Mo-Ti

Spoločenské vedy » Filozofia

Autor: ivanka88
Typ práce: Referát
Dátum: 02.08.2009
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 450 slov
Počet zobrazení: 3 448
Tlačení: 437
Uložení: 397
Originálny čínsky filozof. Jeho filozofia nie je ani konfucianizmus, ani taoizmus, ani legalizmus. Tento smer nazývajú mohizmus. Uznával z gnozeologického hľadiska princíp verifikácie. Jadro Mo- Tiovej filozofie je v princípe všeobecnej lásky medzi ľuďmi bez rozdielu. Mo Ti hovorí aj o existencii boha, v Číne je to nezvyklé. Nebesá milujú všetkých ľudí a chcú, aby sa takisto všetci ľudia milovali. Všetky štáty sveta a aj všetci ľudia sú deti Nebies. Nebesia sú tu považované za osobného boha.

Vzájomná láska je potrebná a nie je na to potrebné božstvo.
Proste ak niekoho nenávidíme, je dosť pravdepodobné, že on takisto bude nenávidieť nás. Milovať sa je užitočné, lebo potom dostaneme lásku nazad. Vzájomná láska je proste užitočná pre jednotlivca a aj pre spoločnosť. No argument o užitočnosti nezapôsobí na každého, a tak Mo Ti uvádza aj teologický argument. Boh a duchovia proste trestajú nelásku. Je nutné veriť, že jestvuje boh a duchovia, inak by sa ľudia nebáli zlých skutkov. Je dobré robiť duchom obete, proste pozveme známych, je hostina a dobré jedlo, proste nejaká akcia a je dobre. Jemu v tej viere šlo hlavne o prospech ľudí, aby bolo dobre, aby ľudia mali oblečenie a bolo čo jesť. Treba sa dobre najesť, poctivo pracovať a po robote si dobre odpočinúť, o toto mu šlo.

Bol veľkým pacifistom.
Osobne intervenoval proti vojne a zabránil jej. Uznával iba spravodlivú obranu. Hovoril, že vo vojne sa za činy inak trestné dávajú odmeny a preto je najväčším zlom. Konfucianizmu vytýkal jeho ateizmus. Každý by mal pracovať a konfuciánske obrady sú veľmi nákladné a neopodstatnené, ožobračujú chudobných ľudí. Takisto je neopodstatnené trojročné trúchlenie za rodičmi, ak je umelé. Hovorí o modele vývoja a vzniku spoločnosti. Na začiatku žili ľudia ako divá zver. Bol to boj každého proti každému, ľudia sa bili kvôli názorom. Nakoniec si zvolili najcnostnejšieho muža za vodcu. Aby bolo blaho spoločnosti úplné, nikto už nesmel mať vlastný názor. Vlastné názory boli práve dôvodom boja každého proti každému. A stým treba skoncovať. Každý má poslúchať svojho nadriadeného. Na čele je vladár. Čo vladár povie, že je dobré, tak je dobré. On to proste vie. A čo uzná za zlé, je zlé. Každý kto počuje nejaký vlastný názor, musí to hlásiť vyššie. V celej zemi, v celej spoločnosti je prípustné jedno kritérium, tak bude blaho na zemi.

Mohisti neskôr zostavili kánon, nazvaný Mo Ti podľa zakladateľa. Vždy v kánone je všetko presne logicky vyargumentované. Mohisti sa neskôr zaoberali dokonca aj formálnou logikou. Mohisti mali vplyv v štáte Sung, čo bol síce malý, ale známy a vplyvný čínsky štát v období bojujúcich štátov. Štát Sung bol potom známy svojím pacifizmom, už Mo Ti tam zabránil napadnutiu štátu. Mo Ti bol za blahobyt všetkých ľudí. Aby to bolo možné, nesmelo sa ničím plytvať. Plytvanie je druhé zlo po vojne. Odporúčal množenie obyvateľstva, o niečom takom ako Malthus nesníval /premnoženie planéty/. Základné kritérium je užitočnosť pre ľudstvo. Škola zanikla na konci čínskeho staroveku.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Kľúčové slová

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#vznik filozofie #Princíp verifikácie #nutnost pracovat #konfucianizmus


Odporúčame

Spoločenské vedy » Filozofia

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.013 s.
Zavrieť reklamu