Európska baroková literatúra
(16. – 18. storočie)
Od konca 16. st. vzniká v Španielsku a Taliansku nový umelecký smer –
barok. Názov tohto umeleckého smeru vznikol zo slova barocco čo znamená perla nepravidelného
tvaru. Barokové umenie sa rozvíjalo v období Tureckých vpádov, 30 ročnej vojny a sociálneho útlaku. Nepriaznivá spoločenská
situácia a beznádej zapríčinili nedôveru v pozemský život. Do popredia sa dostáva viera v Boha a v posmrtný život.
Charakteristika literatúry:
- Viera v Boha a posmrtný život. - Túžba po živote, strach zo smrti – túžba po
večnosti - Náboženský mysticizmus – pozemská zmyslovosť - Rozpor medzi umelou literatúrou a ľudovou ústnou slovesnosťou – vplývanie
umelej literatúry a ľudovej ústnej slovesnosti - Spisovatelia využívali vyšší knižný štýl – vznikajú diela písané v hovorom štýle
- Pominuteľnosť svätých vecí – túžba po svetskej nádhere
Znaky literatúry:
-
Emocionálnosť (citovosť) - Dekoratívnosť (ozdobnosť) - Pompéznosť (slávnostnosť) -
Patetickosť (nadnesenosť)
Z neskorého baroka sa vyvinulo rokoko (ozdoba z perál).
Predstavitelia tohto lit. smeru písali diela, v kt. prevládala radosť zo života, motív prírody, lásky, priateľstva a vína.
Anglická baroková literatúra
JOHN MILTON
- preslávil sa eposom Stratený
raj. Celá skladba má prenesený alegorický význam. Hl. postavou je Satan, kt. sa búri proti nebesám a Bohu. Pripraví
pomstu – nahovorí prarodičov Adama a Evu, aby spáchali hriech. Sú vyhnaní z raja. Satan je symbolom
parlamentu, Boh a anjeli symbolizujú absolutistickú monarchiu. Prostredníctvom tohto diela kritizuje autor politické usporiadanie v Anglicku.
Voľným pokračovaním je epos Raj znovu nájdený.
Česká baroková literatúra
JAN AMOS KOMENSKÝ
- podieľal sa na reforme školského systému. Politická situácia ho prinútila odísť
z Moravy, usadil sa v Poľsku, neskôr žil v Anglicku, Švédsku a Holandsku (Amsterdam). Vo všetkých krajinách zreformoval školský systém.
Je autorom mnohých pedagogických prác.
Napísal pedagogické dielo Veľká didaktika (Didactica magna) –
prepracoval celý školský systém a zaviedol tieto zásady:
- Presadzoval postupnosť vo vyučovaní - Presadzoval názornosť vo
vyučovaní - Zakázal fyzické tresty - Presadzoval vzdelávanie pre všetkých - Chcel aby sa deti učili v materinskom jazyku Svet
v obrazoch – prvá obrázková jazyková učebnica
Brána jazykov otvorená – prvá učebnica latinčiny
Informatorium školy mateřské – spis o výchove v predškolských zariadeniach
Filozoficko-reflexívna skladba
Labyrint světa a ráj srdce – hl. hrdina pútnik (autor) chodí po meste (po svete) a sprevádzajú ho
Všudybud a Mámení. Títo sprievodcovia nasadia pútnikovi ružové okuliare na krivo a on vidí skutočný
život spoločnosti. Je sklamaný, preto sa uzatvára do vlastného vnútra (srdca), kde nachádza skutočný raj.
Slovenská
baroková literatúra
HUGOLÍN GAVLOVIČ
- je autorom skladby Valaská škola mravuv
stodola – lyricko-epická skladba. Autor vychádza zo životnej múdrosti valachov, je to kniha morálnych rád a ponaučení do života.
Obsahuje 16 000 básní, každá báseň je 12 veršová. Autor odsudzuje alkoholizmus, vojnu, odrodilstvo (opak vlastenectva), vyzdvihuje vzdelanie,
vlastenectvo, kritizuje bohatých, vyzdvihuje múdrosť chudobných. Autor využíva príslovia a porekadlá, v závere skladby vyjadruje vieru
v spravodlivú vrchnosť a vyzýva ľud k poslušnosti.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta