Brainstorming - metóda brainstormingu

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: ivka47
Typ práce: Referát
Dátum: 07.11.2011
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 431 slov
Počet zobrazení: 8 436
Tlačení: 555
Uložení: 619
Brainstorming - metóda brainstormingu
Po prvý raz sa táto metóda realizovala v USA v roku 1938 a prítomní účastníci ju nazvali brainstorming, čo v preklade znamená búrka, vytriasanie mozgov (brain – mozog, storm - búrka), burza nápadov, spontánne prinášanie nápadov. Tvorca tejto metódy Alex F .Osborn (1962) vychádzal z týchto premís:
Ľudia mnohé myšlienky, nápady ani nepovedia, lebo sa boja, že sú to nápady neuskutočniteľné, bláznivé, zlé, smiešne, nie sú v súlade s tým, čo je napísané v učebniciach, čo tvrdia autority, čo je konvenčné. Nechcú sa zosmiešniť, alebo sa ukázať ako hlúpi či nepraktickí. Toto však tvorivosti neprospieva, a preto je potrebné prekonať sociálne a psychické bariéry, ktoré blokujú vznik nových, netradičných, originálnych nápadov.
 
Základné zásady brainstormingu
1. Oddelenie tvorby, produkcie nápadov od ich hodnotenia.
2. Kvantita vyvoláva kvalitu – na daný problém treba vyprodukovať čo najviac najrozmanitejších a najoriginálnejších nápadov, ktoré sa neskôr budú posudzovať. Čím je nápadov viac, tým je väčšia pravdepo­dobnosť, že sa medzi nimi objaví originálny nápad. Najlepšie nápady sa objavujú spravidla až ku koncu prezencie nápadov, keď už všetky konvenčné nápady sú vyčerpané.
3. Pracovať spoločne, navzájom sa inšpirovať, vyrodukovať čo najviac nápadov – čo vychádza zo synergického efektu, teda z toho, že ak ľudia pracujú spoločne, navzájom sa inšpirujú, pomáhajú si atď. vyprodukujú viac nápadov, ako keď pracujú individuálne a výsledky ich práce sa spočítajú.
 
Platnosť týchto zásad Osborn a ďalší výskumníci empiricky verifikovali. Ukázalo sa napríklad, že oddelenie tvorby nápadov od ich produkcie umožnilo vytvorenie až o 90% viac originálnych nápadov ako pri tradičnom spôsobe. keď po vyslovení nápadu nasleduje jeho posúdenie, hodnotenie. Sústredenie sa na kvantitu nápadov prinieslo o 78% viac originálnych nápadov a synergický efekt - práca v skupine o 70% viac originálnych nápadov ako pri individuálnej práci členov skupiny a následnom súčte ich nápadov.

Pravidlá brainstormingu
 
Za účelom realizácie týchto zásad platia v brainstormingu isté pravidlá:

1) Pravidlo zákazu kritiky. V priebehu tvorby nápadov je zakázaná akákoľvek kritika nápadov. Treba úplne vylúčiť aj kritizovanie v zastretej,
alebo neverbálnej podobe (úškľabok, mávnutie ruky a pod.) aj za cenu
vylúčenia nenapraviteľne kritizujúceho člena z brainstormingového zasadnutia.

2) Pravidlo uvoľnenia fantázie. Každý účastník sa má usilovať čo najviac uvolniť svoju fantáziu a predstavivosť, riadiť sa zásadou, že najneobvyklejšie a zdanlivo najabsurdnejšie návrhy môžu byť tie najlepšie, alebo môžu k nim viesť. Čím je nápad divokejší a búrlivejší, tým lepšie. Pretože krotenie myšlienok je oveľa drahšie ako ich invencia. Príkladom takého divokého nápadu je zastaviť vodu vodou - zabrániť povodni utvorením hrádze z vriec naplnených vodou).

3)
Pravidlo čo najväčšieho počtu nápadov. Každý účastník sa musí usilovať vyprodukovať čo najviac nápadov. V prípade ustrnutia iniciatívy účastníkov musí zasiahnuť a oživiť diskusiu svojimi návrhmi, alebo vytýčením zatiaľ nepoužitých možností vedúci brainstormingového zasadnutia (vo vyučovacom procese učiteľ).

4)
Pravidlo vzájomnej inšpirácie. Pre úspešný priebeh brainstormingu je dôležitá kombinácia a vzájomné spájanie. zdokonaľovanie nápadov, rozvíjanie myšlienok ostatných a pod.

5)
Pravidlo úplnej rovnosti účastníkov. Počas brainstormingového
zasadnutia neplatia vzťahy nadradenosti a podriadenosti. všetci účastníci sú si rovní a podľa toho by sa mali aj správať. Platí iba podriadenosť vedúcemu zasadnutia.
 
Metodický postup – etapy brainstormingu
 
1) Oboznámenie účastníkov s cieľom zasadnutia, problémom a s pravidlami brainstormingu
Zvoľte veľkosť skupiny (5-8 členov), v ktorej má každý účastník dosť príležitostí prezentovať svoje myšlienky. Snažte sa vytvoriť uvoľnenú atmosféru, ktorá podmieňuje slobodnú tvorbu nápadov. Sedenie neprerušujte, ani ničím nerušte. V tejto etape sa môže realizovať aj krátka beseda o probléme, alebo krátka "mozgová rozcvička"- netradičné riešenie nejakého miniproblému, napr. ako by sa dal využiť otvárač na fľaše.
 
2) Tvorba, produkcia nápadov, riešení
Tejto etape sa zvykne hovoriť aj vlastný brainstorming. Tu je obzvlášť dôležité dodržať všetky vyššie uvedené pravidlá brainstormingu. Nápady sa odporúča písať na tabuľu alebo na veľký papier, aby všetci účastníci malí neustále pred očami všetky doterajšie nápady. Nesmie sa však uvádzať, kto návrh povedal, pretože nejde o ľudí, osoby, ale o nápady, riešenia. Účastníci sa hlásia a pri jednom vystúpení môže účastník povedať iba jeden nápad. Žiadajte, aby sa hovorilo jasne a priamo, aby sa neodbiehalo od problému. Zabraňujte tomu, aby si žiaci vysvetľovali svoje nápady. Podporujte tvorbu čo najväčšieho počtu nápadov. Čas produkovania závisí od problému. Najčastejšie to býva 8 až 10 minút.
 
3) Prestávka
Podľa charakteru riešeného problému môže trvať niekoľko minút, hodín, ale aj dní. V jej priebehu sa "odosobnia" návrhy a môžu nastať aj významné zmeny v motivácii účastníkov brainstormingu.
 
4) Vyhodnocovanie návrhov, riešení.
Určia sa kritériá na hodnotenie návrhov. Týchto kritérií by nemalo byť viac ako 5-6, lebo ináč sa stanú neprehľadnými, zaradenie návrhov do istých skupín obdobných návrhov, výber najlepších návrhov na ich ďalšie rozpracovanie, výber najdivokejších návrhov na úvahy ako ich možno využiť, zhodnotenie vybraných návrhov. Je dôležité sústrediť sa na to, ako sa nápady dajú uskutočniť a nie na hľadanie dôvodov, prečo sa to nedá. V tejto etape zohráva kľúčovú úlohu hodnotiace myslenie. dokazovanie, práca s kritériami a ich dôsledkami a pod.
 
Metóda brainstormingu je pre účastníkov veľmi namáhavá, vyčerpávajúca. podľa zistenia fyziologického prieskumu, energetická spotreba účastníkov brainstormingu trvajúceho hodinu a pol sa rovná desiatim až dvanástim hodinám, normálnej pracovnej záťaže (Ďurič - Štefančík, 1989). Pri brainstormingu použitom ako metóda vzdelávania nemusí ísť ani tak o nájdenie optimálneho riešenia, ako o to, aby sa na danej téme a jej obsahu žiaci vzdelávali (niečomu naučili), a aby sa prejavili a rozvíjali ich tvorivé schopnosti. Vo vyučovacom procese je množstvo príležitostí na využitie metódy brainstormingu.
 
Príklady
Uvádzame niekoľko príkladov jeho využitia pri vyučovaní ľudských práv:
Ľudská bytosť: Na sformulovanie pojmov človek, ľudská bytosť učiteľ umiestni pred žiakov nejaký vhodný predmet, napr. obrátený kôš na odpadky, a povie im, aby si predstavili, že toto je návštevník z vesmíru, ktorý chce vedieť, Čo sú to za bytosti, ktoré si hovoria ľudia. Žiaci dávajú návrhy, ktoré by mali vesmírnemu návštevníkovi pomôcť identifikovať ich ako ľudí. Iná možnosť je, že učiteľ povie žiakom, že OSN chce vyslať do vesmíru kozmickú loď bez ľudskej posádky, ktorá má informovať obyvateľov inej planéty o nás ľuďoch. Vesmírna loď dosiahne planétu

až o niekoľko desiatok rokov. Žiaci majú navrhovať, čo má obsahovať náklad lode, aby bol pre obyvateľov inej planéty čo najinformatívnejší: hudbu, sochy, fotografie, literatúru, priemyselné výrobky? Na triednických hodinách môžu žiaci navrhnúť a zdôvodniť pravidlá pre správanie sa žiakov i učiteľov v triede. Začnú tým, čo by chceli, svojimi prianiami. Až  v etape hodnotenia sa zo zoznamu ich túžob výberu reálne požiadavky, zostavia z nich práva a povinnosti, porovnajú a upravia sa podľa Konvencie práv dieťaťa. Podobne sa môže postupovať pri návrhu základných princípov pre spolužitie ľudí na zemi.
 
Životné prostredie: Metódou brainstormingu môžu žiaci navrhovať možnosti skvalitnenia životného prostredia v učebni, škole, okolí školy a pod. Metóda brainstormingu sa dá veľmi efektívne využiť aj pri ďalšom vzdelávaní učiteľov a pri riešení mnohých problémov školy.
 
Iné: Metódou brainstormingom možno riešiť napr. návrh problémových a tvorivých úloh z jednotlivých vyučovacích predmetov, návrh odbornej učebne alebo len niektorých jej častí ako usporiadanie čelnej steny, návrh spôsobov hodnotenia tvorivosti žiakov, identifikácia tvorivých žiakov, návrh učebných pomôcok, zlepšenie práce s nadanými i neprospievajúcimi žiakmi atď. Využívame ho při práci v skupinách, dvojiciach alebo individuálne.
Napríklad:
-  Ako by ste vylepšili ceruzku?
-  Ako prekonať smutnú náladu?
-  Ako skrášliť triedu?
-  Čo by sa stalo keby…?
-  Čo treba urobiť na zlepšenie nášho životného sporenia?

Existujú rôzne variácie brainstormingu:
· Písaný brainstorming (brainwriting), ktorého podstata spočíva v tom, že hárok papiera putuje od jedného účastníka zasadnutia k druhému a každý účastník, postupne doňho vpíše svoj návrh.
· Pingpongový brainstorming je určený iba pre dvoch účastníkov. Jeden účastník povie návrh, na ktorý reaguje druhý účastník svojim návrhom, potom opäť prvý atď.
· Hobo metóda rieši to, že niektorým účastníkom brainstormingu vadí, že si nemôžu problém pokojne premyslieť, alebo naštudovať ho  z literatúry. Preto M.Borák zaradil do brainstormingu etapu samoštúdia. Po oboznámení sa s problémom brainstormingu, nasleduje etapa samoštúdia a až potom nasledujú ďalšie etapy: tvorba návrhov, atď.
· Gordonova metóda - ide v podstate o variant brainstormingu, cieľom ktorého je vytvoriť iba jedno, ale zato nové originálne riešenie problému. Aby sa to dosiahlo, na začiatku zasadnutia nikto, okrem vedúceho, presne nevie, aký problém sa má riešiť. Účastníci riešia problém zoširoka, zo všetkých aspektov, ktoré vedúci postupne zužuje, až sa nakoniec nájde riešenie problému. Napríklad cieľom zasadnutia otvoril diskusiu na tému Ako možno skladovať rôzne predmety. Po spresnení pojmu skladovanie sa určili charakteristiky dobrého skladovania. Potom sa diskusia zamerala na spôsoby skladovania vecí  v prírode, v domácnosti, v priemysle. Až potom vedúci povedal, že ide vlastne o riešenie problému parkovania áut. Po tejto prvej etape tvorby návrhov a výberu optimálneho riešenia môže po prestávke nasledovať etapa, v ktorej sa hľadá optimálny spôsob realizácie prijatého riešenia, jeho dôsledky atď.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.028 s.
Zavrieť reklamu