Informácia, manažment

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: verca123
Typ práce: Referát
Dátum: 17.03.2020
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 490 slov
Počet zobrazení: 2 226
Tlačení: 154
Uložení: 151

Informácia, manažment

Pod pojmom informácia rozumieme správu, oznámenie o určitej udalosti, fakte, jave.

Správa je širší pojem ako informácia.

Pod info sa v riadení rozumejú také správy, kt. :

  • sú v určitom vzťahu k systému riadenia
  • sú informačným zdrojom pre niekt. z prvkov systému riadenia
  • pre príjemcu znamenajú zmenšenie jeho neistoty alebo iným spôsobom ovplyvnia jeho správanie.

Rozlišujeme 2 stránky informácie:

  • kvalitatívna (sématická, významová) – hodnotí:
    • primeranosť zobrazenia skutočnosti danou info
    • užitočnosť obsahu info pre príjemcu
  • kvantitatívna (syntaktická) – zloženie správy z jednotl. znakov, kt. umožňujú prenos správ (výpočtová technika)

Z pohľadu manažéra sú dôležité tieto charakteristiky info:

  • kvalita (ako výstižne a presne info zobrazuje skutočnosť)
  • včasnosť (ako rýchlo je info k dispozícií)
  • úplnosť (príliš málo – príliš veľa)
  • relevantnosť (ako sa info týkajú daného problému)
  • dostupnosť
  • jasnosť (či tomu rozumiem).

Rozdelenie info

  • podľa obsahu
    1. ekonomické – zisk, N(zamestnanci), cena
    2. neekonomické – výkon stroja, počasie (poľnohospodárstvo, cest. ruch)
  • podľa pôvodu zdroja
    1. externé – info o dodávateľoch, odberateľoch, konkurencii
    2. interné – info o zamestnancoch, DM, výrobe
  • podľa stupňa agregácie
    1. prvotné (pôvodné) – FA, sklad. karta, inventárna karta
    2. druhotné (odvodené) – veľkosť tržieb, VH
  • podľa stupňa dôležitosti
    1. základné (rozhodujúce) – sortiment, objem výroby ; počet zamestnancov, strojov
    2. doplnkové (odvodené) – evidenčné číslo, vek zamestnancov
  • podľa miery stálosti
    1. fixné – právne predpisy
    2. variabilné (premenlivé) – všetky krátkodobé info
  • podľa dokumentácie
    1. dokumentované – účt. doklady
    2. nedokumentované – info povedané ústne
  • podľa spôsobu vyjadrovania
    1. verbálne – povedané
    2. číselné – 13, 7
    3. grafické –
    4. zmiešané (kombinované)

Informačný systém podniku

  • zahŕňa jednak súbor info, ale aj materiálne prostriedky a pracovníkov, kt. sú potrební na prácu s info
  • info systém zabezpečuje nevyhnutné info pre účinné riadenie podniku, pre účinné prepojenie riadiaceho a riadeného systému
  • nežiaducimi javmi sú tzv. informačné šumy (znehodnotenie info)

Fázy (činnosti) info systému:

  • zber a prenos
  • uchovávanie
  • spracovanie
  • distribúcia

Zákl. požiadavky na info systém podniku:

  • IS musí sprostredkovať potrebné info. vstupy do podniku a výstupy do okolia
  • IS musí pripraviť všetky info potrebné pre riadenie na rôznych úrovniach:
    • vrcholový manažment – info o externom prostredí, napr. trendy vývoja dopytu, predpoveď vývoja inflácie
    • stredný manažment – info o internom a externom prostredí (objem výroby, predaja), info o zákazníkoch, konkurencii
    • prvostupňový manažment – info o internom prostredí (normy platné v podniku, produktivita, dochádzka, požívanie alkoholu, fajčenie)
  • IS musí poskytovať info k požadovanej forme, kvalite, času, rozsahu a usporiadaní
  • IS musí byť dostatočne pružný a efektívny

Rozdelenie info systému

  1. Formálny – vyjadrený v organizačných normách, je kostrou IS podniku, do značnej miery je nezávislý od osôb, kt. sa na ňom podieľajú (obch. účt. dokladov)
  2. Neformálny – výsledkom neformálnych vzťahov medzi pracovníkmi resp. útvarmi, takmer celkom závisí od konkrétnych osôb, kt. sa na ňom podieľajú (ohováranie, poškodzovanie dobrého mena)

Rozdelenie podľa jednotlivých hľadísk

  • Z hľadiska spôsobu práce s info
    1. manuálny
    2. počítačový
  • Z hľadiska tvorby systémov
    1. podľa hierarchického usporiadania – podsystém závodu, prevádzky
    2. podľa riadených činností – podsystém zásobovania, výroby
    3. podľa funkcií riadenia – podsystém plánovania, kontroly
  • Z hľadiska podpory manažérskej práce
    1. transakčné – pracujú na základe jednoduchého PC vybavenia, používajú ich predovšetkým I. stupňový manažéri (evidencia platieb, FA)
    2. manažérske – pomáhajú zvyšovať výkonnosť funkčných útvarov, kvalitu manažérskej práce (hlásenia, hodnotiace správy)
    3. exekutívne – najvyššia úroveň info. technológií (PC siete, videozáznamy)
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.018 s.
Zavrieť reklamu