Železničná doprava

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: maturanti
Typ práce: Referát
Dátum: 11.11.2012
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 2 480 slov
Počet zobrazení: 11 384
Tlačení: 555
Uložení: 551
Železničná doprava
 
Právna úprava žel. dopravy
Na SVK je železničná doprava organizovaná v 3 samostatných jednotkách:
a) Železnice SR (ŽSR) – vznikli 1.1.93 na základe rozhodnutia vlády a rozdelení Československých železníc na dva subjekty. Majú za úlohu prevádzkovať železničné dopr. cesty, prevádzkovať železničné a telekomunikačné siete, údržbu železničných dopr. ciest...
 
b) Železničná spoločnosť, a.s. (ZSSK) – je poskytovateľom služieb v oblasti osobnej železničnej doprave.
 
c) Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK CARGO) – je výhradným poskytovateľom nákladnej prepravy. Zakladateľom a majiteľom je SR! Práva štátu ako akcionára vykonáva Ministerstvo dopravy, pôšt a komunikácií.
 
Medzinárodnú žel. dopravu upravuje:
 
a) Dohovor o medzinárodnej železničnej preprave COTIF – jeho úlohou je vytvárať jednotné predpisy pre priamu medzinárodnú prepravu – členom sú štáty EU, Ázie a Afriky... Dohovor COTIF zahŕňa protokol o výsadách a imunitách členov OTIF (medzivládna org. pre medzinár. žel.. prepravu), jednotné predpisy a poriadky formou dodatkov A-G, samostatný dohovor.
 
b) Dohovor SMGS – je to dohoda o priamej medzinárodnej železničnej preprave tovaru medzi bývalými štátmi ZSSR.
 
c) Dohoda 1520 – je to dohoda o preprave tovarov medzi SK, Ruskou federáciou a Ukrajinou.
 

Predpisy používané v žel. doprave

–  osobná doprava:
a/ cestovný poriadok – verejný predpis, ktorý sa dá zakúpiť na žel. stanici a slúži na vyhľadávanie vlakových spojov. Obsahuje: - mapu /sieť železníc SR/ znázornené žel. trate s príslušnými číslami, abecedný zoznam že. Staníc, prepravné podmienky – aktuálne zľavy, vlakové spoje
b/ prepravný poriadok ZSSK a.s. /verejná osobná doprava/ - upravuje podmienky prepravy cestujúcich. Obsahuje: - prepravné podmienky – práva a povinnosti cestujúcich, platnosť cestovných lístkov, tarifné podmienky – prepravu detí, psov, skupinové zľavy, cenníky
–  nákladná doprava:
a/ ŽPP/N – prepravný poriadok ZSSK Cargo a.s., upravuje podmienky prepravy vozňových zásielok. Má dve časti:
–  spoločné ustanovenia – veci vylúčené z prepravy, zákaz nakládky
–  preprava vozňových zásielok – objednávka prepravy, uzatvorenie prepravnej zmluvy, nákladný list, dodacie lehoty, zmena prepravnej zmluvy, nový podaj
b/ TR 1 – tarifa pre prepravu vozňových zásielok, slúži na výpočet ceny za prepravu vozňových zásielok. Má 5 oddielov:
1.oddiel – úvodné ustanovenia
2.oddiel – všeobecné tarifné ustanovenia – zásady výpočtu dovozného, závisí od tarifnej vzdialenosti, tarifnej hmotnosti,...
Prepravné= Dovozné+Doplňujúce Poplatky
3.oddiel – osobitné ustanovenia – dlhé nedeliteľné zásielky, mimoriadne zásielky
4.oddiel – tabuľky dovozného
5.oddiel - doplňujúce poplatky
c/ TR  6/N – zoznam staníc/nákladná preprava, v tomto predpise je vymedzený pojem výpravné oprávnenie= je to spôsobilosť stanice pre podanie, vydanie zásielok podľa druhu prepravy. Obsahuje 5 častí:
1.vysvetlivky: a/ výpravné oprávnenie, ktoré sa označuje veľkými písmenami
  A - vozňové zásielky, KT – cestné súpravy
  b/ technické vybavenie
k - koľajová váha, rb - bočná rampa
2.skrátené názvy staníc
3.zoznam staníc SR – abecedné usporiadanie
4.zoznam pohraničných bodov
5.železničná mapa

Prepravná zmluva v železničnej doprave
 Je to zmluva o preprave vecí uzatvorená medzi odosielateľom a dopravcom na vykonanie dopravných služieb za odplatu. Prepravná zmluva je uzatvorená prevzatím vozňovej zásielky na prepravu v stanici odoslania a potvrdením všetkých dielov nákl. listu.
 
Nákladný list: je tlačivo stanoveného vzoru a rozmerov, ktoré vydáva dopravca, je to doklad o právach a povinnostiach zmluvných strán... Na jeden nákladný list možno podať na prepravu tovar naložený na viacerých vozňoch ak sa jedná o nedeliteľné predmety, viac naložených vozňov od 1 odosielateľa a viac prázdnych vozňov.
Skladá sa z 4 dielov:
1.  diel – nákladný list: sprevádza vozňovú zásielku do stanice určenia – pre prijímateľa
2.  diel – účtovný list : sprevádza vozňovú zásielku do stanice určenia – určený pre dopravcu
3.  diel – druhopis nákl. listu: po prevzatí zásielky ho stanica odchodu vydá odosielateľovi
4.  diel – druhopis účtovného listu: vydá sa platiteľovi
 
Vypĺňanie nákl. listu: vypisuje sa prepisom na všetkých dieloch podľa predtlače a to guličkovým perom alebo viditeľnou tlačou. Opravy zápisov odosielateľom nie sú povolené – odosielateľ zodpovedá za úplnosť a správnosť uvedených údajov svojím podpisom v stĺpci 1. Ak uviedol údaje predsa len nesprávne dopravca má právo odmietnuť nákl. list a ak sú údaje neúplné vráti list odosielateľovi, ktorý ich musí doplniť.
Súhlas s jeho obsahom zmluvné strany potvrdia nasledovne:
ODOSIELATEĽ – ak je to FO – čitateľný podpis + meno a priezvisko
  - ak je to FO podnikateľ – čitateľný podpis + meno a priezvisko + pečiatka
  - ak je to PO – čitateľný podpis + meno a priezvisko + pečiatka
DOPRAVCA – vypíše dátum uzatvorenia prepravnej zmluvy, podpis, vypíše pridelené identifikačné  číslo zásielky.
Nákl. list musí obsahovať:
–  miesto a dátum vyhotovenia
–  meno a adresa odosielateľa/dopravcu/prijímateľa
–  miesto a dátum prevzatia tovaru
–  miesto dodania
–  označenie druhu tovaru/obalu + info o tovare /hmotnosť a tak.../
–  číslo železničného vozňa
–  výdavky spojené s prepravou
–  všetky ostatné doklady /napr. doklady požadované colnými orgánmi/
Ak nestačia kolónky v NL, odosielateľ môže použiť doplnkový list, ktorý musí byť rovnakých rozmerov a v takom počte, aký je počet dielov NL. Jeho použitie sa zapíše do stĺpca 22 – prílohy.
 
Dodacie lehoty
Dodacia lehota je lehota, v ktorej dopravca prepraví vozňovú zásielku zo stanice odchodu do stanice príchodu a pristaví ju prijímateľovi na odber.
DL = VL + PL
Výpravná lehota = 12 hodín (aj v neobsadených staniciach)
Prepravná lehota = 24 hodín na každých aj započatých 400 tarifných km
Dodacia lehota sa predlžuje pri zásielkach prepravovaných cez stanice BA, ZA, KE a ZV o 12 hodín.
 
DL začína plynúť prevzatím vozňovej zásielky na prepravu a končí pristavením vozňa na vykládku.
DL neplynie počas:
–  príčin, ktoré sú na strane prepravcu,
–  plnenia colných predpisov alebo predpisov štátnej správy,
–  pri prepravných prekážkach a prekážkach pri dodaní,
–  osobitných úkonov potrebných na zachovanie neporušenosti vozňovej zásielky – kŕmenie, napájanie, ošetrovanie zvierat
–  zdržania zásielky, ktoré vzniklo z dôvodu technickej chyby vozňa,
–  počas sobôt a nedieľ a dňoch pracovného pokoja a
–  neplynie ani v čase, ktorý nie je prevádzkovým časom dopravcu.
V nákladnom liste oprávnený zamestnanec dopravcu uvedie čas a príčinu neplynutia dodacej lehoty.
 
Zmena prepravnej zmluvy
Zmenu prepravnej zmluvy môže navrhnúť odosielateľ abo prijímateľ. Zmena prepravnej zmluvy sa vykoná na základe písomnej žiadosti zaslanej dopravcovi. Ak dopravca dostane písomný návrh na zmenu prepravnej zmluvy aj od odosielateľa aj od prijímateľa zrealizuje ten návrh, ktorý prišiel skôr. Keď návrh podáva odosielateľ pripája druhopis nákl. listu.
Odosielateľ môže navrhnúť:
–  aby vozňová zásielka bola vrátená odosielateľovi v stanici odchodu
–  aby vozňová zásielka bola vrátená odosielateľovi do stanice odchodu ak preprava už začala
–  aby bol zmenený prijímateľ
–  aby bola zmenená stanica príchodu
Prijímateľ môže navrhnúť:
–  aby bol zmenený prijímateľ vozňovej zásielky
–  aby bola zmenená stanica príchodu
Prepravnú zmluvu je možné meniť len raz a nesmie zapríčiniť rozdelenie vozňovej zásielky.
Ak dopravca zmenu povolí, zapíše číslo a dátum povolenia, pečiatka + podpis do návrhu, príp. druhopisu NL, ktorý vráti odosielateľovi.
 
Nové podanie
 – po prevzatí nákl. listu prijímateľom môže dať dopravca súhlas na to, aby došlý tovar bol v tom istom vozni podaný s novým nákl. listom na ďalšiu prepravu a to, aj keď prijímateľ časť tovaru vyložil abo naložil. Písomný návrh na nové podanie je povinný podať pôvodný prijímateľ spolu s nákl. listom.
 
Reklamačné konanie
Práva z prepravy vozňových zásielok uplatňuje prepravca reklamáciou u dopravcu.
Ak vznikla škoda, ktorá nepresahuje 16,60 € tak prepravca ani dopravcovia neuplatňujú reklamačné právo. Platca dovozného a iných poplatkov neuplatňuje práva, ak čiastka nepresiahne 1,66 €.
 
 
Doklady potrebné pri reklamácií:



Predmet reklamácie

Reklamovať má právo

Doklady k reklamácií

Vrátenie prepravného preplatku
na prepravnom

Odosielateľ, prijímateľ, 3. subjekt

Druhopis účt. listu, doklad o realizácií platby

Vrátenie súm vyúčtovaných mimo nákladného listu

Ten kto predloží faktúru vyhotovenú dopravcom a doklady o zaplatení platieb

Náhrada za čiastočnú abo úplnú stratu abo poškodenie zásielky

Odosielateľ
 

druhopis NL, komerčná zápisnica a doklad o cene

Prijímateľ

nákl. list /NL/, prepis komerčnej zápisnice a doklad o cene

Čiastka za prekročenie dodacej lehoty

Prijímateľ

originál nákl. listu

 
Reklamácia musí byť podaná písomne, je potrebné pripojiť originál doklady. Musí obsahovať:
-predmet reklamácie,
-stručné zdôvodnenie práva,
-reklamovanú sumu,
-súpis dokladov priložených k reklamácii,
-adresa, na ktorú prepravca žiada zaslať vybavenie reklamácie,
-dátum a podpis prepravcu.
Dopravca je povinný vybaviť podanú reklamáciu do 30 dní odo dňa doručenia reklamácie poštou, príp. osobného predloženia.
 
 
Dopravca zodpovedá za škody vzniknuté na prepravovanej zásielke čiastočným abo úplným poškodením/stratením v čase prevzatia zásielky až po jej vydanie.
Preto dopravca spisuje:
–  KOMERČNÚ  ZÁPISNICU pri úplnej/čiastočnej strate/poškodení vozňovej zásielky alebo intermodálnej jednotky.
–  VŠEOBECNÚ  ZÁPISNICU pri nevyčistení vozňa, pri nevyčistení miesta nakládky/ vykládky alebo pri zistení chyby z nesprávneho nakladania.
–  ZISŤOVACIU  ZÁPISNICU na požiadanie prepravcu.
–  PROTOKOL  O  POŠKODENÍ  VOZŇA pri poškodení/stratení oddeliteľných súčastí vozňa.
 
Preprava za osobitých podmienok – pokladá sa za ňu:
–  preprava koľajových vozidiel na vlastných kolesách /napr. koľajový žeriav/
–  preprava súkromných vozňov
–  preprava cisternových vozňov /sú určené na prepravu plynných a kvapalných látok – benzín a benzínové zmesi; liehoviny; oleje z ropy; decht určený na kúrenie; odpadový olej; zvieracie a rybie tuky; víno – na naplnený cisternový vozeň je odosielateľ povinný napísať značku tovaru 100 mm písmom.
–  preprava zásielok prekračujúcich nákladné miery – určuje sa tu zvláštna poloha ťažiska a jedna sa o tovar dlhší ako 36m.
–  preprava živých zvierat – po celý čas treba dodržiavať veterinárne predpisy, odosielateľ tiež musí predložiť pri preprave veterinárne potvrdenia - ,sprievodné listiny, ktoré musia obsahovať údaje o zdravotnom stave, druhu, počte, kategórii a pohlaví zvierat, o spôsobilosti na ich prepravu. Nesmú byť staršie ako 3 dni, zvieratá musia mať dostatok potravy a prístup k vode, vozne musia byť prispôsobené pre pobyt zvierat počas prepravy a náležite zariadené /napr. vystlané slamou a tak/, musí byť zabezpečené vetranie...
 
   Pred naložením zvierat odosielateľ musí pokryť podlahu vozňa dostatočnou vrstvou steliva,
ktorá musí byť aspoň 8 cm vysoká. Ak sa na prepravu zvierat použijú špeciálne vozne s latovými stenami, alebo ak dvere na vozňoch zostanú počas prepravy čiastočne alebo celkom otvorené. Aby sa zamedzilo
vypadávaniu steliva, krmiva, nečistôt a pod. z vozňa, odosielateľ do každých dverí umiestni dosku na zabránenie trúsenia, ktorej výška musí prečnievať stelivo najmenej o 30 cm.
   Pri nakladaní živých zvierat odosielateľ zodpovedá za to, že zvieratá sú naložené len v takom
počte, aby mali k dispozícii dostatok priestoru, aby mohli stáť a ležať v prirodzenej polohe. Živé zvieratá nemajú po naložení dlho zostávať vo vozňoch v stanici odchodu. Dopravca oznámi v správe o čase pristavenia vozňa pravidelný čas odchodu vlaku, ktorým vozňová zásielka zvierat odíde. Odosielateľ je povinný zvieratá naložiť tak, aby mohli byť podané na prepravu aspoň hodinu pred časom pravidelného odchodu vlaku. Pri nedodržaní tejto povinnosti odosielateľ zabezpečí opatrovanie zvierat až do odchodu vlaku. Zvieratá sa pred nakladaním musia nakŕmiť a napojiť, bez ohľadu na prepravnú vzdialenosť.
   Odosielateľ v nákladnom liste okrem tarifného názvu je povinný uviesť aj to, či ide o zvieratá
úžitkové, plemenné, jatočné a to, či sú to zvieratá tuzemského alebo zahraničného pôvodu. V
nákladnom liste odosielateľ musí poznačiť, že ide o nebezpečné zvieratá, ktoré musia byť
sprevádzané sprievodcom.
   Ak to povaha vozňovej zásielky vyžaduje, odosielateľ je povinný zabezpečiť jej sprevádzanie zo
stanice odchodu až do stanice príchodu.
   Na zabezpečenie starostlivosti o zvieratá počas prepravy smie odosielateľ v nákladnom liste
predpísať len stanicu, ktorá je na to zariadená. Stanice, v ktorých možno kŕmiť a napájať, sú
uvedené v Zozname staníc v Slovenskej republike nákladná preprava.
   Za zabezpečenie nariadenej veterinárnej kontroly v stanici príchodu zodpovedá prijímateľ.
   Prijímateľ vozňovej zásielky zvierat je povinný po jej vyložení zhrnúť všetky nečistoty do stredu
vozňa. Vozeň, zariadenia a pomôcky patriace dopravcovi môže vyčistiť dopravca za poplatok
podľa Tarify, ktorý vyúčtuje prijímateľovi. Vymytie a dezinfekciu vozňa, zariadení a pomôcok
patriacich dopravcovi zabezpečuje prepravca sám, na vlastné náklady.
 
–  preprava ľahko skaziteľných tovarov – tovar sa prepravuje v špeci chladiacich abo mraziacich vozňoch náležite označených.
 
Ľahko skaziteľný tovar je tovar, ktorý počas prepravy vyžaduje osobitnú ochranu pred vplyvom
tepla alebo chladu. Prepravuje sa v závislosti na druhu a svojich vlastnostiach podľa vzdialenosti prepravy a ročného obdobia vo vozňoch so stálou vnútornou teplotou (vozne izotermické a chladiace).
Tovar chladený alebo zmrazený - len vo vozňoch s chladiacim zariadením alebo vo vozňoch izotermických.
 Ak ľahko skaziteľný tovar vyžaduje počas prepravy chladenie, vetranie, vykurovanie alebo inú
ochranu pred vplyvom tepla alebo chladu, odosielateľ je povinný dodať potrebné doplnenie
(mokrý ľad, slamu, plsť, papier a pod.). Druh, počet a hmotnosť doplňujúceho zariadenia odosielateľ zapíše do NL.
Pred podaním na prepravu zásobuje chladiace vozne ľadom odosielateľ.
Ľahko skaziteľný tovar, ktorý vyžaduje vetranie, musí sa vo vozni uložiť tak, aby bolo umožnené
prúdenie vzduchu medzi jednotlivými kusmi. Odosielateľ je povinný otvoriť okienka, vetracie
otvory a pootvoriť dvere, pokiaľ to záklesné háky dovoľujú. Záklesné háky musia byť
zabezpečené drôtom o priemere 4 mm. Ak vetracie otvory vozňa nie sú zamrežované,
zabezpečí ich odosielateľ drôtenou sieťou, ktorá musí byť upevnená zvnútra.
–  preprava zomretých osôb – odosielateľ musí odovzdať v odosielacej stanici s nákladným listom aj povolenie na prepravu (pas pre mŕtvolu – meno osoby, dátum a príčina smrti...)
–  preprava mimoriadnych zásielok
   Za mimoriadnu vozňovú zásielku sa považuje vozňová zásielka, ktorá svojimi vonkajšími rozmermi, hmotnosťou alebo povahou spôsobuje dopravcovi osobitné prevádzkové ťažkosti, a preto sa môžu prijať na prepravu len za osobitných technických alebo prevádzkových podmienok. Je to vozňová zásielka, ktorá nezodpovedá záväzným ustanoveniam predpisov o nakladaní tovaru do železničných vozňov, stanovených Smernicami nakladania UIC.
   Najčastejšie sa vyskytujúce dôvody zaradenia vozňovej zásielky medzi mimoriadne:
- prekročenie nakladacej miery  stanovené pre príslušnú trať,
- vozňová zásielka, ktorá vzhľadom na polohu ťažiska nákladu vyžaduje osobitné opatrenia, aby nebola ohrozená bezpečnosť prevádzky,
- vozňová zásielka, ktorá svojou dĺžkou presahuje krajnú nápravu alebo otočný čap podvozkového vozňa,
- zásielky ohybných nákladových jednotiek dlhých viac ako 36 m na viacerých vozňoch bez otočných oplenov,
- železničné vozidlá na vlastných kolesách, ktoré nemajú označenie RIV/RIC alebo dodatkový raster,
- železničné koľajové vozidlá s rozchodom 1520 mm a vozne, u ktorých je nakladacia miera prekročená konštrukciou vozňa],
- železničný podvozkový nákladný vozeň (naložený aj prázdny) so vzdialenosťou otočných čapov 19 000 mm a väčšou.
Dopravca môže vyhlásiť ďalšie prípady, keď sa preprava vozňovej zásielky povoľuje len za osobitných opatrení.
 
  Požiadavku na prepravu mimoriadnej vozňovej zásielky podáva prepravca na ZSSK CARGO,
Sekcia marketingu a podpory predaja. O prepravu mimoriadnej vozňovej zásielky je odosielateľ povinný požiadať písomne najneskôr tri týždne pred predpokladaným začiatkom prepravy. Požiadavka musí v každom prípade obsahovať údaje:
- názov tovaru a jeho množstvo,
- počet vozňových zásielok rovnakého druhu a rovnakých rozmerov,
- rad vozňa
- hmotnosť nákladu,
- obrysové rozmery vozňovej zásielky (dĺžka, šírka, výška),
- trojrozmerné určenie polohy ťažiska,
- meno a adresu odosielateľa, jeho číslo telefónu, telexu alebo faxu,
- stanicu odchodu, stanicu príchodu, názov prijímateľa,
- predpokladaný dátum podania vozňovej zásielky na prepravu,
- adresa platiteľa dovozného a jeho bankové spojenie,
- iné údaje o zásielke, ktoré umožnia objasniť mimoriadnosť nákladu, stanovenie podmienok
na jeho zabezpečenie proti vychýleniu, prevráteniu, spadnutiu a pod.
 
Podmienky stanovené v povolení na prepravu mimoriadnej vozňovej zásielky musí odosielateľ dodržať. Za správnosť záznamov v nákladnom liste zodpovedá odosielateľ.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.022 s.
Zavrieť reklamu