre zákazníka:
      • ušetrenie nákladov a času
      • zákazník má prehľad o sortimente a tovaroch
      • operatívne si môže dopĺňať zásoby v predajni a nemusí tovar skladovať
    • výhody pre veľkoobchodníka:
      • nemá neplatičov- za tovar dostane zaplatené ihneď a v hotovosti
      • šetrí prepravné náklady
      • nepotrebuje veľké množstvo pracovníkov (šetrí mzdové náklady)
      • riziká preberá zákazník
  1. zásielkový
    • veľkoobchodníci zasielajú svoju ponuku maloobchodníkom formou katalógov
    • dodávka tovaru poštou alebo kuriérom, ktorú zabezpečuje väčšinou veľkoobchod
    • využíva sa pri šperkoch alebo kozmetike (AVON)
  2. VO s nákladným autom
    • pojazdný VO, ktorý plní funkciu predávajúceho aj dopravcu
    • predáva ohraničený sortiment, predaj sa realizuje za hotovosť
    • využíva sa pri predaji mliečnych výrobkov, mrazených výrobkov

Etapy prác v sklade VO

  1. PRÍJEM
    • hrubý príjem – hrubý odber dodávky, kontrola neporušiteľnosti zásielky, celistvosť obalov, celkové množstvo, hmotnosť, dodaný sortiment
    • čistý príjem – preberanie tovaru po kvantitatívnej a kvalitatívnej stránke
      • kvantitatívna kontrola – počas tejto prebierky sa vytvárajú manipulačné a skladovacie jednotky (prepočítavanie, premeriavanie, preväzovanie)
      • kvalitatívna kontrola – pomocou zmyslových orgánov, prípadne odberov vzoriek do laboratória
  1. SKLADOVANIE
  • táto etapa zahŕňa uloženie, ošetrenie, triedenie a spotrebiteľskú úpravu tovaru
  • môže uskladňovať voľne (boxy a zásobníky), do vrstiev, do regálov, do obalov, na palety
  • druhy skladov:
    1. podľa spôsobu uskladnenia
      • otvorené – štrk, piesok
      • polootvorené – hlina, cement
      • kryté – potraviny
      • špeciálne – mrazené potraviny
    2. podľa funkcie
      • nákupné – poľnohospodárske produkty
      • obchodné – prevádzkové a odbremeňovacie
    3. podľa doby skladovania
      • úložné
      • distribučné – len na dočasnú dobu, 24 hodín
  • požiadavky na skladovanie:
    • rešpektovať druh tovaru (špeciálne podmienky)
    • uloženie tovaru prehľadne kvôli manipulácii
    • potrebné využiť racionálnu plochu skladu
    • brať do úvahy frekvenciu (častosť príjmu a odberu)
    • rešpektovať hmotnosť
    • rešpektovať neprípustnosť v blízkosti skladovania určitých druhov tovarov
  1. EXPEDÍCIA
    • prevzatie objednávok a ich spracovanie
    • premiestňovanie tovarov na miesto vytvorenia expedičnej jednotky
    • úprava a vytvorenie expedičnej jednotky
    • kontrola expedičnej jednotky
    • vyexpedovanie a preprava do maloobchodu

Znaky maloobchodu

  • centralizovaný nákup od veľkoobchodu
  • decentralizovaný predaj spotrebiteľom
  • predaj tovaru spotrebného charakteru
  • predaj v malých množstvách

Úlohy maloobchodu

  • približuje tovar ku konečným spotrebiteľom
  • plynulý prísun tovarov a predaj

Členenie maloobchodných predajní

  1. podľa rozsahu služieb
    1. samoobslužná predajňa
      • výhody pre zákazníka:
        • rýchly nákup
        • nerušený predaj
        • hygienický predaj
      • výhody pre predávajúceho:
        • menej obslužného materiálu
        • menšia námaha pre predavačov
        • vyšší obrat a vyššia produktivita práce
  1. maloobchod s vlastným výberom
    • zákazník si tovar vyberá sám, pričom obsluhu a inkaso vykoná predavač
  2. maloobchod s ohraničenou ponukou služieb
    • najčastejšie ide o tovary príležitostného dopytu, napr. predajne s nábytkom
  3. maloobchod s úplnou ponukou služieb
    • luxusné špecializované predajne
  4. podľa sortimentu
    1. maloobchod so širokým sortimentom (TESCO)
    2. maloobchod s úzkym sortimentom (ZELOVOC)
    3. maloobchod s hlbokým sortimentom (VINOTÉKA)
    4. maloobchod s plytkým sortimentom (VEČIERKA)
  5. podľa metód práce (predajné priestory)
    1. kamenné predajne:
      • špecializované predajne
      • obchodné domy
      • supermarkety (BILLA)
      • hypermarkety (TESCO)
      • večierky – predajne s predĺženou predajňou
  1. bez predajných priestorov:
    • zásielkový obchod
      • katalógový predaj
      • výhody pre zákazníka – pohodlie, šetrenie času
      • nevýhody pre zákazníka – neviem zistiť kvalitu, veľkosť
      • výhody pre podnik – menej pracovníkov, nepodlieha časovým výkyvom, nepotrebuje predajné priestory
      • nevýhody pre podnik – riziká, nemá priamy kontakt so zákazníkom, náklady na reklamu, expedíciu a výrobu katalógov
    • priamy marketing
      • podstata je v reklamnej kampani, kde sa výrobok predstaví zákazníkom
      • teleshopping, telemarketing, priama distribúcia, direct mail
  1. predaj pomocou automatov
    • majú opodstatnenie na frekventovaných miestach (školy, nemocnice, stanice)
    • cigarety, nápoje
  2. pomocou obchodných cestujúcich – personal selling
  3. elektronický obchod
    • obchody založené na elektronickom spracovaní a prenose informácií
    • prenos údajov sa uskutočňuje prostredníctvom verejne prístupných komunikačných sietí (internet) alebo prostredníctvom uzavretých sietí (prístup majú len určité organizácie)
      • B2C – predaj konečným spotrebiteľom
        • internetoví obchodníci predávajú tovar konečným spotrebiteľom
      • B2B – obchod medzi podnikmi
        • komunikácia s ostatnými firmami, podnik využíva internet na objednávanie tovaru, prijímanie faktúr a platby za tovar
      • C2C – obchod medzi zákazníkmi
        • pri ňom sa bežní zákazníci stávajú predávajúcimi
      • C2B – obchod z iniciatívy zákazníkov
        • zákazníci nemusia čakať na zaslanie katalógov alebo iných informácií o tovare, sami si ich môžu vyhľadať, porovnať ponuky a rozhodnúť sa pre nákup

Výhody internetového obchodu

  • pre predajcu
    • predaj non-stop
    • úspora nákladov, času
    • online spracovanie objednávok
    • jednoduchá aktualizácia informácií
  • pre zákazníka
    • nákup non-stop
    • úspora času, peňazí
    • pohodlný nákup z domu
    • široký sortiment

Kooperácia v maloobchode

  1. filiálkové reťazcové predajne (TESCO)
    • predajne s pobočkami na viacerých miestach
    • znaky – predávajú podobný druh tovaru, majú centrálne nakupovanie, centrálnu tvorbu cien, spoločnú propagáciu, spoločnú kontrolu
    • výhody – nákup väčšieho množstva za nižšie ceny, rozdelenie nákladov na reklamu na viaceré predajne, jednotná tvorba cien
  1. shopping centrá (ESC)
    • sústreďujú sa tu rozličné typy maloobchodných jednotiek vrátane služieb (aj zábavného typu)
    • môžu vzniknúť zoskupením rôznych majiteľov pod jednu správu alebo vybudovaním celého strediska, ktoré ho riadi, financuje a prevádzkuje, zabezpečuje všetky strediská (upratovanie, údržba) a rozhoduje o výbere nájomcov a sortimente predaja
  2. franšízing (MCDONALD)
    • moderná forma obchodu
    • vzniká na základe zmluvy o franšízingu, ktorú medzi sebou uzatvárajú frašízer (poskytovateľ licencie) a franšizant (nadobúdateľ licencie)
    • výhody pre franšizéra:
      • preniknutie na nové trhy
      • otváranie nových maloobchodných jednotiek na cudzie náklady
    • nevýhody pre franšizéra:
      • riziko pokazenia goodwillu
      • vychovávanie konkurencie
      • vysoké náklady na zaučenie franšizanta
    • výhody pre franšizanta:
      • nemusí sa presadzovať na trhu
      • poskytnutá pomoc zo strany franšizéra pri štarte podnikania
    • nevýhody pre franšizanta:
      • povinnosť platiť poplatky
      • nemožnosť rozletu
      • nutnosť dodržiavania zmluvy

Základné práva spotrebiteľa

  • upravuje Zákon na ochranu spotrebiteľov
  • práva – nárok na reklamáciu tovaru, výmenu tovaru, oprava tovaru (v záručnej dobe)

Čiarový kód

  • európsky je EAN
  • slovenský je 858 na začiatku
  • je 13-miestny
  • ďalšie 4 čísla určujú výrobcu, dodávateľa
  • ďalšie určujú druh výrobku
  • na konci je kontrolné číslo

Registračná pokladnica

  • výhody pre predajcu:
    • čiarový kód je výhodou pri inventarizácii
    • informácie o počte zákazníkov a o výške tržby
  • výhody pre spotrebiteľa:
    • urýchľuje kúpu
    • kontrolu svojho nákupu´
    • prehľadné informácie
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 (10-najlepšie, priemer: 0)

:: Prihlásenie



Založiť nové konto Pridať nový referát

Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: KATEGÓRIE - Referáty, ťaháky, maturita:

0.021