Klasicizmus
KLASICIZMUS
Vzniká v 18. storočí vo Francúzku a Anglicku.
Znaky: vnímanie sveta na základe rozumu. Bojuje
proti poverám a cirkvi. Rozvoj osvietenstva u nás.
Slovenské národné obrodenie:
4. fázy: 1. fáza: 1780 až 1820
vytvorila sa skupina Bernolákovcov. Katolíci, kodifikovali spisovnú slovenčinu (1787). V Trnave centrum, kde založili spolok Slovenské učené
tovarišstvo.
2. fáza: od 1820 do 1835 začiatok spolupráce Bernolákovcov na čele Ján Holý s evanjelikmi Kolár,
Šafárik. Vznik Spolku milovníkov reči a literatúry Slovenskej.
Založili Bernolákovci ale predseda bol Kolár(evanjelik) vydávali diela
a časopisy v Bernolákovčine a Češtine.
3. fáza: 1835 až 1843 začínajú sa aktivizovať Štúrovci.(Evanjelici). Na
čele Ľudovít Štúr. Prestávajú používať slovakizovanú češtinu. Koniec obdobia je po kodifikácii.
4. fáza: 1843
až 1848 revolučné hnutie. Neprinieslo nič nové. (Len uvedomenie že patria k nejakému národu).
Anton
Bernolák: študoval teológiu v Trnave ,vo Viedni a Bratislave , Sústredil okolo seba ľudí ktorí chceli pozdvihnúť slovenský národ
(bernolákovci).Snaha o kodifikáciu spisovnej slovenčiny.
Jazykovedno – Kritická rozprava o slovenských písmenách: Napísal, aby
očistil jazyk od češtiny. Týmto dielom začal kodifikáciu.
Slovenská gramatika: zaoberá sa gramatikou a uzákoňovaním gramatickej
roviny.
Etymológia slovanských slov, Slovník slovensko-česko-latinsko-nemecko-uhorský.
Ján Kolár:
evanjelický farár, študoval v Bratislave a Nemecku. Žil a pracoval Budapešti neskôr ako profesor vo Viedni. Zástanca idei všeslovanskej
vzájomnosti. Na čele Slovanov by malo stáť Rusko a všetci by sa mali spojiť.
Vplyv mali:
1.Porážka Napoleona Ruskom – Slovania
sú silný
2. štúdium v Nemecku.
3. Láska k Frederike Schmidtovej (Mína).
4. Zánik slovanských kmeňov- Lužický srbi
Básne Jána Kolára-sonety, opisuje Mínu ako symbol krásy ,bola cenzurovaná
Slávi dcéra: -vznikla z jeho básní
Kompozícia:
predslov.
1.časť : – Sála.
2.časť : – Labe, Rín, Vltava.
3.časť : – Dunaj.
4.časť : –
Léthe.
5.časť : – Acheron.
Napísaná slovakizovanou češtinou, využitý časomerný prozodický systém.
Predspev využité
symboly: synekdocha iba časť namiesto celku – stúj noho.
Metafora – neb radeji k velikému prichil tomu tam se dubisku.
1. spev
– Sála: Hl. téma láska. Venuje sa láske krásnej Míny a v jej kráse opisuje krásu všetkých Slovaniek. Má rád aj vlasť a preto dal
polku srdca vlasti a polku Míne, vtedy keď za ním prišli dvaja duchovia
2. spev – Dostávame sa do Čiech, stále sa venuje
láske k Míne. Za svoju vlasť považuje miesto kde sa narodil. Hovorí že Slovania sú hlúpy a mierumilovný. Prirovnáva ich k múmiám . Chce
aby sa spojili.
3. spev – Dostáva sa na Slovensko je smutný s toho čo tu vidí, snaží sa nájsť východisko. Chce sa o Slovanov
starať. Radšej bude trpieť ako by mal Slovanov nechať samotných.
4.Léthe- Slovanské nebo. Umiestnil sem všetkých ktorý sa
starali o Slovanov
5.Acheron – rieka v podsvetí umiestnil sem tých ktorý ubližovali Slovanov.
Ján
Holý: -katolícky kňaz (fara v Maduniciach)
-po požiari na fare zle videl a odsťahoval sa na dobrú vodu
-Písal
v bernolákovčine , súhlasil s kodifikáciou spis slovenčiny
epos Svätopluk: HP: Rastislav-VM panovník
Svätopluk – Synovec
Rastislava
Černobog – pohanský boh
-Charakterizuje tu Slovanov ako národ pracovitý, ktorý nevie žiť v otroctve. Má 12
spevov napísaných Bernolákovčinou. Je tu využití „časomerný prozaický systém" propozícia - vyjadrenie deja
-Použitá
propozícia a invokácia, invokácia - vzývanie múz
Cyrilometodiáda - epos, život Cyrila a Metoda
Ján Chalúpka
: - študoval teológiu v Jene (NEMECKO)
-evanjelický kňaz
-venoval sa najmä dramatickej tvorbe.
G. F. Belopotocký
zariadil že sa jeho hry hrali v Liptovskom Mikuláši.
Kocúrkovo : (Len aby sme v hanbe nezostali).
Zosmiešňuje slovenské malé
mestečko.
Téma: odhaľuje smiešne stránky životného štýlu, poukazuje na zaostalosť.
Hl. postavy: -čižmár Tesnošil jeho meno
je symbolické vyjadruje že
nie je dobrým majstrom.
-Pán z Chudobíc - symbolické meno
-Učiteľ Svoboda veľký
národovec Slovák
DEJ: V Kocúrkove čakajú na nového učiteľa Svobodu, všetky mamy a dcéry ho chcú – všetci intrigujú. On
prichádza aj zo svojimi študentmi do mesta zabávajú sa a recitujú (Slávy dcéra). Prepadnú ich zbojníci, no dajú im jedlo lebo zistia, že
sú chudobný.
Po príchode sa hlási u nadriadených. Dostal sa do konfliktu z nadriadenými Svoboda zastával Slovákov oni Maďarov. Oni sa
im posmievali. Všetko sa dobre končí.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta