Ochrana spotrebiteľa
Ochrana spotrebiteľa
Ochrana spotrebiteľských práv podľa európskej právnej úpravy a slovenskej právnej
úpravy.
Európska únia v záujme napĺňania cieľov o správnom fungovaní vnútorného trhu kladie veľký dôraz na
ochranu spotrebiteľa. Slovenská republika za týmto účelom prijala zákon č. 250/2007 Z.z. o ochrane spotrebiteľa v
znení neskorších zmien.
Európska únia v záujme napĺňania cieľov o správnom fungovaní vnútorného trhu kladie
veľký dôraz na ochranu spotrebiteľa.
Ochranu spotrebiteľa vo všeobecnosti zabezpečuje rôznorodý súbor politík, ako
napríklad politika v oblasti bezpečnosti potravín a výrobkov alebo politika v oblasti ochrany údajov.
Charta základných práv a
európske zmluvy od Jednotného európskeho aktu zaručujú vysokú úroveň ochrany spotrebiteľa v EÚ. Zároveň ide o všeobecný cieľ
definovaný v článku 12 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
Cieľom spotrebiteľských právnych predpisov je
chrániť hospodárske záujmy spotrebiteľov. Vzťahujú sa najmä na nekalé obchodné praktiky a právo spotrebiteľských zmlúv,
ako napríklad na klamlivú reklamu a neprimerané zmluvné podmienky.
Medzi priority spotrebiteľskej politiky EÚ
patrí:
● ochrana zdravia, bezpečnosti a hospodárskeho blahobytu,
● podpora vašich práv na informácie a vzdelávanie
● ochrana vašich záujmov a podpora svojpomocných združení spotrebiteľov.
EÚ zabezpečuje ochranu širokých
záujmov spotrebiteľov v oblastiach, akými sú napr.:
● spravodlivé obchodné praktiky;
● zavádzajúca a komparatívna
reklama;
● cenové ukazovatele a označovanie;
● nespravodlivé zmluvné podmienky;
● predaj na diaľku a podomový
predaj;
● striedavé užívanie nehnuteľností (tzv. timesharing) a dovolenkové pobyty;
● práva cestujúcich;
●
výživové a zdravotné tvrdenia;
● nové potraviny;
● potravinové zložky a balenie.
V rámci EÚ je zriadená
sieť Európskych spotrebiteľských centier (ECC). Európske spotrebiteľské centrá sa vždy snažia riešiť prípady
vhodným spôsobom, najmä poskytovaním potrebných rád spotrebiteľom alebo asistovaním pri vyjednávaní s obchodníkmi. Ak v prípade zlyhajú
všetky základné rady a pokusy, postúpia prípad centru siete EEJ –net. Sieť je vytvorená na mimosúdne riešenie
spotrebiteľských sporov. Centrum spolupracuje s Európskou komisiou a európskymi spotrebiteľmi pri podpore čo najefektívnejšieho využívania
vnútorného trhu, poskytuje informácie o legislatíve a o prípadových štúdiách na európskej úrovni ako aj na úrovni členského štátu,
informuje o procedúrach, poskytuje poradenstvo a asistenciu pre spotrebiteľov, ktorí čelia problémom, poskytuje základné právne informácie,
spolupracuje s ostatnými centrami v rámci siete a v rámci ďalších sietí.
Slovenská republika za účelom ochrany
spotrebiteľa prijala ZÁKON z 25. marca 2014
o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb
na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých
zákonov
Tento zákon upravuje práva spotrebiteľov a povinnosti výrobcov, predávajúcich, dovozcov a dodávateľov,
pôsobnosť orgánov verejnej správy v oblasti ochrany spotrebiteľa, postavenie právnických osôb založených alebo zriadených na ochranu
spotrebiteľa (ďalej len „združenie“).
Tento zákon sa vzťahuje na predaj výrobkov a poskytovanie služieb, ak k plneniu
dochádza na území Slovenskej republiky alebo ak plnenie súvisí s podnikaním na území Slovenskej republiky.
Každý
spotrebiteľ má právo na výrobky a služby v dobrej kvalite, uplatnenie reklamácie, náhradu škody, vzdelávanie,
informácie, ochranu svojho zdravia, bezpečnosti a ekonomických záujmov a na podávanie podnetov a sťažností orgánom dozoru a kontroly
Povinnosti predávajúceho
(1) Predávajúci je povinný a) predávať výrobky v správnej hmotnosti,
miere alebo v správnom množstve a umožniť spotrebiteľovi prekontrolovať si správnosť týchto údajov,
b) predávať výrobky
a poskytovať služby v bežnej kvalite; ak kvalita nie je predpísaná, môže predávajúci predávať výrobky v nižšej ako bežnej kvalite, len
ak spotrebiteľa upozorní na všetky rozdiely,
c) predávať výrobky a poskytovať služby za dohodnuté ceny
d) správne
účtovať ceny pri predaji výrobkov alebo pri poskytovaní služieb,
e) zabezpečovať hygienické podmienky pri predaji výrobkov a
poskytovaní služieb,
f) dodržiavať pri predaji výrobkov a poskytovaní služieb podmienky skladovania výrň obkov určené
výrobcom alebo osobitným predpisom11) tak, aby nedošlo k ich znehodnoteniu,
g) predviesť spotrebiteľovi výrobok, ak to povaha výrobku
umožňuje,
h) zabezpečiť predaj výrobkov a poskytovanie služieb spôsobom, ktorý umožňuje ich bezpečné použitie.
(2)
Predávajúci nesmie spotrebiteľovi a) ukladať povinnosť bez právneho dôvodu, b) upierať práva podľa •
(3) Predávajúci nesmie
odmietnuť predať spotrebiteľovi výrobok, ktorýmá vystavený alebo inak pripravený na predaj, alebo odmietnuť poskytnutie služby, ktorá je v
jeho prevádzkových možnostiach
Výrobca, predávajúci, dovozca alebo dodávateľ nesmú klamať spotrebiteľa, najmä uvádzať
nepravdivé, nedoložené, neúplné, nepresné, nejasné alebo dvojzmyselné údaje alebo zamlčať údaje o vlastnostiach výrobku alebo služby
alebo o nákupných podmienkach. Nekalé obchodné praktiky sú zakázané. Za nekalú obchodnú praktiku sa považuje najmä klamlivé konanie a
klamlivé opomenutie konania. Obchodná praktika sa považuje za klamlivú, ak zapríčiňuje alebo môže zapríčiniť, že spotrebiteľ urobí
rozhodnutie o obchodnej transakcii, ktoré by inak neurobil, pretože obsahuje nesprávne informácie a je preto nepravdivá.
Ciele spotrebiteľskej politiky SR vychádzajú zo základných práv spotrebiteľa,
medzi ktoré patria:
1. právo na ochranu zdravia a bezpečnosti spotrebiteľa,
2. právo na ochranu ekonomických
záujmov spotrebiteľa,
3. právo na informovanosť a osvetu
4. právo na kolektívne zastupovanie záujmov v rámci ochrany
spotrebiteľa a
5. právo na náhradu škôd.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta