Strategické smerovanie organizácie
21. Strategické smerovanie organizácie.
Funkcia vízie a poslania pri tvorbe stratégie. Strategické ciele
organizácie. Konfliktné a synergické ciele organizácie z pohľadu zainteresovaných skupín
(stakeholders).
Vízia je obrazom o budúcnosti, naznačuje nám
smer a pomáha nám orientovať sa v neznámom
prostredí. Ukazuje nám akými môžeme byť. Krátkodobé vízie nám naznačujú ako bude vyzerať budúcnosť v kratšom časovom
horizonte. Dlhodobé vízie nám naopak dávajú možnosť získať dlhodobejší predstih v myslení a konaní.
HENRY FORD –
bol americký vynálezca a priemyselník, ktorý sa stal priekopníkom automobilového priemyslu. Fordovou víziou bolo
vyrobiť „ľudový automobil“ pre široké masy obyvateľstva, ktoré si bude môcť dovoliť každý. Podarilo sa mu to aj vďaka montážnej
linke, ktorú mala jeho automobilka ako prvá na svete.
TOMÁŠ BAŤA – Víziu,
ktorou sa preslávil možno odvodiť z myšlienky, ktorú prezentoval v súvislosti v 30-tych rokoch 20. storočia:
„Na svete sa vyrába 900 mil. párov obuvi ročne, aj napriek tomu, že na svete žijú približne 2 miliardy ľudí. Ak uvažujeme iba
o dvoch pároch obuvi na obyvateľa vidím, aký je rozdiel medzi potrebou a výrobou. A práve tento rozdiel je
našou podnikateľskou príležitosťou.“
Poslanie – na rozdiel od vízie, ktorá hovorí o
budúcnosti má svoje ťažisko v súčasnosti. Poslanie hovorí o tom „kto sme“ a čím sme“. Popisuje spoločnosť,
dôvod a zmysel jej existencie. Vyjadruje jej zameranie na určité odvetvie v ktorom pôsobí a taktiež vymedzuje orientáciu na jej produkty, trhy,
technológie, inovácie a kvalitu.
Strategické ciele (Strategic Objectives) je pojem označujúci
najvyššie ciele organizácie či jednotlivca. Strategické ciele sú používané v rámci strategického riadenia.
Správne nastavené strategické ciele nie sú zamerané len na jednu metriku pôsobenia organizácie (napríklad len na zisk, ale sú nastavené ako
vyvážené (napr Balanced Scorecard). Strategické ciele v organizácii nadväzujú na jej poslanie a formulovanú víziu.
Praktické využitie strategických cieľov v organizácii: Strategické ciele organizácie sú kľúčové pre upresnenie jej
vízie, ktorú konkretizujú a upresňujú. Strategické ciele organizácie definuje spravidla jej vlastník či najvyšší manažment (top
management), ktorý je zároveň zodpovedný za ich dosiahnutie. Strategické ciele konkretizujú víziu a pomáhajú manažérom riadiť a motivovať
pracovníkov na úrovni celej organizácie.
Vízia, poslanie a strategické ciele spolu úzko súvisia a
z pohľadu stratégie určujú strategické smerovanie podniku. Ak strategický cieľ vnímame ako
určitý míľnik na ceste k vízii, možno povedať, že stratégiu potom berieme ako cestu k naplneniu strategických cieľov.
Konfliktné ciele – zainteresované strany majú rôzne záujmy, ktoré sa snažia na úkor podniku
napĺňať.
Synergické ciele – zainteresované skupiny sa snažia
svoje záujmy zosúladiť so záujmami organizácie. Synergicky formulované ciele umožňujú získať širšiu podporu pre
stratégiu, ktorá smeruje k ich napĺňaniu.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta