Tímy, tímová práca a manažment skupín v organizácii
15. Tímy, tímová práca a manažment skupín v organizácii.
Je tím a skupina jedno a
to isté? Vysvetlite. Špecifikujte prosím hlavné dôvody prečo organizácie kladú dôraz na tímovú prácu. Aké
metódy ako manažér poverený vytvorením tímu by ste využili pri jeho tvorbe v praxi (teambuilding) a prečo?
Vysvetlite.
Pracovná skupina (Work Group) a pracovný tím (Work Team) sú pojmy označujúce možné formy sociálnych
skupín na pracovisku.
Pracovná skupina je druh sociálnej skupiny, ktorá vzniká na pracovisku. Ide teda o vnútorne a funkčne
prepojený celok minimálne dvoch spolupracovníkov, ktorí sú spojení prinajmenšom spoločným pracoviskom (miestom výkonu práce). Pracovná
skupina zvyčajne má svoje špecifické vnútorné hodnoty a normy. Tie môžu byť buď v súlade s hodnotami a normami danej organizácie – čo
je v poriadku, alebo v rozpore – čo indikuje stret hodnôt.
Od pracovnej skupiny sa zvyčajne odlišuje pracovný tím. Nicky Hayes
definuje pracovný tím takto: „Tím sa od pracovnej skupiny významne líši. Tímy sú zamerané na úlohu a skladajú sa z
ľudí s rôznymi, ale doplňujúcimi znalosťami a zručnosťami. Napriek tomu majú tímy s pracovnými skupinami veľa
spoločného, napríklad vývoj skupinových noriem, ktoré pomáhajú tím definovať a zaisťujú jeho hladké a správne
fungovanie. Tímové normy však bývajú viac zamerané na úlohu, než normy bežnej pracovnej skupiny.“
Hlavným
rysom tímu je teda zameranie na spoločnú pracovnú úlohu.
Špecifikujte prosím
hlavné dôvody prečo organizácie kladú dôraz na tímovú prácu.
Synergické efekty
spolupráce – sú vlastne dôvodom pre zavádzanie tímovej práce. Pri tímovej organizácii práce, keď sa jednotliví členovia tímu
dopĺňajú a spolupracujú na splnení cieľa, dosahujú lepšie výsledky, ako keby vykonávali činnosti samostatne (ak by bolo vôbec možné
vykonávať tieto pracovné činnosti samostatne). Synergické efekty sa môžu prejaviť kvantitatívne alebo kvalitatívne na výsledkoch práce.
Tím sa zameriava na úlohu ako celok a môže byť zložený aj z veľmi odlišných jednotlivcov (dokonca je to vo väčšine prípadov
žiaduce). Títo jednotlivci sa doplňujú vo svojich vedomostiach a schopnostiach s cieľom dosiahnuť spoločný cieľ.
Typy
tímov:
• poradné – rôzne výbory a rady zložené z odborníkov,
• výrobné – sú zodpovedné za plnenie bežných úloh a sú prepojené s inými
výrobnými tímami, aby bol zabezpečený plynulý tok práce,
• projektové (vývojové)
– vyžaduje relatívne riešenia problémov, sú nutné vysoké vedomosti,
• akčné
(vyjednávacie) – vysoký stupeň špecializácie s vysokým stupňom
koordinácie.
Aké metódy ako manažér poverený vytvorením tímu by ste využili pri jeho
tvorbe v praxi
(teambuilding) a prečo? Vysvetlite.
Oslovil by som agentúru
zaoberajúcu sa prevádzkovaním team-buildingových aktivít a vybral by som si jeden z nižšie uvedených typov.
Cieľom
teambuildingu je utváranie a rozvoj kvality tímovej práce a nastavenie základných parametrov pre optimálne pracovné výsledky.
Čiastkové ciele:
• Nachádzanie špecifickej úlohy a pracovnej náplne v tíme
• Rozvoj kompetencií a
„kompetentnosti“ členov tímu
• Znižovanie napätia a orientácia na obsah práce a "pohodu v tíme"
•
Zefektívnenie práce
Táto metóda je špecifická tým, že má vytvárať nekonformné, nezaťažené vzťahy v tíme a tým
zabezpečiť slobodný a tvorivý prístup k práci. Preto by malo byť snahou lektorov postupovať čo najviac tvorivo a flexibilne, ale zároveň
„šetrne“ k ľuďom, ktorí majú byť úspešne preškolení v problematike, ako realizovať sami seba v tíme a ako vnímať za seba spoločné
ciele. Najprv však potrebujú malú prípravu k osobnej motivácii.
Medzi typy školení, ktoré napomáhajú formovaniu skupín a
tímov patria metódy budovania skupín ako sú napríklad dobrodružné učenie sa, trénovanie tímov, či akčné učenie sa.
1)
Dobrodružné učenie – sústreďuje sa na rozvoj zručností potrebných na prácu
v tíme, vedenie tímu alebo skupiny pomocou série aktivít a hier, ktoré sa uskutočňujú
vonku mimo pracoviska. Zahŕňa fyzicky namáhavé úlohy a prekážky. Ich zdolanie vyžaduje spoluprácu medzi členmi skupiny, riešenie problémov
alebo podstúpenie rizika. Potom by mala nasledovať diskusia, aby sa uvedomilo prepojenie cvičenie so situáciou v práci a našli spôsob ako
preniesť získané informácie do práce.
2) Trénovanie tímov – koordinácia výkonov jednotlivcov,
ktorí spolupracujú na dosahovaní cieľov. Je dôležitý preto, aby zamestnanci pochopili podstatu vytvárania tímov na
pracovisku, naučili sa spolupracovať, deliť sa o informácie a robiť spoločné rozhodnutia.
3) Akčné učenie
– skupiny alebo tímy riešia skutočné pracovné problémy a musia ich spoločne
vyriešiť a budú za ne následne aj zodpovední.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta