Trh cestovného ruchu
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 2 322
Uložení: 232
Trh cestovného ruchu
-priestor, v ktorom si jednotlivé ekonomické subjekty vymieňajú výsledky svojej činnosti
Rozlišujú sa:
- Trh výrobných faktorov (práce..)
- Trh peňazí
- Trh tovaru a služieb
TRHOVÝ MECHANIZMUS
-tvorí systém viacerých prvkov, kt. existujú na trhu, ide o subjekty trhu, trhovú konkurenciu, ponuku, dopyt a trhovú cenu- tieto prvky sa navzájom ovplyvňujú, čoho dôsledkom je istý poriadok
OSOBITOSTI TRHU CR
-pre trh CR sú typické všetky znaky trhu tovaru a služieb, má však aj osobitosti:
- Časť služieb a tovaru- ponúkajú špecializovaní producenti výlučne účast. CR
- Časť tovaru a služieb- uspokojuje potreby všetkých spotrebiteľov čiže nielen návštevníkov
-cieľom trhu je uspokojovať potreby a želania účastníkov CR a cieľom každého zariadenia CR je dosahovať zisk
-trh má 2 zložky: ponuku
dopyt
-môžu nastať 3 vzťahy:
- Ponuka > dopyt- dochádza k nízkemu využívaniu kapacít podnikov CR, klesá cena
- Dopyt> ponuka- rastú ceny podnikov CR, zavádzajú sa administratívne obmedzenia
- Dopyt=ponuka- trhová rovnováha
DOPYT PO CR
-nositeľom dopytu po CR je subjekt ( návštevník), kt. chce uspokojiť svoje špecifické potreby spojené s cestovaním a pobytom mimo miesta trvalého bydliska, zvyčajne vo voľnom čase za účelom získania komplexného zážitku.
-ovplyvňuje ho množstvo činiteľov:
- Biologické a psychologické
- Ekonomické
- Demografické
- Sociálno- kultúrne
- Ekologické
- Politické a administratívne
- Biologické a psychologické činitele
Biologické- potreba je subjektívne pociťovaný nedostatok niečoho , čo je pre život daného jednotlivca nevyhnutné.
-účastník CR uspokojuje: primárne (cieľové) potreby, sekundárne sprostred. Potreby
Psychologické- sú tie, kt. vychádzajú zo záľub, záujmov a pohnútok
- Ekonomické činitele
-vyplývajú zo stupňa rozvoja hospodárstva
-patria k nim: HDP, príjmy obyvateľstva, ceny tovarov a služieb, úspory a ich stabilita, nezamestnanosť, inflácia, vlastníctvo predmetov dlhodobej spotreby
- Demografické činitele
-týkajú sa pohlavia a veku obyvateľstva, štruktúry domácností; účasť na CR ovplyvňuje počet detí; rozdiel medzi účasťou mužov a žien
- Sociálno- kultúrne činitele
-voľný čas a vzdelanie (kultúrne záujmy)
- Ekologické činitele
-patrí k nim kvalita ŽP; ŽP tvorí- obytné prostredie, pracovné prostredie, rekreačné prostredie
- Politické a administratívne činitele
-CR sa môže rozvíjať iba v mierových podmienkach
-medzi admin. činitele patria: pasové, vízové, colné a devízové podniky
-zdravotnícke predpisy
PONUKA CR
-skladá sa zo súborov prvkov, kt. v rôznej kombinácií tvoria ekon. statky CR (služby, tovar, voľné statky)
-spotreba ekon. statkov CR ovplyvňuje konečný efekt CR
Nositeľom ponuky (objektom) CR je:
- Cieľové miesto (stredisko, región)- so svojim prírodným a kultúrno- hist. potenciálom, ktorý je predmetom cestovania a záujmov návštevníkov
- Podniky CR- produkujú služby ako predmet spotreby návštevníkov
- Inštitúcie CR- svojou ponukou utvárajú rámec na realizáciu ponuky na trhu CR
Znaky ponuky CR:
- Rôznorodosť a komplexnosť ponuky
- Viazanosť ponuky na rozsiahle investície
- Nízka pružnosť ponuky
- Vysoký stupeň pohotovosti a poskytnutie služieb
Z časového hľadiska môže ísť o ponuku:
- Stálu
- Sezónnu
PRIMÁRNA PONUKA CR
-spájanie s prírodným a kultúrno- hist. potenciálom krajiny; tento potenciál má funkčnú a časovú využiteľnosť v CR z hľadiska motivácie návštevníkov.
-Zahŕňa:
- Prírodné podmienky- geomorfologické pomery, klimatické p.(podnebie), hydrologické p.(povrch), biografické p. (fauna)
- Antropogénne (umelo vytvorené) podmienky- kultúrno- historické pam.(hrady, zámky), sakrálne p.(kostoly), archeologické náleziská, technické pamiatky, kult.-osvetové pzariadenia, diela parkovej architektúry, pamätníky, ľudová kultúra, objekty ľudovej kult....
- Organizované podujatia- cieľové miesto môže byť:
-stredisko CR(mestské strediská, kúpeľné a rekreačné stred., rekreačné obce)
-subregión CR( napr. Spišský subregión)
-regióny CR
SEKUNDÁRNA PONUKA CR
-podniky a inštitúcie CR so svojimi službami, vytvára ekonomickú činnosť
-tvorí ju:
- Supraštruktúra CR- ubytovacie, stravovacie zariadenia
- Infraštruktúra CR- CK, CA (turistické informačné kancelárie; kongresové sály a centrá; herne a kasína; zmenárne; hraničné prechody; colnice a colné pobočky)
- Inštitúcie CR- orgány štátnej správy a samosprávy; zväzky a asociácie; združenia CR
- Všeobecná infraštruktúra CR:
-miestna infr.- obchodné domy, predajne, holičstvo, kaderníctvo, fotokino, očná optika
-dopravná infr.- taxi služba, autoopravovne, autoservisy, odťahová služba, čerpacie stanice,
parkoviská, odpočívadla
-zdravotnícka infr.- nemocnice, polikliniky, lekárne
-polícia a záchranná služba
-ostatná infr.- pošta, banka, poisťovňa
-športovo- rekreačné zariadenia a aktivity- štadióny, ihriská, bazén, sauna
Kľúčové slová
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#staré grécke báje a povesti čitateľský denník #Zdravotná políciaCestovný ruch
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Druhy cestovného ruchu | 838 slov | |
Služby cestovného ruchu | 791 slov | |
Výstavy a veľtrhy cestovného ruchu | 289 slov | |
Formy cestovného ruchu | 743 slov | |
Trh cestovného ruchu | 575 slov | |
Služby v cestovnom ruchu | 182 slov | |
Dopravné služby | 1 120 slov | |
Informačné služby | 1 461 slov | |
Podniky a inštitúcie CR | 3 080 slov | |
Marketingový manažment podnikov CR | 800 slov | |
Hospodárske a sociálne účinky CR | 1 370 slov | |
Cestovný ruch (komplet v PDF) | 8 slov |