Finančný manažment – ciele, úlohy, nástroje
38. Finančný manažment – ciele, úlohy, nástroje.
Postavenie finančného manažéra v organizácii, jeho hlavné úlohy a činnosti.
Finančný manažér ako agent akcionár. Hodnotové riadenie podniku – shareholder value, stakeholder value.
Postavenie finančného manažéra v organizácii, jeho hlavné úlohy
a činnosti.
Finančný manažment sa zaoberá finančnými aspektmi
činnosti podniku resp. firmy. Môžeme ho charakterizovať ako riadenie finančných procesov podniku v podmienkach
trhového hospodárstva.
FM je subsystémom komplexného systému – firemného manažmentu.
Organizačné začlenenie útvaru, ktoré je zodpovedné za riadenie tohto subsystému závisí od modelu organizácie.
Úloha a postavenie finančného manažéra
Finanční manažéri sú funkčne špecializovaní – patria k
manažérom špecialistom.
V malých podnikoch plní úlohu finančného manažéra jedna osoba, ktorá sa komplexne zaoberá
problémami financovania podniku. Vo veľkých podnikoch je celé finančné oddelenie.
Na Slovensku je finančným manažérom podniku
hlavný účtovník.
FM v podniku zahŕňa 4 činnosti:
• Finančné
plánovanie – jeho hlavnou úlohou je formulovať finančné ciele podniku (likvidita, rentabilita,
stabilita). FP určuje vo svojej dlhodobej zložke potrebu kapitálu a spôsoby jeho získania. V krátkodobej sleduje zabezpečenie platobnej
schopnosti a likvidity podniku.
• Finančné rozhodovanie – nadväzuje na FP, zahŕňa
strategické (k okoliu podniku) a operatívne (vo vnútri podniku) rozhodnutia. Fázy rozhodovania:
o rozpoznanie a definovanie potreby rozhodovať, o hľadanie alternatívnych riešení,
o hodnotenie
alternatív z hľadiska očakávaných dôsledkov ich akceptovania, o prijatie rozhodnutia.
Finančný manažér
rozhoduje o realizácii alternatív, ktoré sú najvhodnejšie na dosahovanie podnikateľských cieľov.
• Organizovanie
finančných procesov – každodenná činnosť, ktorá zabezpečuje, aby sa prijaté finančné
rozhodnutia v podniku dôsledne uplatňovali.
• Finančná analýza a kontrola
– hodnotí stupeň dosahovania finančných cieľov v uplynulých obdobiach (analýza ex post) a
identifikuje vývoj budúceho finančného zdravia podniku (analýza ex ante). Dáva impulzy pre operatívne riadenia, je dôležitá pri zostavovaní
finančných plánov podniku na budúce obdobia
Úlohy FM:
1) Získavanie potrebného
kapitálu pre podnik – úloha charakterizovaná ako proces financovania
• predpokladom je znalosť
ekonomického okolia, ktoré na podnik pôsobí a situácia na finančných trhoch
• externé zdroje kapitálu – vklady
vlastníkov, úverové zdroje, nenávratné dotácie zo štátneho rozpočtu a iné
• interné zdroje kapitálu – odpisy, zisk
po zdanení, vnútorná redistribúcia kapitálu podniku
• osobitne dôležité je rozhodovanie o zastúpení jednotlivých foriem
kapitálu – finančnej štruktúre podniku
2) Efektívna alokácia kapitálu – proces investovania
• zahŕňa vyhľadávanie a hodnotenie jednotlivých podnikateľských projektov
• pre FM to znamená
hodnotiť výnosnosť jednotlivých projektov predovšetkým z hľadiska diskontovaných netto cash flow a výsledky porovnávať s kriteriálnou
výnosovosťou požadovanou podnikom (výnosnosť odzrkadľuje rôznu
rizikovosť) Zjednodušene: hlavným kritériom
hodnotenia projektov je, ako ich realizácia prispeje k plneniu základného cieľa podnikateľskej činnosti – k maximalizácii trhovej hodnoty
podniku.
3) Rozdeľovanie finančných výsledkov podnikovej činnosti
• podnik musí citlivo reagovať nielen na vývoj externých faktorov pôsobiacich na podnik, ale aj na vnútropodnikové potreby
• významný faktor je spôsob a intenzita zdaňovania podnikových dôchodkov (zisk
do Štátneho rozpočtu), zdaňovanie
ovplyvňuje aj rozhodovanie podniku o spôsobe odpisovania investičného majetku.
Finančný manažér ako agent
akcionárov.
Separácia vlastníctva a manažmentu – vo veľkých podnikoch je oddelenie vlastníkov od manažérov
nevyhnutnosťou
Výhody:
• Zmena majiteľa bez vplyvu na operácie podniku
• Možnosť zamestnať profesionálnych manažérov
Nebezpečenstvo:
• ciele
akcionárov nemusia byť vždy v súlade s cieľmi manažmentu
Potenciálny konflikt záujmov medzi:
• akcionármi (vlastníkmi) a manažmentom (agentmi)
• akcionármi a veriteľmi (investormi)
akcionári: |
manažment:
| veritelia:
|
cena akcií |
právomoci | manažérske
kvality |
dividendy | odstupné |
rizikovosť aktív |
návratnosť | produktivita |
finančné ukazovatele |
cena kapitálu | investície | kapitálová štruktúra |
potenciál rastu | zisk | voľný cash flow |
Hodnotové riadenie podniku – shareholder value, stakeholder value.
Akcionári (shareholders) a podielnici
(zákazníci, zamestnanci, vrcholový manažment) (stakeholders) podniku.
Vlastníci priniesli do podnikania svoje myšlienky, vložili
peniaze a nesú najväčšie riziko. Ak sa naplnia ich očakávania a budú ďalej podnikať stanú sa tzv. shareholder
value. Aby sa im v podnikaní darilo musia sa snažiť uspokojovať všetkých, ktorí sú s podnikom spojení (stakeholder
value).
Ide o dve odlišné koncepcie. Shareholder value je uplatňovaná v angloamerickom prostredí s vyspelým
kapitálovým trhom, ktorý umožňuje presun kapitálu z menej výkonných do viac výkonných podnikov.
Stakeholder je uplatňovaný
v Európe, kde sa zdôrazňuje dlhodobý princíp fungovania podniku pri zaistení participácie všetkých subjektov na jeho výnosnosti.
Hodnotové riadenie podniku sleduje ciele, ktoré maximalizujú hodnotu pre akcionárov.
Hodnota pre akcionárov je
diskontovaná (t.j. čistá súčasná) hodnota očakávaných budúcich peňažných tokov z:
• dividend
•
kapitálového zisku
Hlavným ukazovateľom úspešnosti finančného rozhodovania je tvorba hodnoty pre
akcionárov
(shareholder value).
Tento cieľ a hodnotový prístup je najvýstižnejšie vyjadrený v
hodnotových ukazovateľoch:
• EVA (Economic Value Added)
• MVA (Market Value Added), založených na princípe
ekonomického zisku.
Maximalizácia hodnoty pre akcionárov, resp. vlastníkov (shareholder value) je považovaná za
predpoklad zvyšovania hodnoty pre všetkých zúčastnených (stakeholder value). Každý zúčastnený stakeholder posudzuje hodnotu podniku podľa
toho, čo do podniku vložil, resp. podľa zhodnotenia svojich investícií, a porovnáva ju s alternatívnou možnosťou.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta