Manažment zmien a ICT/IS
55. Manažment zmien a ICT/IS.
Vysvetlite, prečo je implementácia nového IS chápaná
ako organizačná zmena?
Tvorba nového IS je forma plánovanej organizačnej
zmeny, ktorá sa dotýka mnohých ľudí na rôznych úrovniach v organizácii. Pretože organizácie sú
socio-technické jednotky, zmena v IS zahŕňa zmenu práce, manažmentu, procesov, štruktúry. Dôsledkom zavedenia nového IS by mala byť
automatizácia práce, racionalizácia procedúr, business process redesign – reengineering. Reengineering má potenciu dramaticky zvýšiť
produktivitu upravením toku práce a odstránením nadbytočných procesov.
Tak ako sa pri organizačnej zmene musí rozmraziť starý
zabehnutý stav, tak isto sa pri implementácii nového IS mení pôvodný stav, čo je podobná situácia.
Je chápaná ako
organizačná zmena lebo sa pri nej vyskytujú bariéry.
Prekonávanie bariér:
• vzdelávanie
a komunikácia so zamestnancami – pomôcť, aby videli a porozumeli logike zmeny
• participácia na rozhodovaní
•
facilitácia a podpora – poskytovanie rád zamestnancom a terapia, tréning na nové zručnosti
• vyjednávanie
• manipulácia a spolupráca - snaha ovplyvňovať zamestnancov, aby akceptovali zmenu, podať informácie v správnom svetle
• donútenie – priame zastrašovanie alebo vyvíjanie nátlaku na odporcov
Organizačná zmena je
rozdiel medzi súčasným a budúcim želaným stavom
• Organizačná zmena nie je iba zmenou organizačnej štruktúry
• Organizačná zmena je zmena informačných tokov, kompetencií a zodpovedností
• Organizačná zmena je
predovšetkým zmena správania sa jednotlivcov ako aj jednotlivých organizačných zložiek
Zaoberá sa:
•
Procesmi
• Systémami
• Organizačnou štruktúrou
• Pracovnými popismi
Zones.sk – Zóny pre každého študenta