Súčasné trendy
52. Súčasné trendy.
Vysvetlite súčasné trendy v ICT/IS (z
hľadiska technológií a služieb) a popíšte aj výhody aj problémy, ktoré prinášajú pre
organizáciu. Vysvetlite ako sa dajú použiť na elektronické podnikanie.
ICT
– Information and Communication Technology - zdôrazňuje úlohu zjednotenej komunikácie a integrácie
telekomunikácií, inteligentné systémy riadenia budov a audio-vizuálne systémy moderných informačných technológií. Skladá sa zo všetkých
technických prostriedkov používaných na spracovanie informácií a pomoci pri komunikácii, vrátane počítačových sietí a hardware,
komunikačné middleware rovnako ako potrebný softvér.
ICT je nutné vnímať len ako prostriedok na zabezpečenie dostatočne
kvalitných vstupných dát a informácií do celostného systému, ktorý poskytuje manažmentu potrebný rozhľad a prehľad
– t. j.
inteligenciu.
Podnikové informačné systémy (PIS) sú v dnešnej dobe závislé na informačných a komunikačných technológiách
(ICT). Ich zavedenie do podnikovej praxe prinieslo veľa zmien:
• umožnili fungovanie na globálnom trhu,
•
skrátenie inovačných cyklov,
• rýchly rozvoj,
• väčší boj o zákazníka,
•
vynútenie vyššej kreativity zamestnancov,
• väčšia orientáciu na zákazníkov.
Pri výbere nového
informačného systému je manažment spoločnosti postavený pred otázku, aký typ podnikového systému nasadiť. Vo všeobecnosti existujú iba
dve riešenia – systém typu hotového balíčka, alebo customizovaný systém
vyvinutý špeciálne pre danú spoločnosť.
Systémy balíčkového typu majú v SR silných nadnárodných zástupcov
– SAP, Oracle, People-Soft, ako aj rad silných domácich spoločností ako SOFTIP, Datalock.
Výhody ICT –
informačné a komunikačné technológie - prostredníctvom informačných technológií
alebo informačno-komunikačných technológií sa prepájajú a komunikujú jednotlivci, krajiny dokonca aj celé kontinenty.
Hlavnými problémami ICT pre manažment je, že dostupné informačné systémy obsahujú často krát veľký
podiel irelevantných a nepotrebných informácií, čo vedie k zahmlievaniu podstatných skutočností. Ochrana údajov v IS je najkritickejšou
oblasťou, ktorá trápi prevádzkovateľov IS. Úniky informácií z IS každoročne spôsobujú mnohomiliardové škody. Najstarším riešením je
autorizácia prístupov pomocou „login“-ov a hesiel.
Päť kľúčových trendov pre budúcnosť ICT:
1)
Dynamické sieťové služby – ICT služby sa stále viac opierajú o cloud a dynamické
v podniku,
nevznikajú prestoje ani zbytočné náklady. Služby sú dynamické, pretože ICT manažér kupuje len také množstvo služby, aké je v daný
okamih potrebné. To je maximálne efektívne. Služby sú sieťové, takže sú dostupné odkiaľkoľvek. Zamestnanci pracujú rovnako efektívne z
kancelárie, domova i z prevádzky klienta či dodávateľa.
2) Hromadná spolupráca – Automobilky už
túto odskúšanú metódu práce poznajú: výsledný produkt tvorí desiatky i stovky súčastí, ktoré pre automobilku
vytvárajú subdodávatelia. Je efektívnejšie, lacnejšie a kvalitnejšie kúpiť produkt od firmy, ktorá sa na výrobu špecializuje, než sa
snažiť vytvoriť produkty vlastné. To, čo funguje na fyzické produkty, bude v blízkej budúcnosti fungovať aj na služby. Spoločnosť si
vyberie taký mix služieb, aký potrebuje. Za rovnaké alebo nižšie náklady dostane lepšiu ponuku služieb. Výhodou je, že práve u ICT
služieb nie je rozhodujúca geografická poloha. Služby je možné dodávať na vzdialenosť tisíce kilometrov.
3)
Mobilné podnikania – Je jedno, či zamestnanec sedí pri svojom stole, dohaduje
zákazku u klienta alebo ide v aute. Všade bude mať to, čo potrebuje. Do SAP-u bude môcť pristupovať okamžite a
odkiaľkoľvek, bude môcť poslať e-mail na tlačiareň zo svojho telefónu, neustále bude k zastihnutiu cez akúkoľvek formu komunikácie. Porady
alebo konferenčné hovory bude možné vykonávať cez bežný mobilný telefón.
4) Bezpečnosť
– Úroveň zabezpečenia je dnes vo firmách priam tragická. Väčšinou si totiž
ICT manažér pod pojmom „bezpečnosť“ predstaví firewall, antivírus, spamový alebo phishingový filter. ICT manažér skrátka
dbá na bezpečnosť siete, dodržiavanie licenčných podmienok, prípadne systém aktualizácií operačného systému. Len dôsledné firmy si
však tiež pod bezpečnosťou predstavujú ochranu obchodných procesov,
šifrovanie dát alebo systém vnútornej kontroly systémov.
5) Green IT pre trvalo udržateľný rozvoj –
Ekologické obchodné procesy majú hneď dvojitú výhodu: šetria náklady za čoraz drahšiu energiu a
zlepšujú povesť podniku tým, že je vnímaný ako ekologicky šetrný, s nízkou uhlíkovou stopou. Cloud a dynamické sieťové služby sú
najjednoduchšou cestou pre ekologický posun firmy. Organizáciám okamžite klesá spotreba elektrickej energie vďaka odsunu serverov k
dodávateľovi ICT služieb. S tým súvisí aj nižšia spotreba klimatizáciou, pretože práve serverovne sú obrovským generátorom tepla, ktoré
je nutné odvádzať, teda servery chladiť klimatizáciou.
Vysvetlite, ako sa dajú použiť na elektronické
podnikanie.
Elektronické podnikanie je spôsob podnikania, ktorý využíva technológie Internetu ako
v oblasti riadenia podniku, tak v oblasti spolupráce s partnerskými podnikmi, v oblasti nákupu a predaja, poskytovania služieb
zákazníkom.
Obchodovanie sa využíva pre možnosť sprostredkovania a zabezpečenia služieb
pre podnikateľskú sféru a bežných spotrebiteľov, ako aj pre ponuku priemyselných a spotrebných predmetov cez
webovské stránky na internete.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta