Distribučné kanály
Distribučné kanály
Trhové hospodárstvo a firmy sú úspešné vtedy ak finálne produkty príjme trh. S týmto
úspechom súvisí distribúcia.
Cieľom distribučnej politiky je výber miesta, kde sa budú produkty predávať, spôsob ich dopravy ku
konečnému spotrebiteľovi a najúčinnejší spôsob ich predaja.
Rozhodnutie predávať prostredníctvom veľkoobchodných firiem alebo
maloobchodných predajní => Distribučný kanál.
- je to súhrn všetkých organizácií a jednotlivcov, ktorý sa
zúčastňujú na tokoch tovarov od výrobcu k spotrebiteľovi.
- pri distribúcii plnia určité funkcie aj reklamné agentúry, colné
sklady, banky, poisťovne.
Výber subjektov pri tvorbe distribučného kanála závisí od:
- tovaru
-
distribútorov
- konkurencie
- rýchlosti dopravy tovaru zákazníkovi
- skladovej kapacity
- nákladov na
skladovanie.
Rozlišujeme 2 základné distribučné kanály:
- pre potravinársky tovar
- pre spotrebný tovar
- priamy distribučný kanál
- distribučný kanál s jedným sprostredkovateľom
-
distribučný kanál s dvoma sprostredkovateľmi
- distribučný kanál s troma sprostredkovateľmi
Distribučný kanál
pre priemyselný tovar
- priamy predaj
– ide o predaj výrobných faktorov – strojov, výrobca použije
vlastný obchodný personál a predáva priamo zákazníkom vo výrobnej sfére
o viacúrovňový MKT – predávajú sa kvalitné výrobky,
zabezpečuje sa vysoký štandard ochrany práv (možnosť vrátenia tovaru, záruka spokojnosti)
o obdobový MKT – nie je založený na
predaji výrobkov ale na členstvách v kluboch
- výška odmien je odvodená od počtu získaných jedincov a nie od predaja tovaru
- často sú požadované vysoké vstupné poplatky
- často zaniká veľmi rýchlo a zanecháva mnoho nespokojných klientov
- predaj prostredníctvom obchodných agentov
Maloobchod
- súhrn všetkých činností súvisiacich
s bezprostredným predajom tovaru, výrobkov a služieb konečným spotrebiteľom na ich vlastnú spotrebu
- posledný článok toku
k spotrebiteľovi
Charakteristické znaky MO
- centralizovaný nákup tovaru od veľkoobchodu alebo priamo od
výrobcu
- predaj konečnému spotrebiteľovi
- predaj tovaru v malých množstvách
- tovar prevažne spotrebného
charakteru
- jednotka => predajňa
Spotrebitelia zvažujú pri nákupe výber konkrétneho predajcu podľa
- ceny, možnosti
výberu, pohodlnosti nákupu, personálu, zvláštnych služieb.
- Maloobchod podľa rozsahu poskytovaných
služieb
a) samoobslužný maloobchod
- najmä diskontné predajne, zákazníci sami vyhľadávajú
a vyberajú tovar
- patrí sem väčšina potravinárskych predajní okrem špecializovaných
b) maloobchod
s ohraničenou ponukou služieb
- tovar príležitostného dopytu
- zákazníci potrebujú viac informácií, možnosť kúpy na
úver, vyskúšania a vrátenia tovaru
c) maloobchod s úplnou ponukou služieb
- pre špecializované predajne,
luxusné obchodné domy, personál A-Z
- módne výrobky, klenoty, kvalitné značky
- špecializovaný sortiment- rozsiahla záruka,
zákazníci sú obsluhovaní, ďalšie služby
- Maloobchod podľa sortimentnej skladby
a) predaj so širokým sortimentom – veľký počet druhov tovarov
b) predajne s úzkym sortimentom
c) predajne s hlbokým sortimentom
d) predajne s plochým sortimentom – len jeden alebo málo
variantov
- Maloobchod podľa metódy práce
a) špecializované
predajne (košele, kravaty)
b) obchodné domy – široká paleta produktov, každý druh má
vlastné oddelenie
c) nákupné centrá – obchodné komplexy, samostatné predajne
d)
supermarkety – veľké samoobslužné predajne s nízkymi nákladmi, nízkym obchodným rozpätím, veľké tržby,
plocha 400-1000m2, široký sortiment potravín, užší rozsah, veľká konkurencia
e) hypermarkety –
obrovské, plocha až 20 000m2, samoobslužné, rôzne služby, kompletný sortiment + služby, nižší predaj, menej predavačov, nižšie
ceny
f) prevádzky s predĺženou prevádzkou (non stop) – sú v centre blízko domov, základné
potraviny, nápoje, hyg. potreby, vyššie ceny, nízky objem predaja, doplňujúce nákupy
g) diskontné predajne
– tovar spotrebného charakteru, neznačkové veci vyrobené len pre konkrétnu predajňu, nízke ceny, prepracovaný systém prevádzky,
dopravy, skladovania
h) podniky služieb – hotely, motely, opravárenské služby,....
Franšízing
- je marketingová metóda distribúcie výrobkov a služieb, pri kt. majiteľ
licencie – franšízer – uzatvára s nezávislým podnikateľom – franšízant – dohodu, na základe ktorej
má výhradné právo poskytovať rovnaké služby, rovnaký postup, používať obchodnú značku.
- licencia na podnikanie s ochrannou
známkou
Školenie: franšízant platí úvodné náklady na investície, riziko z obratu a podniká na svoje riziko
Výhody pre
franšízanta:
- čiastočne zaručený väčší úspech v podnikaní ako pri veľkom podniku
- kvalifikovaná pomoc zo
strany franšízera v oblastiach základného vyškolenia
- výber tovaru, poradenstvá v oblasti riadenia, podpora propagácie
Nevýhody franšízanta:
- závislosť na podnikateľskej politike franšízera
- obmedzenie činnosti na určité
územie
- dôsledné a neustále kontroly franšízera
- pri porušení zmluvy možnosť odobratia licencie
- platenie
licenčných poplatkov po dobu platnosti
- Výhody pre franšízera:
- vysoká mobilizácia
kapitálu
- rýchlejši rast materskej spoločnosti
- zvýšenie trhového potenciálu
- ovládnutie nových trhov
Nevýhody franšízera:
- veľmi vysoké náklady pri zavádzaní franšízingu
- riziko prezradenia obchodného
tajomstva
- riziko neúspechu nadobúdateľa licencie
- výchova budúceho konkurenta
Zones.sk – Zóny pre každého študenta