Manažment, Základné manažérske funkcie
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 4 708
Uložení: 139
Manažment
- „ to manage“ – viesť, riadiť, vládnuť (USA)
- pôvodne bol definovaný: - umenie riadiť podnik. činnosť – proces, v ktorom sa prelínajú jednotl. funkcie – predvídanie, organizovanie, prikazovanie, koordinovanie, kontrola
- neskôr: - umenie dosiahnuť vytýčené ciele podniku – definovanie cieľov aj metód, postupov a ciest ako ich dosiahnuť
- novodobá definícia: riadenie organizácií fungujúcich v trhovom hospodárstve, kde je pružná konkurenčná štruktúra a nezablokované cenové mechanizmy
- 2 pojmové podoby: a) funkčná – dôraz sa kladie na proces riadenia – MNZ sú metódy, techniky, princípy využívané pri riadení podnikov
- b) inštitucionálna – dôraz sa kladie na vykonávateľov procesu riadenia – riadiaci aparát podniku
ZÁKLADNÉ MANAŽÉRSKE FUNKCIE
- delia sa na: ZÁKLADNÉ – plánovanie, organizovanie, vedenie ľudí, kontrola
SEKVENČNÉ – rozhodovanie, motivovanie, hodnotenie, komunikovanie, ...
Plánovanie
- východisková manažérska funkcia
- zákl. informačné vstupy sú externé (o odb., konkurencii, cenách,...) a interné (účtovníctvo, štatistika)
- zahŕňa činnosti manažérov, ktoré sú zamerané na:
- určovanie cieľov – ciele sú budúce stavy, ktoré chce podnik dosiahnuť k presne vymedzenému okamihu v budúcnosti a ktoré odrážajú záujmy všetkých skupín v podniku
– majú spĺňať 3 charakteristiky:
- vecná vymedziteľnosť – musia mať vymedzený vecný obsah – do ktorej oblasti sú orientované (spoločenské, zamestnanecky orientované, ekonomické)
- merateľnosť – výsledky splnenia cieľa sa musia dať zmerať
- časová ohraničenosť – musí byť jasne vymedzený čas, ku ktorému je potrebné cieľ splniť
- určovanie prostriedkov na dosiahnutie cieľov – finančné (vlastné FZ – zisk, odpisy, cudzie FZ – úvery, dotácie materiálne (suroviny, polotovary)
pracovná sila
kapacitné (stroje a zariadenia)
- určovanie ciest a spôsobov na dosiahnutie cieľov – riešenia, ktoré vznikajú kombináciou zdrojov v podniku, aby sa dosiahli ciele
- druhy plánov: 1. PODĽA HIERARCHICKÝCH ÚROVNÍ – plán podniku ako celku
plány vnútropodnik.Jednotiek
- PODĽA DôLEŽITOSTI – strategické – 3-5 rokov, zamerané na zákl. smery a oblasti aktivít org.
podnikateľské – 1-2 roky, transformácia strategických plánov do cieľov a úloh operatívne – štvrťrok, mesiac,.. úlohou je konkretizovať úlohy pre vnútropodnikové útvary
- PODĽA FUNKČNÉHO ZAMERANIA – plán marketingu, výroby, odbytu a predaja, výskumu a vývoja, plán ĽZ
Postup tvorby plánov:
- formulovanie cieľov – stanovujú sa v hierarchickej štruktúre s prioritným postavením strateg. cieľov
- analýza prostredia – zhodnotenie východiskovej situácie, predmetom je externé prostredie, ktoré ponúka príležitosti (rast záujmy o výrobky) a riziká (rast cien, surovín, ..)
- príprava alternatív – hľadanie spôsobov a ciest ako dosiahnuť ciele pri predpokladaných vplyvoch prostredia
- hodnotenie a výber alternatív – hodnotenie pozitívnych a negatívnych stránok alternatív
- implementácia plánov – uvedenie plánov do života a ich realizácia
Metódy plánovania: kvalitatívne – založené na vedomostiach a schopnostiach odborníkov
– patria tu: expertízy – posudzujú problém a vypracúvajú expertné stanovisko (pri tvorbe alternatív a pri výbere vhodnej)
scenáre – založené na identifikácií kľúčových faktorov a jeho skúmaní, komplexný pohľad na riešenie situácie
kvantitatívne – projektovanie budúceho vývoja na základe prepočtov
– patria tu: štatistické metódy – extrapolácia trendov vývoja – údaje z minulého obdobia bilančné metódy – zabezpečujú rovnováhu medzi potrebami a zdrojmi optimalizačné metódy – hľadá sa optimálna alternatíva plánu na základe optimalizačných eknomicko-matematických modelov
Organizovanie
- manaž. funkcia, prostredníctvom ktorej sa do riadeného objektu vnášajú také vzťahy, ktoré umožňujú plniť plánované úlohy v nadväznosti na ciele podniku
úlohy: 1. Vytvoriť organizáciu – nahradiť neusporiadanosť usporiadanosťou, neurčitosť určitosťou,...
- Vytvoriť hierarchické vzťahy – manažéri na najvyššej úrovni budú riešiť strategické otázky a smerom k nižším úrovniam budú ubúdať strategické a pribúdať operatívne otázky
- Vytvoriť synergické efekty – vhodná deľba práce, motivovať a stimulovať ZC, dokonalá organizácia práce
- Vytvoriť stabilizačný účinok – vnesenie prvku pevnosti, pružnosti, zotrvačnosť
- je to činnosť, ktorá zahŕňa 2 čiastkové činnosti:
- ako vytváranie nového systému – prvotné vytváranie organizácie
- ako pretváranie existujúceho systému – zlepšovanie existujúcej org. štruktúry
org. štruktúra (OŠ) – množina prvkov organizácie (útvar, pracovisko, ktoré musí mať vymedzenú funkciu, právomoc, zodpovednosť) a vzťahy medzi nimi
– 2 zákl. typy OŠ: a) OŠ riadiaceho systému – riadiaceho aparátu (GR, sekretariát, funkční riaditelia – finančný, výrobný, obchodný, úseky – financií, výroby, obchodný)
- b) OŠ riadeného systému – napr. OŠ úseku ľudských zdrojov (úsek sa delí na odbory, oddelenia, referáty) úsek ĽZ sa delí na sociálny odbor, personálny, oddelenie mzdovej učtárne, ..
- pri tvorbe OŠ sa riešia 2 otázky: 1. organizačná integrácia – zjednocovanie organizačných útvarov v podniku v záujme plnenia cieľov, napr. výrobný a technický úsek = výrobno-technický
- organizačná diferenciácia (zočleňovanie) – a) vertikálna – deľba rozhodovacích právomocí a zodpovedností medzi vertikálne stupne org. (podnik, závod, prevádzka, dielňa)
- b) horizontálna – deľba rozhodovacích právomocí a zodpovedností medzi org. útvary na tom istom vertikálnom stupni
Typy OŠ v podniku:
- Líniová – dodržiava sa zásada podriadenosti nižších útvarov jedinému vedúcemu (najvyšší líniový vedúci, línioví vedúci nižšieho stupňa – riaditeľ divízie, vedúci prevádzky, majster dielne, výkonní pracovníci), každý vedúci musí poznať oblasť, ktorú riadi
- Funkčná – založená na vytvorení špecializovaných odborných útvarov, ktoré riadia výkonné pracoviská v rámci firmy, ale usmerňujú ich len v rámci svojej špecializácie (výhoda: kvalifikovanejšie riadenie, nevýhoda: pracoviská majú niekoľkých vedúcich a môžu dostávať protichodné príkazy)
- Líniovo-štábna – spojenie líniovej (jednotné vedenie) a funkčnej OŠ (špecializované vedenie), vychádza z 2 zásad:
- základom systému riadenia je líniové vedenie
- na výkon odb. činností sa vytvárajú špecializované útvary – ŠTÁBNE – plnia len pomocnú funkciu (odb. rady, služby), na čele je vedúci štábneho útvaru, podriadený líniovým vedúcim
- Cieľovo-programové – PROJEKTOVÁ – v rámci podniku sa vyčlení skupina pracovníkov, ktorí vytvoria projektový útvar (len na dobu vypracovania projektu), na čele je vedúci, ktorý ma prikazovaciu právomoc len voči pracovníkom v projekt. útvare, po skončení prác na projekte sa vrátia späť do materských útvarov
- vytváranie tímov je účelové, účely: vyriešenie úlohy z oblasti výskumu a vývoja
vypracovanie investičného projektu
vypracovanie inovačného projektu
MATICOVÁ – najdokonalejšia, tvoria ju 3 druhy útvarov:
- Líniové – riadia všetky podriadené pracoviská
- Funkčné – zabezpečujú odbornosť riadenia
- Projektové – viď. projektová OŠ
Vedenie ľudí
- manaž. funkcia, ktorá sa zaoberá problémami: štýly vedenia ľudí, komunikácia, motivácia, práca skupín
- podstata je v ovplyvňovaní správania podriadených zo strany vedúceho (manažéra)
- spôsoby vedenia ľudí: a) osobný príklad – napodobňovanie vedúceho podriadenými
- b) priame vedenie – vedúci komunikuje so svojimi podriadenými medzi 4 očami alebo naraz
- c) nepriame vedenie – vytváranie vhodného prac. prostredia, odmeňovanie, ...
Štýly vedenia ľudí: - TRADIČNÉ
- autokratický štýl – uplatňovanie vôle vedúceho bez ohľadu na myšlienky a názory podriadených, vzťah je negatívny, 3 formy:
- autoritatívny – prísny, zadáva príkazy a očakáva ich splnenie, striktná kontrola, komunikácia je jednosmerná
- autokratický – autokracia je prejav vedúcich , ktorí sa snažia zakryť svoje nedostatky
- diktátorský – extrémne správanie jedinca, ktorý vidí len seba a likviduje nesúhlas a iný názor
- demokratický štýl – obojstranná aktívna komunikácia, môže byť:
- čistý (kolektívny) – podiel kolektívu na riadení a rozhodovaní, ale v konečnom dôsledku prijíma rozhodnutia vedúci
- participatívny (spoluúčasť) – účasť jednotlivcov alebo kolektívu na riadení a rozhodovaní
- liberálny štýl – vedúci je ústupčivý, zhovievavý a necháva podriadeným voľnosť v konaní
- liberalistický – vedúci je veľmi ústupčivý a snaží sa vyhovieť všetkým požiadavkám podriadených
- pasívny – vedúci je pasívny, výrazná aktivita podriadených, vedúci stráca autoritu
- „laissezz faire“ – podriadení chcú aby im vedúci nezasahoval do ich činnosti
Kontrola
- zameraná na hodnotenie javov a procesov, ktoré v riadenom objekte už prebehli, prebiehajú alebo očakávame, že nastanú
- v užšom zmysle slova: preverovacia činnosť + porovnávanie skutočnosti s plánom
- v širšom zmysle slova: ako v užšom + proces regulácie + prijímanie nápravných opatrení
- subjekty kontroly: profesionálni kontrolóri, riadiaci pracovníci, výkonní prac. (sebakontrola)
- úlohy kontroly: 1. zistiť skutočný stav vývoja riadeného objektu
- porovnať skutočný stav vývoja s plánovaným + zistiť odchýlky a príčiny
- vyvodiť závery pre ďalšie rozhodovanie
Metódy kontroly:
- osobné pozorovanie – manažér na základe pozorovania a skúseností získava info o kontrolovanom jave
- účtovné a štatistické správy a výkazy (súvaha, CF) – poskytujú info o súčasnosti a min.
- finančno-ekonomické analýzy – hodnotia výsledky, ktoré sa dosiahli v jednotl. oblastiach činnosti a ako efektívne boli využité podnik. zdroje
- vnútorný audit – pravidelné hodnotenie činnosti org. (pracovníci útvaru vnútor. auditu)
- hodnotenie procesov a javov – vypracovanie kontrolných projektov, ktoré obsahujú rozvrh úloh a ich väzby
RIADIACE ORGÁNY PODNIKU
Riaditeľ – generálny, prezident, predseda, je štatutárny orgán, tzn. vystupuje a koná v mene firmy
– komplexne riadi činnosť podniku a zodpovedá za jeho výsledky, jeho postavenie a kompetencie závisia od kompetencií vymedzených orgánmi
Sekretariát – zabezpečuje administratívne, organizačné a technické práce (prijímanie návštev, vybavovanie korešpondencie, príprava mat. na porady, kontrola termínov plnenia úloh)
Odborné štábne útvary (úseky) – zriaďujú sa pre každú funkčnú oblasť a členia sa na odbory, oddelenia, referáty
Líniové útvary – zriaďujú sa po vertikálnej osi riadenia, na čele je líniový vedúci (riaditeľ divízie, vedúci prevádzky, majster dielne)
MANAŽÉRI NA JEDNOTLIVÝCH ÚROVNIACH RIADENIA
- Vrcholoví – top manažment, členovia predstavenstva, správnej rady, riaditeľskej – riaditeľ, viceprezidenti, funkční riaditelia
– vymenúvajú ich vlastníci firmy alebo ostatné orgány firmy, usmerňujú a koordinujú činnosť podniku ako celku, reprezentujú firmu navonok a formulujú celkovú stratégiu podniku
- Manažéri strednej úrovne – stredný manažment, vedúci vyšších vnútropodnik. útvarov a vedúci rôznych odborných útvarov (vedúci útvaru výroby,..)
– zodpovedajú za implementáciu všetkých plánov a politík sformulovaných vrcholovými manažérmi a usmerňujú činnosť manažérov na najnižšom stupni
- Prvostupňoví manažéri – operačný MNZ, majstri dielní resp. vedúci podobných org. jednotiek
– sú v priamom kontakte s výkonnými pracovníkmi a zodpovedajú za výsledky ich práce, zadávajú im úlohy a kontrolujú ich plnenie
Podľa charakteru činností sa manažéri delia:
- manažéri – univerzalisti – línioví manažéri, zodpovedajú za komplexný rozvoj org. jednotky, ktorú riadia a úzko spolupracujú s manažérmi - špecialistami
- manažéri – špecialisti – odborní manažéri zameraní na jednotl. funkčné oblasti, ich hlavným poslaním je napomáhať líniovým manažérom po odbornej stránke (vedúci úsekov, odborov, oddelení)
Príklad 1:
Firma OMEGA je stredne veľký priemyselný podnik, ktorý vyrába 2 druhy výrobkov. Každý druh sa vyrába v samostatnej prevádzke. Navrhni zložky riadiaceho aparátu tohto podniku.
Príklad 2:
Predstav si, že si GR a. s. V novinách si uverejnil inzerát o konkurze na obchodného riaditeľa. Akú dokumentáciu budeme vyžadovať v rámci prijímacieho konania? – životopis, kópia maturitného vysvedčenia, doklady o vzdelaní, ..
Aké vlastnosti budeš vyžadovať od uchádzača, manažérske schopnosti + štýly vedenia ľudí
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Manažment – Vrcholový manažment, manažment prvej línie, manažment strednej línie | Referát | 2 304 slov | |
Personálny manažment v podniku | Maturita | 1 806 slov | |
Manažment - funkcie, stratégia, historia | Maturita | 1 736 slov | |
Manažment | Ostatné | 1 593 slov | |
Manažment, Vývoj manažmentu | Ostatné | 1 428 slov | |
Manažment | Učebné poznámky | 328 slov | |
Manažment podniku | Maturita | 2 081 slov | |
Manažment podniku | Ostatné | 3 573 slov | |
Manažment | Učebné poznámky | 772 slov | |
Manažment ako proces | Ostatné | 484 slov | |
Manažment definícia | Ostatné | 614 slov | |
Personálny manažment | Referát | 1 537 slov | |
Manažment, základné manažérske vlastnosti | Referát | 537 slov | |
Informácia, manažment | Referát | 490 slov | |
Personálny manažment podniku | Referát | 999 slov |