Organizačné správanie a manažment
Atribúty podnikateľského prostredia na Slovensku a trendy vývoja globálneho
podnikateľského prostredia (z hľadiska vývoja konkurenčného prostredia, vplyvu ekonomických, legislatívnych,
technologických, sociálnych, demografických a politických faktorov). Aké sú podľa Vášho názoru hlavné požiadavky
na efektívnu manažérsku prácu v tomto podnikateľskom prostredí z hľadiska individuálnych
zručností a vedomostí
Organizačné správanie sa zaoberá
správaním jednotlivcov a skupín v organizácii v kontexte efektívneho plnenia cieľov organizácie. Je postavené na
prístupoch k manažmentu ľudí, prostredníctvom ktorých sa dosahuje v organizácii vysoká produktivita práce a efektívnosť. Jeho poslaním je
štúdium správania sa ľudí a na základe získaných poznatkov zdokonalenie manažmentu ľudí v pracovnom procese. Má úzku väzbu na
spoločenské vedy ako je ekonómia, politické vedy, psychológiu, antropológiu a sociológiu. Hľadá odpovede na otázky, ktoré majú uplatnenie
v manažérskej praxi.
Organizačné správanie a globalizácia ekonomiky:
− Všetci žijeme v globálnej ekonomike, medzinárodné pracovné príležitosti sa stávajú bežnou súčasťou kariéry nielen manažérov, aj
domáce organizácie pociťujú dopad zahraničnej konkurencie, množstvo lokálnych pracovných pozícií sa stratilo, pretože zamestnávatelia
presunuli pozície na nízko nákladové zahraničné trhy, čím ďalej tým viac domácich zamestnancov je zamestnaných v medzinárodných
organizáciách
− Vzhľadom na skutočnosť, že globálna ekonomika je realitou, organizácie by mali byť pripravené na zmeny
prostredia, ktoré sú jej dôsledkom. Prostredie sa mení, pretože pod vplyvom globalizácie, prípadne sa v jej dôsledku stretávajú rôzne
kultúry vrátane organizačnej. Kultúra je priamo spojená s organizačným správaním svojím prejavom a spôsobom myslenia a konania.
Podnikateľské prostredie na Slovensku a jeho charakteristika:
V podmienkach
Slovenskej republiky má podnikanie, hlavne malé a stredné podnikanie, nezastupiteľnú úlohu predovšetkým v oblasti tvorby pracovných miest a
regionálneho rozvoja.
Podnikateľské prostredie vo svojom najširšom ponímaní odráža kvalitu hospodárskych podmienok a predpokladov pre
ekonomickú činnosť podnikateľských subjektov. Kvalitné podnikateľské prostredie vytvárajúce podmienky pre dlhodobo udržateľné dosahovanie
ekonomického rastu je základným predpokladom rozvoja podnikania a zvyšovania konkurencieschopnosti Slovenskej republiky v medzinárodnom meradle.
Podnikanie sa stáva základným prvkom efektívneho fungovania trhovej ekonomiky, teda tým, čo ekonomiku robí trhovou. Pre Slovenskú republiku,
ktorej hlavným cieľom je dosiahnuť úroveň rozvinutých krajín Európy v čo najkratšom čase, má rozvoj podnikania nenahraditeľný význam.
Podnikanie samotné je hnacím motorom zmien, meradlom rozvoja ekonomiky, nástrojom prispôsobenia sa a schopnosti udržať krok s hlavnými
svetovými trendmi.
Sledovanie kvality podnikateľského prostredia na Slovensku, určité zovšeobecnenie zo sledovania podobných
parametrov v niektorých ďalších tranzitívnych ekonomikách poukazuje na fakt, že k rozhodujúcim oblastiam determinujúcim podnikateľské
zámery a rozhodnutia v praxi patria: oblasť financovania firiem a kapitálu, zamestnanosť, nezamestnanosť a kvalita
ľudských
zdrojov, sociálna politika v kontexte s fungovaním trhu práce a jeho legislatívou, celkový právny rámec podnikania, daňová a odvodová
politika v kontexte s politikou v oblasti verejných financií, miera regulácie trhu, podmienky vstupu na trh a výstupu z trhu, protimonopolná
politika, politika v oblasti dotácií a subvencií, licenčná politika, certifikácia a systém evidovania vlastníctva nehnuteľnosti
Kvalita podnikateľského prostredia na Slovensku sa podľa podnikateľov zhoršila aj v štvrtom štvrťroku 2013, no tempo zhoršovania sa
spomalilo a podnikateľmi vnímané zhoršenie bolo miernejšie v porovnaní s predchádzajúcimi štyrmi štvrťrokmi. Aktuálna hodnota Indexu
podnikateľského prostredia, ktorý na základe vlastného prieskumu pripravuje Podnikateľská aliancia Slovenska, je 66,3 bodu, čo v porovnaní s
predchádzajúcim kvartálom predstavuje pokles o 2,72 percenta. Najväčšie výhrady podnikateľov sa i naďalej týkajú vymožiteľnosti práva,
nedostatkov v uplatňovaní princípu rovnosti pred zákonom a nestálej a neprehľadnej legislatívy.
Podnikateľské prostredie:
• z hľadiska legislatívy
– za najväčší problém podnikania na Slovensku sa považuje nestabilita
zákonov, problémom sú pre firmy a živnostníkov najmä časté a nesystémové legislatívne zmeny, ale aj byrokracia či zlá vymožiteľnosť
práva, nespokojnosť s vládnou politikou, ale naproti tomu dobrý daňový systém = rovná daň.
• z hľadiska
konkurencieschopnosti - zahraniční investori považujú Slovensko z hľadiska
podnikateľského prostredia za atraktívne, dobrá geografická poloha, lacná pracovná sila, (nezamestnanosť), napriek tomu veľmi
kvalifikovaná.
• faktor eura - množstvo investorov sa domnieva, že zavedenie eura malo pozitívny
vplyv na ich podnikanie, a čo je mimoriadne dôležité, až 35 percent investorov vzhľadom na to dokonca uvažuje o
rozšírení aktivít na Slovensku.
• ďalší problém je vysoké odvodové zaťaženie
Kľúčové zručnosti manažérov:
1) ODBORNÉ (technické) – zručnosti
potrebné na vykonávanie špecializovaných aktivít (napr. plánovači, účtovníci, personalisti, študijné programy na
školách, reálne pracovné situácie).
2) INTERPERSONÁLNE – schopnosť komunikovať, vedieť pochopiť
a motivovať jednotlivcov a skupiny, schopnosť viesť ľudí, riešiť konflikty.
3) KONCEPČNÉ
– manažéri potrebujú takú rozumovú kapacitu, aby dokonale poznali rozličné súvislosti, príčiny a výsledky v
organizácii, aby chápali, že všetky časti spolu súvisia.
4) KOMUNIKAČNÉ – schopnosť odovzdávať
a prijímať myšlienky.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta