Formy cestovného ruchu
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 2 335
Uložení: 199
Formy cestovného ruchu
-umožňujú bližšie určiť podstatu CR z hľadiska potrieb a cieľov návštevníkov
-členenie podľa hľadísk:
- Z geografického
- Podľa počtu účastníkov
- veku účastníkov
- dĺžky účasti
- prevažujúceho miesta
- ročného obdobia
- spôsobu organizovania
- použitého dopravného prostriedku
- Z hľadiska dynamiky
- Zo sociálneho hľadiska
- Formy CR podľa geografického hľadiska
Rozlišujeme:
- Domáci CR- cestovanie a pobyt domácich obyvat. vo vlastnej krajine
- Zahraničný CR- spojený s cestovaním a pobytom obyvateľov určitého štátu v zahraničí
-rozlišujeme:
aktívny zahraničný CR (incoming tourism)- príchody a pobyty cudzincov na území určitého štátu
pasívny CR (outgoing t.)- výjazdový CR
tranzitný CR- prechod cez nejakú krajinu
- Medzinárodný CR- tvorí aktívny a pasívny CR vo svete
V praxi:
-vnútorný CR- domáci CR + aktívny zahraničný CR
-národný CR- domáci CR+ pasívny zahraničný CR
-regionálny CR- zahŕňa CR regiónov a štátov
- Formy CR podľa počtu účastníkov
Rozlišujeme:
- Individuálny CR- realizovaný jednou osobou, alebo v rámci rodiny, priateľov
- Kolektívny CR- vycestovanie celých skupín účastníkov CR (exkurzie)
- Masový CR- cestovanie veľkého počtu účastníkov CR (veľké športové podujatia)
- Ekologický CR- (ekoturistika)-znamená zodpovedné cestovanie, cieľom je chrániť prír. prostredie a udržať blahobyt miestneho obyvateľstva; účastníci sú ľudia so špeciálnym záujmom o ochranu ŽP; realizujú sa v prírodne hodnotných oblastiach; ide zväčša o putovanie prírodou, pešia alebo horská turistika, cykloturistika, vodná turistika; uskutočňuje sa v ekohoteloch (zelené hotely, bio hotely)-spolupráca hostí s využitím prírody, zdravá strava a aktivity, kt. nepoškodzujú ŽP.
- Formy CR podľa veku účastníkov
Rozlišujeme:
- Mládežnícky CR- cestovanie mladých ľudí vo veku 15- 25 rokov; mládež uprednostňuje kolektívne podujatia, hlučnejšiu zábavu, kultúrne a turistické súťaženie, výmenné pobyty, jazykové kurzy, medzinár. tábory...;CK im vychádzajú v ústrety, pretože sú budúci dospelý zákazníci;
Zľavy napr.:
FMTO- federácia medzinárodných mládežníckych organizácií
ISTC- medzinárodná študentská konfederácia na SR
-ponúka produkty pre mládež CKM 2000 Travel, kt. vystavuje medzinár. identifikačné preukazy (zľavy pri cestovaní, v múzeách, galériách, v lyžiarskych strediskách, v obchodoch, produkty CK)- Karta mládeže Euro 26, GO 26, preukaz študenta ISIC
- Seniorsky CR- cestovanie seniorov od 55 rokov; táto forma je veľmi rozvinutá v ekonomicky vyspelých štátoch , kde sú dôchodcovia veľmi dobre finančne zabezpečený a majú dostatok voľného času
-seniori majú svoje potreby a ciele, sú menej pohyblivý, vyžadujú osobitnú ponuku, jedlá..
-preferujú poznávacie zájazdy, kúpeľné a zdravotné pobyty, lodné zájazdy, dlhodobé pobyty, návštevy rodiny a priateľov...
-CK sa venujú aj vytváraniu ponuky pre telesne postihnutých; je to technicky, finančne a organizačne náročné
- Rodinný CR
- Formy CR podľa účasti
- Krátkodobý CR: výletný
víkendový- aspoň 1 prenocovanie
- Dlhodobý CR:- dovolenka- pobyt účastníkov CR z 1 a viac prenocovaním
- Formy CR podľa ročného obdobia
- Sezónny CR letný
zimný
- Mimosezónny CR od Apríla- Júna
od Septembra- Decembra
- Celoročný CR- prevláda hlavne v mestách, kultúrnych centrách a kúpeľných miestach
- Formy CR podľa prevažujúceho miesta pobytu
- Mestský CR- forma návštevy a pobytu návštevníkov v meste, cieľom je zážitok
-môže byť motivovaný: pracovne( školenia), turisticky.
-z hľadiska dĺžky : výletný, pobytový.
- pre mestá je dôležité prezentovať kultúrne statky, organizované udalosti a primerane ich ekonomicky zhodnotiť; okrem toho musia venovať pozornosť dopravnej dostupnosti, strav. a ubyt. službám, značeniu, budovaniu parkovísk..
-súčasťou produktu mestá sú aj služby turistickej inf. kancelárie, kult.- inf. cetra; mali by byť v prevádzke aj počas víkendov, vo večerných hodinách.
-mestský CR je finančne a fyzicky pomerne náročný
- Prímestský CR- realizuje sa v prímestských strediskách, napr. vodné plochy, lesy ( BA- Zlaté Piesky, Devínska Kobyla)
- Horský a vysokohorský CR- rekreačné pobyty v horách a vo vysokohorskom prostredí
- Prímorsky CR- rekreačné pobyty pri mori (hlavne krajiny v Stredomorí)
- Vidiecky CR- súbor činností, spojených s cestovaním a pobytom ľudí vo vidieckom prostredí
-ubytovanie vo vidieckych domoch na farmách rodinných penziónov
-hlavným motívom je zlepšenie kvality ŽP
-súčasťou je aj Agroturistika- uspokojovanie potrieb návštevníkov v agropodnikaní v poľnohosp. podniku alebo na farme – s tým sú spojené: jazda na koni, jazda na záprahu, ľudové slávnosti, remeslá, zvyky, agroturistické pochúťky...kosenie a sušenie sena, zber ovocia, výroba masla, syra...
-súčasťou agroturistiky je i Ekoagroturistika- rozvíja sa na ekologicky- hosp. farmách, nepoužíva žiadne chemické hnojivá
-produkty EKO poľnohosp. sa príliš kontrolujú, ak spĺňajú medzinárodné štandardy, môžu používať ochrannú známku BIO.
- Formy CR podľa spôsobu organizácie
- Individuálny CR- okolo 80 % účastníkov CR; prednosťou je sebarealizácia pri tvorbe programu a zohľadňovanie individuálnych potrieb a záľub
- Organizovaný CR- produkt špecializ. podnikov CR; zájazdy a pobyty, kt. majú stanovené pevné body programu a rozhodovanie jednotlivcov je obmedzené
- Formy CR podľa použitého dopravného prostriedku
- Železničný CR
- Lodný CR
- Letecký CR
- Cestný CR
- Formy CR z hľadiska dynamiky
- Statický (pobytový)- prímorské strediská, mesto...
- Dynamický (putovný, zájazdový)- okruhový, hviezdicový
Okruhový ZA
TN BB
NR
VT |
TN |
Hviezdicový
BB |
Levoča |
Slovenský Kras |
- Formy CR podľa sociologického hľadiska
- Návštevy príbuzných a priateľov
- Sociálny CR- účasť sociálne slabších vrstiev na CR
-vznikol v 20. st. po 1. sv. vojne, v období keď sa začalo hovoriť o práve na odpočinok, voľný čas a platenú dovolenku
-po 2. sv. vojne vznikali rozličný organizátori sociálneho CR- podporné pokladnice, svojpomocné organizácie, odbory, sociálny fond, nadácie
Cestovný ruch
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Druhy cestovného ruchu | 838 slov | |
Služby cestovného ruchu | 791 slov | |
Výstavy a veľtrhy cestovného ruchu | 289 slov | |
Formy cestovného ruchu | 743 slov | |
Trh cestovného ruchu | 575 slov | |
Služby v cestovnom ruchu | 182 slov | |
Dopravné služby | 1 120 slov | |
Informačné služby | 1 461 slov | |
Podniky a inštitúcie CR | 3 080 slov | |
Marketingový manažment podnikov CR | 800 slov | |
Hospodárske a sociálne účinky CR | 1 370 slov | |
Cestovný ruch (komplet v PDF) | 8 slov |