Akceptačné testovanie IS
Akceptačné testovanie IS
10.1 Rámcový opis fázy
V tejto fáze životného cyklu IS je
potrebné detailne otestovať funkčnosť celého IS z hľadiska požiadaviek zadávateľa.
Súčasťou tejto fázy
je aj zaškoľovanie budúcich používateľov IS.
Keďže ide o predposlednú fázu životného cyklu IS, je
zavŕšená protokolárnym odovzdaním IS používateľovi, ktorý ho zaužívaným postupom uvádza do rutinnej prevádzky.
10.2 Detailný opis fázy
V predchádzajúcej fáze životného cyklu IS, vo fáze integračného testovania už boli
vykonané systémové a integračné testy, ktoré vykonal riešiteľ IS vo vlastnej réžii.
Fáza akceptačného testovania
sa líši v tom, že testovanie prebieha za účasti zadávateľa IS a cieľom je overiť a dokázať zadávateľovi, že IS pracuje podľa jeho
požiadaviek, ktoré boli formulované a odsúhlasené vo fáze analýzy IS.
Výsledkom akceptačných testov má
byť spokojnosť zadávateľa s preberaným IS.
Vstupom pre akceptačné testovanie sú požiadavky
zadávateľa a špecifikácie akceptačných testov, vytvorené vo fáze analýzy IS.
Akceptačné testovanie sa realizuje
v spolupráci zadávateľa, budúceho prevádzkovateľa, budúcich používateľov systému a samozrejme realizátora IS, najčastejšie
systémového integrátora IS.
Fáza Akceptačné testovanie pozostáva z troch etáp :
· vlastné akceptačné testovanie,
· zaškoľovanie používateľov,
· odovzdávanie IS zadávateľovi.
10.2.1 Vlastné akceptačné testovanie
Pre začatie akceptačného testovania sú potrebné nižšie uvedené
materiály a dáta:
· Špecifikácia akceptačných testov,
· Plán akceptačných testov,
· Nainštalovaný integrovaný IS,
· Konfigurácia systému,
· Testovacie dáta a testovacie skripty.
10.2.1.1 Špecifikácia akceptačných testov
Špecifikácia akceptačných testov vychádza z požiadaviek zadávateľa IS.
Tie však nepostihujú celkovú
aktivitu používateľa, preto musí špecifikácia akceptačných testov vychádzať nielen z požiadaviek zadávateľa IS, ale aj z modelu
aktivity používateľa a prevádzkovateľa IS. To znamená, že je potrebné identifikovať podstatné používateľské aktivity, ako aj
aktivity prevádzkovateľa IS a k nim vytvoriť podrobné špecifikácie akceptačných testov spolu s definíciou kladného a záporného výsledku
testu.
Pri návrhu testov sa neuvažuje s vnútorným prepojením modulov, ale dôraz sa kladie len na opis systému a aktivity
používateľa a prevádzkovateľa IS.
10.2.1.2 Nainštalovaný integrovaný IS
Akceptačné testovanie sa
vykonáva v prostredí, ktoré sa čo najviac podobá reálnej prevádzke. Výhodné je vykonávať testovanie v prostredí, kde bude IS reálne
nasadený. Tým sa odhalia problémy pri inštalovaní a nasadzovaní systému do rutinnej prevádzky.
10.2.1.3 Konfigurácia
systému
Dokument obsahujúci konfiguráciu systému je nevyhnutný pre akceptačné testovanie IS a následnú reálnu prevádzku.
Mal by byť vypracovaný v predchádzajúcej fáze - fáze Integračného testovania IS. Dokument musí obsahovať opis, verzie a nastavenia
jednotlivých modulov systému, podľa ktorých sa systém nakonfiguruje pred začatím akceptačného testovania.
10.2.1.4
Testovacie dáta a testovacie skripty
Testovacie dáta sú nevyhnutné na správne overenie funkčnosti modulov systému. V prípade
databázových systémov je potrebné vytvoriť testovaciu databázu čo najviac podobnú reálnej prevádzke.
Testovacie dáta môžu
byť fiktívne vytvorené alebo sú prebraté z existujúceho funkčného systému zadávateľa. Takýto postup je možný po dohode zo
zadávateľom.
Ak prechádza zadávateľ zo starého IS na nový, sú súčasťou dodávky aj nástroje na migráciu dát. Testovacie
skripty sú programy alebo dáta, ktoré umožňujú automatizovane testovať vybranú funkčnosť IS.
10.2.1.5 Testovací
tím
Na úspešné vykonanie akceptačných testov spravidla nestačia skúsenosti zadávateľa, používateľov
a budúceho prevádzkovateľa IS, preto si realizácia akceptačných testov vyžaduje profesionálny prístup.
Predpokladom
pre úspešné akceptačné testovanie je správny výber testovacieho tímu a dôkladne pripravený plán akceptačných testov.
Príprava plánu akceptačných testov už v čase testovania je nevhodná, pretože v časovej tiesni sa nezachytia všetky potrebné
aktivity, ktoré je potrebné otestovať.
Testovací tím by mal pozostávať zo všetkých účastníkov
vývoja IS, zadávateľa, používateľov a prevádzkovateľa IS. V tíme by sa však mali nachádzať aj pracovníci, ktorí sa nepodieľali priamo
na vývoji. Prvou úlohou testovacieho tímu je pripraviť Plán akceptačných testov IS.
Najvýznamnejšia
činnosť testovacieho tímu spočíva však v realizácii akceptačného testovania podľa platného plánu.
10.2.1.6 Plán
akceptačných testov
Plán akceptačných testov určuje, ktoré testy v rámci akceptačného testovania má vykonať
testovací tím. Súčasne obsahuje špecifikáciu podmienok, za ktorých majú jednotlivé testy prebiehať.
10.2.2
Zaškoľovanie používateľov
Je vhodné, aby akceptačné testovanie vykonával akceptačný tím spolu
s budúcimi používateľmi IS. Týmto spôsobom sa budúci používatelia najrýchlejšie zoznámia s novým systémom a zároveň majú
možnosť konzultovať niektoré kroky priamo s tvorcami systému, ktorí sa nachádzajú v testovacom tíme.
Používatelia
systému sa môžu školiť súčasne s vykonávaním akceptačných testov alebo po ich skončení. Účastníci školenia však musia byť
evidovaní a musí byť vedená evidencia o obsahu školenia a účasti používateľov.
10.2.3 Odovzdávanie IS
zadávateľovi
Po vykonaní akceptačných testov zadávateľ rozhodne, či nájdené chyby umožňujú formálne prebrať
hotový IS.
Každá z chýb musí mať stanovenú prioritu riešenia a náročnosť na jej odstránenie. Potom sa
v odovzdávacom a preberacom protokole, prípadne v prílohe uvedú všetky nájdené chyby pri testovaní.
Ak pri
odovzdávaní IS zadávateľovi ešte existujú nejaké chyby, súčasťou preberacieho protokolu sú aj podmienky dohodnuté pre ich
odstránenie.
Postup činností v rámci fázy – Akceptačné testovanie je možné znázorniť diagramom postupu prác,
ktorý prezentuje obrázok č. 14 .
10.3 Dokumenty vznikajúce v rámci fázy
Vo fáze akceptačného testovania IS vznikajú nasledovné dokumenty:
· Protokol o akceptačnom testovaní,
·
Protokol o zaškolení používateľov systému,
· Odovzdávací a preberací protokol.
10.3.1 Protokol
o akceptačnom testovaní
Dokument je vytváraný prevádzkovateľom informačného systému v súlade s plánom
akceptačného testovania. Vytvára sa po ukončení akceptačného testovania.
Dokument musí obsahovať informácie
o priebehu a výsledkoch akceptačného testovania. Dokument je schvaľovaný zadávateľom IS po overení používateľmi a prevádzkovateľom
systému. Protokol je nevyhnutný pre formálne prevzatie systému, pretože až po jeho schválení, môže prevádzkovateľ uvažovať o skutočnom
prevzatí systému.
Protokol, ako písomný dokument, musí obsahovať nasledovné časti:
· opis prostredia a
zdrojov, v ktorom boli akceptačné testy realizované;
· opis vykonaných akceptačných testov a opis aktivity používateľov;
·
opis výsledkov jednotlivých testov a ich zhodnotenie;
· zhodnotenie výsledkov merania kritických atribútov systému;
· podrobný
opis testov, ktoré preukázali chyby systému, zhodnotenie chýb a spôsob ich odstránenia;
· celkové zhodnotenie splnenia alebo nesplnenia
akceptačných kritérií pre systém.
10.3.2 Protokol o zaškolení používateľov systému
Dokument vypracováva riešiteľ systému IS.
Dokument schvaľuje zadávateľ IS, po overení používateľmi
a prevádzkovateľom systému.
Dokument obsahuje nasledovné časti:
· zoznam použitých materiálov na školenie - jedná sa
predovšetkým o používateľské príručky;
· opis rozsahu a obsahu školenia, prípadne školení;
· zhodnotenie výsledkov
skúšobnej prevádzky systému používateľmi;
· zoznam účastníkov školenia.
10.3.3 Odovzdávací a preberací
protokol
Odovzdávací a preberací protokol je dokument, ktorým sa odovzdáva IS zadávateľovi IS.
Dokument vypracováva riešiteľ IS v spolupráci zo zadávateľom IS. Dokument obsahuje nasledovné časti:
· miesto, termín
a osoby zúčastnené na preberacom konaní;
· predmet dodávky – zoznam produktov a služieb dodávaných riešiteľom;
· zoznam
magnetických a optických médií a uloženie programových produktov na nich;
· identifikované chyby počas preberania, spôsob
a postupnosť ich odstraňovania;
· spôsob údržby systému z hľadiska dodávateľa, ak nebol spôsob údržby systému dohodnutý
v uzavretej zmluve;
· záručná doba, ak nebola dohodnutá v uzavretej zmluve;
· zodpovednosť za škody, ak nebola dohodnutá
v uzavretej zmluve.
10.4 Podmienky začatia a ukončenia fázy
Fáza – Akceptačné testovanie
začína v plánovanom alebo inak dohodnutom termíne za predpokladu úspešného ukončenia Integračného testovania.
Fáza – Akceptačné testovanie končí vykonaním všetkých činností, vrátane vystavenia a podpísania preberacieho
protokolu, ktorým zadávateľ IS preberá IS do rutinnej prevádzky.
10.5 Zodpovednosť za realizáciu fázy
V zásade platí, že zodpovednosť za realizáciu tejto fázy má vecne príslušný útvar spoločnosti. Najčastejšie je to
útvar, ktorý bude prevádzkovateľom nového IS.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta