Trh cestovného ruchu

Prírodné vedy » Geografia

Autor: diana
Typ práce: Ostatné
Dátum: 17.02.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 575 slov
Počet zobrazení: 2 322
Tlačení: 179
Uložení: 232

Trh cestovného ruchu

-priestor, v ktorom si jednotlivé ekonomické subjekty vymieňajú výsledky svojej činnosti

 Rozlišujú sa:

  • Trh výrobných faktorov (práce..)
  • Trh peňazí
  • Trh tovaru a služieb

TRHOVÝ MECHANIZMUS

-tvorí systém viacerých prvkov, kt. existujú na trhu, ide o subjekty trhu, trhovú konkurenciu, ponuku, dopyt a trhovú cenu- tieto prvky sa navzájom ovplyvňujú, čoho dôsledkom je istý poriadok

OSOBITOSTI TRHU CR

-pre trh CR sú typické všetky znaky trhu tovaru a služieb, má však aj osobitosti:

  1. Časť služieb a tovaru- ponúkajú špecializovaní producenti výlučne účast. CR
  2. Časť tovaru a služieb- uspokojuje potreby všetkých spotrebiteľov čiže nielen návštevníkov

-cieľom trhu je uspokojovať potreby a želania účastníkov CR a cieľom každého zariadenia CR je dosahovať zisk

-trh má 2 zložky: ponuku

dopyt

-môžu nastať 3 vzťahy:

  1. Ponuka > dopyt- dochádza k nízkemu využívaniu kapacít podnikov CR, klesá cena
  2. Dopyt> ponuka- rastú ceny podnikov CR, zavádzajú sa administratívne obmedzenia
  3. Dopyt=ponuka- trhová rovnováha

DOPYT PO CR

-nositeľom dopytu po CR je subjekt ( návštevník), kt. chce uspokojiť svoje špecifické potreby spojené s cestovaním a pobytom mimo miesta trvalého bydliska, zvyčajne vo voľnom čase za účelom získania komplexného zážitku.

-ovplyvňuje ho množstvo činiteľov:

  • Biologické a psychologické
  • Ekonomické
  • Demografické
  • Sociálno- kultúrne
  • Ekologické
  • Politické a administratívne
  1. Biologické a psychologické činitele

Biologické- potreba je subjektívne pociťovaný nedostatok niečoho , čo je pre život daného jednotlivca nevyhnutné.

-účastník CR uspokojuje: primárne (cieľové) potreby, sekundárne sprostred. Potreby

Psychologické- sú tie, kt. vychádzajú zo záľub, záujmov a pohnútok

  1. Ekonomické činitele

-vyplývajú zo stupňa rozvoja hospodárstva

-patria k nim: HDP, príjmy obyvateľstva, ceny tovarov a služieb, úspory a ich stabilita, nezamestnanosť, inflácia, vlastníctvo predmetov dlhodobej spotreby

  1. Demografické činitele

-týkajú sa pohlavia a veku obyvateľstva, štruktúry domácností; účasť na CR ovplyvňuje počet detí; rozdiel medzi účasťou mužov a žien

  1. Sociálno- kultúrne činitele

-voľný čas a vzdelanie (kultúrne záujmy)

  1. Ekologické činitele

-patrí k nim kvalita ŽP; ŽP tvorí- obytné prostredie, pracovné prostredie, rekreačné prostredie

  1. Politické a administratívne činitele

-CR sa môže rozvíjať iba v mierových podmienkach

-medzi admin. činitele patria: pasové, vízové, colné a devízové podniky

-zdravotnícke predpisy

PONUKA CR

-skladá sa zo súborov prvkov, kt. v rôznej kombinácií tvoria ekon. statky CR (služby, tovar, voľné statky)

-spotreba ekon. statkov CR ovplyvňuje konečný efekt CR

Nositeľom ponuky (objektom) CR je:

  1. Cieľové miesto (stredisko, región)- so svojim prírodným a kultúrno- hist. potenciálom, ktorý je predmetom cestovania a záujmov návštevníkov
  2. Podniky CR- produkujú služby ako predmet spotreby návštevníkov
  3. Inštitúcie CR- svojou ponukou utvárajú rámec na realizáciu ponuky na trhu CR

Znaky ponuky CR:

  • Rôznorodosť a komplexnosť ponuky
  • Viazanosť ponuky na rozsiahle investície
  • Nízka pružnosť ponuky
  • Vysoký stupeň pohotovosti a poskytnutie služieb

Z časového hľadiska môže ísť o ponuku:

  • Stálu
  • Sezónnu

PRIMÁRNA PONUKA CR

-spájanie s prírodným a kultúrno- hist. potenciálom krajiny; tento potenciál má funkčnú a časovú využiteľnosť v CR z hľadiska motivácie návštevníkov.

-Zahŕňa:

  1. Prírodné podmienky- geomorfologické pomery, klimatické p.(podnebie), hydrologické p.(povrch), biografické p. (fauna)
  2. Antropogénne (umelo vytvorené) podmienky- kultúrno- historické pam.(hrady, zámky), sakrálne p.(kostoly), archeologické náleziská, technické pamiatky, kult.-osvetové pzariadenia, diela parkovej architektúry, pamätníky, ľudová kultúra, objekty ľudovej kult....
  3. Organizované podujatia- cieľové miesto môže byť:

-stredisko CR(mestské strediská, kúpeľné a rekreačné stred., rekreačné obce)

-subregión CR( napr. Spišský subregión)

-regióny CR

SEKUNDÁRNA PONUKA CR

-podniky a inštitúcie CR so svojimi službami, vytvára ekonomickú činnosť

-tvorí ju:

  1. Supraštruktúra CR- ubytovacie, stravovacie zariadenia
  2. Infraštruktúra CR- CK, CA (turistické informačné kancelárie; kongresové sály a centrá; herne a kasína; zmenárne; hraničné prechody; colnice a colné pobočky)
  3. Inštitúcie CR- orgány štátnej správy a samosprávy; zväzky a asociácie; združenia CR
  4. Všeobecná infraštruktúra CR:

-miestna infr.- obchodné domy, predajne, holičstvo, kaderníctvo, fotokino, očná optika

-dopravná infr.- taxi služba, autoopravovne, autoservisy, odťahová služba, čerpacie stanice,

parkoviská, odpočívadla

-zdravotnícka infr.- nemocnice, polikliniky, lekárne

-polícia a záchranná služba

-ostatná infr.- pošta, banka, poisťovňa

-športovo- rekreačné zariadenia a aktivity- štadióny, ihriská, bazén, sauna

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Kľúčové slová

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#staré grécke báje a povesti čitateľský denník #Zdravotná polícia


Odporúčame

Prírodné vedy » Geografia

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.017 s.
Zavrieť reklamu