Rozprávací slohový postup (maturitná téma)
Rozprávací slohový postup
- má vyrozprávať jedinečnú udalosť, príbeh v nejakej časovej
postupnosti
- početne využíva slovesá
- základný útvar rozprávacieho slohového postupu je rozprávanie.
- je
najvyvinutejší a typovo najbohatší postup
- rozlišuje sa čisté rozprávanie od komplexného, v ktorom je aj opisný alebo dialogický
postup
- charakteristickými črtami je ucelenosť, časová následnosť a príčinná súvislosť deja, aktualizovanosť, objektívnosť alebo
subjektívnosť
- rozprávanie oboznamuje čitateľa s nejakým príbehom, udalosťou
- pri rozprávaní sa zachycuje dej aj s
okolnosťami, ktoré s tým súvisia
- formálne sa časová následnosť vyjadruje kategóriou slovesného času i časovými spojkami,
príslovkami, slovesami
- používajú sa jednoduché vety
- uplatňuje sa v epických umeleckých textoch
Málokedy sa v
rozprávaní nachádza len rozprávací slohový potup, väčšinou rozprávač zachytí výzor, vlastnosti človeka, opíše krajinu - komplexné
rozprávanie - sú v ňom zakomponované aj prvky opisu.
Útvary: bájka, povesť, rozprávka, poviedka, novela, román...
I.
Pásmo rozprávača
- autorský – vševediaci – pozerá sa na všetky postavy s nadhľadom, vidí svoje postava zvonka aj zvnútra.
Rozprávanie je v 3. osobe sing. (napr. H. de Balzac – Otec Goriot)
- personálny – subjektívny – je tiež vševediaci, ale sa
sústreďuje len na jednu postavu. Rozprávanie v 3. osobe sing. (napr. J. C. Hronský - Jozef Mak)
- priamy – úlohu rozprávača prevezme
jedna z postáv diela, ich – rozprávanie, ja – rozprávanie (E. M. Remarque – Na západe nič nového)
- oko kamery – zachytáva
vonkajšie znaky, o vnútornom svete vieme len z ich konania. Chýba vnútorný monológ, (francúzsky nový román)
II. Pásmo
postáv
monológ – súvislý prejav jednej postav
dialóg – rozhovor najmenej dvoch osôb, repliky dialógu sa zapisujú priamou
rečou
III. Druhy rozprávania
· jednoduché a umelecké
· klasické rozprávanie:
1. úvod (expozícia)
– opis prostredia, údaje o čase, zoznámenie sa s postavami
2. zauzľovanie deja (kolízia)
3. vyvrcholenie deja (kríza)
4.
dramatický zvrat (peripetia)
5. rozuzlenie (katastrofa) a záver
· rozprávanie „in medias res“ - nemá úvod, dej sa začína
„akčne“, rovno uprostred deja – častá v eposoch
· retrospektívne rozprávanie – pohľad späť, dej sa odvíja od konca príbehu
(Drak sa vracia – DobroslavChrobák, Umberto Eco – Meno ruže)
· epické rozprávanie - je charakteristické pokojným plynutím deja,
má málo dialógov.
· dramatické rozprávanie – prudké zvraty, veľa dialógov
· priame rozprávanie – ja rozprávanie
Zones.sk – Zóny pre každého študenta