Non profit marketing
29. Aktuálne oblasti uplatnenia marketingu – non profit marketing.
Marketing neziskových organizácií a
jeho špecifiká. Podstata a základné odlišnosti marketingu neziskových organizácií.
Marketing v neziskových
organizáciách (NO) sa najčastejšie chápe ako:
- uskutočňovanie vybraných mrk. aktivít v určitej postupnosti, najčastejšie sú to
reklama, public relation, výskum trhu
- stratégia presadzovaná top manažmentom
- orientácia celej organizácie na
potreby zákazníka
Zák. musí mať v mrk. koncepcii organizácii verejného sektora a to aj neziskového charakteru dominantné postavenie,
pretože on rozhoduje o tom či bude akceptovať ponúkané produkty (rozhodne o tom, či majú produkty pre neho úžitok)
Základné odlišnosti marketingu NO:
• špecifická podstata produktu – jeho nemateriálny charakter
• väčšia zainteresovanosť zák., užívateľov produktu na procese produkcie
• ľudia ako
súčasť produktu
• problémy pri udržiavaní štandardov kontroly kvality
•
absencia inovácií
• relatívna dôležitosť faktora času
Rozdiely
vyplývajúce z prostredia:
• rozdielne (úzke) chápanie marketingu
• nedostatočné ocenenie mrk. zručností
•
rozdielna organizačná štruktúra
• relatívny nedostatok údajov o konkurencii
• problémy pri určovaní nákladov
•
špeciálne požiadavky a prílžitosti pre mrk. manažérov
Ďalšie osobitosti pri uplatňovaní princípov marketingu v riadení:
a) osobitosti v implementácii mrk. programu – nutnosť alebo potreba NO smerovať svoje mrk. aktivity na
dve skupiny cieľového segmentu, sponzorov a zákazníkov. Neziskový marketing sa orientuje na dva trhy, čo si vyaduje vytvorenie
dvoch odlišných stratégii: Prvá je zameraná dozadu na sponzorov, ktorí postupujú NO peňažné, pracovné i materiálne zdroje na jej činnosť
(základnou úlohou marketingu v tejto oblasti je získanie zdrojov). Druhá stratégia je zameraná dopredu, to je na zák., spotrebiteľov, ktorými
sú v školskej sfére špecifickí spotrebitelia – žiaci, študenti, rodičia,...
Cieľom implementácie marketingu v NO je
úspešne slúžiť svojim sponzorom a zákazníkom, maximaliizovať celkovú efektívnosť pri dosahovaní verejnoprospešných cieľov.
b) osobitosti v postojoch manažmentu NO v marketingu – každá organizácia aj NO musia identifikovať
svoje ciele, naplánovať príslušné stratégie, efektívne ich realizovať a dosiahnuté výsledky porovnať s pôvodnými
cieľmi. Z týchto dôvodov prenikla do sféry NO potreba finančného, personálneho i strategického manažmentu.
Aj keď
majú NO svoje vlastné charakteristiky a špecifiká, aplikácia mrk. princípov znamená zlepšenie a hlavne zefektívnenie práce manažmentu
týchto organizácii
Marketing organizácii – súbor činností zameraných na
vytvorenie alebo zmenu postojov a správania sa cieľového trhu k organizácii. Podnikateľské subjekty sponzorujú PR
alebo reklamné kampane, aby zlepšili svoj imidž. NO (kostoly, dobročinné spolky,..) využívajú marketing , aby získali prostriedky, či
pritiahli nových členov.
Marketing osôb – činnosti zamerané na vytvorenie,
udržanie a zmenu postojov či správania sa k určitým ľuďom.
Politici, umelci,
športovci používajú marketing, aby podporili svoju kariér a zvýšili príjmy. Proces tohto marketingu je podobný ako pri výrobkoch a
službách. Začína prieskumom, analýzami zameranými na odhalenie potrieb a želaní spotrebiteľa. Potom začína vývoj produktu (zhodnotenie
skutočných vlastností osoby a jej imidž a transformácia osoby, aby lepšie vyhovovala potrebám a očakávaniam trhu). Mrk. manažér spracuje
programy na ocenenie, podporu a dodávku celebity.
Marketing lokality – činnosti
zamerané na vytvorenie, udržanie alebo zmenu postojov či správania sa k určitým lokalitám.
Marketing myšlienok – predmetom predaja sú samotné myšlienky
Sociálny
marketing - sociálne idei (zdravotnícke protifajčiarske kampane, kampane proti alkoholizmu,
užívaniu drog,...) Ide o navrhovanie, implementáciu a kontrolu programov ktorých cieľom je zvýšiť mieru prijatia
sociálnych ideí, problémov alebo praxe v cieľovej skupine. Manažéri môžu chcieť zmeniť správanie, alebo zmeniť základný postoj.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta