10. Vedenie ľudí (Leadership) II.
10. Vedenie ľudí (Leadership) II.
Situačný prístup k vedeniu ľudí a ich uplatnenie v
práci manažéra.
Majú identifikovať kedy a za akých podmienok môže byť leader efektívny. Podľa tejto koncepcie neexistuje
jeden univerzálny najvhodnejší štýl vedenia ľudí.
Fiedlerov situačný model
Efektívnosť vedenia závisí od 2 faktorov, medzi ktorými existuje vzájomná väzba:
- miera s akou daná situácia
poskytuje leadrovi možnosť kontroly a vplyvu
- v čom spočíva hlavná motivácia leadra
Fiedler verí, že
u každého dominuje 1 štýl vedenia. Na vyjadrenie efektívnosti práce leadra používa Fiedler pojem situation control. Kontrola má 3
dimenzie:
• vzťahy medzi leadrom a členmi pracovnej skupiny
• task structure
• position power
Na vytvorenie modelu
použil Fiedler metódu Least Preferred Coworker dotazník (18 otázok, protikladné prívlastky).
Path-goal Theory
Autorom je Robert House. Ide o prístup založený na očakávaniach ako jednom z prístupov
k motivácii. Teória očakávania predpokladá, že motivácia človeka na prejavenie úsilia sa zvyšuje, keď sa zvyšuje očakávanie z efektu
vzťahu úsilie – výkon – výsledok. Path-goal theory sa zameriava akým spôsobom môže leader ovplyvniť očakávania podriadených.
4 štýly vedenia ľudí:
- direktívny
- podporný
- participatívny
- štýl zameraný na dosiahnuté výsledky
Štýly sa môžu modifikovať, každý leader môže uplatniť viac ako jeden štýl.
Hersey and Blanchard´s
Model
Efektívne správanie leadra závisí od pripravenosti vedených ľudí – maturity (zrelosť).
Select the right leadership style on wollower´s level of readiness or maturity:
R1 unable & unwilling → telling
R2 unable
& willing → directive behaviour of leader (správanie usmerňované leadrom)
R3 able & unwilling → participating
R4
able & willing → delegating
Zones.sk – Zóny pre každého študenta