Marketingový plán, SWOT analýza

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: 25258
Typ práce: Referát
Dátum: 17.09.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 682 slov
Počet zobrazení: 2 132
Tlačení: 86
Uložení: 85

Marketingový plán

Marketingový plán nadväzuje na strategický plán a vytvára základ pre ostatné plány

Časti marketingového plánu

  1. Stručný prehľad- obsahuje prehľad zámerov a cieľov podniku. Ciele môžu byť krátkodobé ( do 1 roka), strednodobé ( od 1 do 5 rokov) a dlhodobé ( viac ako 5 rokov).
  2. Súčasná marketingová situácia
  3. Analýza marketingovej situácie- mala byť obsahovať analýzu mikroprostredia a makroprostredia podniku. Medzi mikroprostredie podniku patria zákazníci, dodávatelia ( obchodní partneri, konkurencia a verejnosť. Medzi makroprostredie podniku patrí ekonomické, demografické, sociálne, kultúrne, politické prostredie podniku.
  4. Charakteristika trhu- táto charakteristika obsahuje všetky trhové segmenty, ktoré podnik obsluhuje, t.j. tam patrí analýza zákazníkov. Táto analýza obsahuje súčasný stav, ale aj možný vývoj zákazníckeho správania.
  5. Prehľad o produkte- obsahuje stručný vývoj tohto produktu a vývoj ziskovosti tohto produktu.
  6. Distribúcia- obsahuje stručný prehľad o distribučných kanáloch podniku
  7. Konkurencia- obsahuje stručný prehľad konkurentov, analyzuje sa ich počet a veľkosť
  8. Situácia v makroprostredí- analyzuje sa situácia v sociálnom, kultúrnom, politickom, demografickom prostredí podniku.
  9. Rizika a príležitosť- Manažment podniku by mal mať kvalitný prehľad o slabých a silných stránkach podniku a ohrozeniach a príležitostiach daného podniku.
  10. Ciele podniku- po analýze rizík a príležitosti podniku podnik by mal identifikovať ciele, ktoré má v plánovacom období. Tieto ciele rozlišujeme na 2 skupiny
  11. Finančné ciele- Medzi finančné ciele patria zisková návratnosť investícii a zisk z plánovaných výkonov daného podniku
  12. Marketingové ciele- Finančné ciele by mali byť pretransformované do marketingových cieľov.
  13. Marketingová stratégia- V tejto fáze sa uvádza hlavná marketingová stratégia prostredníctvom, ktorej majú byť naplnené hlavné ciele podniku
  14. Vykonávacie programy- určujú kedy sa majú vykonávať dané činnosti podniku ako aj to ktorý zamestnanec ich má vykonávať v danom podniku
  15. Rozpočty a kontrola- predstavuje marketingový rozpočet, obsahuje prehľad príjmov a výdavkov v danom podniku.

Tento marketingový rozpočet obsahuje:

  1. Príjmovú časť- obsahuje prehľad predajov za určité obdobie, t.j. za akú cenu nakúpil od svojich zákazníkov.
  2. Nákladová časť- obsahuje prehľad nákladov vynaložených na výrobu, distribúciu, reklamu daných produktov daného podniku.

Rozdelenie marketingového plánu z časového hľadiska:

  1. Ročný plán- vymedzuje aktuálnu marketingovú situáciu a ciele marketingu do jedného roka.
  2. Dlhodobý plán –vymedzuje marketingové ciele v období od 1 do 5 roka.
  3. Strategický plán - vymedzuje marketingové ciele v období viac ako 5 rokov.

SWOT analýza obsahuje analýza silných, slabých stránok daného podniku a analýzu príležitosti a ohrození v danom podniku

  1. Príklady silných stránok podniku- vysoká rentabilita podniku, vysoký počet zákazníkov, lacná propagácia produktov a služieb, nízke náklady pri výrobe, nízke ceny oproti konkurencii, priaznivá ekonomická, hospodárska a politická situácia
  2. Príklady slabých stránok podniku- nízka rentabilita podniku, nízky počet zákazníkov, drahá propagácia produktov a služieb, vysoké náklady pri výrobe, vysoké ceny oproti konkurencii, nepriaznivá ekonomická, hospodárska a politická situácia
  3. Príklady príležitosti- uvedenie nového produktu a služby na trh, získanie nového , obchodného partnera, priaznivý vývoj hospodárskej, politickej, ekonomickej situácie
  4. Príklad ohrozenia- nástup nového silnejšieho konkurenta na trh, neschopnosť splácať dlhy, nepriaznivý politický, ekonomický, hospodársky vývoj, hrozba zatvárania podnikov v dôsledku pandémie Covid-19

Medzi poddruhy SWOT analýzy patria:

  1. Stratégia SO- Táto stratégia sa používa v podnikoch kde prevažujú silné stránky nad slabými stránkami a príležitosti nad hrozbami. V podnikoch s touto stratégiou sa odporúča ofenzívna stratégia
  2. Stratégia ST- Táto stratégia sa používa v podnikoch kde prevažujú silné stránky nad slabými stránkami, ale prevažujú aj hrozby nad príležitosťami. V podnikoch s touto stratégiou sa odporúča defenzívna stratégia
  3. Stratégia WO – Táto stratégia sa používa v podniku kde prevažujú slabé stránky nad silnými stránkami, ale prevažujú aj príležitosti nad hrozbami. Odporúča sa stratégia spolupráce s iným podnikom
  4. Stratégia WT – Táto stratégia sa používa v podniku kde prevažujú slabé stránky nad silnými stránkami a príležitosti nad hrozbami. Odporúča sa likvidovať podnik a ísť do nového atraktívnejšieho odvetia. 

Pri spracovaní SWOT analýzy si má podnik zodpovedať nasledujúce otázky:

  1. Disponuje podnik nejakými prednosťami a schopnosťami?
  2. Disponuje podnik nejakými schopnosťami na získanie konkurenčnej výhody?
  3. Dajú sa zvrátiť slabosti nad silnými strankámi a hrozby nad príležitosťami?
  4. Ktorých hrozieb sa má podnik obávať?
  5. Má podnik nejaké slabosti, ktoré znemožňujú vykonávať zvolenú stratégiu?
  6. Na ktoré príležitosti má podnik zdroje a schopnosti, aby získal konkurenčnú výhodu?

Príčiny neúspešnej implementácie marketingových plánov

  1. Izolované plánovanie- v oblasti plánovania vzniká pri tejto situácii nesúlad medzi jednotlivými zložkami podniku
  2. Riešenie rozporu medzi krátkodobými a dlhodobými cieľmi- činnosti v podniku sú nastavené na dlhé obdobie, ale odmeňovanie marketingových manažérov je nastavené na krátke časové obdobie
  3. Prirodzený odpor k zmenám- Jednotliví zamestnanci v podniku chcú sa držať pôvodnej marketingovej stratégii a nechcú novú marketingovú stratégiu
  4. Nedostatok špecifických plánov implementácie- to znamená, že danú marketingovú stratégiu nie je možné uviesť do praxe.

Dodatočný učebný materiál si môžeš pozrieť v dokumente PDF kliknutím na nasledujúci odkaz:
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.016 s.
Zavrieť reklamu