Primárna ponuka v cestovnom ruchu

Prírodné vedy » Geografia

Autor: filomena (18)
Typ práce: Referát
Dátum: 07.10.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 497 slov
Počet zobrazení: 2 014
Tlačení: 167
Uložení: 120

Primárna ponuka v cestovnom ruchu

Je motívom účasti na CR. Z hľadiska geografie CR býva označovaná aj ako

lokalizačné predpoklady“ pre rozvoj aktivít CR. Tvoria ju predovšetkým

prírodné podmienky a antropogénna ponuka /vytvorená človekom/.

Do antropogénnej ponuky patria kultúrno-historické podmienky a kultúrne podujatia.

Prírodné podmienky primárnej ponuky:

a/ geomorfologické pomery – povrch, reliéf – vrcholy, doliny, jaskyne, vodopády,... b/ klimatické podmienky – teplotné pomery, vodné a snehové zrážky, slnečný svit a i.

c/ hydrologické podmienky – podzemné a povrchové vody /rieky, vodné plochy, čistota vody, liečivé pramene, chemické zloženie a pod.

d/ biogeografické podmienky – flóra a fauna; najmä les, botanické záhrady, zoo-záhrady, teráriá, delfináriá, rybolovné pásma a pod.

Kultúrno-historické podmienky primárnej ponuky:

a/ architektonické svetské pamiatky – hrady, zámky, kaštiele, technické diela, sakrálne pamiatky /kostoly, kláštory, kaplnky/;

b/ umelecko-výtvarné diela – sochy, súsošia, pomníky, obrazy, nábytok, zbrane, nástroje;

c/ folklór: hmotný – odevy, obydlia, umelecká výroba; duchovný – piesne, zvyky, tradície; d/ archeologické náleziská – voľná príroda i muzeálne zbierky;

e/ miesta bojov – miesta svetových a národných dejín, rodiská a pôsobiská národných dejateľov atď.;

f/ kultúrno-osvetové zariadenia – divadlá, galérie, skanzeny, múzeá, pamätné objekty;

Organizované podujatia primárnej ponuky:

a/ kultúrne podujatia – folklórne a hudobné festivaly, vedecké sympóziá, kongresy a pod.; b/ športové udalosti medzinárodného a národného významu – MS, OH, športové súťaže; c/ politicko-spoločenské udalosti – politické výročia, oslavy a pod.;

d/ obchodné udalosti – výstavy, veľtrhy, salóny a pod.

Sekundárna ponuka v cestovnom ruchu

Je prostriedkom na priblíženie a využitie primárnej ponuky. Býva označovaná aj ako

„realizačné predpoklady“ územia, ktoré nie sú cieľom účasti na CR, ale bez ich realizácie by nebolo možné cestovný ruch realizovať.

Objekty sekundárnej ponuky cestovného ruchu tvorí:

Supraštruktúra cestovného ruchu

  • Ubytovacie zariadenia
  • Stravovacie zariadenia

Infraštruktúra cestovného ruchu

  • Cestovné kancelárie
  • Turistické informačné kancelárie /TIK/
  • Kongresové sály, kongresové centrá
  • Zmenárne
  • Hraničné priechody, colnice, colné pobočky

Všeobecná infraštruktúra

  • Miestna infraštruktúra – obchodná sieť, kaderníctva, foto-kino, očná optika, .......
  • Dopravná infraštruktúra – taxislužba, požičovne áut, parkoviská, čerpacie stanice,...
  • Zdravotnícka infraštruktúra – nemocnica, poliklinika, lekáreň, zdravotné stredisko,...
  • Polícia a záchranná služba – štátna a obecná polícia, horská služba, vodná záchranná služba,
  • Ostatná infraštruktúra – pošta, banka, bankomaty, poisťovne a iné.
  • Športovo-rekreačné zariadenia – ihriská, kúpaliská, sauny, fitnescentrum,....
  • Dopravné zariadenia – MHD, železničná, vodná, letecká doprava a

Úspech ponuky na trhu CR možno dosiahnuť len vtedy, ak pôjde o diferencovanú ponuku produktu s ohľadom na potreby a očakávania konkrétnej cieľovej skupiny návštevníkov.

Z hľadiska ponuky na medzinárodnom trhu CR je dôležité, aby štát ponúkal len také produkty, ktoré majú celoštátny až medzinárodný význam. Štát sa má špecializovať

v ponuke tak, aby získal absolútnu alebo relatívnu konkurenčnú výhodu.

Absolútnu konkurenčnú výhodu má ten štát, ktorý ponúka ojedinelé produkty, ktoré sú nenahraditeľné a nenapodobiteľné, ako napr. pyramídy v Egypte, grécke antické pamiatky, obrazáreň v Louvre a pod.

Relatívnu konkurenčnú výhodu má ten štát, ktorý ponúka porovnateľné produkty, ale lepšej kvality s nižšími nákladmi a ich dosiahnutie je výhodnejšie z hľadiska dopravnej dostupnosti, cenovej výhodnosti a pod.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Prírodné vedy » Geografia

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.015 s.
Zavrieť reklamu