Slovenské národné obrodenie
Slovenské národné obrodenie
· Charakterizujte špecifiká vzniku a vývoja slovenského národného obrodenia,
zdôraznite základné problémy národného obrodenia v jeho jednotlivých fázach.
· Priblížte základné ideály osvietenstva.
·
Vysvetlite riešenie otázky spisovného jazyka v diele A. Bernoláka.
- koniec 18st. – začiatok 19st.
- charakter slovenskej
literatúry sa zmenil, už neprevláda náboženská, ale svetská literatúra
- prebieha proces integrácie – spájania významných
slovenských dejateľov (inteligencia: kňazi, učitelia)
- myšlienka vytvoriť spisovný slovenský jazyk → základ pre Slovenskú
literatúru
- nositeľ národného obrodenia : inteligencia (evanjelici, katolíci)
- Slovenská literatúra národného
obrodenia
1. fáza – osvietenstvo
(1780-1820)
ZNAKY:
o vyriešenie jazykovej otázky a zjednotenie slovenskej katolíckej a evanjelickej
inteligencie (západoslovenské nárečie – kultúrna trnavčina), k zjednoteniu nedošlo
o Slovenské učené tovarišstvo
o
v popredí katolícka inteligencia
· jazykovedná otázka – A. Bernolák – Jazykovedno-kritická
rozprava o slov. písmenách (Gramatica slavica, Slovár slovenský česko – latinsko – nemecko – uherský)
· b) ľudovýchovná
aktivita - J. Fándly – Zelinkár, Slovenský včelár, Piľní domajší a poľní hospodár
· c) prozaická tvorba -
J.I.Bajza – René mláďenca, príhodi a skúsenosti (dvojzväzkový prvý slovenský román)
2.
fáza – klasicizmus (1820 – 1835)
ZNAKY:
o všeslovanská vzájomnosť
(Kollár)
o história Slovanov a Slovákov, ktorá sa stala inšpiráciou a príkladom – obdobie Veľkej Moravy (Hollý)
·
a) J. Hollý – Svätopluk (charakteristika eposu ako žánru)
· b) J. Kollár – Slávy dcéra
(charakteristika časomernej prozódie)
· c) J. Chalupka – Kocúrkovo (veselohra)
3. fáza – romantizmus
1)
OSVIETENSTVO
- koniec 18st., mení sa uhorská spoločnosť ◦ zánik feudalizmu (feudáli – vlastníci
pôdy, poddaní)
◦ nástup kapitalizmu (kapitalisti – vlastníci kapitálu, proletári-roľníci)
- v tomto
období sa začína formovanie nových národov
- osvietenstvo sa ostro postavilo proti cirkvi a feudalizmu
- v Uhorsku začína upadať
feudalizmus, zavádzaním manufaktúr sa menia feudálne výrobné vzťahy na kapitalistické
- osvietenstvo
• viera v osvietený rozum, kládlo dôraz na vzdelanie človeka a jeho slobodu myslenia a presvedčenia
· RACIONALIZMUS
•
vzniká vo Francúzsku a Veľkej Británii
• hlavnou úlohou bolo šíriť osvetu medzi ľudstvo
• zvýrazňovali myšlienku
rovnosti ľudí, no šľachta toto myslenie odmietala
• zlo vychádza z nevzdelanosti → zakladanie škôl, spolkov,...
•
v literatúre malo protifeudálny a proticirkevný charakter
• osvietenci postavili proti náboženskej viere rozum, proti dogmám
a poverám zmyslovú skúsenosť a poznanie, pričom kládli dôraz na vzdelanie
• Predstavitelia (FR) : René Descartes
Fransoa
Voltaire
Jean-Jaques Rousseau
• Predstavitelia (AN) : Daniel Defoe
Jonathan Swift
- zásluhu na šírení osvietenstva
v R.-U. mali habsburský panovníci, Mária Terézia a jej syn Jozef II.
- krízu feudalimu sa snažili riešiť rôznymi reformami
-
obmedzili moc šľachty a cirkvi, poštátnili cirkevné školy, podporovali rozvoj manufaktúr. Jozef II
- prijal množstvo reforiem :
o 1. Reformy školstva
o 2. zrušenie nevoľníctva
o 3. reformy v poľnohospodárstve
o 4. zrušenie niektorých mníšskych
reholí
o 5. zrušenie cenzúr
o 6. vydal « tolerančný patent »(rovnoprávnosť náboženstiev)
- na Slovensku prvá
úloha: UZÁKONENIE SPISOVNÉHO JAZYKA =› ANTON BERNOLÁK 1787
o v diele JAZYKOVEDNÁ ROZPRAVA O SLOVENSKÝCH
PÍSMENÁCH, GRAMATICA SLAVICA (fonetický princíp i)
- na záver evanjelici neprijali Bernolákov spisovný jazyk
1. Fáza SNO
o snaha o uzákonenie slovenčiny ako spisovného jazyka a o povznesenie slovenského
ľudu vydávaním ľudovo-výchovných diel
o prvýkrát sa o kodifikáciu pokúsila Kamaldulská rehoľa (mnísi), ktorí si za základ
zobrali západoslovanské nárečie a preložili do neho Sväté písmo (Bibliu)
o o uzákonenie (kodofikáciu) slovenčiny sa druhýkrát
pokúsil Jozef Ignác Bajza, ale jeho spisovný jazyk sa neujal, pretože nenapísal gramatické kodifikačné dielo.
o došlo
k zrovnoprávneniu evanjelikov a katolíkov, zrazu mali spoločné ciele (povzbudiť národné povedomie Slovákov)
o sústreďujú sa na
osvetovú činnosť
o šírili kultúru a vzdelanie
o začali vznikať rôzne spolky:
1. Slovenské učené tovarišstvo
(1789) – založený v Trnave(Fándlym a Bernolákom)
- Podporovali chudobných študentov – vydávali učebnice,
kalendáre...
2. Učená spoločnosť banského okolia (v BS pri banskej akadémii)
- Vychádzali 1. polit.
noviny ,,Prešpurské noviny“
- 1.liter. časopisy ,,Staré noviny literního umění“
o Anton
Bernolák
- organizátor SNO, katolíckym kňazom
- skutočnil prvú kodofikáciu spisovnej slovenčiny
- Bernolákov
spisovný jazyk nesplnil svoj cieľ a nestal sa celonárodným spisovným jazykom, ale prijali ho len katolíci a evanjelici naďalej
písali v biblickej češtine
o Jazykovedno-kritická rozprava o slovenských písmenách
- obsahuje
odôvodnenie potreby uzákoniť spisovný jazyk, za dôvod kladie starobylosť slovenského jazyka
- za základ si zobral kultúrnu
západoslovenčinu z okolia Trnavy (reč vzdelancov)
- v knihe sa sústreďuje na otázku fonetického pravopisu
- snažil sa
odlíšiť slovenčinu o češtiny
- 1787 – týmto dielom bola uzákonená bernolákovčina
ZNAKY:
1.
Používal len iotu
2. Zaviedol mäkké ď, ť, ň, ľ (i a e nezmäkčovalo), mäkkosť musel zapisovať(ďeťi)
3. Mená písal
veľkými písmenami
4. Nepoznal dvojhlásky
5. Hláskové zmeny (´w ´písal miesto ´v´) a ´j´ písal ako ´g´ a ´g´ ako
´ˇg´
o Gramatica slavica (Slovenská gramatika)
- obidve diela napísal latinsky
- prvá
normotvorná slov.gramatika, pokúša sa o ucelenie slovenskej gramatiky
- V tomto diele rozviedol morfológiu a syntax
o
Slovár Slovenskí-Česko-Laťinsko-Ňemecko-Uherskí
- chcel dokázať, že aj slovenský jazyk môže byť spisovným
jazykom, lebo má takú istú bohatú slovnú zásobu ako ostatné jazyky
o Etimológia slovanských
slov
- rieši problematiku tvorenia slov – odvodzovaním a skladaním
2)
KLASICIZMUS
- ZNAKY KLASICIZMU:
- „vynikajúci, vzorový, dokonalý“ – vytvára
ho šľachta z túžby po dokonalom umení
- ovplyvnenie antikou
- racionalizmus
- literatúra zobrazuje pozemský svet
-
návrat k prírode a jej krásam
- hrdinom je človek, ktorý je nositeľom pozitívnych i negatívnych vlastností
- rozdelenie
žánrov
o a) vyššie – hrdinami sú predstavitelia vyšších spoločenských vrstiev
o b) nižšie – hrdinami sú
predstavitelia nižších vrstiev
- téma: história i bežné problémy života
- konflikt: morálny
2.
Fáza SNO
- národné obrodenie pokračuje v ◦ bernolákovčine = Ján Hollý (katolíci)
◦ češtine = Ján Kollár (evanjelici)
- myšlienka Všeslovanskej vzájomnosti
-› spojenie všetkých slovanských národov
pod vedením Ruska
Slávnej minulosti Slovákov (Veľká Morava)
- a práve touto otázkou sa zaoberal Ján Hollý
=› vzor:
Antika (latinčina) –Ovídius - Vergílius
- jazyk: bernolákovčina
- hlavná myšlienka Hollého tvorby : epitaf na hrobe
Ľ.Štúra „Prosperoval veľké a žalostné som dni Slovákov,
ospevoval vábne jich nivy, lúky, pole.“
- písal o krásnej
a ťažkej minulosti Slovákov
- Zaraďte dielo Svatopluk od J. Hollého k literárnemu žánru, zdôvodnite svoje tvrdenie.
Začleňte ho do kontextu vývoja slovenskej literatúry.
- Prečo si autor v tomto epose vybral námet z dávnej a slávnej
minulosti?
- Ktorú hodnotu považoval Hollý pre národ za najdôležitejšiu? Svoje tvrdenie doložte citátom z ukážky.
autor: JÁN HOLLÝ
dielo: SVÄTOPLUK
-
žáner: EPOS (záväzná kompozícia)
- prvý veľký národný hrdinský epos v 12. spevoch
- základ tvoria
historické fakty z 9.stor.z obdobia Veľkej Moravy
- epos vyniká epickou šírkou, bernolákovčinou, časomierou (hexametrom)
- týmto
eposom chce pozdvihnúť národné povedomie Slovákov
o EPOS
• záväzná kompozícia:
1.
propozícia = krátke naznačenie déj-
2. invokácia = vzývanie múz alebo bohov
3.
enumerácia = predstavovanie bojovníkov, resp. postáv
4. opis boja, predovšetkým opis hlavnej bitky
5. deus ex machina = zásah bohov do déj-
6. ovplyvnenie udalosti zázračnými prvkami bez zásahu bohov
7. epizódy = opis vedľajších udalostí
8. peronácia = záver, zakončenie príbehu s dôrazom na
poučenie
• postavy eposov sú nadprirodzené bytosti, niekedy bohovia alebo polobohovia
• hlavnou postavou môže byť iba osoba
s výnimočnými vlastnosťami a schopnosťami, ktorá s pomocou bohov koná zázračné činy ovplyvňujúce život celej spoločnosti
• v
epose sa prelínajú prvky reality a fantastiky, pozemského a nadpozemského života
• popri hlavnom deji obsahuje aj epizódy skĺbené s
hlavným dejom.
• znaky hrdinského eposu:
· epický, veršovaný
· o udalostiach významných pre národ
· dej
je sústredený okolo hlavného hrdinu s výnimočnými vlastnosťami
· bohovia zasahujú do deja, majú zásluhu na zvratoch
·
tautologické spomaľovanie
· rozsiahle dielo
o ČASOMIERA
• časomerný prozodický systém
•
využíva sa dĺžka slabík
• využíval sa v latinčine, a antike
• vzniká striedaním dlhých a krátkych ´mór´ –>
jedna móra = 1 krátka slabika
• pre slovenčinu časomiera neprirodzená –> tzv. skandovanie
- Panovník Rastislav
úspešne čelí náporu východofranskej ríše, ktorá si chce podmaniť Veľkú Moravu.
Svätopluk ale vydá Rastislava nemcom (frankom,
bavorom), ktorí ho oslepia a zavrú. Ale nemci uväznia aj
Svätopluka. Zatiaľ sa na ľudia na Veľkej Morave začnú búriť. Svätopluk,
ktorý ma vyjedávať za nemcov, sa
postaví na stranu vzbúrencov (VM) a vypukne bitka, ktorá sa končí porážkou Nemcov.
Analýza diela : 1) PROPOZÍCIA
- bitka medzi Veľkou Moravou a Nemeckom
Svätopluk vs. Karolman
2) INVOKÁCIA
- vzývanie múz alebo bohov o pomoc
- Umka (múza)
3) ENUMERÁCIA
- hl. postavy : Svätopluk, Karolman
4) OPIS BOJA
- in medias
res/priamo do deja
(Ján Hollý preskočil enumeráciu a použil rovno skok do deja)
- Svätopluk smúti vo väzení za slobodou
(Tatrami); Tatry = symbol slovákov
- Svätopluk najskôr bojuje proti VM, ale potom sa pridá na jej stranu
5) DEUS EX
MACHINA
-v závere bitky vďaka kresťanskému Bohovi Svätopluk zvíťazí
6) PERONÁCIA
-
„Radšej boj krvavý, radšej chceme v pocte upadnúť,
Radšej pod černú zahrabať zem do hrobu sa dáme.“
=› radšej zomrú , ako nebudú žiť v slobode
· DEJ :
· Veľkomoravský
panovník Rastislav úspešne čelí náporu Východofranskej ríše, ktorá sa usiluje podmaniť si slovanské kmene vo VM.
Čo sa nepodarilo vojnou , podarí sa podlou zradou – Rastislavov synovec Svatopluk vydá Rastislava Nemcom, tí ho oslepia a uvrhnú do
kláštorného väzenia. Aj Svatopluk sa stane obeťou vierolomnosti Nemca, zajmú ho, uväznia na dvore franského kráľa Karolmana. Karolman sa
rozhodne darovať mu slobodu pod podmienkou, že sa postaví na čelo franských vojsk a bude bojovať proti svojim (sľúbil mu dokonca za to aj ruku
svojej dcéry). Svatopluk s nepriateľským vojskom tiahne pod Devín.
· 5.spev : Na hrade Devín sa koná
slovanský snem – rozhodujú sa, či sa dobrovoľne podvolia presile Nemcov, alebo budú bojovať, prehliadnu Svatoplukovu zradu. Výsledkom je
rozhodnutie radšej bojovať proti presile, i zomrieť v boji (za slobodu) ako žiť v otroctve.
· 9.spev : Svatopluk
pricádza za Slavomírom (vodcom Slovanov) na hrad Devín, uvedomí si svoju chybu, pridáva sa k svojim, rozhodne sa bojovať za slobodu svojho
národa. V závere – súboj s Britwaldom (najmocnejším nemeckým bojoníkom) a Svatopluk vybojuje víťazstvo pre Slovákov a založí slávne
Kraľovstvo Slovákov
· 12.spev : Svatopluk vybojuje víťazstvo.
· Význam eposu je v hĺbke a
ušľachtilosti ideí – zdôrazňuje lásku k slobode, slovenské vlastenectvo, humanitu – mierumilovnosť Slovákov, nenávisť k otroctvu,
potrebu vernosti národa
· Svätopluk – v centre pozornosti – jeho život plný
omylov,zrád, ale podstatné je, že našiel cestu k svojim →mal byť poučením pre básnikovu dobu
· Akú hodnotu považuje za
naj?
-Bojovať za národ => radšej bojovať a zomrieť ako sa podvoliť
Zones.sk – Zóny pre každého študenta