Strategické plánovanie spoločnosti
Strategické plánovanie spoločnosti
K&M Corp., spol. s r. o.
Marketing je dôležitou súčasťou plynulého a bezchybného chodu podniku. Strategické plánovanie je jedným
z marketingových oddelení a predstavuje výber stratégie pre dlhodobé prežitie a rast firmy. Plánovanie pomáha podniku, aby sa pripravil a
mohol pohotovo reagovať na zmeny v prostredí.
3. 1. Druhy plánov
Plány môžeme rozdeliť z dvoch hľadísk
a to z hľadiska účelu a z hľadiska časového horizontu.
- Z hľadiska účelu
- Vykonávacie
plány - slúžiace na bežné riadenie, na koordináciu činností
- Funkčné plány - na riadenie čiastkových procesov
- Strategické plány – tzv. strategické plánovanie sa chápe ako proces tvorby a udržiavania strategickej rovnováhy medzi cieľmi
a možnosťami organizácie vo vzťahu k meniacim sa trhovým príležitostiam (čo najlepšie využitie silných stránok v záujme získania výhody
z atraktívnych príležitostí); zahŕňa tvorbu stratégie pre dlhodobú existenciu a rast podniku.
- Z hľadiska
časového horizontu
- Ročné plány – charakterizujú aktuálnu trhovú situáciu, ciele a marketingovú
stratégiu, program realizácie, rozpočet a kontrolu na obdobie jedného roka; využívajú sa na koordináciu marketingových aktivít s výrobou,
financovaním a ostatnými činnosťami podniku. Vnútorne sa členia na kvartály, mesiace, atď.
- Strednodobé plány – sú
charakteristické pre časové rozmedzie 3 až 5 rokov.
- Dlhodobé plány – obsahujú dlhodobé ciele, najmä
marketingové stratégie na ich dosiahnutie a požiadavky na zdroje; každoročne sa prehodnocujú a aktualizujú.
3. 2. Základ
strategického plánovania
1. vymedzenie poslania podniku - treba
vyjadriť konkurenčný zámer, zdôvodniť existenciu firmy; najvhodnejšie je vyjadriť poslanie trhovým definovaním podnikateľskej činnosti
nie len definíciou produktu či technologického procesu
2. tvorba zámerov a cieľov
firmy - predstavuje transformáciu poslania firmy do podrobných podporných cieľov pre každú úroveň riadenia
3. tvorba podnikateľského portfólia, t.j. súboru podnikateľských aktivít a výrobkov, ktoré
vylepšia pozíciu firmy - analýza existujúceho portfólia je hlavným prostriedkom strategického plánovania; zahŕňa
identifikáciu hlavných podnikateľských aktivít, ktoré tvoria základ rozvoja firmy (strategické podnikateľské jednotky), odhad
atraktívnosti trhu danej jednotky alebo odvetvia, jej pozícia na tomto trhu či odvetví a rozhodnutie o ich podpore.
4. plánovanie funkčných stratégií - úloha marketingu v strategickom plánovaní je, že
uspokojuje potreby cieľových skupín, pomáha identifikovať trhové príležitosti a spracúva stratégie na dosiahnutie cieľov podnikateľských
jednotiek.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta