Hovorový štýl znaky
Hovorový štýl
Jazykový štýl je cieľavedomý výber a usporiadanie jazykových prostriedkov so zreteľom na
situáciu, funkciu a obsah textu.
Vedný obor zaoberajúci sa skúmaním jazykových štýlov sa
nazýva štylistika.
Poznáme 6 jazykových štýlov, delíme ich podľa dvoch kritérií:
- Podľa postoja
autora:
- Subjektívne (,ku ktorým
patrí)
- Objektívne (,ku ktorým
patrí)
- Subjektívno-objektívne (,ku ktorým
patrí)
- Podľa použitia v komunikačnej sfére:
- štýly verejného
styku
- Umelecký
- Administratívny
- Náučný
- Publicistický
- Rečnícky
- Používame ho
v rodine, pri komunikácii s priateľmi, kolegami, známymi, v záujmovej oblasti (pre typicky vyhranenú záujmovú oblasť, napr. informatikov ☻,
je typický informatický slang = nespisovné slová, typické pre určitú skupinu ľudí – vojaci, študenti, ..)
- Využíva sa v
neoficiálnej (súkromné osoby) alebo polooficiálnej komunikácii (práca)
- Funkciou je spontánne podať informáciu, preto sú
žánre väčšinou hovorené, dopredu nepripravené
1. Identifikujte základné znaky hovorového štýlu na ukážke č.
1.
o Ústnosť, spontánnosť
- Prejavuje sa nepresným vyjadrovaním, približnými faktami (hyperboly =
zveličovanie, „Čakám na teba takmer pol hodiny.“ = „Meškáš šestnásť minút.“)
- Dôležitú úlohu zohráva
intonácia (vidíme výhodu ústnych žánrov oproti písomných, kde chýba, ale je potrebná – SMS, e- mail, list)
o
Konverzačnosť
- Realizuje sa pomocou dialógu (= rozhovoru dvoch alebo viacerých postáv)
o Súkromnosť
- Štýl
je ovplyvnený prostredím, v ktorom ho používame
- SLANG = skupina nespisovných výrazov typická pre určitú skupinu
ľudí, záujmovú činnosť
- REGIONALIZMY = nárečové slová, menia sa od regiónu k regiónu
o
Situačnosť
- Prejavuje sa využívaním neverbálnych jazykových prostriedkov (mimika,
gestikulácia)...
- ...ale aj verbálnych jazykových prostriedkov (ukazovacie zámená = „Ta ten!
Ta tota s ním. Ta som nevedel, ta mi to prepáčte.“)
o Stručnosť
- Skracovanie slov v dôsledku dynamizácie
(= univerbizácia)
- Základná škola = základka, gymnázium = gympeľ, dovidenia = dovi
o
Expresívnosť
- Najvýraznejšie sa prejavujú city
- Množstvo citosloviec a citovo-zafarbených slov
- Prepánajaná!
Panebože!
- Vyskytujú sa aj pejoratíva (hanlivé slová = truľo, babrák, trdlo)
- A
vulgarizmy:
- Obscénne slová = pomenovanie intímnou časťou tela
- Názvy zvierat =
zmija
- Kliatie = kliatby z náboženstva
2. Rozdeľte útvary hovorového štýlu na klasické a
moderné.
Žáner = je súhrnný názov pre diela so spoločnými tematickými, štylistickými a kompozičnými
znakmi.
Žáner hovorového štýlu členíme
na:
Klasické
- ústne
- Monologické
- Asymetricky rozložené (= hovorí len jeden,
účastníci sa nestriedajú)
- Rozpovedanie vtipu – stručný príbeh s vtipnou pointou
- Rozprávanie príhody
– rozprávanie udalosti zväčša s prekvapivým záverom
§ Dialogické
- Prehovor jedného
účastníka sa nazýva replika
- Využívajú rozhovor dvoch alebo viacerých postáv (=dialóg)
- Ústny
- Komunikanti sú na tom
istom mieste alebo sú spojení telefónom, live chat (obaja sú prihlásení v tom istom čase a komunikujú
spolu)
- debat
- Písomný
- Komunikanti sú oddelení časom a priestorom (chat – ale nie live chat, list,
noviny)
- Bez možnosti spätnej väzby (okamžitej)
· Diskusia
- výmena názorov na danú tému v
snahe nájsť riešenie
- presviedčame účastníkov o svojej pravde, predkladáme argumenty
- súhrn všetkých diskusných príspevkov,
ktoré odzneli
· Debata
- Voľná výmena názorov
- Účasť je dobrovoľná, nehľadá riešenia
·
Hádka
- rozhovor, ktorý sme nezvládli
- využíva veľa pejoratív, znepríjemňuje atmosféru
- môže byť aj
konštruktívna
Moderné
- Písomné
- Reklama
- Písané alebo hovorené
odporúčanie, ktoré má charakter verejnej komunikácie
- Základom je informačný slohový postup
- K hovorovému štýlu sa
prikláňa tým, že využíva prostriedky blízke bežnej komunikácií (Chceš štipko? Nafunuj sa na webe! Surfuj už za 13 centov za
minútu.)
§ Inzerát
- Krátky útvar, ktorý sa vyskytuje v masovo- komunikačných prostriedkov
(noviny, televízia) alebo vo verejných prostrediach (v supermarketoch; v meste - Stratil sa kocúr Muro, odmena za nájdenie
100€.)
- Má zhustený text (znak administratívneho štýlu)
- Využíva informačný slohový postup
- Dôležitá
je grafická úprava
§ E-mail
- Využíva sa v polooficiálnej komunikácii
- Má znaky klasickej
korešpondencie
- Jeho výhodou je rýchlosť, šetrenie životného prostredia
3. Charakterizujte využitie slohových
postupov v hovorovom štýle: rozprávanie príbehu, recept na prípravu jedla, pozvanie na stretnutie, váhanie pred vážnym
rozhodnutím.
- Rozprávací
- v bežnej komunikácií, na rozprávanie príbehu, udalosti a
spomienok
Opisný
- Opis prostredia, osôb, predmetov, opis pracovného
postupu
Informačný
- informácie sú nepresné
- Zhustené pri reklame,
inzeráte
Výkladový
- využíva sa najmenej
- na vysvetlenie nejakej udalosti (argumenty, prečo meškám na
hodinu)
4. Objasnite znaky súkromného listu z hľadiska kompozície a sformulujte zásady zdvorilej komunikácie v tomto
útvare.
Súkromný list je písomný, dialogický žáner hovorového štýlu.
- Píšeme osobe, ktorú dôverne poznáme
(adresátovi)
- Používame slang, hovorové slová, subjektivizujeme
- Osobné zámena – ty, tvoj, tebe, ti píšeme s veľkým
začiatočným písmenom (vyjadrujeme úctu k adresátovi)
- Kompozícia:
o Úvod
- Na začiatku oslovenie, po ktorom
nasleduje čiarka, môže aj výkričník
- Vynecháme riadok a v novom odseku píšeme, prečo práve sme sa rozhodli napísať
list
o Samotné jadro členíme na odseky
o Na záver typické frázy
- S
prianím pekného dňa, Všetko dobré ti želá tvoja..., Teším sa na stretnutie s tebou
- Nezabudneme uviesť svoje meno
Správny formát adresy:
Ing. Peter Javorský Javorová 16
052 01 Spišská Nová
Ves
- prijímateľova adresa vľavo hore, naša adresa sa píše vpravo dole
Zones.sk – Zóny pre každého študenta