Vedenie ľudí - je prideľovanie úloh, príkazov a práce určitému počtu ľudí. Je nástrojom komunikácie s ostatnými pracovníkmi. Je proces usmerňovania a správania ostaných ľudí v záujme dosiahnutia vopred stanovených cieľov. Úspešné vedenie je založené na prieskume a využívaní skúseností úspešných vodcov prac. skupín. Úspešného vodcu charakterizuje inteligencia (zdravý úsudok - nezainteresovanosť), emocionálna zrelosť, požadovaná kvalifikácia a fyzická výkonnosť, prispôsobenie sa ostatným (rôznym) skupinám.
Štýly vedenia ľudí - štýlom vedenia ľudí rozumieme spôsob vedenia podriadených, ktorých motivuje ich správanie sa v rôznych situáciách.
Podľa toho, do akej miery vedúci manažér kladie dôraz na plnenie úloh a do akej miery umožní účasť pracovných skupín v rozhodovacom procese rozlišujeme vedenie ľudí na:
Systém hodnotenia musí spĺňať tieto kritériá: pracovníci ho musia akceptovať, musí byť objektívny, musí byť ľahko zvládnuteľný aj pre zaneprázdnených manažérov, ktorý to hodnotenie vykonávajú.
Metódy hodnotenie sú verbálne a neverbálne.
Funkcie hodnotenia zamestnancov:
- poznávacia - manažér získava prehľad o výkonoch členov skupiny
- porovnávacia - porovnávanie s inými pracovnými výkonmi
- regulačná - vedúci má právo vyradiť nevýkonného pracovníka zo skupiny
- stimulačná - vedúci stimuluje (podnecuje) skupinu k lepším výsledkom
- výberová - spočíva vo výbere pracovníka na lepšiu pozíciu v podniku
- kauzálna - manažér skúma príčiny zmien v správaní pracovníkov
Motivácia - chápeme ju ako vnútorný stav vyvolávajúci individuálne správanie v tých činnostiach, ktoré zaručujú dosiahnutie cieľa. Motív - chápeme ho ako vnútorný pocit, ktorý aktivuje a pomáha, povzbudzuje, sústreďuje a usmerňuje správanie človeka na dosahovanie cieľov. Motivačné faktory: osobný rast, profesijný postup, postavenie (úspechy, zodpovednosť), zaujímavá práca, úspech, uznanie (pochvala, ocenenie úspechov), samotné výsledky práce.
Poznáme motiváciu:
Teória motivácie
Maslowova hierarchia potrieb - jej zákl. je poznanie, že ľudí motivujú neuspokojené potreby, ktoré sú zoradené do pyramídy podľa ich dôležitosti.
POTREBY SEBAREALIZÁCIE
(osobný a odborný rast)
POTREBY OSOBNOSTI - POTREBY UZNANIA
(pochvaly, vyznamenania, prestíž, žiadosť o radu)
SOCIÁLNE POTREBY (SPOLOČENSKÉ)
(priateľstvo, kladné medziľudské vzťahy)
POTREBY ISTOTY A BEZPEČNOSTI
(istota zamestnania, zdravotné a dôchodkové zabezpečenie)
FYZIOLOGICKÉ POTREBY
(jesť, spať, piť a bývať....odievanie, hygiena)
Herzbergova teória - je založená na dotazníkoch a testoch pre zamestnancov. Výsledkom dotazníkov a testov je zistenie 2 faktorov (ktoré motivujú pracovníka k lepším výsledkom):
Wroomova teória očakávaní (teória očakávaní) - táto teória hovorí, že zamestnanci sú natoľko motivovaný k práci nakoľko očakávajú, že bude ich úroveň pracovného úsilia odmenená. Úsilie smeruje k výkonu a keď a dosiahnem výkon budem odmenený.