Barok

BAROK ( 16. – 18. storočie)

Od druhej polovice 16. storočia sa začína šíriť v Španielsku a v Taliansku nový myšlienkový a umelecký prúd – BAROK.

Jeho názov pochádza z výtvarného umenia (barocco - veľkáperla nepravidelného tvaru, krivá, deformácia klasickej harmónie renesancie), pretože práve tu sa prejavili jeho charakteristické znaky:

Barok vyrastal z pochmúrnej spoločenskejsituácie, ktorú charakterizovali:turecké vpády, 30-ročnávojna, živelné pohromy, sociálny útlaknáboženské boje medzi katolíkmi a protestantmi. Ľudí sazmocňovala !!! beznádejnosť, zúfalstvo, pesimizmus a nedôvera v pozemský život, jedinú istotu opäť hľadajúvo večnom, nadpozemskom živote a svete (mysticizmus). !!!

Barok predstavuje ! návrat k princípom stredovekej literatúry. ! Dôvera, že človek porozumie svetu svojím !! rozumom je nahradená vierou, radosť zo života - strachom zo života a pocitom márnosti !!! ! VANITAS VANITATUM – Márnosť nad márnosť !

! Barokový človek sa obracia k Bohu, orientuje sa na duchovné princípy, ktoré stoja nad poznaním, hľadáoporu v kresťanskej viereverí v posmrtný život. !

Barok sa rozštiepil na náboženský (katolícky a protestantský) a svetský (šľachtický, meštiansky a ľudový).Vyznačoval sa !!! veľkými protikladmi - rozpoltenosť barokového človeka človek sa zmietal medzi silami dobra a zla, medzi túžbou po šťastnom živote a strachom zo smrti. !!!

Barokové protiklady:

  1. náboženský a duchovný mysticizmus - pozemská až naturalistická zmyslovosť (láska)
  2. pominuteľnosť, márnosť svetských vecí – dychtivosť po svetskej nádhere, kráse a daroch života
  3. nadprirodzená honosnosť, nadnesenosť – vnútorná emocionálnosť (city)
  4. dekoratívny, knižný štýl – jednoduchý štýl
  5. upevňujú sa staré liter. žánre (epos, duchovná pieseň) – vznikajú nové (memoáre, cestopisy-dobrodružná literatúra, encyklopédie)

LiterÁRNY Barok

V literatúre sa nezobrazoval iba vzťah k nadpozemskému svetu, ale i pozemský život. Ten sa však zväčša zobrazoval v znakoch a symboloch. Pozemský život sa chápal ako hra alebo sen. Jeho nestálosť sa podčiarkovala pesimistickými myšlienkami o márnosti a pominuteľnosti všetkýchsvetských vecí. Barokové protiklady sa prejavili i v oblasti štylistiky:

  1. na jednej strane sa vytvoril dekoratívny, patetický štýl – v poézii so zložitými jazykovými prostriedkami a obrazmi
  2. na druhej strane jednoduchý, ľudový štýl s bezprostredným pohľadom na svet - v próze určenej pre širšie vrstvy

Pre barok je príznačná: protikladnosť v obsahu i vo výrazových prostriedkoch

Z neskorého baroka v 2. pol. 18. stor. sa vytvoril štýl ROKOKO. V rokokovej literatúre sa písala poézia s tematikou idylického života a hravej lásky pastierov, priateľstva a vína.

TALIANSKA literatúra

Torquato Tasso: Oslobodený Jeruzalem – hrdinský epos o prvej križiackej výprave

ANGLICKÁ literatúra

John Milton: Stratený raj, Raj znovu nájdenýduchovné eposy na biblickú tému

NEMECKÁ literatúra

Hans Jacob Christoffel von Grimmelshausen: Dobrodružný Simplicius Simplicissimuspikareskný román, opisuje v ňom osudy naivného chlapca Simplicissima počas 30 – ročnej vojny. Dostane sa medzi vojakov, zažije rôzne dobrodružstvá, až ho choroba a nešťastie privedú späť k Bohu a stane sa pustovníkom na opustenom ostrove.

Pikareskný román hlavný hrdina – pikaro: ľudový šibal, dobrodruh. Román má situačne bohatý dej, kompozíciu, tvorí putovanie hrdinu a prežívanie drobných epizód, udalostí a spoločenských vzťahov.

Predstaviteľom ČESKEJ barokovej prózy je: filozof, pedagóg Jan Amos Komenský, ktorého stredobodom tvorby je človek. Napísal nábožensko – filozofický spisLabyrint sveta a ráj srdce.

Jeho nadčasové myšlienky tvoria základ dnešnej pedagogiky. Je autor diel Veľká didaktika (Didactica magna) – obsahuje všetky zásady modernej pedagogiky a premyslený systém výchovy a vzdelávania, učebnicu latinčiny Brána jazykov otvorená, jazykovú obrázkovú učebnicu Svet v obrazoch. Predškolskej výchove sa venoval v knihe Informatórium školy materskej. Komenského diela smerujú k pansofii - vševede.

Slovenská baroková literatúra ( 1650 – 1780 )

Barokové obdobie v Uhorsku sa vyznačovalo upevnením feudalizmu a prehĺbením hospodárskeho a spoločenského úpadku, na ktorom mali podiel turecké vpády, habsburské žoldierske vojská, protireformačné náboženské boje, sociálny útlak - vzbury ľudu, Juraj Jánošík.

Strediskom protireformácie bola Trnava, kde sa nachádzala katolícka univerzita a tlačiareň. U evanjelikov cirkevnopolitickú a kultúrnu úlohu spĺňalo lýceum v Prešove.

Slovenskú barokovú literatúru charakterizoval zvýšenýzáujem o slovenské dejiny, úcta k slovenskému jazyku a väčšia pestrosť žánrov. Rozčleňoval sa: na náboženský a svetský.

BAROKOVÁ POÉZIA - LYRIKA:

A/ NÁBOŽENSKÁ, DUCHOVNÁ POÉZIA:obracala sa k záhrobnému životu, hlásila sa k mysticizmu, zdôrazňovala pominuteľnosť, márnosť svetských vecí. Jej dominujúcim žánrom sú: duchovná pieseň, modlitby, kázne, duchovná poézia, predstavujú ju 2 spevníky:

V úvode katolíckeho spevníka vyzdvihuje autor cyrilometodskú tradíciu a chváli slovenský ľud, že spieva pri bohoslužbách vo svojom jazyku, prevažujú v ňom piesne českého pôvodu s teologickým zameraním, ale výrazne sa v ňom uplatňuje i ľudový prvok, najmä pri vianočných koledách a uspávankách (Ej panenka zmileného synka nám porodila).

!!! DUCHOVNÁ PIESEŇ !!! – jej prameňom bol biblický žalm. Nevyužívala sa len v chrámoch ale poslúžila aj čitateľom pri hľadaní útechy, pokoja. Jej hlavnými témami sú: blízkosť smrti, predstava posmrtného života, úvahy o nebi a pekle, žiaľ nad ťažkým životom, nad utrpením vo vojnách...!!!

Typickým príkladom je duchovná pieseň:

Obranca unavených (Obránce unavených) z katolíckeho spevníku Písne katholické

Benedikt Szőllősi - Obránce unavených

Obránce unavených, Bože litostivý,   pátos vzletný spôsob vyjadrovania, prehnaná citovosť

uslyš modlitbu moji i hlas žalostivý! človek sa obracia modlitbou k Bohu, Boha vníma ako ochrancu – v

období baroka sa človek cítil vnútorne zdeptaný

RTe prosím, k tobe volám refrén – znak piesne, naliehavosť v modlitbe, kumulácia (hromadenie

ja človek strápený, prostriedkov), zdôraznenie opakovaním

 te prosím, k tobe volám

ja človek strápený!

I mlovím časem k sebe jako k človekovi:

Volno by bylo lítat jako holubovi, lietanie – sloboda, chce byť voľný ako duša, chce iný život -

R letel bych co najdál posmrtný

mezi pusté lesy,

i tam bych svúj vek strávil vecnost – tam nie je tak ťažko ako na zemi

a pretrval časy.

Ráno budem i večer i v poledne prosit,

budem svúj hlas žalostne pod nebe podnosit.

R A ty, Pane, vyslyšíš verí, že jeho ďalší život - posmrtný, večný bude krajší

i ochráníš snadne

a mne v nevinnosti mé

dáš místo u sebe.

! Emocionalita barokovej duchovnej lyriky: pesimizmus barokového človeka- hriešnika s dôrazom na jeho pozemskú ničotnosť, žiaľ nad ťažkým životom, nad utrpením, viera v lepší, krajší, posmrtný život. !

B/ SVETSKÁ BAROKOVÁ POÉZIA:
· ľúbostná
· jarmočná (spravodajský charakter)

· DIDAKTICKO – REFLEXÍVNA POÉZIA čiže MRAVOUČNO –ÚVAHOVÁ POÉZIA: prebásňovali sa v nej ľudové príslovia, ktoré obsahovali mravné ponaučenia a návody, ako sa zachovať v každej životnej situácii, predstavuje ju:

Peter BenickýSlovenské verše 1652 a

HUGOLÍN GAVLOVIĆ  – VALASKÁ ŠKOLA MRAVÚV STODOLA 1755 – obsahuje prvky rokoka, je rozsiahla veršovaná skladba. Cieľom Valaskej školy teda životnej múdrosti a skúsenosti pastierov bolodať čitateľovi množstvo praktických rád a mravných ponaučení o životných otázkach na základe náboženských, svetských a morálnych zásad, ktoré majú viesť čitateľa k zbožnému a cnostnému životu. Zaoberá sa tu vzťahom jednotlivca k Bohu, blížnym a k spoločnosti.

Gavlovič v nej pôsobivou formou nabáda: k slušnému správaniu, pracovitosti, k poctivosti, láske k vlasti(Veľmi je hlúpy, kto vlast svú tupí),k umeniu a vzdelaniu, kritizuje rozličné spoločenské neduhy – opilstvo ( Hle človek opilý – každému nemilý), moc peňazí (Peníze všecko múžú), lakomstvo, lenivosť, všíma si rozdiely medzi chudobou a pánmi, pánov označuje za príčinu biedy ľudu (Bohatý má mnoho penez a chudobný detí). Vyjadruje nesúhlas s vojnami.

Za pravé šťastie považuje Božiu milosť, odsudzuje poverčivosť.

Témy básní, v ktorých sa pokúsil opísať medziľudské vzťahy sú rozmanité: rodina, priateľstvo, práca mier, vzdelanie, vlasť, vrchnosť, vojna, chudoba, bohatstvo.

!! Jednotlivé naučenia sú zbásnené vo vyše 1200 12–veršových básňach napísaných v bohemizovanej češtine a združeným rýmom, 14- slabičným (sylabickým) veršovým systémom.!!

 Kompozične sú rozvrhnuté do 3 – členného pôdorysu:

  1. PROLÓG – názov básne – obsahuje vždy hlavnú myšlienku a tvorí s básňou neoddeliteľný významový celok
  2. JADRO – je podstatnou častou básne, nadväzuje na názov a rozvíja ústrednú myšlienku (prvých 5 dvojverší, resp. prvých 10 veršov)
  3. EPILÓG (záverečné dvojveršie) -v ktorom je ukrytákritická pointa

Východiskom básní sú:  príslovia, porekadlá(Bohatý ma mnoho penez a chudobný detí), povrávky, aforizmy( krátka výpoveď, ktorá vtipne vyjadruje životnú pravdu vo forme 1myšlienky).

!!! Väčšina básní sú: KRÁTKE REFLEXIE (úvahy), DIDAKTICKY (výchovne) ZAMERANÉ.!!!

Časté sú i opisy, napr. naturalistický až karikatúrny opis opitého človeka v nápadku Hle človek opilý, žádnemu nemilýpoužíva aj vulgarizmysviňa, hovado ....slabé nohy, mrtvý jazyk a krvavé oči,

Vždycky letíc dolu nosem, když nohú pokročí!

Valaská škola je poznačená zdravým, úprimným a kritickým pohľadom františkánskeho kňaza.

 

Hugolín Gavlavič : Hle, človek opilý - žádnemu nemilý názov básne poučujePROLÓG- hlavná myšlienka

 

Jestli se chceš, jako svedčí, opilstva varovat, J úmysel

tak sobe daj opilého človeka malovat:

Nech bude neočesaný a sliny po brade, A naturalistický až karikatúrny opis opitého človeka-

neumytý, nespúsobný,zaválaný všade. vymenúva všetky negatíva , nepripomína človeka, ale zviera

podľa týchto znakov poznáš opitého človeka

Slabé nohy, mrtvý jazyk a krvavé oči, D mŕtvy jazyk – metafora, nevie rozprávať

vždycky letíc dolu nosem, čo s nohú pokročí.

V hlave víno,v bruchu rozum, v údoch žádnej sily, metafora – prestal sa správať ako človek

tento nápis daj pod neho: Hle, človek opilý. R

Tento človek není človek, neb rozum utratil, stratil to, čo charakterizuje človeka - ROZUM

když se zbytečným nápojem v hovado obrátil. O vulgarizmus –expresívne slovo

A jak spadne do kaluže, bude postel jeho gradácia EPILÓG – kritická pointa, závereč. dvojveršie

a i svine tam líhajú z obyčeje svého. vulgarizmy – expresívne slová: hovado , svine -

metafora - pripodobnenie opitého človeka k zvieraťu !!!!

Mravoučná báseň - je !!!krátka reflexia (autor kritizuje opilstvo), výchovne zameraná !!!

Kompozícia:

3 pravidelné strofy, 12 veršov, každý verš má 14 slabík, združený rým AABB, bohemizovaná čeština

3 – členná kompozícia: PROLÓG – názov, JADRO – 10 veršov, EPILÓG – záverečné dvojveršie – kritická pointa.

BAROKOVÁ PRÓZA - EPIKA:

A/ MEMOÁROVÁ a CESTOPINÁ PRÓZA – v období baroka je pozoruhodný rozmach memoárov a cestopisov, čo súviselo najmä s tureckými vpádmi na naše územie a s prenasledovaním protestantskej inteligencie:

Štefan Pilárik – Osud Pilárika Štefana /memoárová próza - pamäte/

Ján Rezik – memoárová próza: Prešovské popravisko postavené roku 1687 čiže Prešovská jatka

JÁN SIMONIDES – je autorom latinskej cestopisnej prózy – cestovný denník: Väznenie, vyslobodenie a putovanie – zaoberá sa súdmi protestantov, životom vo väzeniach, cestou na španielske galeje, útekom z vojenského sprievodu a putovaním cudzinou najmä Itáliou.

Daniel Krman ml. – napísal latinský cestovný denníkItinerárium zaznamenáva Krmanove zážitky z cesty za švédskym kráľom Karolom XII v rokoch 1708 – 1709. Na ceste si všímal zemepisné, hospodárske, sociálne, politické, náboženské a kultúrne pomery krajín, ktoré prešiel: Poľsko, Prusku, Litvu, Bielorusko, Ukrajinu a Moldavsko.

!!! CESTOPIS písaný formou denníka !!! - má za úlohu oboznámiť čitateľov s dobrodružnými zážitkami z ciest po cudzine, so zážitkami z väzenia, náboženského prenasledovania, z úteku z vojenského sprievodu. Autori však prinášajú aj postrehy z geografie a hospodárstva danej krajiny, čím cestopis získava okrem nádychu dobrodružnosti aj náučný charakter. 

B/  DOBRODRUŽNÁ PRÓZA – predstavuje ju autobiografická a cestopisná próza Mórica Augusta BeňovskéhoPamäti a cesty grófa Mórica Augusta Beňovského - beletristicky stvárňuje svoje zajatie na Sibíri, Kamčatke, plavbu po mori do Číny a na Madagaskar, kde si ho domorodci zvolia za kráľa

C/ !!! ODBORNÁ PRÓZA !!! – jej rozkvet nastáva v 18. storočí – historická, filozofická a jazykovedná próza, ktorá sa sústredila na národnú a jazykovú obranu Slovákov – Ján Baltazár Magin, Adam František Kollár.

Jej najvýznamnejšou osobnosťou bol polyhistor MATEJ BEL – je autorom vedeckej práce encyklopedického zamerania  HISTORICKO – ZEMEPISNÁ VEDOMOSŤ O NOVOM UHORSKU – obsahuje historické, zemepisné, národopisné a prírodopisné poznatky z niektorých uhorských stolícprešporskej, liptovskej, zvolenskej malohontianskej. . .

Na mnohých miestach obdivuje nadanie a pracovitosť slovenského ľudu (Všetci sú vytrvalí v práci, zrastení s pôdou...), odsudzuje jeho znevažovateľov. Tým, že sa Bel odvoláva na slávnu minulosť Slovákov – „potomkovia kniežaťa Pribinu a kráľa Svätopluka“  - pomáha vtedajším intelektuálom formovať slovenské národné povedomie. Dielo bolo doplnené mnohými mapami.

ENCYKLOPÉDIA – je žáner náučnej, odbornej literatúry, ktorá má za úlohu mapovať aktuálny stav a úroveň poznatkov spoločnosti v istej oblasti alebo všeobecne.

Matej Bel - Historicko-zemepisná vedomosť o novom Uhorsku (úryvok)

 

Zvolenská stolica

....................................................

Strava pastierov je jednoduchá. Pozostáva z mlieka a zo syra. Surové mlieko nepijú, lebo sa uchováva na výrobu syra takým spôsobom, ako sme sa už o tom zmienili.

Srvátku získanú pri výrobe nalejú do kotla a varia ju na otvorenom ohni. Len čo začne vrieť a peniť sa, dbajú na to, aby nevykypela a neprihorela. Keď začnú peny hustnúť, naberajú ich veľkým črpákom a nalievajú ich do drevenej nádoby. Aby v nádobe nezhustli, tak dlho ich roztrepávajú, až sú napokon tekuté ako mlieko. Týmto mliekom – ba je to srvátka, hustejšia než mlieko, ktoré nazývajú vo svojej reči žinčica, sa živia celé leto.

Zones.sk – Zóny pre každého študenta
https://www.zones.sk/studentske-prace/literatura/20199-barok/