Hospodárske a sociálne účinky CR
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 893
Uložení: 146
HOSPODÁRSKE A SOCIÁLNE ÚČINKY CR
HOSPODÁRSKE FUNKCIE
- Príjmová funkcia ( príjmy a multiplikačný efekt)
- Výrobná funkcia (tvorba hodnoty)
- Funkcia zamestnanosti ( tvorba pracovných príležitostí a ich stabilizácia)
- Vyrovnávacia funkcia ( regionálny rozvoj)
- Funkcia platobnej bilancie
- Príjmová funkcia
-súvisí so získavaním príjmov od návštevníkov CR, kt. vynakladajú svoje výdavky na kúpu tovarov a služieb uspokojujúcich ich potrieb počas cestovania
-rozsah uspokojených potrieb vyjadruje spotreba v CR spotreby
Spotreby v CR sú výdavky:
- Priame- súvisia so spotrebou v CR (doprava, ubytovanie..)
- Nepriame- súvisia nepriamo s účasťou na CR; ide o predmety dlhodobej spotreby (športová výstroj..)
-príjmová funkcia súvisí s multiplikačným efektom CR- vyjadruje prínos CR nielen pre podniky CR ale aj ostatné, kt. sa podieľajú na jeho rozvoji
-ukazovateľ, kt. sa používa na vyjadrenie tohto násobiaceho účinku sa označuje ako – multiplikátor
-multiplikačný efekt- časť príjmov podnikatelia usporia alebo spotrebujú- ekonomický kolobeh- príjmy CR prejdú viacerými štádiami
- Výrobná funkcia
- sa označuje ako tvorba hodnoty
-zdrojom tvorby hodnoty nie je celý objem tržieb za služby a tovar, ale len jeho časť, kt. označujeme ako pridanú hodnotu
-pridaná hodnota v podnikoch CR vzniká pri produkcií tovaru a služieb ako rozdiel medzi tržbami podnikov a ich výdavkami na nákupy tovaru a služieb od iných podnikov, zahŕňa podnikové náklady vo forme miezd a platov, úrokových platieb a dividend
-dôležitým národno- hospodárskym ukazovateľom je podiel vytvorenej hodnoty v CR na HDP, kt. sa vypočíta: X= Hcr x 100
HDP
- Funkcia zamestnanosti
Súvisí s vytváraním:
- Primárnych pracovných príležitostí v podnikoch CR
- Sekundárnych pracovných príležitostí alebo nepriama zamestnanosť
Zamestnanosť v CR je ovplyvnená:
- Sezónnosťou
- Relatívne nízke požiadavky na kvalifikáciu zamestnancov
- Nízke priemerne zárobky
- Nevýhodný pracovný čas
- Vyrovnávajúca funkcia
-súvisí s tým, že CR sa rozvíja najmä v hospodársky menej rozvinutých priestoroch, resp. v regiónoch, v kt. zvyčajne nie sú významnejšie priemyselné a poľnohospodárske aktivity
-nazýva sa aj ako funkcia regionálneho rozvoja
-CR ako ekonomická aktivita môže mať v regiónoch rozličné postavenie, kt. je ovplyvnené atraktívnosťou primárnej ponuky
-zároveň vyžaduje existenciu sekundárnej ponuky, vrátane nadväzujúcich činností umožňujúcich rozvoj CR
CR: ovplyvňuje vytváranie pracovných príležitostí pre miestne zdroje práce, minimalizuje migráciu domáceho obyvateľstva hľadajúceho prácu, ovplyvňuje zárobkovú situáciu obyvateľstva a stimuluje jeho dopyt, stimuluje rozvoj technickej a sociálnej infraštruktúry, má vplyv na kvalitu ŽP, je zdrojom príjmov miestnych rozpočtov, zdrojom tvorby hodnoty
- Funkcia platobnej bilancie
- prejavuje sa v súvislosti s rozvojom ZCR, kt. sa stabilizuje a zväčšuje dopyt po službách a tovaru CR
ZCR: -aktívny CR
-pasívny CR
Členenie CR z hľadiska účinkov na platobnú bilanciu štátov:
- Aktívny ZCR (incoming)- má pre hospodárstvo podobný účinok ako vývoz tovaru- neviditeľný vývoz
- Pasívny ZCR (outgoing)- má podobný vplyv ako dovoz tovaru, čiže import, neviditeľný dovoz
Platobná bilancia štátu predstavuje vzťah medzi súčtom peňažných príjmov prichádzajúcich zo zahraničia a súčtom peňažných výdavkov do zahraničia za isté obdobie
Rozdiel obidvoch strán bilancie tvorí:
- Aktívne saldo= P > V
- Pasívne saldo= P < V
- Rovnajúce sa saldo = P = V
Bilancia CR
Aktívna (+)Pasívna (-)
-príjmy od zahr. turistov -výdavky domácich obyvateľov
-príjmy z predaja ubyt. a strav. služieb -výdavky za služby a tovary CR
-z predaja služieb miestnych dopr. podnikov -spojené z pobytmi v zahraničí
-z nákupu spotreb. tovaru
-zo spotreby ostatných služieb
SOCIÁLNE A KULTÚRNE FUNKCIE
- Kultúrna a poznávacia funkcia
-získanie zážitku, získanie vedomostí
- Funkcia zdravotno- preventívna
- Funkcia porozumenia medzi národmi
ETIKA CR
V CR sa na problém etiky pozeráme z viacerých hľadísk:
- Z hľ. etiky návštevníka
- Podnikateľa
- Vzťahu miestneho obyvateľstva k návštevníkom
- Vzťahu k rozvoju CR a jeho vplyvu na hosp. a spoločnosť
Medzinárodné organizácie prijali na 13. Valnom zhromaždení UNWTO v r. 1999 v Chile:
Globálny etický kódex CR- vyjadruje právo všetkých ľudí na využívanie voľného času na oddych a slobodu v cestovaní a podporu takému rozvoju CR, kt. prispieva k hosp. prosperite medzinárodnému porozumeniu, mieru, uznaniu a dodržiavaniu ľudských práv a základných slobôd pre všetkých bez ohľadu na rasu, pohlavie, jazyk a náboženstvo.
Úsilím UNWTO je zabrániť neetickému správaniu v CR:
- Poškodzovanie kvality primárnej ponuky
- Akulturáciu- prenikanie cudzích prvkov do národnej kultúry
- Sociálne napätie medzi domácim obyvateľstvom a návštevníkmi
- Rast kriminality a terorizmus
- Prostitúcia a AIDS
- Drogy
- Demonštratívna spotreba
- Netypická architektúra
- Mechanizovaná výroba spomienkových predmetov
- Rast cien
- ROZVOJ CR NA SR
MEDZINÁRDNÝ CR
-najviac navštevované sú: Európa, Ázia, Tichomorie, Sev. a Juž. Amerika
-najnavštevovanejšie štáty na svete: Francúzsko, Španielsko, USA, Taliansko, Čína
-najvyššie príjmy: USA, Španielsko, Francúzsko, Taliansko
CR ŠTÁTOV EÚ
CR v EÚ sa pokladá za významný faktor:
- Zamestnanosti
- Stimulovanie hospodárskeho rastu
- Regionálneho rozvoja
- Nástroj súdržnosti vnútorného trhu únie
V únii sa prijímajú rozhodnutia o rovnomernejšom, geografickom a časovo danom rozložení:
- O štandardizácií, informácií v hotelierstve
- O organizovaných zájazdoch
- O štatistike CR
Podľa turistických prúdov na vnútornom trhu CR EÚ môžeme rozdeliť členské štáty:
- Zdrojové- prevláda v nich odchodový CR nad príchodovým
(odchodové krajiny- Dánsko, Fínsko, Holandsko, Nemecko, Švédsko)
- Cieľové štáty- prevláda príchodový nad odchodovým
(Bulharsko, Cyprus, Česko, Estónsko, Grécko, Luxembursko, Maďarsko, Malta, Portugalsko, Rakúsko, Rumunsko, Slovinsko, Španielsko)
- Zdrojové i cieľové- vyrovnaný odchodový i príchodový CR
(Belgicko, Francúzsko, Írsko, Litva, Slovensko, Lotyšsko, Poľsko, Taliansko)
V propagácií Európy sa venuje Eur. komisia- jej cieľom je predstaviť Európu ako jednotný produkt na trhu a ovplyvniť návštevu iných kontinentov (USA, Kanada, Austrália, Japonsko, Latinská Amerika)
CESTOVNÝ RUCH V SR
Domáci CR
Účasť na CR je ovplyvnená:
- Ekonomickou situáciou
- Fondom voľného času
- Vybavenosť domácností predmetmi dlhodobej spotreby (auto..)
Krátkodobého DCR sa zúčastňujú najčastejšie za účelom: návšteva príbuzných, výletov do prírody, služobného CR, poznávania a športového CR
Motívom DCR- horský CR, pobyt pri vode, kúpeľný pobyt, návšteva príbuzných a priateľov, pobyt na vidieku
Zahraničný CR
Aktívny ZCR
-Slovensko ako cieľová krajina nedostatočne zhodnocuje svoju primárnu a sekundárnu ponuku (nízke využitie kapacít)
-návštevníci musia akceptovať nižšiu kvalitu poskytovaných služieb a nízku jazykovú pripravenosť pracovníkov
-najviac turistov prichádza z : Poľska, Nemecka, Česka, Maďarska, Rakúska, Talianska
-motív pobytu: obchodný, rekreačný CR, kult. a poznávací CR, návšteva rodiny a priateľov, nákupná turistika
Pasívny ZCR
-turisti SR sa zúčastňujú najviac jednodňových výletov a krátkodobého CR
-v dlhodobom odchodovom CR smerujú turisti CR najčastejšie do: Chorvátska, Grécka, Talianska, Bulharska a Českej republiky
-motívom pobytu: pobyt pri mori, kult. poznávací CR, návšteva príbuzných a priateľov, obchodný CR, pobyt v horách
-obyvatelia SR najčastejšie organizujú dovolenku prostredníctvom CK
- POSTAVENIE SR V MEDZINÁRODNOM CR
Z hľadiska získavania turistov z mimoeurópskych štátov pre návštevu SR treba vytvárať spoločný MG s ostatnými eur. štátmi- spoločný produkt v rámci krajín V4. Od roku 2003 sa krajiny V4 spoločne prezentujú pod spoločným logom a heslom „Európske kvarteto- jedna melódia“.
Globalizácia- rozvoj medzinárodných hosp. vzťahov v celosvetovom meradle
Globalizácia CR je výsledkom rozvoja:
- dopravných technológií- zvýšenie dostupnosti cieľových miest za relatívne krátky čas, napr. letecká doprava (zvýšenie počtu prepravených, zníženie nákladov)
- telekomunikačných technológií- urýchlenie korešpondenčného styku, rezervačný systém
- zavádzanie trhového hospodárstva- nové trhy
- rast skúsenosti turistov
Silnejúca globalizácia má v CR za následok:
- ponuku nových produktov a oblastí, s kt. chcú štáty obstáť aj v medzinár. konkurencií
- vznik nadnárodných spoločností sprístupnenie nových vzdialených cieľových miest
- ponuku priemyselne spracovaných, štandardizovaných značkových produktov
- globálny produkt umožňuje znižovanie nákladov na produkt
- orientáciu podnikov na hodnoty, kt. preferujú zákazníci
- starostlivosť o miestnu kultúru a kult. dedičstvo a o prírodné prostredie ako nenahraditeľný primárny zdroj rozvoja CR
GLOBALIZÁCIA V CR NA SR
S problémom globalizácie CR sa treba venovať aj na SR, a preto treba venovať pozornosť na:
- Rozvoj trhov
- rozvoj CR na SR sa musí zakladať na MG výskume trhu a rešpektovaní trendov v dopyte
- kvalita produktov a ich cenová dostupnosť
- budovanie nových zariadení
- modernizácia existujúcich zariadení
- zavádzanie najmodernejších komunikačných technológií, vrátane internetu a ďal.
- je nevyhnutné ponúkať ako produkty nielen jednotlivé služby, ale aj súbory služieb pod spoločnou značkou
- Produkčné podmienky
- proces globalizácie zneisťuje všetkých podnikateľov a cieľové krajiny v CR, kt. ešte niesú schopné medzinárodnej konkurencie
- prevaha lacnej ponuky má za následok najmä cenový kolaps malých a stredných podnikov
- v CR na SR je vážnym problémom málo kvalifikovaná práca
- malé a stredné podniky môžu efektívne využiť miestne a regionálne prednosti z lokalizácie, ako súčasti cieľového miesta- vytváraním združení a spoločných podnikov, a to aj so zahraničnou kapitálovou účasťou
- scestovaný a cieľový turista vyžaduje medzinárodný štandard služieb – vzdelávanie pracovníkov a formovanie turistického povedomia obyvateľstva cieľového miesta (odborná pripravenosť, jazyková príprava)
- Podnikateľské štruktúry
- využiť globalizačné príležitosti možno zapojením sa do národných spoločností alebo využitím predností integrácie (zlučovania) malých a stredných podnikov do sietí ;
Môže ísť o:
-horizontálnu integráciu- keď sa zlučujú podniky s rovnakou činnosťou (hotely)
-vertikálnu integráciu- zlúčenie podnikov s nadväzujúcou činnosťou (letecké spol.-hotely)
-funkčnú integráciu- v cieľových miestach, kde sa všetky podniky podieľajú na tvorbe produktu ( ubyt., strava...-balík služieb)
- Konkurencia cieľových miest
- nutné vytvárať konkurenčné činnosti
- cieľové miesta sa v konkurencií môžu presadiť len integrovane (presadzovanie spol. záujmov, MG, ponúkať produkty pod spol. značkou)
- Miestna kultúra a ŽP
- dopyt po CR je orientovaný na kultúrne odlišnosti medzi cieľovými miestami
- kultúru tvorí súhrn duchovných a umeleckých prejavov existencie daného spoločenstva alebo národa
- tvorí konkurenčnú výhodu, kt. je nevyhnutné pestovať a rozvíjať
- CR má prispieť k zachovaniu kult. dedičstva a k výraznejšiemu uvedomeniu si hodnoty jednotlivých kult. statkov
- jeden z trendov je odklon od masovosti k individuálnym formám a ekologickému CR a tým zabezpečenie jeho trvalo udržateľného rozvoja- pestovanie ekologického povedomia podnikateľov, pracovníkov a návštevníkov v CR
Cestovný ruch
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Druhy cestovného ruchu | 838 slov | |
Služby cestovného ruchu | 791 slov | |
Výstavy a veľtrhy cestovného ruchu | 289 slov | |
Formy cestovného ruchu | 743 slov | |
Trh cestovného ruchu | 575 slov | |
Služby v cestovnom ruchu | 182 slov | |
Dopravné služby | 1 120 slov | |
Informačné služby | 1 461 slov | |
Podniky a inštitúcie CR | 3 080 slov | |
Marketingový manažment podnikov CR | 800 slov | |
Hospodárske a sociálne účinky CR | 1 370 slov | |
Cestovný ruch (komplet v PDF) | 8 slov |