Jazyková komunikácia
Jazyková komunikácia
Ciele: Definovať pojmy jazyk a reč. Vysvetliť
jazykový systém a sémantický trojuholník. Vedieť čítať s porozumením rôzne druhy textov. Rozlíšiť a charakterizovať umelecký
a vecný text. Vedieť jednotlivé druhy komunikácií, odlíšiť ich v danej situácii, uviesť príklady. Dokázať odlíšiť súkromnú
komunikáciu od verejnej. Zoštylizovať súkromný list. Prakticky používať zásady písania úradného životopisu a motivačného listu.
Poznať znaky beletrizovaného životopisu a prakticky ho aplikovať. Vedieť uplatniť získané vedomosti pri tvorbe písomných textov,
dodržiavať formálne a štylistické zásady. Vedieť vytvoriť úvahu s uplatnením získaných vedomostí. Odstrániť chyby a nedostatky
v získaných vedomostiach. Upevniť si získané vedomosti a prakticky ich aplikovať.
JAZYKOVÁ
KOMUNIKÁCIA
Jazyk, jazykový systém, reč, druhy jazykov
Jazyk
/langue/
- systém pravidiel a znakov (súhrn), na základe ktorých vzniká konkrétna reč
-
spoločenský jav – nemáme ho vrodený
- prostriedok komunikácie, ktorá je vo svojej podstate základom ľudskej spolupatričnosti
a ľudskej súdržnosti /človek je spoločenský a mysliaci tvor, môže existovať iba vďaka jazyku/
- abstraktný
jazykový pojem, pozostávajúci z prvkov, vnútorná podoba jazyka
Jazyk ako systém - je prirodzený systém,
ktorého podobu treba objaviť – nájsť pre daný jazyk model, ktorý by vystihoval vzájomné vzťahy medzi jeho prvkami.
Jazyk ako kód
- súbor/systém znakov a pravidiel (kódov), ktoré sa používajú na vyjadrenie a prenos informácií
- zabezpečuje výmenu informácií
Druhy jazykov
a) prirodzené – výsledok historického vývinu
(slovenčina, angličtina a i.)
b) umelé – na základe aktuálnej požiadavky istej skupiny (esperanto, programovacie jazyky)
Komunikácia
EXPEDIENT /autor/ ----------------► TEXT ----------------► PERCIPIENT /príjemca/
kódovanie -----------------► text ----------------► dekódovanie
informačný šum – narušenie komunikácie
/nesprávne pochopený text, nezrozumiteľný kód, napr. šušťanie v slúchadle/
informačná bariéra – prednáška v čínskom
jazyku, napr. cudzí jazyk
účinná komunikácia – obidvaja komunikujúci poznajú kód
Jazyková
komunikácia – schéma:
kódovanie dekódovanie
Odosielateľ – komunikant 1 ---------► komun. kanál
---------► Prijímateľ – komunikant 2
KÓD-jazyk
(nosič,
médium)
Reč /parole/
- konkrétne využitie jazyka
(v zvukovej alebo písomnej podobe) v určitej situácii (komunikácii), vonkajšia podoba jazyka
- tvorí sa na základe istých jazykových
predpisov, vzorcov, al. pravidiel
- doplnená rôznymi mimojazykovými prostriedkami (mimika, gestá...)
(objektívne pozorovateľná,
nedá sa vedecky formalizovať, nemôže byť predmetom jazykovedy)
Jazyková činnosť /language – ľudská reč/
- komplexný proces,
v ktorom sa jazyk ako systém /langue/ využíva na dorozumievanie a myslenie, prípadne schopnosť vykonávať tento proces
- jazyk + reč
Jazykový znak, sémantický trojuholník, funkcie jazyka
Znak
- niečo, čo stojí za niečím iným
- pri znaku ide o 2 veci:
a) prvotná vec /vec v najširšom zmysle: pojem,
predstava, fikcia)
b) vec, ktorá má schopnosť prvotnú vec zastupovať, nejako na ňu poukazovať (rozličné podoby:
konkrétny objekt, obraz, znak, rad tónov; jazykové útvary: morféma, slovo, veta, text)
Jazykový
znak
- prvok jazykovej komunikácie
- schopnosť zastupovať nielen konkrétne veci priamym poukazovaním na ne,
ale vďaka spojeniu zvukového reťazca s myšlienkovými obsahmi môže označovať, zastupovať aj neprítomné veci
Základné funkcie jazyka
a) dorozumievacia /komunikatívna/ -
jazyková komunikácia (vyjadrovanie myšlienok, názorov, postojov, citov....)
b) poznávacia /kognitívna al.
gnozeologická/ - myšlienková oblasť: jazyk ako nástroj myslenia
c) estetická funkcia – rozvoj estetického
cítenia človeka
d) reprezentatívna – prostriedok na tvorbu národného povedomia a hrdosti
Druhy komunikácie:
1. Verbálna (slovná)
– realizácia pomocou jazykových prostriedkov
-
môže byť ústna alebo písomná
2. Neverbálna (neslovná)
- realizácia pomocou nejazykových prostriedkov – cez
mimiku a gestá
- človek 5x častejšie presvedčí neverbálne než verbálne
3. Priama
- obaja účastníci sú
v priamom kontakte, je tu spätná väzba
- spontánna, nepripravená, nevyžaduje prísne dodržanie spisovnej normy
4.
Nepriama
- účastníci nie sú na tom istom mieste v tej istej chvíli, dorozumievajú sa sprostredkovane (list)ˇ
- chýba
spätná väzba, časté nedorozumenia
5. Bežná
- v súkromnej sfére, nespisovné slová a výrazy, nedokončené
vety, bohatá modalita viet
- malá vzdialenosť medzi účastníkmi, výrazné gestá a mimika
6. Oficiálna
- vo
verejnej sfére, spisovný jazyk, zdvorilostné formulky, spoločenský odstup, odborné výrazy
- úsporne – gestá a mimika, väčšia
vzdialenosť
7. Monologická
- hovorí iba 1 človek, chýba verbálna spätná väzba, nestriedanie komunikačných
rolí
8. Dialogická
- najmenej 2 účastníci, striedajú komunikačné roly, funguje spätná väzba
Bežná komunikácia. Hovorový štýl
Komunikačná sféra:
- súkromná, záujmová, pracovná
Komunikanti: súkromné osoby
Funkcia: bežná komunikácia v neoficiálnom alebo polooficiálnom styku na
pracovisku, bežná komunikácia s priateľmi a i.
Znaky:
- ústnosť, spontánnosť
- konverzačnosť
- súkromnosť
- situačnosť
- stručnosť
- expresívnosť
Útvary:
a)
klasické – ústne: 1. Monologické (vtipy, príbeh)
2. Dialogické (rozhovor, hádka...)
–
písané: súkromný list, oznámenie
b) moderné – ústne: chat, odkaz
– písané: e-mail, SMS,
inzerát
Slohové postupy v HŠ:
- rozprávací (príbeh),
- opisný (opis osoby,
pracovný postup),
- informačný (pozvanie, oznámenie),
- výkladový (vysvetlenie, mravné poučenie).
Súkromný list:
1. úvodná rámcová časť listu:
- miesto a dátum –
pravý horný roh
- oslovenie (namiesto výkričníka píšeme čiarku, malé písmeno)
2. Jadro listu:
-
vyčleňujeme odseky podľa motívov
- prejav úcty adresátovi Ty, Vy, Tvoj, Váš...
3. Záverečná
časť:
- zdvorilostná formulka, pozdrav
- vlastnoručný podpis
Oficiálna komunikácia. Administratívny
štýl
Komunikačná sféra: pošta, banka, súdy
Komunikanti: súkromná osoba –
inštitúcia, inštitúcia - inštitúcia
Funkcia: sprostredkovanie informácií presne, fakty bez vysvetľujúcich
a doplňujúcich faktov
Znaky:
- adresnosť, verejnosť
- vecnosť, neutrálnosť, objektívnosť
-
knižnosť, písomnosť
- stručnosť, schematickosť
Útvary:
a) podľa určenia
- dokumentárne: záväzne sa archivujú: zápisnica, protokol /rozšírená zápisnica s podrobnými dokumentačným
zápisom/, maturitný protokol, triedny katalóg, potvrdenka, zmluva, zmenka, akcia, rezolúcia...
- oznamovacie:
(dokumenty s krátkodobou alebo dlhšou aktuálnosťou): vyhláška, zákon, prípis, smernica, oznámenie, telegram, životopis, žiadosť,
prihláška, reklamácia, upomienka, splnomocnenie, objednávka...
- heslové (často majú
predpísanú predlohu, časovo limitované, všetky sa nearchivujú): súpis, zoznam, prehľad, rozvrh hodín, vysvedčenie, diplom, faktúra,
cestovný príkaz, bankové tlačivo...
b) podľa formátu
A4 – zákon, vyhláška, úradný
list – žiadosť, životopis..
A6 a menšie – objednávka, oznámenie, splnomocnenie, úradné tlačivá...
Slohové postupy
- informačný
- výkladový
- opisný
Kompozícia úradného
listu:
1. úvodná rámcová časť (meno, adresa autora, príjemcu, miesto a dátum, vec)
2. vlastný text, odseky
3.
záverečná časť (zdvorilostné formulky, poďakovanie, podpis, prílohy)
Motivačný list
- sprievodný
list
- forma poloúradného listu (chýba heslo, Vec, prílohy, miesto, dátum – v životopise)
- pomáha uchádzačovi
o zamestnanie dostať sa na pracovný pohovor – konkurz
- motivuje budúceho zamestnávateľ natoľko, aby si uchádzača pozval na osobné
stretnutie
- odpovedáme na konkrétnu ponuku/inzerát, reagovanie na dôležité body z inzerátu, uvádzame dôvody, prečo práve my by
sme mali uvedené miesto získať, uvádzame schopnosti a skúsenosti, ktoré nás predurčujú na vykonávanie danej pozície
- býva
doplnený životopisom, neuvádzame tu fakty o vzdelaní, praxi a o pomeroch v rodine
Životopis
-
písané útvary oficiálnej komunikácie
- podľa obsahu:
a) profesijný (kariérny) – chronologické
zachytenie výseku života od najstarších dát k najnovším /dospelí – prehľad zamestnania, študenti – stupne vzdelania)
b)
komplexný – priebeh celého života a všetkých jeho stránok – vzdelanie, zamestnania, záľuby...
- podľa
formy:
a) štrukúrovaný – v heslách, jednočlenné menné vety
b) kontextový – v ucelených vetách
- v administratívnom štýle – administratívny životopis – informačný a opisný slohový postup
-
v umeleckom štýle – beletrizovaný životopis:
– umelecké výrazové prostriedky, kreatívny/tvorivý
charakter, pracuje s fikciou a fantáziou
– rozprávací a úvahový postup
– môže byť: a) autobiografia – vlastný
životopis
– b) biografia – nejakej známej, menej známej osobnosti
Zones.sk – Zóny pre každého študenta