Svetová a slovenská baroková literatúra
Svetová a slovenská baroková literatúra
J. A. Komenský- Veľká didaktika, Informatorium školy
materskej
J. Fándly-Zelinkár
Grimmelhausen- Dobrodružný Simmplicius Simplicissimus
BAROK (16. - 18. storočie)
Od druhej polovice 16.stor. Európa sa zmietala v živelných pohromách a bojoch(
30-ročná vojna, turecké vpády, náboženské nepokoje)
-ľudia začali strácať nádej, rodí sa pesimizmus, v krutých časoch sa človek
obracia viac k Bohu a viere, preto vzniká nový myšlienkový aj umelecký a kultúrny sme – barok
Kolískou baroka je
Taliansko a Španielsko
-dôvera v ľudský rozum a pozemské hodnoty sa stráca, čoraz aktuálnejšie je stredoveké vanitas
vanitatum (márnosť nad márnosť) - všetkého je pominuteľné
- baroková literatúra ideovo nadväzuje na
stredovekú literatúru
- barok chce človeka ohúriť a zapôsobiť na jeho zmysly: dekoratívnosťou, pompéznosťou,
patetickosťou
- skutočnosť sa zobrazuje pomocou znakov, symbolov
- vzniká pompézny štýl so zložitými
trópmi a figúrami, z ktorých najobľúbenejšie sú: hyperbola a antitéza
- typické sú protiklady: dobro
a zlo
túžba po večnom živote a strach zo smrti
vysoké a nižšie
(až ľudové) vyjadrovanie
Literárny barok delíme na: a) náboženský
b) svetský ( vznikli nové
žánre: cestopisy, životopisy, memoáre, denníky)
Nemecká literatúra
CHRISTOFFEL VON
GRIMMELSHAUSEN
Dobrodružný Simplicius Simplicissimus
-román sa skladá z prvkov
autobiografickej a historickej prózy, poskytuje pestrý obraz 30-ročnej vojny
-hrdinom je naivný chlapec Simplicius
-hlavný zmysel
románu je humánny: hľadanie pravého človeka, jeho ľudskej existencie
-barokový charakter dotvára kvetnatý rozprávačský štýl,
rozsiahle citácie knižných poznatkov, odkazy na Bibliu a diela antických autorov a drsný sedliacky humor
-román má výchovný charakter
v duchu vtedajšieho katolicizmu
Dej: Simplicius uteká z domu, ktorý zničili žoldnieri počas 30-ročnej vojny, pred
ďalšími krutosťami
-útočisko nájde u zbožného pustovníka, ktorý je v skutočnosti šľachtic a jeho pravý otec. Po jeho smrti
Simplicius prechádza zničenou bojujúcou Európou, najskôr ako potulný blázon, neskôr ako dobrodruh, ktorý dosiahne bohatstvo, lásku
a slávu
-avšak choroba a nešťastie ho privedú na zbožnú cestu pokorného človeka a po stroskotaní lode sa dostáva na neosídlený
ostrov, kde žije ako pustovník
Česká literatúra
JAN AMOS
KOMENSKÝ( 1592-1671)
-český filozof, pedagóg, historik, prekladateľ, básnik
-pre svoju pedagogickú činnosť
a nadčasové myšlienky si vyslúžil označenie– učiteľ národov
-jeho diela smerujú k –pansofii- vševede
- domnieval sa, že poznanie odstráni rozpory medzi ľuďmi a privedie ich k večnému mieru
-stredobodom
jeho záujmu je človek ako prameň všetkého dobra ale aj zla
-venuje sa otázkami ľudskej spoločnosti, sociálnym, politickým
a náboženským otázkam
Didactica magna (Veľká didaktika) - najznámejšie a najprekladanejšie dielo
obsahujúce všetky zásady modernej pedagogiky a premyslený systém výchovy a vzdelávania
-žiaci sa majú vzdelávať najskôr
v materinskom jazyku nie v latinčine, až keď ovládajú materinský jazyk , potom sa učiť cudzie jazyky
-vzdelanie
patrí všetkým rovnako bez rozdielu na: vek, pohlavie, majetok
-pri vyučovaní postupovať od jednoduchého
k zložitému
-vo vyučovaní používať názorné pomôcky
-disciplína je dôležitá ako: „voda na mlyn!“
- jeho
zásady pri vyučovaní sa používajú dodnes
Informatorium školy mateřské
-prvé dielo sústredené
na výchovu detí v predškolskom veku v rodine
Brána jazykov otvorená- prvá učebnica latinčiny
SLOVENSKÁ BAROKOVÁ LITERATÚRA(1650-1780)
-protihabsburgské povstania, rozpínavá politika
Habsburgovcov, náboženské boje, hlad, epidémie, reformácia a protireformácia
-slov. barokovú literatúru charakterizoval zvýšený
záujem o slovenské dejiny, úcta k slovenskému jazyku
-strediskom vzdelanosti bola univerzita v Trnave
-zásluhu na rozvoji
vzdelanosti , školstva a osvety mali: jezuiti, františkáni ( mníšske rády)
-výrazné prvenstvo mala náboženská baroková
poézia- obracal sa k záhrobnému životu, zdôrazňoval pominuteľnosť, márnosť svetských vecí , opierala sa o Bibliu. Autori
písali: duchovnú poéziu,modlitby, kázne
BENEDIKT SZÖLÖSI: Cantus catholici- Písmne
katolické- je prvý katolícky spevník
- od konca 17. stor. vznikla aj svetská baroková poézia- čiastočne sa tvorila
v latinčine, slovakizovanej slovenčine alebo v bohemizovanej slovenčine
-bola zachytená v rukopisných spevníkoch a zborníkoch :
meštiacka a ľudová
-zborníky obsahujú svetskú ľúbostnú poéziu
-didakticko-reflexívna poézia: sa
prebásňovali ľudové príslovia, ktoré obsahovali mravoučné ponaučenia a návody ako sa zachovať v akejkoľvek životnej situácii
- zverejňovali sa v rukopisoch, až neskôr verše vydávali tlačou
Predstavitelia: PETER BENICKÝ, HUGOLÍN GAVLOVIČ
(Valaská škola...)
Vedecká spisba- MATEJ BEL – polyhistor , bol najväčšou vedeckou osobnosťou
uznávanou aj v zahraničí
-zaoberal sa: uhorskou kultúrou, históriou, jazykovedou, národopisom, zemepisom, hospodárstvom prírodnými
vedami – dielo Historicko-zemepisná vedomosť o novom Uhorsku- vrcholné dielo encyklopedického zamerania– vyzdvihuje
Slovákov a zastáva sa ho
JURAJ FÁNDLY (1750-1811)
-typický osvietenský prozaik,
slovenský národný buditeľ a vlastenec, propagátor bernolákovčiny
-panstvo a cirkevná vrchnosť mu zazlievali, že
píše po slovensky, sledovali jeho kázne, zakázali mu písať, dokonca ho uvrhli do kláštorného väzenia
-pôsobil v chudobných
farnostiach - poučoval ľud o tom, ako má prakticky využiť pôdu a prírodné bohatstvo, chcel prispieť k povzneseniu poľnohospodárstva,
preto náučné práce písal zrozumiteľne, uvádzal v nich príklady , v tomto duchu je aj jeho kniha - Zelinkár-
vyzdvihuje roľníkov a ich prácu
Zones.sk – Zóny pre každého študenta