Voľný pohyb osôb
Voľný pohyb osôb
Voľný pohyb fyzický a právnických osôb, obmedzenia voľného pohybu osôb, sociálna
politika EU, vzájomné uznávanie dokladov o vzdelaní.
Voľný pohyb fyzický a právnických osôb, obmedzenia
voľného pohybu osôb, sociálna politika EU, vzájomné uznávanie dokladov o vzdelaní
Voľný pohyb FO a
PO
Občania EÚ majú právo na slobodný pohyb v rámci EÚ z dôvodu práce, podnikania, štúdia alebo turistiky. Voľný
pohyb osôb je garantovaný nielen v rámci EÚ, ale aj v krajinách Európskeho hospodárskeho priestoru a vo Švajčiarsku, ktoré má s EÚ
bilaterálnu dohodu.Jezakotvený v členku 45 Zmluvy o fungovaní Európskej únie a ďalej rozvinutý v sekundárnej legislatíve
a judikatúre Súdneho dvora. Občania EÚ majú právo:
•hľadať si zamestnanie v inom členskom štáte EÚ; •pracovať v
danom štáte bez pracovného povolenia; •pobývať v ňom na tento účel;
•ostať v ňom aj po ukončení zamestnania;
•na rovnaké zaobchádzanie ako štátni príslušníci danej krajiny, pokiaľ ide o prístup k zamestnaniu, pracovné podmienky a
všetky ďalšie sociálne a daňové výhody
Voľný pohyb osôb je tiež zameraný na voľný pohyb právnických osôb
vykonávajúcich podnikateľskú činnosť, teda voľný pohyb firiem (obchodných spoločností a družstiev) pochádzajúcich z EÚ. Nazýva sa
tiež sloboda podnikania alebo usadzovania. Sloboda podnikania zahŕňa aj právo začať a vykonávať samostatnú zárobkovú činnosť, založiť a
viesť podniky, najmä spoločnosti, za podmienok stanovených pre vlastných štátnych príslušníkov právom štátu, v ktorom dochádza k
usadeniu sa.
Obmedzenia voľného pohybu osôb
Obmedzenia práva na vstup a práva na pobyt
odôvodnené na základe verejného poriadku, verejnej bezpečnosti alebo verejného zdravia. Občania Únie alebo ich rodinní príslušníci môžu
byť z hostiteľského členského štátu vyhostení z dôvodov súvisiacich s verejným poriadkom, verejnou bezpečnosťou alebo verejným zdravím.
V žiadnom prípade sa rozhodnutie o vyhostení nemôže zakladať na ekonomických dôvodoch. Opatrenia ovplyvňujúce voľný pohyb a pobyt musia
byť v súlade so zásadou proporcionality a vychádzať výlučne z osobného správania daného jednotlivca. Ak občan Únie žil v hostiteľskom
štáte desať rokov alebo je neplnoletý, môže sa na neho príkaz na vyhostenie uplatniť len za výnimočných okolností pre závažné dôvody
súvisiace s verejnou bezpečnosťou. Za žiadnych okolností nemožno vydať celoživotný príkaz na vyhostenie a osoby, v prípade ktorých bol
vydaný príkaz na vyhostenie, môžu po troch rokoch požiadať, aby bola ich situácia znovu preskúmaná
Sociálna politika EÚ
Základným rámcom sociálnej politiky Európskej únie je stieranie rozdielov medzi
občanmi a krajinami navonok, a to na základe aplikácie princípov spravodlivosti, solidarity, subsidiarity a participácie.
Hlavným
a záväzným dokumentom pre všetky členské štáty Európskej únie je Európska sociálna charta. Európska sociálna charta zaručuje, bez
diskriminácie, využívanie nasledujúcich základných práv:
právo na prácu
právo na spravodlivé pracovné
podmienky
právo na bezpečné a zdravé pracovné podmienky právo na spravodlivú odmenu právo organizovať sa právo
na kolektívne vyjednávanie právo detí a mladistvých na ochranu právo zamestnaných žien na ochranu právo na poradenstvo
pre voľbu povolania právo na odborné vzdelanie právo na ochranu zdravia právo na sociálne zabezpečenie právo na
sociálnu a lekársku pomoc právo na sociálne služby právo telesne alebo duševne postihnutých osôb na odbornú prípravu a na
profesionálnu a sociálnu readaptáciu právo rodiny na sociálnu, právnu a ekonomickú ochranu právo matky a dieťaťa na sociálnu a
ekonomickú ochranu
právo vykonávať zárobkovú činnosť na území ostatných zmluvných strán právo
migrujúcich pracovníkov a ich rodín na ochranu a pomoc
Vzájomné uznávanie dokladov o
vzdelaní
Voľnému pohybu významne pomáha vzájomné uznávanie určitých druhov kvalifikácií (vzdelania
a/alebo praxe).Ouznaní dokladov o vzdelaní, vydaných zahraničnou univerzitou, môžu rozhodovať vysoké školy, ktoré uskutočňujú na
Slovensku programy v rovnakých alebo príbuzných študijných odboroch, alebo ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR, konkrétne
Stredisko na uznávanie dokladov o vzdelaní.
ZŠ, SŠ V SR je uznanie dokladu o vzdelaní
absolventa základnej alebo strednej školy v zahraničí v kompetencii krajského školského úradu, ktorý mu vydá po splnení
predpísaných podmienok rozhodnutie o uznaní (nostrifikácii). Ak ide o doklad o vzdelaní po ukončení strednej školy, ktorý umožňuje prístup
na vysokoškolské štúdium získaný v krajinách, s ktorými má SR uzavretú dohodu o vzájomnom uznávaní dokladov o vzdelaní. V tomto prípade
krajský školský úrad vydáva absolventovi potvrdenie o rovnocennosti.
VŠ Doklad o
vzdelaní získaný po absolvovaní vysokoškolského vzdelania I. alebo II. stupňa uznáva vysoká škola v SR, ktorá
uskutočňuje študijný program v rovnakom alebo príbuznom študijnom odbore.Ak na Slovensku neexistuje škola so študijným programom v
rovnakom alebo príbuznom študijnom odbore, rozhodnutie o rovnocennostivydáva Ministerstvo školstva SR, Stredisko na uznávanie
dokladov o vzdelaní. Doklad o vysokoškolskom vzdelaní tretieho stupňa nadobudnutý v členskom štáte na vysokej škole uznanej členským
štátom pre účely regulovaných povolaní uzná ministerstvo školstva automaticky.
V prípade slovenských dokladov o vzdelaní
overuje pravosť verejných listín vydaných v pôsobnosti rezortu ministerstva školstva SR vydaním Apostille/Superlegalizácie.
Profesijné uznávanie dokladov o vzdelaní v EÚ rozlišuje uznávanie na výkon regulovaných a neregulovaných povolaní v Slovenskej republike.
Regulovaným povolaním je podľa zákona o uznávaní dokladov o vzdelaní povolanie, ktorého výkon je podmienený kvalifikáciou upravenou
právnymi predpismi. Pod kvalifikáciou sa rozumie vzdelanie a prax, prípadne aj ďalšie osobitné podmienky.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta