Slovenská medzivojnová poézia
Slovenská medzivojnová poézia
Spoločensko-historické pomery
1918 –
Slovensko súčasť Československej rep.
Vznik slov. kultúrnych ustanovizní – Univerzita Komenského v BA, SND, znovu obnovená činnosť
Matice slovenskej
Druhá svetová vojna sa odrazila aj na politickom, hospodárskom i kultúrnom živote. Jej zásah do života ľudí môžeme
vidieť aj v slov. literatúre.
POÉZIA
- diela poznačené autobiografiou, snaží sa vyrovnať ostatným
umeleckým smerom
- najviac čerpá z avantgardných smerov: nadrealizmus, kubofuturizmus ( Apollinaire )
- autori nadväzujú na
Hviezdoslava a Kraska a mnohí experimentujú
- cez motív domova až po hrozbu ďalšej vojny
Smery, ktoré
vznikajú
Neosymbolizmus- poskytoval nové výrazové možnosti
Predstaviteľ: Emil Boleslav Lukáč
Vitalizmus- radosť zo života
Predstaviteľ:
Ján Smrek
Nadrealizmus- únik od skutočnosti, autor píše to čo si myslí
Predstaviteľ:
Rudolf Fábry
Socialistický realizmus- tvorí sa proletárska poézia
Predstaviteľ:
DAV-isti
Poézia biča- útočná poézia
Predstaviteľ: Andrej Žánrov – kritik
Katolícka moderna- spájanie tradičných kresťanských hodnôt s novými výrazovými prostriedkami : symbolizmom,
poetizmom, surrealizmom
Predstaviteľ: Rudolf Dilong
„samobežci“ čerpali z každého rožka troška :
Valentín Beniak
Martin Rázus
Štefan Krčméry – r.1922 obnovil Slov.pohľady
Emil Boleslav
Lukáč
- predstaviteľ neosymbolizmu
- ovplyvnený francúzskymi básnikmi a Ivanom Kraskom, nadväzuje na Hviezdoslavov
realizmus
- poézia plná smútku, pesimizmu a tragických tónov
- jeho literatúra založená na rozpore medzi ideálom ( kresťanská
etika ) a realitou, ktorú vníma zmyslami
- štylizuje sa do polohy trpiteľa ( individuálneho ), vyžíva sa v tom, keď ho niekto trápi,
môže nad tým uvažovať – dolorizmus ( bolestníctvo )
bz: SPOVEĎ
- prevažujú
prvky nedôverčivosti, odhaľuje zážitky z detstva a dospievania, má sklon vyjadrovať sa v protikladoch, prejavuje sa jeho sklon k dolorizmu,
sebarealizuje sa cez smútok, kajanie sa
bz: DUNAJ A SEJNA
- kontrast medzi cudzinou a jeho domovom
bz:
O LÁSKE NELÁSKAVEJ
-v prvých básňach zbierky ironizuje sľub vernosti, nechce sa pútať k jednej osobe, sloboda je
dôležitejšia
-tvorba inšpirovaná poetizmom
Ján Smrek
- začínal
symbolistickými veršami
bz: ODSÚDENÝ K VEČITEJ ŽÍZNI
- zaznieva smútok z ťažkého detstva,
z čias vojny, dominujú pocity nepochopenia a samoty
- v závere sa približuje k optimistickému poňatiu sveta –
vitalizmus
bz: CVÁLAJÚCE DNI
- polytematická zbierka ( očarenie životom, príroda, dedina, mesto,
žena, láska, diaľky, cudzie kraje ), dominuje radosť zo života, spontánnosť, optimizmus, citová úprimnosť
- prvýkrát použil spôsob
písania typický pre všetky vitalistické básne: spontánnu lyrickú improvizáciu, ktorá spôsobila nepravidelnosť formy, neusporiadanosť;
princíp hry a hravosti poukazoval na znalosti z poetizmu
bz: BOŽSKÉ UZLY
- erotické a ľúbostné motívy,
víťazí cit nad rozumom
bz: IBA OČI
- senzuálne vnímanie skutočnosti
b.skladba:
BÁSNIK A ŽENA – pokus o básnickú poviedku
- napísaná v podobe dialógu, dominuje v nej obdivný vzťah k žene vo
všetkých ročných obdobiach, autor vyjadruje galantný postoj k žene ako bytosti, ktorá v sebe skrýva mnohé tajomstvá a dokáže pôsobiť
najmä na básnika tak, že sa mu život vidí ako zázrak či sen
- opisné, reflexívne pasáže
- miloval ju ale ona sa ho vzdáva lebo
by stratil ako autor inšpiráciu
- 5 častí, 4 ročné obdobia + po 10-tych rokoch ( rekapitulujú svoj vzťah, všeobecne ženu )
Ladislav Novomestský
- patrí medzi davistov
- proletárska poézia
- najprv
ovplyvnený viacerými smermi: civilizmus (od Withmena) – mini príbeh, obyčajný život človeka, nekomplikovaná metafora –
čitateľná
vitalizmus – nádej na lepšiu budúcnosť, soc. téma, spoločenské problémy
- písal aj ľavicovo
orientovanú poéziu
bz: NEDEĽA
- pod vplyvom poetizmu
- ako autor proletárskej poézie sa díva na svet očami
slúžky, prostitútky, na ktorú nečaká láska, ale pohlavná choroba, chlapca, ktorý má tuberkulózu a nenávidí súcit; sám autor im chce
pomôcť, ale vie, že jeho pieseň nie je dosť silná; jeho poézia je naplnená novým myslením a názormi na svet
- kritika zaostalosti
proletariátu
bz: ROMBOID
- rozpor ideálu a skutočnosti , oživuje veci a posúva ich do nových významových
súvislosti
- venovaná pamiatke Janka Kráľa (romantikom)
Valentín Beniak
- ovplyvnený
symbolizmom a poetizmom
- vytváral zbierky v tomto duchu do 2.sv. vojny
- post moderna (neskorý symbolizmus)
- využíva
tragický motív, vyslovené slovo či myšlienka prináša úľavu
- motív domova, soc.motívy, spoločenské, exotické(pobyt v Taliansku),
erotické (spomienka na Paríž), motív reťaze – autor spája a na seba nadväzuje generačné a hist. motívy
- senzualistické
vnímanie – necháva sa opájať vôňami, farbami; snové motívy
- v neskoršom období nadväzuje na Apollinairea
bz:
TIAHNIME ĎALEJ OBLAKY
- vzťah k domovu, motív reťaze, senzualistické vnímanie
bz: POŠTOVÝ HOLUB
-
už avizuje príchod 2. sv. vojny , autor začína byť expresionistický
vojnová trilógia: ŹOFIA – Žena konkrétna aj
abstraktná, zástupkyňou matky, ženy, milenky
POPOLEC – sebareflexia, zmysel života vo vojnovom čase, symbol smrti
IGRIC – básnik prehodnocuje svoju poéziu a jej význam v danej dobe
Andrej
Žárnov
V poézii- prudkejší, útočnejší – poézia biča
- vášnivá, expresívna, poznačená
sarkazmom,
- téma – nerovnomerné postavenie Čechov a Slovákov v ČSR
bz: MŔTVY
- patrí
do obdobia katolíckej moderny
- pamiatka k smrti 7- ročného syna, ďakoval aspoň za krátky čas čo bol s ním
- paralela
s prírodou – vyjadruje svoje vnútro
- jedna z najtrúchlivejších skladieb našej lyriky
- obsahuje 19 básni, ktoré sa
vyznačujú tvarovou a myšlienkovou čistotou, sugestívnym gestom bezmocného smútku a mnohoznačnej zámlky
Martin
Rázus
-v poézii patrí do prechodnej generácie
- v próze ho zaraďujeme do 3. vlny literárneho realizmu
- venuje
sa téme nerovnomerného postavenia Čechov a Slovákov v ČSR – neútočí, vytvára iba obraz tejto atmosféry
bz:
Z TICHÝCH A BÚRNYCH CHVÍĽ
- reflexívne ladené básne
bz: TO JE VOJNA
- básne
s vojnovou tematikou, využíval alegórie a biblické podobenstvá
bz: KAMEŃ NA MEDZI
- vyjadril sklamanie nad
nespravodlivým vývinom Slovenska v ČSR
- obhajca utláčaných a biednych
- jeho výzvy na skutočné bratstvo dvoch národov na
princípe rovnocennosti a vzájomnej úcty sa nestretli s pochopením
- v prvých bz sa prikláňal k literárnej moderne,
expresionizmu
- neskôr tvoril realisticky
- jeho osobná lyrika – vzťah k matke v sonetoch, sebarexlexia, pocit zbytočnosti
bz: CESTOU
ŚÍPY DUŚE
b.skladba: AHASUER
- večne túlavý
a nespokojný žid, viera v lásku ( láska ako liek na všetko )
Poézia NADREALIZMU
- na Slovensku polovica
30-tych rokov
avangardný smer ovplyvnený francúzskym surrealizmom a českými smermi – hlavne poetizmom (hra so slovom)
- autori
vydávajú manifestačné zbierky
- 28.2.1939 – „večierok nadrealistickej poézie, kde sa prijali pravidlá „hry“ ; odsúhlasenie tohto
smeru
- reagovala proti všetkému tradičnému, chcela zaujať, šokovať čitateľa, vychádza z podvedomia autora
- „pokusná“
poézia – rad nových básnických obrazov, myšlienok, ktoré spolu nesúvisia, nezhodný prívlastok (slzy osudu) – genitívna metafora
-
reakcia na fašizmus a ľudáctvo
- voľný verš, inšpirácia vo výtvarnom umení, pásmovité verše, vplyv Apollinaira
- nové
filmové techniky
- asociatívna metóda, polysematická(mnohovýznamová),polytematická
- autor kladie veľký dôraz na predstavu
čitateľa
- anafora
- poézia nového videnia
Rudolf Fábry
- zakladateľ
bz: UŤATÉ RUKY
- nekonvenčná, provokačná zbierka
-
koncom 2 svet.vojny koniec nadrealizmu na Slovensku
bz: VODNÉ HODINY HODINY PIESOČNÉ
- strieda prózu
s veršami
- naplno vyjadruje pocity a sny lyrického hrdinu
bz: JA JE NIEKTO INÝ
- vrchol nadrealistickej
poézie, hraničí so schyzofreniou
- tragickosť nahradil harmóniou, neobmedzenou dôverou v budúcnosť, ktorá hraničila až
s utopickým rojčením
Básnici slov.nadrealizmu: Pavel Bunčák, Július Lenko, Ján Brezina, Štefan Žáry,
Vladimír Reisel
Slovenská katolícka moderna
- súčasť slovenskej literárnej moderny
- od roku
1930, 1933 sa „hlási“ kat.moderna
1930 – Almanach lll.
1933 – zborník: Antológia mladej
slovenskej poézie – zostavil zakladateľ slov.kat.moderny Rudolf Dilong
KM -
nadväzuje na duchovnú poéziu z čias Veľkej Moravy a aj čerpá z VM – prvá slovanská báseň Proglas
-
jej inšpirácia siaha aj do obdobia stredoveku
- ovplyvnená surrealizmom (ľud.fantázia), symbolizmom(voľný verš), náboženským
mysticizmom, rodiacim sa existencializmom
- najväčšia inšpirácia – Biblia – podobenstvá, postavy
- poézia široko duchovná
- kontrast (svetlo x tma), motív mlčania, cesty, ženy, Márie, celibátu, domova, vlasti, rodiny
- časová a nadčasová
Zones.sk – Zóny pre každého študenta