Hospodárske a sociálne účinky CR

Prírodné vedy » Geografia

Autor: diana
Typ práce: Ostatné
Dátum: 17.02.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 370 slov
Počet zobrazení: 1 893
Tlačení: 175
Uložení: 146

HOSPODÁRSKE A SOCIÁLNE ÚČINKY CR

HOSPODÁRSKE FUNKCIE

  • Príjmová funkcia ( príjmy a multiplikačný efekt)
  • Výrobná funkcia (tvorba hodnoty)
  • Funkcia zamestnanosti ( tvorba pracovných príležitostí a ich stabilizácia)
  • Vyrovnávacia funkcia ( regionálny rozvoj)
  • Funkcia platobnej bilancie
  1. Príjmová funkcia

-súvisí so získavaním príjmov od návštevníkov CR, kt. vynakladajú svoje výdavky na kúpu tovarov a služieb uspokojujúcich ich potrieb počas cestovania

-rozsah uspokojených potrieb vyjadruje spotreba v CR spotreby

Spotreby v CR sú výdavky:

  • Priame- súvisia so spotrebou v CR (doprava, ubytovanie..)
  • Nepriame- súvisia nepriamo s účasťou na CR; ide o predmety dlhodobej spotreby (športová výstroj..)

-príjmová funkcia súvisí s multiplikačným efektom CR- vyjadruje prínos CR nielen pre podniky CR ale aj ostatné, kt. sa podieľajú na jeho rozvoji

-ukazovateľ, kt. sa používa na vyjadrenie tohto násobiaceho účinku sa označuje ako – multiplikátor

-multiplikačný efekt- časť príjmov podnikatelia usporia alebo spotrebujú- ekonomický kolobeh- príjmy CR prejdú viacerými štádiami

  1. Výrobná funkcia

- sa označuje ako tvorba hodnoty

-zdrojom tvorby hodnoty nie je celý objem tržieb za služby a tovar, ale len jeho časť, kt. označujeme ako pridanú hodnotu

-pridaná hodnota v podnikoch CR vzniká pri produkcií tovaru a služieb ako rozdiel medzi tržbami podnikov a ich výdavkami na nákupy tovaru a služieb od iných podnikov, zahŕňa podnikové náklady vo forme miezd a platov, úrokových platieb a dividend

-dôležitým národno- hospodárskym ukazovateľom je podiel vytvorenej hodnoty v CR na HDP, kt. sa vypočíta: X= Hcr x 100

HDP

  1. Funkcia zamestnanosti

Súvisí s vytváraním:

  1. Primárnych pracovných príležitostí v podnikoch CR
  2. Sekundárnych pracovných príležitostí alebo nepriama zamestnanosť

Zamestnanosť v CR je ovplyvnená:

  • Sezónnosťou
  • Relatívne nízke požiadavky na kvalifikáciu zamestnancov
  • Nízke priemerne zárobky
  • Nevýhodný pracovný čas
  1. Vyrovnávajúca funkcia

-súvisí s tým, že CR sa rozvíja najmä v hospodársky menej rozvinutých priestoroch, resp. v regiónoch, v kt. zvyčajne nie sú významnejšie priemyselné a poľnohospodárske aktivity

-nazýva sa aj ako funkcia regionálneho rozvoja

-CR ako ekonomická aktivita môže mať v regiónoch rozličné postavenie, kt. je ovplyvnené atraktívnosťou primárnej ponuky

-zároveň vyžaduje existenciu sekundárnej ponuky, vrátane nadväzujúcich činností umožňujúcich rozvoj CR

CR: ovplyvňuje vytváranie pracovných príležitostí pre miestne zdroje práce, minimalizuje migráciu domáceho obyvateľstva hľadajúceho prácu, ovplyvňuje zárobkovú situáciu obyvateľstva a stimuluje jeho dopyt, stimuluje rozvoj technickej a sociálnej infraštruktúry, má vplyv na kvalitu ŽP, je zdrojom príjmov miestnych rozpočtov, zdrojom tvorby hodnoty

  1. Funkcia platobnej bilancie

- prejavuje sa v súvislosti s rozvojom ZCR, kt. sa stabilizuje a zväčšuje dopyt po službách a tovaru CR

ZCR: -aktívny CR

-pasívny CR

Členenie CR z hľadiska účinkov na platobnú bilanciu štátov:

  1. Aktívny ZCR (incoming)- má pre hospodárstvo podobný účinok ako vývoz tovaru- neviditeľný vývoz
  2. Pasívny ZCR (outgoing)- má podobný vplyv ako dovoz tovaru, čiže import, neviditeľný dovoz

Platobná bilancia štátu predstavuje vzťah medzi súčtom peňažných príjmov prichádzajúcich zo zahraničia a súčtom peňažných výdavkov do zahraničia za isté obdobie

Rozdiel obidvoch strán bilancie tvorí:

  1. Aktívne saldo= P > V
  2. Pasívne saldo= P < V
  3. Rovnajúce sa saldo = P = V

Bilancia CR

Aktívna (+)Pasívna (-)

-príjmy od zahr. turistov -výdavky domácich obyvateľov

-príjmy z predaja ubyt. a strav. služieb -výdavky za služby a tovary CR

-z predaja služieb miestnych dopr. podnikov -spojené z pobytmi v zahraničí

-z nákupu spotreb. tovaru

-zo spotreby ostatných služieb

SOCIÁLNE A KULTÚRNE FUNKCIE

  1. Kultúrna a poznávacia funkcia

-získanie zážitku, získanie vedomostí

  1. Funkcia zdravotno- preventívna
  2. Funkcia porozumenia medzi národmi

ETIKA CR

V CR sa na problém etiky pozeráme z viacerých hľadísk:

  • Z hľ. etiky návštevníka
  • Podnikateľa
  • Vzťahu miestneho obyvateľstva k návštevníkom
  • Vzťahu k rozvoju CR a jeho vplyvu na hosp. a spoločnosť

Medzinárodné organizácie prijali na 13. Valnom zhromaždení UNWTO v r. 1999 v Chile:

 Globálny etický kódex CR- vyjadruje právo všetkých ľudí na využívanie voľného času na oddych a slobodu v cestovaní a podporu takému rozvoju CR, kt. prispieva k hosp. prosperite medzinárodnému porozumeniu, mieru, uznaniu a dodržiavaniu ľudských práv a základných slobôd pre všetkých bez ohľadu na rasu, pohlavie, jazyk a náboženstvo.

Úsilím UNWTO je zabrániť neetickému správaniu v CR:

  • Poškodzovanie kvality primárnej ponuky
  • Akulturáciu- prenikanie cudzích prvkov do národnej kultúry
  • Sociálne napätie medzi domácim obyvateľstvom a návštevníkmi
  • Rast kriminality a terorizmus
  • Prostitúcia a AIDS
  • Drogy
  • Demonštratívna spotreba
  • Netypická architektúra
  • Mechanizovaná výroba spomienkových predmetov
  • Rast cien
  • ROZVOJ CR NA SR

MEDZINÁRDNÝ CR

-najviac navštevované sú: Európa, Ázia, Tichomorie, Sev. a Juž. Amerika

-najnavštevovanejšie štáty na svete: Francúzsko, Španielsko, USA, Taliansko, Čína

-najvyššie príjmy: USA, Španielsko, Francúzsko, Taliansko

CR ŠTÁTOV EÚ

CR v EÚ sa pokladá za významný faktor:

  • Zamestnanosti
  • Stimulovanie hospodárskeho rastu
  • Regionálneho rozvoja
  • Nástroj súdržnosti vnútorného trhu únie

V únii sa prijímajú rozhodnutia o rovnomernejšom, geografickom a časovo danom rozložení:

  • O štandardizácií, informácií v hotelierstve
  • O organizovaných zájazdoch
  • O štatistike CR

Podľa turistických prúdov na vnútornom trhu CR EÚ môžeme rozdeliť členské štáty:

  1. Zdrojové- prevláda v nich odchodový CR nad príchodovým

(odchodové krajiny- Dánsko, Fínsko, Holandsko, Nemecko, Švédsko)

  1. Cieľové štáty- prevláda príchodový nad odchodovým

(Bulharsko, Cyprus, Česko, Estónsko, Grécko, Luxembursko, Maďarsko, Malta, Portugalsko, Rakúsko, Rumunsko, Slovinsko, Španielsko)

  1. Zdrojové i cieľové- vyrovnaný odchodový i príchodový CR

(Belgicko, Francúzsko, Írsko, Litva, Slovensko, Lotyšsko, Poľsko, Taliansko)

V propagácií Európy sa venuje Eur. komisia- jej cieľom je predstaviť Európu ako jednotný produkt na trhu a ovplyvniť návštevu iných kontinentov (USA, Kanada, Austrália, Japonsko, Latinská Amerika)

CESTOVNÝ RUCH V SR

Domáci CR

Účasť na CR je ovplyvnená:

  • Ekonomickou situáciou
  • Fondom voľného času
  • Vybavenosť domácností predmetmi dlhodobej spotreby (auto..)

Krátkodobého DCR sa zúčastňujú najčastejšie za účelom: návšteva príbuzných, výletov do prírody, služobného CR, poznávania a športového CR

Motívom DCR- horský CR, pobyt pri vode, kúpeľný pobyt, návšteva príbuzných a priateľov, pobyt na vidieku

Zahraničný CR

Aktívny ZCR

-Slovensko ako cieľová krajina nedostatočne zhodnocuje svoju primárnu a sekundárnu ponuku (nízke využitie kapacít)

-návštevníci musia akceptovať nižšiu kvalitu poskytovaných služieb a nízku jazykovú pripravenosť pracovníkov

-najviac turistov prichádza z : Poľska, Nemecka, Česka, Maďarska, Rakúska, Talianska

-motív pobytu: obchodný, rekreačný CR, kult. a poznávací CR, návšteva rodiny a priateľov, nákupná turistika

Pasívny ZCR

-turisti SR sa zúčastňujú najviac jednodňových výletov a krátkodobého CR

-v dlhodobom odchodovom CR smerujú turisti CR najčastejšie do: Chorvátska, Grécka, Talianska, Bulharska a Českej republiky

-motívom pobytu: pobyt pri mori, kult. poznávací CR, návšteva príbuzných a priateľov, obchodný CR, pobyt v horách

-obyvatelia SR najčastejšie organizujú dovolenku prostredníctvom CK

  • POSTAVENIE SR V MEDZINÁRODNOM CR

Z hľadiska získavania turistov z mimoeurópskych štátov pre návštevu SR treba vytvárať spoločný MG s ostatnými eur. štátmi- spoločný produkt v rámci krajín V4. Od roku 2003 sa krajiny V4 spoločne prezentujú pod spoločným logom a heslom „Európske kvarteto- jedna melódia“.

Globalizácia- rozvoj medzinárodných hosp. vzťahov v celosvetovom meradle

Globalizácia CR je výsledkom rozvoja:

  • dopravných technológií- zvýšenie dostupnosti cieľových miest za relatívne krátky čas, napr. letecká doprava (zvýšenie počtu prepravených, zníženie nákladov)
  • telekomunikačných technológií- urýchlenie korešpondenčného styku, rezervačný systém
  • zavádzanie trhového hospodárstva- nové trhy
  • rast skúsenosti turistov

Silnejúca globalizácia má v CR za následok:

  • ponuku nových produktov a oblastí, s kt. chcú štáty obstáť aj v medzinár. konkurencií
  • vznik nadnárodných spoločností sprístupnenie nových vzdialených cieľových miest
  • ponuku priemyselne spracovaných, štandardizovaných značkových produktov
  • globálny produkt umožňuje znižovanie nákladov na produkt
  • orientáciu podnikov na hodnoty, kt. preferujú zákazníci
  • starostlivosť o miestnu kultúru a kult. dedičstvo a o prírodné prostredie ako nenahraditeľný primárny zdroj rozvoja CR

GLOBALIZÁCIA V CR NA SR

S problémom globalizácie CR sa treba venovať aj na SR, a preto treba venovať pozornosť na:

  • Rozvoj trhov
  • rozvoj CR na SR sa musí zakladať na MG výskume trhu a rešpektovaní trendov v dopyte
  • kvalita produktov a ich cenová dostupnosť
  • budovanie nových zariadení
  • modernizácia existujúcich zariadení
  • zavádzanie najmodernejších komunikačných technológií, vrátane internetu a ďal.
  • je nevyhnutné ponúkať ako produkty nielen jednotlivé služby, ale aj súbory služieb pod spoločnou značkou
  • Produkčné podmienky
  • proces globalizácie zneisťuje všetkých podnikateľov a cieľové krajiny v CR, kt. ešte niesú schopné medzinárodnej konkurencie
  • prevaha lacnej ponuky má za následok najmä cenový kolaps malých a stredných podnikov
  • v CR na SR je vážnym problémom málo kvalifikovaná práca
  • malé a stredné podniky môžu efektívne využiť miestne a regionálne prednosti z lokalizácie, ako súčasti cieľového miesta- vytváraním združení a spoločných podnikov, a to aj so zahraničnou kapitálovou účasťou
  • scestovaný a cieľový turista vyžaduje medzinárodný štandard služieb – vzdelávanie pracovníkov a formovanie turistického povedomia obyvateľstva cieľového miesta (odborná pripravenosť, jazyková príprava)
  • Podnikateľské štruktúry
  • využiť globalizačné príležitosti možno zapojením sa do národných spoločností alebo využitím predností integrácie (zlučovania) malých a stredných podnikov do sietí ;

Môže ísť o:

-horizontálnu integráciu- keď sa zlučujú podniky s rovnakou činnosťou (hotely)

-vertikálnu integráciu- zlúčenie podnikov s nadväzujúcou činnosťou (letecké spol.-hotely)

-funkčnú integráciu- v cieľových miestach, kde sa všetky podniky podieľajú na tvorbe produktu ( ubyt., strava...-balík služieb)

  • Konkurencia cieľových miest
  • nutné vytvárať konkurenčné činnosti
  • cieľové miesta sa v konkurencií môžu presadiť len integrovane (presadzovanie spol. záujmov, MG, ponúkať produkty pod spol. značkou)
  • Miestna kultúra a ŽP
  • dopyt po CR je orientovaný na kultúrne odlišnosti medzi cieľovými miestami
  • kultúru tvorí súhrn duchovných a umeleckých prejavov existencie daného spoločenstva alebo národa
  • tvorí konkurenčnú výhodu, kt. je nevyhnutné pestovať a rozvíjať
  • CR má prispieť k zachovaniu kult. dedičstva a k výraznejšiemu uvedomeniu si hodnoty jednotlivých kult. statkov
  • jeden z trendov je odklon od masovosti k individuálnym formám a ekologickému CR a tým zabezpečenie jeho trvalo udržateľného rozvoja- pestovanie ekologického povedomia podnikateľov, pracovníkov a návštevníkov v CR
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Prírodné vedy » Geografia

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.029 s.
Zavrieť reklamu