Formovanie obchodného kontraktu
Formovanie obchodného kontraktu
Obchodný kontrakt – je zmluva nevyhnutná pri podnikaní, v ktorej
sú uvedené základné záväzné podmienky.
Právny základ formovania obchodného kontraktu:
- v obchodnom
abo občianskom zákonníku (vnútroštátny obchod)
- Konvencia o kontraktoch pre medzinárodný predaj – Uncitral
Zmluvné podmienky:
- Všeobecné podmienky – (obsahujú):
- zmluvné strany
- predmet
zmluvy
- práva a povinnosti zmluvných strán
- platobné pomienkdy
- čas
- záruka
- zodpovednosť za
škody
- reklamácie
- odstúpenie od zmluvy
- Dodacia podmienky – upresňujú dopravu tovaru,
colné vybavenie tovaru, balenie a označovanie tovaru, čas dodania... vo vnútroštánom a medzinárodnom (INCOTERMS) obchode.
- Platobné podmienky:
- platobné prostriedky (bankový prevod, inkaso, šek, hotovosť)
- platobné metódy
( priama, platba k dátumu, dokumentárny akreditív)
- Poistenie : poisťuje sa v záujme zmluvných strán
v prípade poškodenia tovaru a preberania zodpovedností. Posiťovni sa predkladajú informácie o druhu, povahe, označení a balení
tovaru.
Základné dodacie podmienky INCOTERMS – doložky Incoterms upravujú vzťahy medzi predávajúcim a
kupujúcim. Prvý krát boli vydané v roku 1936 Medzinárodnou obchodnou komorou. Rozdielny charakter dodacích doložiek spôsobuje, že sa delia do
štyroch skupín, prvé písmeno označuje,, do ktorej skupiny daná doložka patrí.
Písmeno E označuje ex, čiže z, zo
(odvoz). V tejto doložke má predávajúci minimálne nebezpečenstvá, lebo jeho jedinou povinnosťou je dať tovar k dispozícii v jeho
závode
Písmeno F znamená, že predávajúci odovzdá tovar prepravcovi Free of risk and expense to the buyer, t.j., že predávajúci
znáša všetky nebezpečenstvá a náklady do momentu dodania.
Písmeno C znamená, že predávajúci znáša niektoré Cost,
t.j. náklady aj po kritickom bode, v ktorom sa delia nebezpečenstvá, straty alebo poškodenia tovaru
Písmeno D znamená,
že tovar musí dovŕšiť dané miesto určenia.
Dodacie podmienky (Incoterms – „International Commercial Terms“)
určujú predovšetkým:
- spôsob, miesto a okamih predania tovaru kupujúcemu,
- spôsob, miesto a okamih prechodu nákladov,
ale aj rizík z predávajúceho na kupujúceho,
- ďalšie povinnosti strán pri zaistení dopravy, nakládky a vykládky tovaru, sprievodných
dokladov, kontroly, poistenia, colného konania a podobne
Incoterms neurčujú otázku prechodu vlastníckych práv k tovaru – tie musia
byť riešené v kúpnej zmluve.
Dodacia podmienka podstatným spôsobom ovplyvňuje výšku ceny, pretože určuje, akú časť nákladov
spojených s dodávkou tovaru hradí predávajúci a akú časť kupujúci. V obchodnej praxi sa ako relevantné pravidlá používajú doložky
INCOTERMS (International Commercial Terms), ktoré vydáva Medzinárodná obchodná komora v Paríži. Použitím týchto pravidiel je možné sa
vyhnúť neistote rôzneho výkladu zmluvných podmienok oboch partnerov. Incoterms však nemajú povahu právnej normy a záväznými sa stávajú
len vtedy, ak sa na ne text kúpnej zmluvy výslovne odvoláva.
Incoterms 2010 sa delia na dve skupiny podľa druhu dopravy.
Pravidlá
pre akýkoľvek druh (akékoľvek druhy) dopravy
Pravidlá pre dopravu po mori a po vnútrozemských vodných cestách
Skupina E (Doložka odobrania)- Tovar odvezie kupujúci priamo zo závodu predávajúceho, kupujúci zaň ďalej
zodpovedá.
EXW (Ex Works) – zo závodu (dojednané miesto)
Jedinou zodpovednosťou predávajúceho je dať tovar k
dispozícii kupujúcemu vo svojom závode. Predávajúci nie je zodpovedný za nakládku tovaru na dopravný prostriedok, ktorý zabezpečil
kupujúci, pokiaľ nie je dohodnuté inak. Kupujúci nesie všetky výdavky a riziká spojené s prepravou tovaru z tohto miesta až do miesta
určenia. Táto doložka predstavuje minimálny záväzok predávajúceho. Táto doložka by nemala byť použitá v prípade, že kupujúci nemôže
zariadiť priamo alebo nepriamo vývozné formality. V týchto prípadoch by sa mala použiť doložka FCA.
Skupina
F (Hlavné prepravné nevyplatené) - Predávajúci dodá tovar dopravcovi, ktorého určí kupujúci.
FCA
(Free Carrier) – vyplatene k dopravcovi (dojednané miesto)
Kupujúci volí miesto dodania dopravcovi. Predávajúci splní svoje
povinnosti dodaním tovaru k dispozícii na prepravu v dohodnutom mieste. Náklady a riziká prechádzajú na kupujúceho v okamihu prevzatia tovaru
dopravcom.
FOB (Free On Board) – vyplatene na loď (dojednaný prístav nalodenia)
Predávajúci je povinný dodať tovar na
loď v prístave nalodenia, ktorý bol dojednaný v kúpnej zmluve. Kupujúci vyberá loď a platí ďalšie prepravné. Výdavky a riziká
prechádzajú z predávajúceho na kupujúceho prechodom zábradlím lode. Formality spojené s vývozom zabezpečuje predávajúci.
Skupina C (Hlavné prepravné vyplatené) - Predávajúci musí zabezpečiť prepravnú
zmluvu, bez toho aby prijal na seba riziko straty či poškodenia tovaru.
CFR (Cost and Freight) – výdavky a prepravné vyplatené
(dojednaný prístav určenia)
Predávajúci vyberá loď a platí námorné dopravné až do dohodnutého prístavu. Predávajúci
zabezpečuje vývozné formality a nesie výdavky spojené s nakládkou tovaru. Riziko straty, alebo poškodenia tovaru, ako aj akéhokoľvek
zvýšenia výdavkov prechádza z predávajúceho na kupujúceho chodom zábradlia lodi v prístave nalodenia (ako u FOB).
CIF (Cost, Insurance
and Freight) – výdavky, poistenie a prepravné vyplatené (dojednaný prístav určenia) – rovnaká ako CFR len tu je predávajúci ovinný
zabezpečiť námorné poistenie – ide o poistenie na 110% hodnoty tovaru.
Skupina D (Doložky
s dodaním) - Predávajúci musí znášať všetky náklady a riziká spojené s celou trasou prepravy tovaru.
DAP
(Delivered At Place) – s dodaním na miesto ... podmienka bola zavedená od 1.1.2011
Predávajúci splní svoj záväzok dodaním tovaru
k dispozícii kupujúceho v dohodnutom mieste určenia v krajine dovozu bez vykládky, na dopravnom prostriedku. Kupujúci však nesie výdavky a
riziká, spojené s dovoznými colnými formalitami, hradí colné poplatky a iné výdavky, spojené s dovozom tovaru (Nahrádza staršiu doložku
používanú pre kombinovanú dopravu nad rámec Incoterms FOR – Free on Rail – uvoľnené na vagóne).
Zones.sk – Zóny pre každého študenta