- je nielen významným faktorom svetového obchodu, ale aj účinným faktorom ekonomického, kultúrneho a sociálneho rozvoja krajiny
- je súbor vzťahov a javov, ktoré vyplívajú z cestovania a pobytu osôb, ak s pobytom nieje spojené trvalé usadenie a vykoávanie zárobkovej činnosti
- CR definujeme ako súbor činností zameraných na uspokojovanie potrieb súvisiacich s cestovaním a pobytom osôb mimo miestatrvalého bydliska
- ich cielom je odpočinok, poznávanie, rozptýlenie a zábava, kultúrne a športové využitie, služobné cesty tj., ich cielom je získavanie komplexného zážitku
- rozvoj CR sa viaže na splnenie viacerých podmienok, predovšetkým všeobecný rozvoj výrobných síl, rozvoj dopravy, existencia ubytovacích a stravovacích zariadení, vznik cestovných kancelárii, turistických spolkov...
- CR sa začal formovať koncom 19. a začiatkom 20. storočia.
- cestovanie v Európe sa rozvinulo so vznikom obchodných ciest.
- dôvody cestovania (za najvýznamnejšie motívy cestovania v minulosti označili viacerý autory: W. Greeven, E.A. Jäger) – obchodné, náboženské, zdravotné, kultúrne, vedecké, politické a vojenské.
- významnú podporu rozvoja CR znamenalo zavedenie sprostredkovateľských služieb prostredníctvom cestovných kancelárii.
- 1865 Thomas Cook – prvá cestovná kancelária v Európe.
Z javového hľadiska – predstavuje cestovný ruch, cestovanie z miesta trvalého pobytu do miesta prechodného pobytu. Ide o periodický príliv a odliv turistov
Z funkčného hľadiska – definujeme cestovný ruch ako súbor činností zameraný na uspokojovanie potrieb ludí, spojené s cestovaním a pobytom na cudzom mieste, zvyčajne vo volnom čase s cielom oddychu a zotavenia (ubytovanie, strava, peniaze, doprava)
Služby CR predstavujú užitočné činnosti nemateriálneho charakteru, ktoré uspokojujú potreby návštevníkov.
Štruktúru služieb CR tvoria 2 skupiny potrieb účastníkov:
Primárne – cielové potreby
Sekundárne – realizačné potreby
Význam služieb CR vzrastá, pretože je čoraz väčší záujem o danú službu.
Rozsah uspokojenia potrieb – vyjadruje spotreba. K spotrebe dochádza posúdenie, či sa potreba uspokojila alebo neuspokojila.
Osobitosti služieb CR:
Dopĺňanie sa služieb nazývame KOMPLEMENTARITA služieb.
Substitúcia služieb = zastupitelnosť à vzájomné nahradenie 1 služby inou (napr. preprava vlakom namiesto autobusom)