Slovenská literárna moderna

Slovenská literárna moderna

– 1905-1918
– nazývaná aj Slovenská básnická moderna al. Kraskova básnická škola
– do slovenskej literatúry začiatkom 20. storočia začali prenikať nové umelecké smery a myšlienkové prúdy → symbolizmus (najmä Francúzi Ch. Baudelair a P. Verlain a Maďar E. Ady) a impresionizmus, inšpirovali sa však aj tvorbou slovenských romantických básnikov
– svoje práce uverejňovali v časopisoch: Dennica, Prúdy, Slovenské pohľady, v roku 1909 vyšiel Zborník slovenskej mládeže
– v tvorbe už neprevláda národná tematiky, ale subjektívne motívy, vlastné túžby a smútky
– z žánrov dominuje lyrika a krátke básnické útvary, ktoré spisovateľom najlepšie vyhovovali na vyjadrenie ich dojmov a zážitkov z prírody, na úvahy o lyrickom hrdinovi a sociálnych otázkach

Znaky:

– využitie symboliky (farieb, mien, čísel, prírody)
– biblizmy, náboženské slová, slová z latinčiny, alegorické bytosti, nadprirodzené veci, božstvá
– autori sa opierali o trojslabičné slová s prízvukom na prvej slabike (daktyl) a zdôrazňovali melodickosť verša
– lyrický hrdina túži po šťastnej láske a nenachádza ju
– cíti sa osamotený v cudzom/materiálnom svete
– je nešťastný, lebo nemôže naplniť svoje ambície
– je deprimovaný všednosťou pomerov
– citlivo spomína na detstvo, túži po pokoji
– je smutný, počasie v ňom vyvoláva spomienky
– všíma si sociálnu nerovnosť ľudí
– cíti smútok a beznádej z postavenia slovenského národa
– chce sa zapojiť do práce pre národ
– kritizuje meštiacky spôsob života, morálku a ideológiu
 
Predstavitelia:
– autori: Ivan Krasko, Janko Jesenský, Vladimír Roy
– kritici: František Votruba, Pavol Bujnák, Štefan Krčméry

Ivan Krasko

1876-1938

– vlastným menom Ing. Ján Botto, narodil sa v Lukovištiach (Gemer), navštevoval gymnázium v Rimavskej Sobote a neskôr aj v rumunskom Brašove (tu sa zoznámil s predstaviteľom symbolizmu Mihaiom Eminescom), v Prahe študoval na chemickej fakulte (člen skupiny Detvan), pracoval ako chemický inžinier v Kloboukách a Slanom, počas 1. svetovej vojny bol na ruskom a talianskom fronte, dlhší čas žil v Piešťanoch, zomrel v Bratislave 
– prvé verše písal pod menom Janko Cigáň, uverejňoval ich v Slovenských pohľadoch, jeho pravé meno odhalil F. Votruba, literárne meno Ivan Krasko mu vybral Vajanský podľa dediny Kraskovo
– programové básne

– Kritika- uvedomuje si váhu básnického slova, poézia je chrám a do chrámu sa vstupuje len v dňoch sviatočných 

– Kritikovi- odpoveď na Škultétyho kritiku, kde Krasko krátko a rázne vyjadruje svoj názor → poézia ide z jeho srdca

– Poetika starej lyriky- rada básnikom, aká by mala byť poézia -  jasná, veselá aj smutná, básnik však nesmie klamať, poézia by mala pekne znieť, ale aj byť tajomná

– napísal 2 zbierky lyrických básní Nox et solitudoVerše (viď porovnanie Krasko a Hviezdoslav) a novelu List mŕtvemu
 
Janko JESENSKÝ
(pozn. charakteristika autora a ostatných diel v téme Realizmus v slovenskej literatúre)

Verše
– prechod medzi realizmom a modernou, básne s ľúbostnou tematikou
– jeho pohľad na ženu je celkom osobný → rovnocenná partnerka mužovi, jemná a citlivá bytosť
– lásku chápe ako prirodzený ľudský cit a zážitok
– zachytáva dojmy z veľkomesta, kde sa navonok žije veselo a bezstarostne, ale kde aj radosti majú svoj rub → porovnanie s domovom ho vedie k oslave domova a ospevovaniu jeho krás

Vladimír ROY

1885-1936

– vo svojich veršoch zobrazuje mravné a filozofické otázky lyrického hrdinu, ktorý je nositeľom symbolistických a dekadentných nálad, je vnútorne rozorvaný, jeho smútky sú motivované skúsenosťami zo života v podmienkach národného a sociálneho útlaku

Keď miznú hmly
– Loď moja- osobné pocity autora, vyjadruje svoju skľúčenosť a beznádej
– Carmaagnolet mocnému streštencovi- revolučná báseň

Rosou a tŕním
– motív neplnosti života, odsudzuje spoločnosť, život a smrť, vytvára víziu lepšej budúcnosti, verí, že príde zmena

Zones.sk – Zóny pre každého študenta
https://www.zones.sk/studentske-prace/literatura/5019-slovenska-literarna-moderna/