Životný cyklus IS
Životný cyklus IS
Podľa (11 ) Informačný systém je dynamický, vyvíjajúci sa celok, ktorý počas
svojho vývoja prechádza určitými fázami.
Súhrn týchto fáz sa nazýva životný cyklus informačného systému.
Vývoj životného cyklu informačného systému napreduje na základe logickej nadväznosti vývojových fáz, ktoré možno
považovať za obsahovo relatívne samostatné časti životného cyklu.
Tieto fázy je však ťažké striktne ohraničiť,
nakoľko niektoré konkrétne činnosti vykonávané počas jednotlivých špecifikovaných fáz môžu tieto fázy presahovať.
Na
druhej strane, pri vytýčení a pomenovaní fáz životného cyklu sa vždy vychádza z istého uhlu pohľadu, z istých kritérií, na základe
ktorých je potrebné životný cyklus rozdeliť. Pri zmene týchto kritérií nasleduje zmena štruktúry (a pomenovania) fáz životného cyklu.
Jednotlivé fázy by mali byť rozlíšené určitými špecifickými atribútmi, ktoré ich charakterizujú.
Predovšetkým ide o podmienky začatia fázy, potrebné vstupy a spôsob ich overovania, činnosti vykonávané počas fázy,
výsledné výstupy a dokumenty a spôsob ich overovania, podmienky ukončenia fázy.
Pre pochopenie životného cyklu a jeho fáz,
je potrebné definovať, čo je to informačný systém. IS je definovaný ako integrované zloženie ľudí, produktov a procesov, ktorí poskytujú
schopnosti zabezpečiť určené potreby alebo ciele.
Elementy tvoriace systém sú uvedené na nižšie uvedenom obrázku.
Hardvér, softvér, dokumentáciu a ľudí nie je potrebné podrobnejšie opísať. Detailnejšie opíšeme databázu a procedúry.
Databáza – je veľká, organizovaná skupina informácií sprístupňovaná softvérom, ktorý je integrálnou súčasťou systémových
funkcií.
Procedúry – sú kroky definujúce špecifické použitie systémových elementov alebo procedurálneho
kontextu, v ktorom sa systém nachádza.
Dôležité je, že komponenty systému, hardvérové a softvérové (operačný systém),
nie sú zvyčajne vyrobené špeciálne pre určitý systém. Nikdy sa pri vývoji softvéru IS nesmie zabúdať na nevyhnutnú spätosť medzi
hardvérom a softvérom. Aj keď je hardvér a softvér produkovaný samostatne, rozhodujúci vplyv na funkčnosť systému bude mať ich vzájomná
spolupráca.
Medzinárodný štandard ISO/IEC 12207, Information Technology – Life Cycle Procesess, bol vydaný v roku 1995.
Tento štandard zavádza základný rámec pre procesy životného cyklu. Obsahuje procedúry, aktivity a úlohy, ktoré sú
požadované počas získavania obsahu systému, samostatných softvérových produktov a služieb a počas dodávky, vývoja, prevádzky
a údržby softvérových produktov.
Metodológia riadenia životného cyklu IS obsahuje štandardy
a procedúry, ktoré majú vplyv na plánovanie, analýzu, návrh, vývoj, implementáciu, prevádzku a podporu IS.
Metodológie životného cyklu sú rôzne napr. waterfall (vodopád), spiral (špirála), inkrementálna, evolutionary (vývojová), fast-track.
Fast-track metodológie modifikujú niektorú z metodológií tým spôsobom, že dochádza k vynechaniu niektorej fázy.
Organizácia môže použiť už existujúcu metodológiu alebo vytvoriť si vlastnú. Životný cyklus môže byť vybraný podľa
povahy programu, odboru, metód a nástrojov použitých pre vývoj, riadenie a vypracovávaných dokumentov.
Výber metodológie
životného cyklu nie je jednoduchá úloha. Všetky zo známych metodológií majú svoje výhody a obmedzenia, ktoré je potrebné brať do
úvahy.
Pri návrhu metodológie je potrebné brať do úvahy:
- typ vytváraného systému;
- vývojové
nástroje (pre programovanie – objektovo orientované alebo iné).
Vývojové nástroje CASE obsahujú aj čiastočnú alebo
úplnú metodológiu pre podporu životného cyklu IS.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta