Činnosť obchodných podnikov
Činnosť obchodných podnikov
1.
Obchod
- odvetvie národného hospodárstva, ktorý je medzičlánkom
medzi výrobou a spotrebiteľom
2. Funkcie obchodu
1.
preklenovacia - zameriava sa na odstránenie priestorového a časového nesúladu
medzi výrobou a spotrebou
- priestorová - vyplýva najmä
z prírodných podmienok (južné ovocie sa pestuje iba v určitých oblastiach) alebo zo sústreďovania výroby na
určitom mieste (úlohou obchodu je prepraviť tovar z miesta výroby do miesta spotreby)
-
časová - výroba určitých tovarov je sústredená do určitého obdobia (napr. zber plodín), ale
jeho spotreba sa uskutočňuje po celý rok alebo opačne – výroba prebieha celý rok a spotreba je iba v priebehu pár mesiacov (túto funkciu
plnia najmä veľkoobchody)
2. kvantitatívna –
spočíva v odstraňovaní nesúladu medzi vyrobeným a požadovaným množstvom
- zberová -
obchod sústreďuje tovar od rôznych výrobcov v čiastkových množstvách a ponúka ho na určitom mieste
-
rozdeľovacia - obchod nakupuje vo veľkých množstvách od výrobcov, ale spotrebiteľovi predáva v
malých množstvách
3. kvalitatívna – je
zabezpečovaná:
- zošľachťovaním tovaru (mletie kávy, zrenie ovocia,..)
-
pretváraním výrobného sortimentu na obchodný (obchod s potravinami ponúka výrobky rôznych
výrobcov)
4. úverová – obchod
umožňuje nákup na úver
5. poradenská – poskytovanie odborných rád o tovare,
jeho vlastnostiach, používaní
6. informačná – obchod prenáša informácie
medzi výrobou a spotrebiteľmi a naopak
7. doplnkové
– napr. úprava odevov podľa požiadaviek zákazníkov, balenie tovaru, doprava,...
8.
funkcia prevzatia rizika – obchod na seba preberá riziká spojené
so skladovaním a dopravou, rizika nižšieho predaja ako je ponuka
3. Veľkoobchod
(VOO)
Znaky VOO:
1. nakupuje tovar vo veľkom množstve
u špecializovaných výrobcov a dovozcov
2. predáva tovar väčšinou MOO- dníkom, iným VOO alebo výrobcom na
ďalšie spracovanie
3. často sa nakupuje podľa typov, noriem, štandardov
4.
vytvára veľké zásoby tovaru a skladuje ich v skladoch
5. preberá na seba náklady na
skladovanie
6. nesie riziká spojené s nákupom, dopravou a skladovaním tovaru
7.
pretvára výrobný sortiment na obchodný
8. základnou prevádzkovou jednotkou je sklad
Maloobchod (MOO)
- uskutočňuje predaj tovarov konečným spotrebiteľom na ich
osobnú spotrebu
Znaky MOO:
1. nakupuje vo veľkých množstvách prevažne od
veľkoobchodníkov
2. predaj prevažné konečným spotrebiteľom na osobnú spotrebu
3. predaj
v malých množstvách
4. za maloobchodnú činnosť sa považuje aj prevádzkovanie zariadenia spoločného stravovanie
4.
Cash and Carry
- je založený na
princípe zaplať a odvez
- nevystavuje faktúry, nevybavuje objednávky (Metro,..)
- zákazníkmi sú najmä
živnostníci
Znaky:
- nákup samoobslužnou formou
- nákup je
zväčša možný len na základe nákupných preukazov
- nákup je možný len v určených minimálnych množstvách
-
platí sa len v hotovosti alebo platobnou kartou
- zákazník si tovar odvezie sám
Výhody
pre VOO-dníkov:
- nakupujú veľké množstvá u výrobcov alebo dovozcov
a tým dosiahnu nižšie ceny
- tým, že nemajú náklady na prepravu môžu mať nižšie ceny
- keďže sa platí
v hotovosti, nemá neplatičov
- zákazníci sa obsluhujú sami a tým majú menšiu potrebu pracovných síl
pre zákazníkov:
- môžu si tovar pred kúpou pretrieť, majú prehľad o sortimente a kvalite
- rýchly presun tovaru
- nemusia skladovať veľké zásoby a tým majú menšie náklady na skladovanie
-
nakupovanie menšieho množstva v kratších intervaloch vyžaduje menší kapitál na podnikanie
pre
dodávateľov do VOO:
- dodávatelia majú väčšiu istotu, že VOO za tovar zaplatí, keďže nemá neplatičov
- dodávatelia získajú od VOO informácie o dopyte, konkurencii
Nevýhody
- potreba
hotovosti na platenie, riziko straty a krádeže peňazí
- potreba nákupného preukazu
- limitované minimálne množstvá
odberu
- náklady na prepravu, strata času nakupovaním
VOO s regálovou službou
- VOO má
svoje regále (sú jeho vlastníctvom) v MOO
- pravidelne dopĺňa tovar v týchto regáloch. MOO platí len predaný tovar (NIVEA,
CHIO CHIPS,....)
5. obchodné centrá
- sústreďujú sa tu rozličné typy
maloobchodných predajní, ale aj služieb
- môžu vzniknúť:
o zoskupením rôznych majiteľov pod jednou správou
o
vedenie centre rozhoduje o výbere nájomcov a sortimente predaja
- často má charakter obchodno-zábavného centra, ktorý
poskytuje rôzne služby (kiná, kaviarne, fitnescentrá,...) (MAX, OPTIMA, AUPARK)
obchodné domy
-
široký a nie príliš hlboký sortiment
- jednotlivé druhy tovaru sa predávajú v samostatných oddeleniach
- sú
v menších mestách
obchodné strediská
- veľký počet nezávislých predajní
supermarkety
- najčastejší typ MOO
- široký sortiment potravinového
tovaru, nepotravinový tovar je doplnkovým tovarom
- samoobslužný predaj
- časť tovaru sa predáva pultovým
predajom (údeniny, šaláty...)
- sú umiestnené v centrách, na okrajoch miest, v nákupných centrách
hypermarkety
- predajná plocha nad 2 500 m2
- samoobslužný predaj
- minimálne
poskytovanie služieb v predajni
- použitie moderných techník na kontrolu obratu a zásob na sklade
- nižšie ceny
oproti iným predajniam
- využívanie rôznych zliav, akcií
- široký sortiment potravinárskeho aj
nepotravinárskeho tovaru
- ponuka služieb cestovných kancelárií, bánk, čistiarni....(TESCO, HYPERNOVA,...)
PSYCHOLOGICKÉ FAKTORY
- pečivo je v zadnej časti predajne, aby zákazník prešiel celou predajňou
a vybral si aj iný tovar
- neznámy a drahší tovar je uložený v regáloch vo výške očí aby upútal, lacnejší tovar na
úrovni podlahy
- veľké vozíky, úzke uličky medzi regálmi
- vyčlenený akciový tovar
- ochutnávky
-
príjemná hudba
- pútavé nápisy, sladkosti a hračky pri pokladni
- zmena umiestnenia tovaru v predajni
predajne s predĺženou prevádzkou
- menšie predajne v blízkosti bydliska, predávajú základné potraviny,
nápoje, poskytujú služby zákazníkom 24 hodín denne
špecializované predajne
- majú úzky
a zároveň hlboký sortiment – málo tovarových skupín vo veľa variantoch
- (obuv: pánska, dámska, detská, športová,..)
6. technologický postup v MOO-nej predajni (obchodné operácie v predajni)
1. nákup tovaru – začína zisťovaním
dopytu => na jeho základe zostavíme objednávku, vybavená objednávka z veľkoskladu príde aj so sprievodnými dokladmi – faktúra
a dodací list
a) odber tovaru – zamestnanec predajne prepočíta prepravné obaly (palety, kartóny,..)
a porovná s údajmi na dodacom liste
b) prebierka tovaru – zisťovanie chýb v množstve, kvalite, záručných
lehotách, kompletnosti; ak sa zistia nedostatky - reklamácia
2. skladovanie
tovaru – úlohou je prekonať časový a priestorový nesúlad medzi dodávkou a predajom
3. príprava tovaru na predaj – porciovanie, váženie, montáž, označenie tovaru
cenou, preskúšanie tovaru pred vystavením, doplňovanie tovarov do predajných miestností
4.
predaj – základná činnosť MOO
7. elektronické
registračné pokladne
Výhody pre predávajúceho
- poskytuje
informácie o výške predaja v naturálnych jednotkách i v eurách, o počte obslúžených zákazníkov v jednotlivých hodinách
i celkom, o výške tržby za jednotlivé tovarové skupiny
- skracuje čas inventúry
- poskytuje informácie
o zásobách
- zlepšuje výkon zamestnanca
Výhody pre zákazníkov
-
urýchľuje predaj
- zlepšuje úroveň služieb
- poskytuje prehľadné informácie o predaji pomocou
pokladničných blokov
Zones.sk – Zóny pre každého študenta