Prevádzka a údržba IS
Prevádzka a údržba IS
11.1 Rámcový opis fázy
Cieľom fázy prevádzky a
údržby systému je zabezpečiť každodennú prevádzku IS, jeho ďalší rozvoj a prispôsobovanie meniacim sa požiadavkám
používateľov a prevádzkovateľa.
11.2 Detailný opis fázy
Zodpovednosť za prevádzku, údržbu a
servis IS preberá prevádzkovateľ IS.
Údržbu IS je možné zabezpečovať dodávateľským spôsobom, vlastnými
kapacitami prevádzkovateľa systému alebo kombinovaným spôsobom, a to v závislosti od kapacitných možnosti spoločnosti.
Pri
údržbe a servise systému externým dodávateľom sa obvykle touto úlohou poveruje pôvodný riešiteľ systému.
Popri
zabezpečovaní samotnej prevádzky IS, ktorá je kľúčovou činnosťou v tejto fáze životného cyklu IS a poskytovaní informačných
služieb pre používateľov IS (help desk), ďalšími činnosťami fázy prevádzky a údržby sú:
·
monitorovanie prevádzky a odstraňovanie hlásených porúch a chýb systému;
· evidencia požiadaviek na zmeny v IS a v dokumentácii a
riadenie zmien v IS;
· správa konfigurácií IS, resp. systémovej a používateľskej dokumentácie IS;
· zabezpečenie ochrany a
bezpečnosti prevádzkovaného IS.
V úvode tejto fázy preto prevádzkovateľ IS pripraví záväzné metodické predpisy pre
riadenie zmien, správu konfigurácií a zabezpečenie ochrany a bezpečnosti prevádzkovaného IS.
Samotná fáza
prevádzky a údržby IS má kontinuálny charakter.
Pri realizácii sa vychádza z platného harmonogramu
spracovacích procesov a zo stanovených metodických predpisov.
11.2.1 Prevádzka IS
Prevádzku IS
zabezpečuje vecne príslušný útvar spoločnosti. Prevádzka IS môže byť taktiež rozdelená medzi viaceré útvary spoločnosti.
Typickými, relatívne samostatnými prevádzkovateľmi častí IS sú: CVS, ZVS[mg1] , účelové organizačné jednotky, pracoviská kontaktu s
klientmi, správa sietí, dohľadové pracovisko, administratívne centrum bezpečnosti IS a iné. Jednotlivé pracoviská zabezpečujú rutinnú
prevádzku v dohodnutom režime[mg2]. Podľa potreby používajú Chybové hlásenia a Požiadavky na zmeny prevádzkovaného
IS.
11.2.2 Riadenie zmien
Počas prevádzky IS je úlohou prevádzkovateľa evidovať, vyhodnocovať a
realizovať požiadavky používateľov na vykonanie zmien v prevádzkovanom IS.
Požiadavky na zmeny je možné rozdeliť
do nasledovných kategórií:
· požiadavky na odstránenie identifikovanej chyby v prevádzkovanom systéme;
· požiadavky na
vylepšovanie vlastností IS, vyplývajúce zo skúseností s jeho používaním;
· požiadavky na zmenu (reimplementáciu) modulov s veľkou
chybovosťou a obtiažnou údržbou;
· požiadavky na prispôsobovanie IS zmeneným okolitým podmienkam, resp. zmenám postupov spracovania
informácii vo vnútri organizácie.
Prevádzkovateľ stanovuje zásady a pravidlá pre riadenie zmien v prevádzkovanom IS.
Na monitorovanie prevádzky riadenie zmien prevádzkovaného IS sa zriaďuje tzv. Dohľadové pracovisko, ktoré monitoruje stav prevádzky
IS. Na toto pracovisko sú používateľmi zasielané všetky hlásenia súvisiace s poruchami IS, ako aj požiadavkami na zmeny prevádzkovaného
IS.
Pracovisko organizuje posúdenie hlásení tak HW, ako aj SW charakteru a podľa vyjadrenia metodikov k hlásenej poruche alebo zmene
ďalej organizuje nadväzujúce servisné činnosti.
Okrem toho pracovisko môže zabezpečovať činnosti súvisiace s inštaláciou nových
verzií SW na výkonné pracoviská, ako aj činnosti súvisiace s likvidáciou verziou SW, ktorá je vyradená z rutinného používania.
11.2.3 Správa konfigurácií
Výsledkom realizovaných zmien sú nové verzie (konfigurácie) prevádzkovaného IS a
príslušnej systémovej, resp. používateľskej dokumentácie.
Pravidlá a postupy pre správu konfigurácií IS (periodicitu
vytvárania nových verzií, postup pri vytváraní, uvoľňovaní do prevádzky, resp. sťahovaní z prevádzky, atď.) stanovuje prevádzkovateľ
IS pri zavádzaní systému do prevádzky.
Východiskom pre tento dokument sú zásady a pravidlá vyplývajúce z informačnej
politiky spoločnosti.
11.2.4 Zabezpečenie ochrany a bezpečnosti
Rámec pre zabezpečenia ochrany a
bezpečnosti prevádzkovaného IS určujú jednak zákonné normy a jednak Bezpečnostná politika spoločnosti v oblasti IS.
Pravidlá
a postupy na zaistenie bezpečnosti a ochrany prevádzkovaného IS stanovuje prevádzkovateľ IS pri zavádzaní systému do prevádzky.
Postup činností v rámci tejto fázy životného cyklu IS je možné zjednodušenie vyjadriť diagramom postupu prác
znázorneným obrázkom č. 15.
11.3 Dokumenty vznikajúce v rámci fázy
Pri príprave
spoločnosti na prevádzku a údržbu IS vznikajú okrem iných, nasledovné druhy dokumentov :
· Zásady a postupy pri riadení
zmien v IS,
· Zásady a postupy pri správe konfigurácií IS,
· Zásady a postupy pri zabezpečovaní ochrany a bezpečnosti
prevádzky IS,
· Zásady monitorovania výkonnosti a spoľahlivosti IS.
V rámci rutinnej prevádzky vznikajú okrem iných,
nasledovné druhy dokumentov :
· Hlásenie o výskyte poruchy alebo chyby IS,
· Požiadavky na zmeny funkčností IS alebo zmeny HW
platformy IS.
11.4 Podmienky začatia a ukončenia fázy
Podmienkou pre začatie tejto fázy
životného cyklu IS je ukončenie fázy akceptačného testovania IS a podpísanie Protokolu, ktorým sa IS preberá do rutinnej
prevádzky.
Fáza prevádzky a údržby IS trvá počas celej životnosti predmetného IS.
11.5 Zodpovednosť za realizáciu fázy
Zodpovednosť za realizáciu fázy má Prevádzkovateľ systému.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta