Podnikanie - čo to je?
Podnikanie - čo to je
Rozhodovanie o podnikaní nikdy nie je jednoduché, pretože ide o závažné
rozhodnutie, ktoré rôznym spôsobom ovplyvní budúcnosť všetkých zúčastnených. Pri zakladaní podniku (firmy) si treba dôkladne premyslieť
viaceré skutočnosti a zodpovedať na viaceré otázky (napr. aj na tieto: Kde som?, Kde chcem byť?, Ako sa tam dostanem?)
Na
začiatku každého podnikania býva obyčajne dobrý nápad (dobrá myšlienka), ktorá umožní využiť existujúce možnosti na trhu.
- Ak dobre porozmýšľate, iste aj vy prídete na to, že vo vašom okolí ešte nie sú využité všetky možnosti na podnikanie.
- Vyberte si najlepší z vašich nápadov a zrealizujte ho.
- Určite to zvládnete, len si treba všetko premyslieť a pustiť
sa do toho.
Podnikanie
Podnikaním sa všeobecne rozumie vlastnenie a činnosť podniku a/alebo
činnosť podnikateľa a/alebo samostatné rozhodovanie o zámere, právnej forme, umiestnení, organizácii, miere zadĺženia, rozdelení zisku a
pod. podniku. Konkrétne definície sa rôznia. Podľa • 2 Obchodného zákonníka Obchodný zákonník, čo je na Slovensku v praxi zďaleka
najčastejšie používaná definícia, má podnikanie nasledujúcu definíciu: Sústavná činnosť uskutočňovaná
samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku.
Ďalšia možná
definícia: Podnikanie je činnosť zameraná na dosiahnutie podnikových cieľov. Základným znakom podnikania je ekonomická
samostatnosť podnikov ale všeobecné podmienky podnikania u nás upravuje Obchodný zákonník.
Pri zakladaní podniku, pripadne
rozširovaní už existujúceho podniku či rozbiehaní nových podnikateľských aktivít v podniku je potrebné zodpovedať veľa otázok, ktoré
súvisia s tým, aké výrobky, prípadne služby, chce podnik poskytovať, akej kvality, aký bude potrebovať kapitál, aké sú možnosti jeho
získania, aké je očakávanie zhodnotenie kapitálu, kde bude podnikateľská jednotka umiestnená a ďalšie. Riešenie týchto otázok tvorí
ťažisko podnikateľského zámeru.
Podnikateľský zámer
Podnikateľský zámer obsahuje rozvojové
podnikateľské aktivity podniku, ktoré mu majú zabezpečiť úspešný rozvoj a dlhodobú prosperitu v meniacom sa prostredí trhovej ekonomiky.
Podnikateľský zámer zahŕňa a rieši v podstate vecno-technickú, právno-organizačnú a ekonomickú stránku podnikania. Aktívny
a iniciatívny prístup manažérov, ich schopnosti vytvárať a využívať príležitosti plnia v tomto procese nezastupiteľnú úlohu.
Vecno-technická stránka podnikania
Rieši oblasť podnikania, t. j. aké výrobky alebo služby chce podnik
poskytovať na trhu. Východiskom je podnikateľská idea, pre realizáciu ktorej je potrebné zvoliť správnu technológiu, materiálne
zabezpečenie, ako aj zabezpečenie z hľadiska ľudského činiteľa.
Právna forma podniku
Táto časť
podnikateľského zámeru rieši výber organizačno-právnej formy podniku, ktorá umožní čo najlepšie dosiahnuť podnikateľský zámer
a zabezpečiť budúcu prosperitu podniku. Trhové hospodárstvo vytvára priestor pre existenciu rôznych podnikov, a to od podniku vo
vlastníctve jednotlivca až po veľké spoločnosti. Je tu priestor pre rozvoj súkromných podnikov i verejno-právnych (štátnych) podnikov.
Každá právna forma má svoje výhody i nevýhody a rozhodnutie o právnej forme podniku je spojené s úvahami, v ktorých sa zvažujú
výhody a nevýhody jednotlivých právnych foriem pre naplnenie podnikateľského zámeru. V tejto súvislosti je potrebné riešiť i otázky
organizácie podniku, t. j. aká bude deľba práce vnútri podniku, aká bude organizačná štruktúra podniku, či sa podnik bude členiť i na
menšie podnikateľské jednotky aké budú medzi nimi vzťahy. S tým súvisí aj rozhodovanie o lokalizácii podniku.
Ekonomická stránka podnikania
Mimoriadnu pozornosť je potrebné venovať ekonomickej stránke podnikania, kde sa skúma,
či bude podnikateľská činnosť rentabilná, aké zhodnotenie kapitálu je možné očakávať, aké sú súčasné možnosti, ale aj možnosti
z hľadiska perspektívy presadiť sa na trhu. Výsledkom týchto úvah a prepočtov je:
· Výpočet očakávaných výnosov z predaja,
predpokladaných nákladov na zabezpečenie výroby a zisk z tejto činnosti.
· Výpočet potrebného kapitálu na financovanie potrieb
podniku.
· Výpočet ukazovateľov charakterizujúcich očakávanú efektívnosť výroby.
Vypracovaný podnikateľský zámer sa
konkretizuje do podnikateľského plánu.
Podnikateľský plán
podnikateľský plán
(bussiness plán) je nástrojom riadenia podniku pri zabezpečovaní jeho zámerov a cieľov jeho rozvoja. Podnikateľský plán:
· Stanovuje
ciele podniku na určité časové obdobie (plánovacie obdobie).
· Zahŕňa všetky aktivity a opatrenia podniku zamerané na dosiahnutie
týchto cieľov.
· Slúži ako podklad, ktorá podnik predkladá banke v rámci požadovania úveru ako dôkaz schopnosti a pripravenosti
podnikateľských zámerov a svojej budúcej podnikateľskej aktivity.
Podnikateľský plán pozostáva z niekoľkých častí:
· Prehľad – súhrnná charakteristika
· Charakteristika podniku
· Ciele podniku
· Trhy a konkurencia
·
Marketing
· Výroba
· Organizácia a manažment
· Finančné hospodárenie
· Dodatky a prílohy
Úvodná
časť podnikateľského plánu podáva základné charakteristiky o predmete podnikania, t. j. informácie o výrobkoch a službách, ktoré
podnik chce realizovať na trhu, ako aj očakávané prínosy z realizácie tohto zámeru a možné riziká podnikania. Prehľad je
najdôležitejšou časťou podnikateľského plánu. Je zhrnutím zámeru podnikania a vypracúva sa spravidla až v konečnej fáze zostavovania
podnikateľského plánu.
Prehľad by mal obsahovať:
· Stručnú charakteristiku podnikateľského zámeru,
·
Predpokladaný obrat z predaja výrobkov alebo služieb a očakávaný zisk,
· Finančné požiadavky na zabezpečenie podnikateľského
zámeru,
· Možné riziká spojené s podnikaním.
Charakteristika podniku
Je východiskom pre tvorbu
podnikateľského plánu a poskytuje informácie o podniku z hľadiska vývoja až po zhodnotenie jeho súčasného postavenia na trhu. Opisuje
umiestnenie a organizačné usporiadanie podniku, definuje právnu formu podnikania, výrobné zameranie podniku s definovaním súčasného
výrobného programu i jeho zabezpečenia.
Charakteristika podniku by mala byť spracovaná takto:
· Chronologický vývoj
podniku
· Súčasný stav podniku
· Prehľad o existujúcich výrobkoch a trhoch
· Organizačno-právna forma podniku
·
Majetok podniku, štruktúra kapitálu
Ciele podniku
Stanovené ciele podniku by mali vychádzať z dlhodobej
stratégie rozvoja podniku a vyjadrovať jasne a zrozumiteľne:
· Objem výroby alebo služieb, ktorý chce podnik zabezpečiť na trhu
· Prednosti, ktoré chce dosiahnuť v porovnaní s konkurenciou
· Prednosti z pohľadu zákazníka
· Ďalší vývoj
·
Možné ťažkosti
· Patenty, ochranné značky a pod.
Trhy a konkurencia
Táto časť podnikateľského
plánu je zameraná na analýzu trhu a konkurencie a poskytuje informácie o vývoji daného trhu doma i v zahraničí, a to z pohľadu
súčasného stavu, ako aj predpokladaného vývoja. Analýza trhu je vlastne analýzou prostredia, v ktorom podnik chce pôsobiť a zabezpečiť
úspešný rozvoj. V zmysle tohto cieľa je potrebné analyzovať:
· Súčasný stav
· Zákazníkov a predpokladané zákazky
·
Ďalší vývoj trhu
· Najdôležitejších domácich a zahraničných konkurentov a ich konkurenčnú stratégiu
· Silné a slabé
stránky výrobkov a služieb
Marketing
Táto časť podnikateľského plánu by mala poskytovať detailnejšie
informácie o trhu a možnostiach umiestniť na tomto trhu produkciu. Marketingová analýza by mala byť zameraná na:
· Prieskum trhu
· Cieľové trhy, zákazníkov
· Odbytové kanály, organizácia trhu
· Reklamu
· Ceny výrobkov a služieb
Výroba
Je vecnou časťou podnikateľského plánu, kde by mal byť opísaný výrobný zámer podniku, ako aj spôsob jeho
zabezpečenia, a to nielen z vecného hľadiska, ale aj z hľadiska výroby. Táto časť by preto mala byť zameraná na:
· Výrobný
proces
· Výrobné kapacity, zmennosť
· Nákup a skladovanie materiálu
· Priebežné časy výroby, kvality výrobkov
·
Dodávateľov
· Infraštruktúru
· Výrobné náklady, kalkulácie
Organizácia a manažment
Úspech podnikateľského zámeru vo veľkej miere ovplyvňuje ľudský činiteľ, kvalita riadenia, organizácia podniku, ako aj štýl riadiacej
práce. Táto časť podnikateľského plánu by sa preto mala sústrediť na:
· Organizáciu podniku, právomoc a zodpovednosť
·
Personálne zabezpečenie
· Výchovu manažérov
Finančné hospodárenie
Uvedené
podnikateľské aktivity podniku by mali vyústiť do finančnej analýzy, ktorá má poskytnúť ucelený prehľad o finančnom zabezpečení
podnikateľského zámeru, ako aj očakávaných výsledkov z jeho realizácie. Táto časť podnikateľského plánu má byť vypracovaná dôsledne
a zodpovedne a má obsahovať:
· Súvahu (finančnú bilanciu podniku) – poskytuje informácie o aktívach (majetku)
a pasívach(záväzkoch) podniku
· Výkaz ziskov a strát – poskytuje prehľad o predpokladanom vývoji výnosov, nákladov a zisku
· Výkaz cash-flow – obsahuje prehľad o finančných tokoch v podniku
· Tieto finančné výkazy sa zostavujú spravidla na obdobie 3 až
5 rokov
Dodatky a prílohy
V dodatkoch a prílohách sú spravidla obsiahnuté doplňujúce informácie,
napríklad:
· Prospekty, opis výrobkov a služieb
· Schéma organizačnej štruktúry podniku
· Údaje o manažérskom tíme
· Ostatné dôležité údaje a informácie
Záver
Tvorbe podnikateľského plánu je potrebné
venovať v podniku mimoriadnu pozornosť, pretože od tejto činnosti v mnohom závisí ďalší rozvoj podniku, jeho úspešnosť a prosperita.
Podnikateľský plán a údaje v ňom obsiahnuté majú byť pravdivé, aby realisticky podchytili podnikateľský zámer, jeho silné a slabé
stránky, ako aj možné riziká. Informácie majú byť vierohodné, najmä pri hodnotené konkurencie a prepočtoch očakávaného zhodnocovania
kapitálu. Kvalitné spracovanie podnikateľského plánu je dôležité nielen z obsahovej, ale aj formálnej stránky.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta