Ekonómia - základne pojmy
Autor: studak
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 05.02.2014
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 321 slov
Počet zobrazení: 5 321
Počet zobrazení: 5 321
Tlačení: 382
Uložení: 403
Uložení: 403
Ekonómia - základne pojmy
- Potreba stav uvedomeného/ neuvedomeného pocitu nedostatku.
Podľa významu ich delíme na:
- Primárne potreby - ich uspokojenie je nutné pre zachovanie života (jedlo, dýchanie, odev ako ochrana pred chladom, pohlavný pud,...)
- Sekundárne potreby - bez nich je život možný, ale mal by nižšiu kvalitu, vznikajú v socializačnom procese ( potreba komunikácie, úspechu, uznania, ľudské práva a sloboda, návšteva divadla, kina...)
Podľa subjektu ich delíme na:
- Individuálne potreby - sú jedinečné, typické len pre jednu osobu
- Kolektívne potreby - spájajú ľudí navzájom (člen určitého spoločenstva, spájajú ich spoločné záujmy; úspech, zisk, vzdelanie)
- Statok je predmet alebo služba, ktorá slúži na uspokojovanie ľudských potrieb. Sú výsledkom výroby alebo prírody.
Rozdelenie:
- Podľa formy - hmotné
- nehmotné (láska, priateľstvo, vedomosti, služby)
- Podľa dostupnosti - voľne dostupné (voda, vzduch,...)
- vzácne (ekonomické) (sú len v obmedzenom množstve; sú také, ktoré sa musia vyrobiť, alebo ich musia získať z prír. s vynaloženým úsilím)
- Podľa účelu - spotrebné – slúžia na priamu spotrebu
- výrobné – slúžia na ďalšiu výrobu
- Podľa vlastníctva - súkromné – vlastní konkrétna osoba
- verejné – diaľnice, MHD, cesty, školy
- Služby cudzie činnosti, ktoré uspokojujú potreby svojim priebehom.
- Výrobné faktory sú vstupy do výroby(inputy). Základnými výrobnými faktormi sú: prírodné zdroje, práca a kapitál.
- Výrobok hmotné statky, ktoré sú výsledkom výrobného procesu podniku.
- Nepodarok je výrobok, ktorý nespĺňa požadované kritéria.
- Tovar statky a služby, ktoré sú určené na predaj.
- Ponuka množstvo jedného konkrétneho tovaru, ktoré je jeden predávajúci alebo skupina predávajúcich ochotný a schopný predať za danú cenu tohto tovaru za dané časové obdobie.
- Dopyt predstavuje množstvo konkrétneho tovaru, ktoré je kupujúci alebo skupina kupujúcich, spravidla na celom trhu ochotný a schopný kúpiť za danú cenu a za dané časové obdobie.
- Trh je miesto, kde sa stretáva dopyt s ponukou. Na trhu si subjekty vymieňajú výsledky svojej hospodárskej činnosti.
- Spotrebiteľ každý človek, ktorý kupuje statky; spotrebiteľom môže byť preto i podnikateľ.
- Podnikateľ človek, ktorý sa snaží o dosiahnutie zisku prostredníctvom svojej činnosti zameranej na uspokojovanie prianí spotrebiteľov; nesie riziko prvotnej investície.
- Potreba stav uvedomeného/ neuvedomeného pocitu nedostatku.
Podľa významu ich delíme na:
- Primárne potreby - ich uspokojenie je nutné pre zachovanie života (jedlo, dýchanie, odev ako ochrana pred chladom, pohlavný pud,...)
- Sekundárne potreby - bez nich je život možný, ale mal by nižšiu kvalitu, vznikajú v socializačnom procese ( potreba komunikácie, úspechu, uznania, ľudské práva a sloboda, návšteva divadla, kina...)
Podľa subjektu ich delíme na:
- Individuálne potreby - sú jedinečné, typické len pre jednu osobu
- Kolektívne potreby - spájajú ľudí navzájom (člen určitého spoločenstva, spájajú ich spoločné záujmy; úspech, zisk, vzdelanie)
- Statok je predmet alebo služba, ktorá slúži na uspokojovanie ľudských potrieb. Sú výsledkom výroby alebo prírody.
Rozdelenie:
- Podľa formy - hmotné
- nehmotné (láska, priateľstvo, vedomosti, služby)
- Podľa dostupnosti - voľne dostupné (voda, vzduch,...)
- vzácne (ekonomické) (sú len v obmedzenom množstve; sú také, ktoré sa musia vyrobiť, alebo ich musia získať z prír. s vynaloženým úsilím)
- Podľa účelu - spotrebné – slúžia na priamu spotrebu
- výrobné – slúžia na ďalšiu výrobu
- Podľa vlastníctva - súkromné – vlastní konkrétna osoba
- verejné – diaľnice, MHD, cesty, školy
- Výrobné faktory sú vstupy do výroby(inputy). Základnými výrobnými faktormi sú: prírodné zdroje, práca a kapitál.
- Výrobok hmotné statky, ktoré sú výsledkom výrobného procesu podniku.
- Nepodarok je výrobok, ktorý nespĺňa požadované kritéria.
- Tovar statky a služby, ktoré sú určené na predaj.
- Ponuka množstvo jedného konkrétneho tovaru, ktoré je jeden predávajúci alebo skupina predávajúcich ochotný a schopný predať za danú cenu tohto tovaru za dané časové obdobie.
- Dopyt predstavuje množstvo konkrétneho tovaru, ktoré je kupujúci alebo skupina kupujúcich, spravidla na celom trhu ochotný a schopný kúpiť za danú cenu a za dané časové obdobie.
- Trh je miesto, kde sa stretáva dopyt s ponukou. Na trhu si subjekty vymieňajú výsledky svojej hospodárskej činnosti.
- Spotrebiteľ každý človek, ktorý kupuje statky; spotrebiteľom môže byť preto i podnikateľ.
- Podnikateľ človek, ktorý sa snaží o dosiahnutie zisku prostredníctvom svojej činnosti zameranej na uspokojovanie prianí spotrebiteľov; nesie riziko prvotnej investície.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Ekonómia - história | Referát | 661 slov | |
Čo je ekonómia | Učebné poznámky | 210 slov | |
Čo je ekonomika a čo ekonómia? Toto sú rozdiely | Ostatné | 603 slov | |
Pojmy ekonomika a ekonómia | Učebné poznámky | 203 slov | |
Ekonómia, ekonomika, typy ekonomík | Referát | 503 slov | |
Ekonómia a ekonomika | Učebné poznámky | 792 slov | |
Ekonomika a ekonómia | Učebné poznámky | 147 slov | |
Ekonómia vs. Ekonomika - rozdiel | Referát | 131 slov | |
Základy ekonómie a ekonomiky | Učebné poznámky | 1 324 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#základné ekonomické subjekty #zakladne formy investovania do nehnutelnosti #ako delime navstevy #ekonómia #Adr #riadenie prac.skupin,typy prac.skupin #zakladn daňové pojmy #uspokojenie ľudských potrieb,hmotné statky a služby #podnikové výrobné faktory #preprava základné pojmy #ekonomicke pojmy angličtina #Ekonomika základné pojmyDiskusia: Ekonómia - základne pojmy
Pridať nový komentárOdporúčame
Spoločenské vedy » Ekonómia
:: Aktuálne kurzy mien ECB
:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:
Vygenerované za 0.016 s.