12. zadanie – Doprava sveta, Humánna geografia

Prírodné vedy » Geografia

Autor: verca123
Typ práce: Maturita
Dátum: 20.06.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 571 slov
Počet zobrazení: 2 616
Tlačení: 176
Uložení: 148

12. zadanie

a) Vysvetlite orientáciu hospodárstva tzv. ázijských tigrov a porovnajte ich s štátmi Arabského polostrova.

(všeobecné pomôcky : politickoadministratívna mapa Ázie, hospodárska mapa )

OPEC- organizácia krajín vyvážajúcich ropu

- vznikla na podnet Venezuely ako reakcia na politiku znižovanie cien ropy, kt. presadzovali anglosaské firmy

- založená 14.9.1960 v Bagdade

zakladatelia: Irán, Irak, Kuvajt, Saudská Arábia, Venezuela

dnes aj: Katar, Indonézia, Líbya, SAE, Alžírsko, Nigéria, Omán, Bahrajn

Orgány: Konferencia, Rada guvernérov, Sekretariát

sídlo- Viedeň

negatívum- zameranie hospodárstva na vyčerpateľný zdroj

Ázijské tigre- novoindustrializované krajiny- v pomerne krátkom čase zaznamenali rýchly nárast HDP

- majú nedostatok NS

zameranie na elektrotechnické odvetvie- lacná pracovná sila, veľký trh, podpora štátu

ČEBOLY- finančné spoločnosti, kt. riadia ekonomiku

- zahraničné investície, propagácia v zahraničí

- Kórejská republika, Taiwan, Thajsko, Malajzia, Indonézia, Filipíny

b) Doprava sveta - vymenujte činitele, ktoré ovplyvňujú lokalizáciu jednotlivých druhov dopravy a zdôvodnite ich lokalizáciu určite význam dopravy v jednotlivých historických obdobiach a význam v súčasnosti.

Vymenujte hlavné dopravné trasy, svetové prístavy a letiská.

(všeobecné pomôcky : mapa dopravy sveta )

Lokalizačné činitele: poloha, tvar reliéfu- pohoria, vodné plochy, morské pobrežie

hospodárske podmienky- centrá, zony

administratíva- síla

politická situácia- pohraničné prechody, prepojenosť

Špeciálne druhy dopravy: lanovky, zubačky, nosiči, ťažné zvieratá

Prístavy

Rotterdam ( hol.), Hong Kong, Singapur, Amsterdam, Duisburg( riečny)

Čierne more- Konstanca, varna, Burgas, Odesa

Egejské- Thessaloniki, Pyreus

Ligúrske- Janov, Livorno

Jadranské- terst, Benátky, Brač, Rijeka, Zadar, Split, Dubrovnik

Tyrrhenské- Rím, Neapol, Palermo, Cagliari

Baltské- Gdyňa, Gdaňsk, Štetín, Štokholm, Helsinki, Kodaň, St. Peterburg, Riga, Talin

Severné-Rotterdam, Amsterdam, Hamburg, brémy, Newcastle, Edinburg

La Manche- Dover, Portsmouth, Calais, le Havre

Letiská

Frankfurt nad Mohanom

Heathrow v Londýne, Chicago- O Hare

BA- MR Štefánika

Praha- Ruzynské

Viedeň- Schwechat

Budapešť- Ferihegy

Paríž- orly, Charles de Gaulle

Rím- leonarda da Vinci

Pisa- Galilea Galilei

Varšava- frederic Chopin

Moskva- Domodedovo, Šermetievo

NY- JF Kennedy

Washington- Ronalda Reagana

Kanada: Quebec, Montreal, toronto

Ázia- Bahrajn, Brunej, Hong Kong, Singapur, Jakarta, Tokio, Osaka, Peking, Šanghaj

c) Humánna geografia - Na základe tabuľky porovnajte proces urbanizácie v rozvojových a v rozvinutých krajinách. Analyzuj dôvody nízkej a vysokej urbanizácie a tendencie urbanizácie v budúcnosti.

Sledujte zmeny poradia aglomerácií menej rozvinutých krajín:

v rokoch 1970, 1994, 2015.

Ktoré aglomerácie zaznamenali (zaznamenávajú) najväčšie posuny v poradí? Vyhľadajte a zostavte poradie 5 aglomerácií s najväčšími absolútnymi prírastkami. Porovnajte ich s poradím najväčších aglomerácií a sledujte zastúpenie kontinentov.

(všeobecné pomôckyTabuľka – Najväčšie mestské aglomerácie sveta (1970 – 2015), Mapa sveta – hustota zaľudnenia)

Tabuľka – Najväčšie mestské

aglomerácie sveta (1970 – 2015)

Poradie v roku

 1994

Mestská aglomerácia

Štát

Počet obyvateľov (v mil.)

1970

1994

2001

2015

1.

Tokio

Japonsko

14,9

26,5

26,5

27,2

2.

New York

USA

16,3

16,3

16,8

17,9

3.

Sao Paulo

Brazília

8,2

16,1

18,3

21,2

4.

Mexiko City

Mexiko

9,1

15,5

18,3

20,4

5.

Šanghaj

Čína

11,4

14,7

12,8

13,6

6.

Bombaj

India

6,0

14,5

16,5

22,6

7.

Los Angeles

USA

8,4

12,2

13,3

14,5

8.

Peking

Čína

8,3

12,0

10,8

11,7

9.

Kalkata

India

7,1

11,5

13,3

16,7

10.

Soul

Kórea

5,4

11,5

9,9

9,9

11.

Jakarta

Indonézia

4,5

11,0

11,4

17,3

12.

Buenos Aires

Argentína

8,6

10,9

12,1

13,2

13.

Osaka

Japonsko

7,6

10,6

11,0

11,0

14.

Tianjin

Čína

6,9

10,4

9,2

10,3

15.

Rio de Janeiro

Brazília

7,2

9,8

10,8

11,5

16.

Lagos

Nigéria

1,4

9,7

9,1

16,0

17.

Karáčí

Pakistan

3,1

9,5

10,4

16,2

18.

Dillí

India

3,6

9,5

13,0

20,9

19.

Káhira

Egypt

5,7

9,4

9,6

11,5

20.

Paríž

Francúzsko

8,3

9,4

9,7

9,9

21.

Moskva

Rusko

7,1

9,2

8,3

8,1

22.

 Manila

Filipíny

3,6

9,0

10,1

12,6

23.

Istanbul

Turecko

2,8

7,5

9,2

11,4

24.

Dháka

Bangladéš

1,5

7,4

13,2

22,8

25.

Lima

Peru

2,9

7,3

7,6

9,4

26.

Londýn

V. Británia

10,6

7,3

7,6

7,6

27.

Chicago

USA

6,8

6,8

7,0

7,6

28.

Teherán

Irán

3,3

6,7

7,0

8,2

29.

Essen

Nemecko

-

6,5

-

-

30.

Bangkok

Thajsko

3,2

6,4

7,5

9,8

Zdroj: Skokan, L.: Geografické tabuľky

Cvičenia z geografie 1.časť/B

- vertikálny nárast miest- do výšky

nárast miest- priemyselná revolúcia, rozvoj dopravy

Urbanizácia- pomešťovanie, nadobúdanie mestského rázu

odchod ľudí z dedín do miest

proces, pri ktorom dochádza k rastu počtu obyvateľov žijúcich v mestách

Rozvojové krajiny: africké, ázijské- okrem Japonska, Latinská Amerika, Stredná Amerika, ostrovy Oceánie

Ukazovatele urbanizácie: a. stupeň urb.- podiel mestského obyvateľstva

  1. dynamika urb.- priemerný ročný rast mest. obyv.

Albánsko, Portugalsko- prevláda vidiek

Kontraurbanizácia- proces dekoncentrácie obyvateľstva, sťahovanie obyvateľov z väčších miest do menších, hľadanie kľudu, lepšie ŽP

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vypracované maturitné otázky z geografie



Odporúčame

Prírodné vedy » Geografia

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.029 s.
Zavrieť reklamu